Újdonságokkal teli év vár Turán Frigyesre, ugyanis a tavalyi világbajnoki szezont követően idén ismét hazai terepen ül be a Ford Fiesta R5 volánja mögé, ráadásul az első futamon, a Miskolc Rallye-n új navigátor segíti a munkáját.

13411973_1127575880634180_4495125267334622506_o.jpgFotó: Béres Gábor/Rallyedream

Címkék: miskolc r5 orb 2017 ford fiesta turán frici zsiros gábor Hankook turán motorsport farnadi ági

Szólj hozzá! hozzászólás

 Bár már fél éve véget ért a 2016-os raliszezon, a top pilóták a holtszezonban is gőzerővel készülnek a következő évad kezdésére. Nincs ezzel másképp az elmúlt két év abszolút magyar bajnoka, a Skoda Rally Team Hungária versenyzője, Herczig Norbert sem. 

offseason.png

Az immár háromszoros magyar bajnok versenyző felkészülését januártól bemutató mini-videó sorozat befejező részéhez érkezett, tekintsétek meg mikor - mivel és hogyan készült Norbi a március végi szezonkezdetre. 

Szólj hozzá! hozzászólás

Nem mindennapi mutatvány, senki ne próbálja ki otthon!

sti-bobsled-118-876x535.jpg

Mark Higgins nevével biztosan sokan találkoztatok. Amellett, hogy Subarujával végigment a híres Man TT motoros versenyen, több filmben is kaszkadőrködött már. A háromszoros brit ralibajnok vezetett James Bond filmekben, de a Halálos iramban sorozat részeiben is bőven akadt munkája.

sti-bobsled-130-876x535.jpg

Ezúttal az az egészen elborult ötletük támadt a Subaruval, hogy a Prodrive által felkészített WRX Sti-vel teljesítik a világ legrégebbi természetes bobpályáját, az 1928-as és 1948-as Téli Olimpia helyszínül szolgáló St. Moritzban.

obr_bob_run_plan.jpg

sti-bobsled-103-876x535.jpg

A pálya 1700 méter hosszú, 130 méteres szintkülönbséggel, átlagosan 8%-os lejtéssel. Amellett, hogy kifejezetten szűk, egy elég komoly patkókanyar is megnehezítette az autóval való teljesítését. A döntött balos ugyanis csak akkor sikerülhetett a brit pilótának, ha legalább 29, de nem több, mint 35 mérföldes sebességgel végzi el a manővert. Nem sokon múlott, de végül is kiadta neki!

A 45 éves versenyző egy speciálisan megerősített Subarut használt, természetesen a rali világbajnokságokról is jól ismert szöges virsligumikkal. 

sti-bobsled-132-876x535.jpg

További látványos képek a jamaikai bobcsapat teljesítményéhez hasonló produkcióról:

Kíváncsian várjuk lehet-e még ezt az ötletet überelni. Ha igen, Higgins és a Subaru tutira megcsinálják.

4 komment hozzászólás

Szeptember első hétvégéjére került a Budapest Rali!

Aláírásra került az 51. Mecsek Rally rendezői szerződése is, így megoldódott az eredeti naptártervezet legnagyobb problémája.

orb_2017_1.png


"Hosszas egyeztetéseket követően, a Pécsi Sport Nonprofit ZRT. mint rendező, a Rallye Bizottság kérésének eleget téve, biztosított minket a kellő garanciákról az ez évi Mecsek Rallye sikeres lebonyolításához. Ezáltal a tegnapi napon aláírásra került az 51. Mecsek Rallye rendezői szerződése, mely alapján a 2017. október 13-15. között megrendezésre kerülő FIA Historic Rallye Európa Bajnoki futammal egy időben bonyolítjuk le az Országos Rallye Bajnokság (ORB,ORC,HIS) záró futamát is.

17350010_770628266420180_4721767083388107730_o.jpg

A tradicionális mecseki verseny megrendezhetősége érdekében, a Budapest Rallye új szervezői vállalták, hogy a visszatérő fővárosi versenynek más időpontot találnak, így a Budapest Rallye futama, szeptember 1-3 időponttal a Kelet-Autosport Kft. lebonyolításában kerülhet megrendezésre."

Áll Oláh Gyárfás MNASZ elnök ma közzétett nyilatkozatában. Így végre megoldódott a naptár, lesz Mecsek és Budapest Rali is. Bízunk benne, hogy a többi futam is gond nélkül megrendezésre kerül és egy remek raliévnek nézünk elébe. Ne feledjétek, mához két hétre Miskolcon veszi kezdetét a 2017-es Országos Rally Bajnokság.

Címkék: versenynaptár orb mecsek 2017 mecsek rallye ORB budapest rallye mecsek rali

Szólj hozzá! hozzászólás

A hétvégén rajtolt el az osztrák rali bajnokság, ahol a 11 R5-tel nevező páros mellett hárman WRC-vel is indulnak. Ahogy az már tavaly is kiderült: bajnokságot csak ezzel a típussal lehet nyerni a sógoréknál.

Raimund Baumschlager tizenháromszoros osztrák "örökös" bajnok. 2003-tól 2015-ig (2011 kivételével) zsinórban nyerte a bajnokságot. Tavaly a WRC-k visszatérésével azonban vajmi kevés esélye maradt, hiába a világ egyik legfrissebb és már-már full gyárinak mondható Skoda Fabia R5-ösével indult.

baumschlager_weiz_2015_illmer_2.jpg

17218626_1169806963117696_5531910206649758829_o.jpg

Az idei évet szintén Skodával kezdte (többek között az S2000 és az R5 fejlesztésében is résztvevő) 58 éves pilóta, az idén 35. jubileumát ünneplő Baumschlager nagy dobásra készül. Ő lesz ugyanis az első privát pilóta, aki egyes osztrák versenyeken az elmúlt évek világbajnok autójával, a VW Polo WRC-vel állhat majd rajthoz.

vw-polo-wrc_2016_1.jpg

Az évadnyitó Rebenland Ralin nevezési rekorddal vette kezdetét, a 89 induló között sok magyar párost is találhatunk. 

 

Címkék: külföldi magazin osztrák polo r wrc mundl baumschlager örm

Szólj hozzá! hozzászólás

A Ranga tesók évek óta ott vannak a magyar ralisportban, meg-megvillantak ugyan, de eddig az áttörésre várni kellett. 2017 viszont a kitörés éve lehet. Alig vagyunk túl a sajtótájékoztatón, ahol minden kiderült: az autók, a navigátorok és a "színek" is. Mi egy rövid interjúra kaptuk el Lacikát és Petit.

Ki, mivel, kivel és hol?

Peti: Skoda Fabia R5 a magyar bajnokságban. Navigátorom Szőke Tamás lesz, akivel tavaly év végén több versenyen együtt mentünk.

dsc_2199-01_1.jpeg

Fotó: Murányi Kata

Laci: Ugyancsak Skoda Fabia R5, ugyancsak ORB. Nekem Tóth Imi fog diktálni, nem hiszem, hogy bárkinek be kellene mutatnom. 

 dsc_2191-1-01.jpeg

Fotó: Murányi Kata

Mennek tehát a Ranga tesók egymás ellen, a nagyok között?

Laci: Így van, a 2017-es esztendőben egy csapat színeiben indulunk az Országos Rally Bajnokság futamain, mindketten ugyanolyan autóval.

Ki miben győzte le a másikat legutóbb?

Peti: Legutóbb a Baranya Kupán versenyeztünk egymás ellen, ahol mi nyertünk, de Laciék egy öregecske Evo 8-as Mitsubishivel mentek, ami jóval lassabb autó az R5-ösnél. Egyébként egy évvel korábban Laci vert meg minket, amikor ugyanolyan autókkal mentünk mindketten.

Laci: Szerintem nagyjából ugyanazt a szintet tudtuk hozni eddig, mikor egymás ellen versenyeztünk, aminek én nagyon örülök!

dsc_2185-01.jpeg

Fotó: Murányi Kata

Hogy készültök fizikailag, illetve mentálisan a szezonra?

Peti: Nagyon sok futással készültem a télen és 3 hónapos intenzív fizikai edzést is csináltunk együtt Lacival, így fizikailag teljesen fittnek érzem magam, sőt jobb állapotban vagyok mint tavaly az Eb szezon kezdetén.

Laci: Bicikli és futás, amivel az állóképességünket próbáljuk növelni, illetve rendszeresen látogatjuk a konditermet! Sok belsőkamerás felvételt nézek és próbálom figyelni az R5-ös autók kezelését!

dsc_2177-01.jpeg

Fotó: Murányi Kata

Mik az elvárások, mi lehet a realitás?

Laci: Rengeteg jó autó és páros lesz az idei szezonban, úgyhogy nehéz ezt így látatlanban megmondani, főleg számomra annyira új lesz minden, hogy még csak tippelni sem tudok. Utoljára 2008-ban indultam a Miskolc Ralin, az pedig elég régen volt már!

Peti: Nagyon erős lesz az idei ORB mezőny és aki az első 7-8-ba akar kerülni, annak mindent meg kell tennie a siker érdekben és nagyon gyorsan kell autóznia. Mi is ezen leszünk természetesen!

Nem féltek attól, hogy beleszürkültök a mezőnybe?

Peti: Sajnos az elmúlt években keveset versenyeztünk itthon, így a pályaismeretünk hiánya nagy hátrány lesz szinte minden versenyen, de tavaly is bebizonyítottuk, hogy tudunk gyorsak lenni. Mindent megteszek érte, hogy felnőjek a feladathoz és remélem azért inkább színes egyéniségei leszünk a mezőnynek.

Laci: Attól egyáltalán nem. Mindent megteszünk, hogy hamar felvegyük a ritmust, egy ilyen autóval versenyben kell tudni lenni! Mindketten nagy tapasztalattal rendelkező navigátorral mehetünk, aminek előnyeit már most érezzük, így szerintem hamarabb fel tudjuk venni a ritmust!

dsc_2237-01_1.jpeg

Fotó: Murányi Kata

Peti, nem visszalépés itthon menni az EB után?

Peti: Szakmailag lehetséges hogy úgy tűnik, mert aki járt már EB futamon, az tudja, hogy kint milyen pályák vannak és mennyi feladat van egy Európa-bajnoki futam kapcsán. A hazai mezőny viszont sokkal erősebb szerintem és ennyi R5-ös autóval egymás ellen harcolni, szerintem minden idők egyik legkomolyabb bajnoksága lesz idén.

Mi szerepel a ralis bakancslistáitokon?

Laci: Nyilván egy VB futam álma mindenkinek. De először egy OB futamot nyerni - nagy harcban.

Peti: Az enyémen egy világbajnoki futam egy R5-ös autóval. Na azért sok mindent feláldoznék!

dsc_2167-01.jpeg

Fotó: Murányi Kata

Melyik a kedvenc versenyautó dizájnotok? Ezt nem próbáljátok megidézni valahogy?

Peti: Édesapám marlborós autói nagyon tetszenek! Ha lenne olyan támogatónk aki azt a színvilágot képviselné, szívesen kipróbálnám.

Laci: Petihez hasonlóan a marlborós Lacnia, de a MOL-os Subaru is nagy kedvencem. Titkos álmom, hogy egyszer az egy igazi A-s Subaruval mehessek egy Mikulás Rally-t, édesapánk dizájnjával! :)

 

Címkék: orb skoda fabia ranga lacika ranga peti ORB tóth imi szőke tamás topp cars skoda fabia r5

Szólj hozzá! hozzászólás

2017-től újra hivatalos szponzorként tér vissza a magyar ralibajnokságba a MOL, mely idén az immár háromszoros magyar ralibajnokot, Herczig Norbertet támogatja majd.

17372966_1588529391175472_898699778_o.jpg

A MOL Rally Team pilótái: Ranga László és Kiss Ferenc után Herczig Norbi a következő ralipilóta, akit idén hazánk egyik legmeghatározóbb vállalata is támogat majd. A skodás versenyző már tavaly is a mOL saját fejlesztésű Racing Fuel RST névre keresztelt, 102-es oktánszámú versenyüzemanyagját használta, mely segítségével zsinórban öt futamot is megnyerve szerezte meg a bajnoki címet.

mol.jpg

Hercig a MOL hivatalos szponzoráltjaként csatlakozhat a MOL-csapathoz, a magyar sport olyan kiemelkedő alakjai közé, mint a teniszező Babos Tímea, a kardvívó Szilágyi Áron vagy épp Fa Nándor.

17379750_1588529341175477_1010679185_o.jpg

„Büszkén tekintek a MOL logójára autómon, hiszen egyet jelent a legmagasabb minőséggel” – nyilatkozta az együttműködésről Herczig Norbert. A pénteki sajtótájékoztatón megerősítette azt is hírt is, mely szerint idén még a magyar bajnokságra koncentrál a pilóta, emellett 2018-tól már az Európa bajnokságon való részvételt tervezik.

 

Szólj hozzá! hozzászólás

Harmadik rali, harmadik győztes márka. Colin Mcrae felfedezettje felejthetetlen győzelmet aratott Mexikóban, az elmúlt évek legizgalmasabb befejezésével.

Fotók: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Az első két futam után valószínűleg senki nem számított arra, hogy a Citroen és Kris Meeke nyerhet Mexikóban. Az eddigi apróbb technikai hibák mellett a brit pilóta is többször hibázott, Dél-Amerikában azonban fordult a kocka. A szezon első murvás versenyén a francia márkát leszámítva minden csapatnak meggyűlt a baj a körülményekkel: a Fordok és Toyoták túlmelegedtek, a Hyundai gyújtásproblémákkal küszködött. A Citroen azonban végig hiba nélkül teljesítette a versenyt és ez majdnem igaz Meeke-re is.

Meeke már az első napon az élre állt, maximálisan kihasználva kedvező rajtpozícióját (az első autók takarítják a murvát, míg a többiek már jóval tisztább pályán mehetnek) és a konkurens márkák technikai gondjait. Ezt követően hiába ő rajtolt elsőnek szombaton, előnyét még tovább növelte, melyhez a második helyezett Ogier megforgása is nagyban hozzájárult. 

A verseny utolsó napján kényelmes fél perces előnnyel várhatta az aznapi utolsó két szakaszt, már csak az élőben közvetített és pluszpontokért zajló utolsó, powerstage gyorsasági eredménye volt kérdéses. Az elmúlt évek egyik legjobb újítása ez a rendszer, hiszen így mindig óriási a küzdelem ezen a szakaszon, még ezekben az esetekben is, mikor a verseny végéhez közeledve már elég stabilan kialakulnak a különbségek a pilóták között.

p-20170313-00099_news.jpg

p-20170313-00081_news.jpg

Az utolsó nap az első 10 autó fordított rajtsorrendben indul és a versenyzők bevárják egymást a célban, ahol egy rögtönzött pódiumeseményre is sor kerül. A harmadik helyezett hyundaios Neuville autózta a legjobb időt, mikor a második Ogier és Meeke még hátra voltak. A francia fordos sem tudott gyorsabb lenne a Neuville-nél és már csak Kris Meeke volt a pályán, aki az utolsó mérési pontnál lassabb volt mindkettejüknél. Egy kilométerrel a cél előtt úgy tűnt már lefutott a verseny, Meeke bejön a 3.-4. helyre és összetettben simán nyeri a versenyt.

17269796_1584287631599648_2003428862_o.jpg

17273451_1584287538266324_2124287682_o.jpg

500 méterrel a fotocella előtt azonban lecsúszott az útról egy tempós, dobós jobbos kanyarban! 
Micsoda izgalmak, a kocsira helyezett kameraképből egy pillanatig úgy tűnt fel is borult a C3 WRC, de a helikopterképből már jól látszott, hogy nem így történt. Viszont a nagy izgalomban eltévedt a brit pilóta és a pálya szélén parkoló kocsik közé keveredett. A másodpercek pörögtek, az előny egyre csak fogyott, de egy kis szlalomozás után újra a pályán száguldott tovább a citroenes páros és végül ennek ellenére is, óriási szerencsével ugyan, de az első helyen értek célba.

17309262_1336256443097354_2399911538206071092_n.jpgNapi coelho: ha ralira mész, mindig jól gondold át hová parkolsz.

Meeke hibája után még mindig maradt 13 másodperc előnye a versenyt másodikként teljesítő Ogier előtt. A harmadik helyen az a Neuville ért célba, aki az előző két versenyen mindkétszer az élről esett ki. Emellett ő nyerte az utolsó szakaszt is és az ezzel járó öt pontot is bezsebelte idei első dobogós helyezése mellé.  

Tanak lett a negyedik a Forddal, ötödikként Paddon zárt Hyundai-al. A svéd ralit megnyerő Latvala a Toyota első napi meghibásodását követően a hatodik helyen zárt, csapattársát, Juho Hänninent megelőzve.

1 Meeke / Nagle Citroën C3 WRC 3: 22: 04,6
2 Ogier / Ingrassia Ford Fiesta WRC '17  0: 13,8
3 Neuville / Gilsoul Hyundai i20 WRC Coupe 0: 59.7
4 Tanak / Järveoja Ford Fiesta WRC '17  2: 18.3
5 Paddon / Kennard Hyundai i20 WRC Coupe 3: 32.9
6 Latvala / Anttila Toyota Yaris WRC 4: 40.3
7 Hänninen / Lindström Toyota Yaris WRC 5: 06.2
8 Sordo / Marti Hyundai i20 WRC Coupe 5: 22.7
9 Evans / Barritt Ford Fiesta WRC '17  8: 41.8
10. Tidemand / Andersson Škoda Fabia R5 10: 51.9

A verseny végeredménye

Összetettben így "helyreállt a világ rendje", és az elmúlt évek világbajnoka, Sebastien Ogier állt az élre. A következő futammal visszatér a mezőny Európába és a korzikai aszfalton folytatódik a világbajnokság április 7 és 9 között. 

Szólj hozzá! hozzászólás

Meeke még mindig vezet, karnyújtásnyira a Citroen első győzelme!

p-20170311-00156_news.jpg

A pilóták és navigátorok mellett a szokásosnál is több feladat hárul a technikai személyzetre: a mérnökökre és szervizesekre is a mexikói verseny hétvégéje alatt. A verseny elején több márka is gondokkal küzdött. A Hyundai gyújtásproblémák, míg a Toyota túlmelegedés miatt nem tudta felvenni a versenyt az élen állókkal. A verseny második felére mindkét márkánál sikerült orvosolni a hibákat, de ekkor már a rossz gumiválasztás hátráltatta a versenyzőket: többen bíztak az esőben, ami csak a verseny után hullott le a gyorsaságikra. A Hyundai és a Toyota is rossz taktikát választott, így Meeke és Ogier magabiztosan állnak az élen.

Kris Meeke gyakorlatilag - a mexikóvárosi szuperspeciális szakaszokat leszámítva - a verseny kezdetétől az élen áll. Pénteken a kedvezőbb rajtpozíciójának köszönhetően tudott 20 másodperces előnyt kiautózni, szombaton pedig Ogier megforgása után duplázódott meg előnye, mely a nap végére még mindig 30 másodpercnyi maradt. Így vasárnap a maradék két szakaszon, melyek egyébként összességében több, mint 50 kilométert jelentenek, ha továbbra is hibamentesen tud autózni, meglehet a Citroen első idei győzelme is. 

Fotók: Red Bull Content Pool/Jaanus Ree

Ogier idén már nem először hibázik. Kifejezetten jót tett a világbajnokságnak, hogy a VW távozásával alaposan megkavarodtak az erőviszonyok és Ogiernek még a szokásosnál is jobban nyomnia kell. Svédországban után most Mexikóban is megforgott Fordjával, úgy fest még meg kell barátkoznia ezzel a nyomáskényszerrel, mely a kiegyensúlyozottabb mezőnnyel a nyakába szakadt.

Az első két futamon remekül autózó, ennek ellenére mindkétszer az élről búcsúzó Neuville a harmadik, hátránya már több, mint egy perc. Őt szintén további egy-egy perces lemaradásokkal követik a negyedik-ötödik-hatodik helyen Tanak, Paddon és Latvala.  

p-20170312-00129_news.jpg

A Hyundai Dani Sordo jóvoltából megszerezte visszatérését követő 100. szakaszgyőzelmét, míg a Toyota két pilótája csupán 3 tizedmásodpercnyi különbséggel áll egymás mögött a hatodik és hetedik helyen. Hänninen bár kifejezetten jól kezdte a versenyt, az első napot követően megbetegedett és influenzásan folytatja a versenyzést.

Mexikóra kapta meg új Fiesta WRC-jét a Prada örökös Lorenzo Bertelli. Az olasz ralipilóta Fordja ezúttal sem úszta meg törés nélkül a versenyt, sikerült már az első versenyén megborítani a 2017-es specifikációjú WRC-t. Bertelli egy R2-es Fiestát megelőzve a 17. helyen áll.

Míg az első hat helyen már komoly különbségek alakultak ki, a WRC2 mezőnyében óriási küzdelem alakult ki a skodás Tidemand és a fordos Camili között. 2 szakasszal a vége előtt mindössze 2 másodperc közöttük a különbség. Az utolsó powerstage szakasz magyar idő szerint vasárnap délután háromnegyed hatkor veszi majd kezdetét. 

Szólj hozzá! hozzászólás

Látványos szuperspeciál, káoszba fulladt (túl)rendezés, az év legkeményebb szakasza. Ez jellemzi eddig az idei Mexikó Ralit.

Az év első murvás versenye már csütörtökön meglepetéssel kezdődött, elég szokatlan ugyanis, hogy elered az eső a száraz és forró mexikói versenyen. A teszten viszont alaposan megáradt vízátfolyásokon keresztül vezetett a kijelölt szakasz

17239658_10154446936215678_4330740477590495115_o.jpg

A rövid bemelegítés után kissé szokatlan módon repülőre pattant a mezőny, a versenyautókat pedig 3 nyerges kamionra pakolták és az ország fővárosa, Mexikóváros felé indultak a ralisok. Nem példátlan, hogy akár több száz kilométert is utaztatják a komplett versenyt egy-egy nézőcsalogatónak ígért fővárosi szakaszért, de az eddigi tapasztalatok nem sok jóval kecsegtettek. Délután újra eleredt az eső és alaposan eláztatta a kijelölt nyomvonalat, ráadásul a két nyúlfarnyi szuperspeciális szakaszt az éj leple alatt, sötétben tartották, ami nézői szempontból nem a legszerencsésebb választás. Annak ellenére, hogy az épített rámpákon fejmagasságban repültek a raliautók, a várt 200 ezer ember helyett "csupán" néhány tízezren voltak kíváncsiak a produkcióra.

 Nem is lett volna ezzel semmi gond, a pilóták újra repülőre szálltak, a kocsik szépen visszaálltak a kamionokra és mehetett a menet Leonba. A visszaúton azonban baleset miatt lezárták az autópályát és a konvoj nem ért vissza időben Leon városába. Ennek elég komoly következményei lettek: az első két szakaszt ki kellett venni a programból. Ráadásul ezzel a lépéssel több, mint 70 km-nyi gyorsasági szakaszt törölt a versenyigazgatóság.

Megkésve bár (de törve nem), délután végre megkezdődött az igazi küzdelem a szezon első murvás futamán. Sőt, rögtön az év egyik legkeményebb, 55 km-es gyorsaságija, az El Chocolate várt a mezőnyre. S bizony meg is gyűlt a baja a pilótáknak és a technikának egyaránt ezzel a szokatlanul hosszú pályával. A turbófeltöltős motorok nem igazán kedvelték a 30 fokos meleget és a magaslati hegyi levegő(hiányát), a célban sokan túlmelegedésre panaszkodtak. Latvala világbajnoki elsőségének köszönhetően elsőként rajtolt, ami elég nagy hátrányt jelentett, nem is csoda, hogy csak ezen az egy szakaszon máris bezsebelt másfél percet. 

17211868_10154449907430678_7363761383982512886_o.jpg

A gyorsaságit a viszonylag hátulról rajtoló, és már jóval tisztább pályán versenyző citroenes Kris Meeke nyerte, Ogier és Paddon előtt. Az első háromban tehát három különböző márka versenyautója ért célba. A Fordok egységesen szenvedtek, de szinte kivétel nélkül minden versenyző az extrém körülményekre panaszkodott.

A következő, 20km-es pályán már az előző két futamon is a legtöbb szakaszt megnyerő Neuvilee volt a leggyorsabb Hyundai-jal, mögötte a fordos Evans és a szintén hyundaios Sordo következett. 

17268912_1581654718529606_32394129_o.jpg

A napból hátralévő 3 szakasz összesen kevesebb, mint 6 kilométert jelentett, hiszen három szuperspeciális gyors volt. Mint azt Svédországban is láthattuk, itt igazán sokat nyerni nem, bukni azonban jóval többet lehet. Szerencsére ezeket gond nélkül teljesítette a mezőny, Neuville, Meeke és Evans neve mellé került még egy-egy szakaszgyőzelem a nap végére. 

Az első napot követően így Meeke vezeti az összetettet (így holnap ő takarít), 21 másodperccel Ogier és közel egy perccel Neuville előtt.

allas_1.png

Szólj hozzá! hozzászólás

A havas-jeges Monte-Carlo és az év egyetlen igazi havas svéd versenye után Mexikóban folytatódik a rali világbajnokság.

fb_img_1489066706106.jpg

Fotó: Jaanus Ree (Red Bull Content Pool)

Címkék: video mexico wrc neuville

Szólj hozzá! hozzászólás

Tette fel a címben olvasható kérdés egy rendszeres kommentelőnk Facebook oldalunkon. 

Nem véletlenül. Az idei évben rekordszámú top raliautó részvételére számíthatunk a magyar Országos Rally Bajnokság első osztályú versenyein. Bár még konkrétumokról nem beszélhetünk, közel 20db R5-ös autó nevezésére számíthatunk az évadnyitó miskolci futamra.

Ezzel szemben a tavalyi évben a rali másodosztály bajnoki címéért az utolsó futamig versenyben lévő, sokak által az ország egyik legtehetségesebb ralipilótájának tartott párost - jelenleg - úgy tűnik idén nem láthatjuk versenyezni. 

Januárban még pozitívan nyilatkozott Szauer Gergő idei terveiről:

"Az autó vonatkozásában a Lada vagy egy másik autó jöhet szóba, amiről még nem szeretnék semmit mondani. Reményeim szerint a Ladával a másodosztályban indulnánk, azzal a bizonyos másik autóval, ha a szerencsénk és a lehetőségeink is úgy hoznák, akkor az első osztály felé kacsintgatnánk." A januári nyilatkozata itt teljes egészében megtekinthető.

szauer.jpg

Úgy fest azonban elpártolt "a szerencse" és a lehetőségek sem úgy alakulnak, ahogy arra a páros számított. A tegnap a rallye2.hu oldalon megjelent riportban ugyanis már ezt olvashatjuk:
"Sehogy sem áll az idei évünk, jelen pillanatban azt mondom, hogy sehol sem tudunk rajthoz állni 2017-ben, még a MARB futamain sem. Sajnos nincs elég szponzorunk, támogatónk, nagyon sok pénz hiányzik a büdzsénkből ahhoz, hogy bármin is gondolkodhassunk. Én nagyon szívesen folytatnám, de a saját lehetőségeim, forrásaim sajnos kevesek ehhez. Keressük és várjuk a lehetőségeket, de vitathatatlan, hogy pillanatnyilag eléggé kilátástalan a helyzetünk." - a teljes riportért klikk ide.

A nagyon jó kezű, ugyanakkor végtelenül szerény mohácsi pilóta, Szauer Gergő és navigátora Rácz László tavaly a másodosztály abszolút második helyén zárt, egy ralisprint verseny erejéig egy Evo IX-es Mitsubishit is kipróbálhatott. A Mecsek Ralin pedig az első osztályban is megmutathatta tehetségét: Ladájával az abszolút 20. helyen ért célba!

14542370_1108478145902660_6925973551652749506_o.jpg

Bízunk benne, hogy az április első hétvégéjén megrendezésre kerülő Miskolc Ralin mégiscsak láthatjuk a méltán népszerű párost. Addig is kövessétek a fejleményekért rajoni oldalukat: 

14712552_1109434382473703_8137319884485087533_o.jpg
https://www.facebook.com/szauerrally

Szólj hozzá! hozzászólás

Nem ritka, hogy egy-egy gyorsasági szakasz vasúti átjárón is keresztül halad.

Az azonban meglehetősen meredek esetnek számít, ha a rali ideje alatt azon vasúti szerelvény is közlekedik. A francia verseny sportbíróit, mint azt a videóból is láthatjuk nem érte meglepetésként az érkező vonat, mely előtt piros zászlóval megállásra intették az éppen érkező versenyautót. A páros értelemszerűen a vonat elhaladása után tovább folytathatta a versenyzést, erre a szakaszra valószínűleg időjóváírást kaphattak.


1:43-tól a sorompós eset

 A normandiai versenyen egyébként két WRC (Ford Fiesta és Peugeot 206), több R5-ös és historic mezőny is indult. Nem tudni szerepelt-e a versenykiírásban, esetleg elhangzott-e a versenyzői eligazításon a vasúti átjáró működésére szolgáló információ, mindenesetre semmiképp sem megszokott dologról beszélünk.

1 komment hozzászólás
Svéd Rali - KGT szemével 2.0

2016. februárjában, az első Svéd ralinkról hazafelé repülve megfogadtuk barátaimmal, hogy adnunk kell még egy esélyt a Svéd ralinak, hogy legyen HÓ, legyen Historic mezőny, legyen teljes versenytáv! Hiszen csodás környezetben lehet száguldani a végtelenül tempós pályákon!

unnamed_1_1.jpg

Már októberben lefoglaltuk szállásunk ugyanabban a magyarok lakta apartmanházban, ahol tavaly is remek hangulatban töltöttük el napjaink raliértő társaságban.

Január elején megvolt a repülőjegy, az autóbérlésen is túl voltunk, váltottunk Svéd Koronát, bepakoltunk a bőröndökbe, és még a tavalyinál is nagyobb izgalommal vártuk a versenyt!  Új, erősebb WRC-k, visszatérő Toyota, végre megfelelően havas-jeges szakaszok...

unnamed_2_1.jpg
Az idén 2 nappal hosszabb kirándulást terveztünk, tehát már hétfőn kora délután kirepültünk Nyköpingbe, átvettük a szöges gumis 4x4 Passat kombit s irány a Rammeni szállás (280km északnyugati irányba).
Út közben bevásároltunk az egy hét ott tartózkodásra.
Ahogy közeledtünk a szállás felé, egyre emelkedett a hó vastagsága az út mellett, az utolsó 50 km-en már havon autóztunk, ami csak növelte az örömmámort.

Mivel az előrejelzések szerint a várható heti csúcshőmérséklet -2 fok, már biztosak voltunk benne: VÉGRE IGAZI SVÉD RALIT LÁTHATUNK !!!

Kedd reggel kényelmes tempóban megnéztük a vasárnapi gyorsaságit, Likenast. Egy tempós, széles ralikrossz pályával kezdődött, és kb. 1,5 km-t lehetett belátni szinte mindenhonnan, így hamar eldőlt hova jövünk vasárnap reggel.
Innen átgurultunk a pénteki gyorsasági szakaszokra, amik Norvégiában futottak.
Útközben láttunk egy fenyő alá lecsúszott rendőr kombi Volvot is egy gonosz úthibát követően. :)
Pénteki napra 3 szakasz volt kijelölve két körben, ráadásul az első (Röjden) és harmadik (Svullrya) 2,5 óra különbséggel rajtolt és csupán 15 km-re voltak egymástól, mindkettőn végiggurultunk, a VB élmezőnyével több alkalommal egyszerre álltunk sorba a rajtnál. Előttünk Evans, mögöttünk Sordo és Latvala! Remegett a lábam, pedig nem is én vezettem, és nem is kellett gyorsan mennünk ... :) Amikor már többször összefutottunk, már olyan természetesnek hat, hogy a Ford csapat Volvoval, a Hyundai BMW-vel, a Citroen Lancer Evo9-el, a Toyota pedig Subaruval írja a pályákat!
Miután végigmentünk mindkét szakaszt, a szervizpark felé vettük az irányt, de előtte mentünk 2 kört a 7 km-es Shakedown pályán, hiszen egész csütörtök délelőtt itt leszünk. Az eleje nagyon kanyargós, nagy emelkedőkkel, majd az elágazástól hihetetlen tempós ívek, dobálós kicsi kanyarok és egyenesek követték egymást fergeteges ritmusban.
Szervizparkban még nem volt kiépítve a nézői parkolók, így a Ford sátortól 20 méterre is sikerült leparkolnunk.
Brutális szörnyek az új WRC-k élőben még inkább. A hatalmas szárnyak, az első lökhárító kinyúlásai, és az autó oldalán lévő oldalszárnyak, szoknyák a küszöbön, a diffúzorok hátul. Már az álló autó látványától is bizsereg az ember.

Szerdán már egy rövidebb program várt ránk, a szombati pályák felfedezése. Először a szállásunkhoz legközelebbi, a tavalyi Powerstagen, a Hagfors gyorsaságin gurultunk végig, "természetesen" itt is az élmezőny tagjai között. A pálya vége egy sípályán jön lefelé, ami az autóban ülve olyan meredek, hogy önkéntelenül is támaszkodsz magad előtt. A cél előtti épített ugrató pedig egy igazi bátorságpróba belülről nézve, hiszen hiába tudod, hogy van még 150 méter a jobbos kanyarig, a horizonton a kb. 25-30 km-re lévő erdőket látod, nagyon izgi! Itt a beíróban begyűjtöttem a verseny hivatalos térképére Sordo, Latvala, Neuville autogramokat is.
Innen mindössze 22 km-re volt a szombati első, a verseny leghosszabb szakasza: a 31,6 km-es Knon rajtja! Az első nézői pontig mentünk el, addig egy lendületes egysávos a pálya, majd az elágtól következett 3 km kétsávos padlógáz! Egy norvég terepjárós társaság nagy meglepetésünkre már szerdán felverte itt a sátrát!
Innen mindössze 28 km-re volt a verseny talán leghíresebb szakaszának a Vargasennek a rajtja. Azért a leghíresebb, mert a cél előtt található rajta a Colin's Crest ugrató, ahol minden évben különdíjazzák a legnagyobbat ugrató párost. Tavaly nagy meglepetésre a norvég Brynildsen egy R5 Forddal repült legmesszebb, 45 méterre! Itt már szerdán készen állt a menetirány szerinti jobb oldalon 4db 5x5 méteres, fűtött VIP sátor terasszal.
Ha már itt jártunk, felmentünk még egy körre a Shakedown pályára. Plusz egy biztonsági bekötőutat kerestünk a Torsby szakaszra (ha esetleg nem lenne időnk odaérni a célstadionba péntek este, vagy vasárnap délben), melynek végéhez közel találtuk a Rock Arénát. Bejáratánál két Volvo markoló kapaszkodott össze boltívet rajzolva a pálya fölé. Itt a bevállalós csehek a lakóautóikkal rajzoltak kézifékes fordulókat, s nem mellesleg pazar kilátás nyílott az egész szervizparkra.
Gyorsan meglestük a készülődő csapatokat, mi is alaposan felkészültünk, nekünk 700 km volt a pályabejárás, amiből 100 km gyorsaságin tettünk meg. 
Szerda este érkezett a magyar delegáció, köztük szerintem az egész futam legfiatalabb tagja is, az alig 5 hónapos Tomika, aki máris élete 2. VB futamára készült, lévén ott volt Monte Carloban is!

unnamed_8_1.jpg
Csütörtök reggel kezdetét vette a koránkelős időszak - cserébe viszont legalább már brümmögtek az erdőben a vadonatúj WRC-k!
4:20-kor keltünk, 5:10-kor indultunk, 97km-t utaztunk, 6:30-ra elsők között megérkeztünk. Felöltöztünk, s irány a 600 méteres, emelkedős erdei csapás a koromsötétben, az utat a fára kötött piros-fehér szalagokkal jelöltek a rendezők. Mi az előttünk haladó svéd csapatot követtük, s naná hogy nem oda értünk, ahova a rendező tervezte, de legalább megérkeztünk a pályának az első felében lévő kanyargósabb részre! A rendezők egy fura elmélet alapján CSAK a szalag mögött engedtek állni (ami nem is baj), viszont nem kötöztek ki valami sokat, sajnos elég spórolósan mérték a nézőknek kijelölt területet.
Egy tempós jobbosból érkeztek, bukkant lefelé, majd egy nagyon nyújtott balosban tűntek el. Első körben az állunk leesett, hihetetlen, amit gyorsulnak az új kocsik, és elképzelhetetlenül könnyedén teszi mindezt. Paddon nagyon bátran tette meg köreit, a balos nyújtottban folyamatos ellenkormányzással ment végig.
Ogier, Tanak, Sordo, Neuville furcsa módon több kört is etapprogramon tett meg. Lehet, hogy kötelező 3 kört megtenniük a Shakedownon ?
Az R5-k érkezésére a nyújtott balos utáni jobbos derékszögbe mentünk át, ahol ismét csak alig volt szalagos nézői rész. Itt Evans, Gorban és Henning fordultak felejthetetlent. Henning Solberg meglepetésre Fabia R5-el rajtolt, pedig WRC-vel nevezett. A tesztet meglepetésre Ostberg nyerte, pedig először indult az autóval.
Teszt végén már könnyedén letaláltunk az erdei ösvényen, hiszen most világosba mehettünk át a sűrű erdőn.
Természetesen bementünk a szervizparkba, beszereztük a ralis ereklyéket, már a Historic mezőny is készülődött. Rengeteg Saab és Volvo természetesen. Hazafelé egy vacsora is belefért a tavaly bevált Hagforsi pizzériában.

Felvirradt a verseny napja, amikor már nem lehet kamu tempóban gurulgatni.
Péntek reggel keltünk a legkorábban, hisz ez a nap Norvégiában zajlott. 3:30-kor keltünk, 4:15-kor indultunk -7 fokban, 140 km-t utaztunk, 6:20-ra érkeztünk, s meg igy is csak 600 méterre tudtunk parkolni a pályától! Besétáltunk az elágazásig, majd a szakaszon tovább 2,5 km-t, ahol már rendező és szalagmentes részeken lehettünk a magunk urai. Egy jobbos nyújtottból balos nyújtott kanyarkombinációban a balosban a belső íven álltunk. Itt egy original svéd látványt vártam, amit bőven túlszárnyaltak azzal, hogy Latvala és Tanak is vagányan csipkedte a belső íven lévő hófalat, természetesen bődületes tempóban. Ogier szemre is visszafogottabb volt. Az első négy helyen különböző márkák végeztek, Hyundai - Citroën - Ford - Toyota sorrendben.
Óriási lett a szakadék az R5 kategória és az új WRC-k között, ezért jó lenne ha több tavalyi WRC indulna a WRC Trophy bajnokságban, így csökkentve az űrt.
A teljes mezőny után a rajt irányába sétáltunk 300-400 métert, ahol egy élesebb jobbos kanyarban volt egy 40-50 fos svéd társaság, akik jurtasátorral, aggregátorral, lámpákkal, kanapéval készültek, es nem mellesleg 31 db hómobillal érkeztek. Hihetetlenül hangulatos tábort vertek.
unnamed_10_1.jpg
Historic mezőny elején érkeztek az idősebb autók, majd egyre komolyabb, hátulkaparós technikákkal csapattak keresztben rendesen, végén pár 4WD is jött, főleg Mazda es Audi Quattro. Volt egy 323-as, ami tempójával magasan kitűnt a többi közül: azonnal a nevezési listához kaptam: Mats Jonsson volt, aki a '90-es évek elején 2x megnyerte a Svéd VB futamot! Jah, így már érthető volt a tempója ... :)
Második körre visszasétáltunk az elágazó előtti tempós részre. Padlógázon érkeztek egy picit fékes balosból bukkantak ki velünk szemben, majd az 400 egyenesből fordultak egy jobbos padlót. Beálltunk két kisebb szikla mögé, tördeltem a fákon menekülőutat. Vártunk egy órácskát, s jött is az 1-es Ford (még mindig szokatlan ez a rajtszám a kék oválon), bődületes tempóval. Ezek az új WRC-k kis túlzással nem is gurulnak az úton, hanem repülnek felette! Mellettem állt egy helyi szurkoló, akinek a kezében volt kézi radar: magam láttam, hogy 202-vel jött az egyik Toyota, de saját mérése alapján 212 volt a legnagyobb ott az első korban. Az egy nyomsávos, dobálós, két oldalt térdig érő hófalban! Őrület ...
Hanninen picit kiment a nyomból a jobbosban, én már láttam a perecet, de "csupán" nagyobb havat vert fel, és gázelvétel nélkül bömbölt tovább az erdőben.
WRC-k után azonnal indultunk a pálya mellett az elágazás felé, útközben láttuk Ostberget elszáguldani a hátsó szárnyát vesztett WRC-vel, majd sikeresen leestem egy 1,5 méteres szikláról a jobb oldalamra a puha hóba. Próbáltam jobb kezemmel megtámaszkodni, de az csak könyékig eltűnt a hóban. Utána annyira fázott, nem tudtam az ujjaimat bahajlítani, csak a másik kezemmel. :)

Innen gurultunk 42 km-t, és alulról támadtuk be a 7-es gyorsaságit (Svullrya), 800 méterre sikerült parkolni. Egy szűk fák között futó részhez értünk, ahol elég bakhátas volt a jeges út. Itt találkoztunk először magyarokkal a versenyen. Lefebvre nagyot fordult a régi technikával, vastapsot is kapott. Paddon pedig végig húzta az autója elejét az úton, nem volt elég magas. WRC-k után irány a napi záró szakasz, ahol már tavaly is voltunk: Torsby.


45 km-t jöttünk, a szakasz céljánál lévő sípályánál kialakított stadion jellegű résznél akkor parkoltunk, amikor a 4x Világbajnok elrajtolt. Még jó, hogy 16,5 km-es pályáról van szó, futás ... Hála az égnek mindenki a dombok tetején állt, így a szalag mellé tudtunk állni még ilyen kései érkezéssel is.
Mindent jól láttunk, s volt is mit, mert óriásit autóztak a besötétedett szakaszon. Az erdőből felbukkanva egy tempós jobbos, ugrató, féktáv, majd leesős Bal nyújtott visszafordító két oldalt árokkal, amiből egy jobbos beszűkülő kanyar végén volt a fotocella. Ogier a balos kanyar előtt 30 méterrel már az arcunkba világított, s olyan szűken fordult, hogy a balos kerekek nem is érték a talajt. Latvala kicsit túlcsúszott a balosban, de időveszteség nélkül lőtt is ki onnan. Neuville nagyon okosan, gyorsan fordult! Tanak, Sordo, Breen megtisztelték a helyet, míg Meeke egy kicsit túlvállalta. Becsúszott a balosban a külső ívű árokba, de megállás nélkül ment tovább kb 200 métert, de esélye sem volt kijönni. Szerencséjére a jobbos célkanyart mindenki levágta, ezért vissza tudott menni az útra. Így is csak 4 mp-et kapott Ogiertől! Itt megnéztük az egész mezőnyt, Brynildsen megforgott célkanyarban, szerencséjére a fotocella után fejezte be 180 fokos fordulatot, így nem volt miért kapkodnia a megfordulással. A Tommi Makinen Racing két japán pilótája az R5 Fordokkal jégtáncot adtak elő: az elsőnek érkező vállalta, hogy keresztben áll a felfújt boltív alá (ahol a fotocella is volt) úgy, hogy a szorosan mögötte érkező csapattársa nem is tudjon átmenni a célon, kénytelen volt megállni.
Jól jellemzi a Historic mezőny tempóját, hogy a legjobb Historic idő, a 20. helyre lett jó a VB-s mezőnyben!
Innen 90 km-el szállásra is értünk a leghosszabb nap végén.

unnamed_17.jpg
Szombaton 4:50-kor keltünk, 5:30-kor indultunk -9 fokban és frissen hullott hóban, 60 km-t tettünk meg, 6:15-re ott is voltunk, de már állt a sor az erdőben. Majd álltunk, álltunk, álltunk, alig-alig 4-5 métereket előre gurulva. 25 perc alatt jutottunk el a 200 méterre, pályafutásom leglassabb rendezőihez, akik a parkolójegyet árulták. Szépen, komótosan kiszolgáltak mindenkit, a pénztáros 15 méterre bent ült egy járó motoros autóban, a két jegyárus pedig mindig vitte a pénzt, visszajárót, stb.
1600 méterre tudtunk leparkolni, gyors öltözés és spuri a pályához, a verseny leghosszabb szakaszához, Knon (31,6km).
10 perccel a rajt előtt értünk oda az elágazáshoz, ami egy jobbos, visszafordítós kifordulás volt a kétsávos útra, ahonnan kezdődött a 3 km-es padlógáz.
Külső ívről nézni mindenhol esélytelen a sűrű erdő miatt, belső részen ellenben kiirtva minden fa, csak 1 - 1,5 méteres sziklák voltak. Kanyartól 150 méterre sikerült beállnunk egy olyan szikla mögé, amiből megdöbbentő módon a tetején nőtt egy picike fenyőfa. Ehhez volt kötve a szalag. Mellettem egy belga és egy francia fotós állt jobbról.
Fordított rajtsorrendnek köszönhetően az ukrán Gorban érkezett először a Mini WRC-vel, s ekkor tőlünk kb. 20 méterre, a kanyarhoz közelebb álló svéd ember, kilépett egy métert a pálya felé megnyújtva a szalagot, miközben őt senki nem akadályozta! Mi hárman egyből rákiabáltunk, hogy HÉÉÉÉÉÉÉ! De ő csak ránk legyintett, s ott maradt! Így szinte semmit nem láttunk abból, hogy megforgott a Mini. Mérgemben azonnal 2 métert húztam a szalagon, s jól rátekertem a kis fenyőre. Persze ez meg neki nem tetszett, és a második autónál a szalag elszakadt. Így már nem csak ez "a szimpatikus", de még további három haverja is elénk állt, így kénytelen voltam megkerülve őket a kanyarhoz közelebb mennem, ahol egy szintén későn érkező négy fiatalhoz (két párhoz) sikerült beállnom. Azt mondjuk nem értettem, a világbajnoki élmezőny érkezésénél miért fontosabb a tábortűz azonnali meggyújtása, hisz hárman azzal foglalkoztak és csak egyikük nézte a versenyt!
A brutálisan erős új kocsik kigyorsításánál rengeteget fogott vissza az elektronika, hogy ne kaparjanak feleslegesen sokat az autók, inkább haladjanak előre.
Távozóban még épp láttuk közvetlen közelről, ahogy Hanninen elrontja a féktávot, és lefulladt motorral fordulja a kézifékest. :)
De 2 mp múlva mint a golyó lőtt ki onnan és a szakasz végére ment teljesen egált Meekevel és Ostberggel ...

unnamed_18.jpg
Innen megcéloztuk a 45 km-re lévő Colin Crest parkolóját, ahonnan még 1500 méterre volt bent az erdőben az ugrató.
20 perccel a rajtidő előtt meglepve észleltük az álló kocsisort a közúton, hisz még 3800 méterre volt a parkoló. Esélytelen, megfordulás!
Visszamentünk egy 9 km-es, keskeny bekötőúthoz, amit a hivatalos térkép jelölt, de mégsem kapott számot a pályarajzon. Itt is 1500 méterre tudtunk leparkolni, de itt elég vékony volt a kis erdei utacska. Gyorsan szedtük a lábunkat a már parkoló kocsisor mellett, de az út folyamatosan emelkedett, a lábaink mindig elkapartak a friss hóban. Még mindig nem láttuk a szalagot, amikor az első autó, a Mini WRC elment az erdőben. Már láttuk az emelkedő tetején lévő szalagot, amikor a másodiknak rajtoló Lefebvre hangja elszáguldott. De örültem ekkor az idei szabályváltozásnak, s nem a pontverseny sorrendjében jöttek szombaton is! :)
Balos - jobbos erősebb kanyarhoz értünk, szépeket csúszkáltak, Bergkvist becsúszott a külső ívre az árokba, de gázelvétel nélkül ment is tovább.
Ahogy mi is ...

Gondoltam másodszorra kihagynánk a lassú jegykezelőket, ezért megcéloztuk a Knon rajtját, ami 38 km-re volt. Odaértünk a bekötőúthoz, s meglepve láttuk, hogy nem őrzi senki és semmi (se tábla, se kerítés, se rendezői autó, se rendező), gyorsan nyomás befelé! Hmmm, itt kell legyen az időellenőrző: SEMMI! Mindjárt itt a rajt: SEMMI! Csak a hóra festett piros csík, és az első kör nyomai ... Ejha! Itt nem lesz szakasz 30 perc múlva, de vajon miért nem?!
Visszamentünk a főútra, ott megkérdeztük a lengyel mikrobuszosokat, akik épp indultak volna a szakaszhoz: Miért törölték a szakaszt? Mire a válasz: Miért? Törölték a szakaszt? :O
Pár kanyarral odébb egy svéd kombiban egyedül üldögélő, bajszos helyi nyugdíjas bácsika tudta a választ: túl gyorsan mennek az új kocsik, túl nagy volt az átlagsebesség a reggeli első körben! (Később megnéztük: 137,8 km/h átlagsebességet ért el a szakaszt megnyerő Tanak!)

Innen nem próbáltuk meg újra a Colin Crestet 45 km-re, hanem inkább a szállás irányába lévő Hagfors gyorsaságihoz gurultunk 26 km-t. Jegyellenőrzés után egyenesen felfelé mentünk az erdőnek, hogy tempós részt nézzünk, de erről hamar letettünk, amikor már a pályától 4000 méterre parkoltattak minket. Így visszamentünk a célhoz, ahol a sípályán jön meredeken lefelé a pálya és ott az épített ugrató, közel lehet parkolni, kivetítő is van - zizi, bambi, körhinta!
Sok időnk volt még, ezért kényelmesen felsétáltunk, oldalról láttuk az ugratót, nem állt előttünk senki, sütött a nap, szólt a zene, kivetítőn megnéztük az előző nap összefoglalóját! Profi volt ...
Elsőnek persze a Mini jött, s akkorát ugratott a bátor ukrán, hogy úgy tűnt soha nem esik le, 31 méter. Hihetetlen volt, hogy utána el tudta fordulni a jobbos visszafordítót! Ogier óvatos volt, Neuville, Latvala, Tanak pedig hihetetlenül bátor a padlógázas repüléssel. Tanak 35 méterrel nyerte itt a távolugrási versenyt. (Colin Cresten idén Ostberg nyert, 44 méterrel!)
Megnéztük az egész mezőnyt, s kényelmesen hazacsorogtunk 32 km-t.
Este otthon beszélgettünk, nevetgéltünk, iszogattunk, sztorizgattunk, 2016 rali VB összefoglalót néztünk, amikor jött egy barátomtól egy sms: Neuville áll a gyorson!
Addig 43 mp-el vezetett Latvala előtt! Mindössze 60 km gyorsasági volt vissza, amikor a szombat esti Karlstadi 1,9 km-es szuperspeciálon kiütötte mindkét első futóművét!
Nem hittük el, hogy újra megtörténik vele, ami az idei Montén ... (Ott szintén a szombati utolsó szakaszon hibázott 51 mp-es előnye birtokában!)
ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ !!!
Ezzel a hihetetlen fordulattal nagyon szoros lett az élmezőny: 1.Latvala (Toyota), 2.Tanak (Ford) +3,8mp , 3.Ogier (Ford) +16,6mp
Vasárnap hajnalban 3:30-kor keltünk, 4:15-kor indultunk -11 fokban, északabbra mentünk 95 km-t a Likenas szakaszra (21,19km), 6 órára oda is értünk a ralikrosszpályához, a parkoló felé lassan gurulva átbaktatott előttünk 80-100 méterre egy jávorszarvas! Óriási volt ...
Szépen gyűlt a tömeg, de mi itt is első sorból néztük, ahogy Ogier biztosan rá akart rontani az előtte állókra, de a rajt utáni első jobbos ívben túl szűken ment, és a hófal megfordította a Fiesta WRC-t. Ezzel ő kiszállt a győzelemért csatázók köréből!
Mindenki beleadott apait-anyait, kivéve Neuvillet, aki valószínűleg a szöges gumikkal spórolt az utolsó powerstage-re, hisz lépésben haladt.
Itt is volt kivetítő, szpíker, aki egyszer csak elkezdi üvölteni Latvala nevét! Húúúúha, mi történhetett?
Jah, csak lazán odapirított 7,1 mp-et Tanaknak, így 10,9 mp-re növelve előnyét.
1 órás szünetben körbesétáltunk a pályát, ettünk egy pár hot-dog lightot (kifli, virsli, ketchup).
Második körben a rendezők nem voltak túl szigorúak, így sikerült a mellényes fotósok mellől videóznom azon a ponton, ahol kilépett a katlanból a szakasz.
Latvala újfent osztott egy 9,1 mp-et Tanaknak, így kerek 20 mp előnnyel várta az utolsó, Powerstage szakaszt, ahol az idéntől "átvették" a magyar bajnokságban alkalmazott 5-4-3-2-1 plusz pontozásos rendszert.

unnamed_16.jpg
WRC-k után mindenki elindult Torsby irányába, nekünk sikerült egy picit (+12km) hosszabb úton elkerülni a tömeget és 60 km-t kényelmesen megtéve értünk a péntek este, sötétben már megismert sípályás stadionhoz a rajt előtt 30 perccel.
Sajnos a szakaszt élőben adta a TV, ami nagyon örvendetes, amikor otthon nézed, de sajnos roppant vontatott a helyszínen. Kb. 4 percenként rajtoltak az autók, nagyon szétszabdalta a mezőnyt. Neuville repült a pályán, de csupán egy 3. idővel tudott pontokat menteni magának, mert Ogier egy picivel, viszont Latvala megállíthatatlan volt és életében először megnyerte a Powerstaget is!
A hivatalos fotósok nagy meglepetésére NEM állt meg a beíróban, nem adta ki a menetlevelet, nem ünnepelt, hanem azonnal a 2 km-re lévő szervizpark elejében felállított hivatalos céldobogóra kellett mennie! Biztos a TV közvetítés miatt, de hogy erről pont a sajtó emberei nem tudtak, érdekes!
A szombat esti szoros állásból egy nagyobb csatára számítottam, bevallom!
unnamed_19.jpg

De, a lényeg: A TOYOTA VISSZATÉRT A VB-re !!!
Kíváncsi leszek mit tud a Yaris murván, hiszen ha szerencsével is, de vezeti a VB-t egy 2. és 1. hellyel!
S mint tudjuk a VB a murván fog eldőlni ...

Mi még megnéztük a teljes mezőnyt, Lukyanuk rövid féktávja miatt mind a 4 kerekével lecsúszott a balosban, de el nem vette a gázt, ment is tovább. Most Bergkvist ment át forgás közben a fotocellán, majd a büfés mamiktól elkéregettük a Svéd Ralis sapkájukat.
Hazafelé megjutalmaztuk magunkat egy pizzával. S otthon kezdődhetett az ereszd el a hajam ... :)
Hétfőn 8 órakor keltünk, 10 órakor indultunk a repülőtérre, 14 órakor leadtuk a bérautónkat, amivel a 167 óra alatt 2340 km-t mentünk, és pontosan 2340 Svéd koronáért tankoltunk bele.
15:40-kor szálltunk fel, 17:35-kor már Ferihegyen voltunk az érzéssel, hogy egy ízig-vérig klasszikus, havas VB futamot láthattunk!
Volt ott minden: tempós rész, nyújtott kanyar, visszafordító, ugrató! A látvány pazar volt, a magyar csapatban a hangulat kiváló!
Úgy érzem, ebből többet nem lehetett volna kihozni ...

... már csak az a kérdés, hogy a fél éves Tomika hogy fogja elfogadni, hogy szüleivel nem mennek az idei harmadik futamra, MEXICO RALIRA !!!

Szólj hozzá! hozzászólás

Ha csak egy videót nézel néznél meg az idei év egyetlen havas rali vébé futamáról, ez az egy legyen az!
p-20170209-02439_news.jpgFotó: Red Bull Content Pool/Jaanus Ree

A svéd rali ideje alatt folyamatosan kaptuk a World Rally Media csapatának napi összefoglaló videóit, melyeket előszeretettel használtunk fel összefoglaló posztjainkban is. A legjobban azonban ezt, a verseny után elkészített videójukat vártuk, melyben most sem csalódtunk. Következzék hát az egyik legklasszabb videó a 2017-es svéd raliról: 

Szólj hozzá! hozzászólás

Legutóbb 2014 nyarán készítettünk hasonló című anyagot, akkor a teljesen eszement orosz pilóta, Alekszej Lukjanuk történetét ismertettük veletek. Ő azóta Rali EB második is lett már, de zúzott le Ford Fiesta WRC-t is a finn vébéfutamot megelőző teszten. 

Most a ralivilág egyik legfiatalabb és legnagyobb reménységének, a mindössze tizenhat esztendős Kalle Rovanperä-nak egy friss belsőfelvételét szeretném megosztani veletek. Alapvetően Facebook oldalunkon igyekszem ilyen tartalmakat posztolni, de talán így még többetekhez eljut majd az ifjú finn pilóta híre.

A türelmetlenek kedvéért jöjjön is a belsőfelvétel, akit pedig valamivel jobban érdekel a még jogosítvánnyal sem rendelkező fiatalember eddigi karrierje, az a videó után tovább olvashat róla. 

Aki kissé jártasabb a ralitörténelemben, rögtön felkaphatta a fejét a Rovanpera vezetéknév hallatán. Posztunk főszereplője Kalle ugyanis a korábbi WRC-menő Harri fia. S, hogy mennyire nem esett messze az alma attól a bizonyos fától, az már a fenti videókból és a (hamarosan megmutatkozó) további eredményekből könnyedén kiderülhet majd. 

A kis Rovanpera ralikarrierje már igen korán, 8 azaz nyolc évesen vette kezdetét. Édesapja felügyelete mellett bontogathatta szárnyait a finn utakon, eleinte egy finneknél igen nagy népszerűségek örvendő 1.8-as Toyota Starlettel. Később már egy C2-es Citroennel versenyzett, mellyel 2015-ban R2-es bajnok lett a letteknél. Lettországban ugyanis megkapta a versenyzői licenszet azzal a feltétellel, hogy a gyorsasági szakaszokat összekötő etap útvonalakon, a közúti forgalomban, navigátora vezet majd, aki egyébként nem más, mint korábban a rali világbajnokságon édesapjának is navigáló Poetiläinen Risto. 

hkrova280116lm_ri.jpg

Ha jól megfigyelitek a képet, a serlegek között egy Törley pezsgő is található. Ez pusztán a véletlen műve ugyan, de könnyedén lehetett volna ez másképp is. Kalle ugyanis - Lettország mellett - Magyarországra is beadta licensz kérelmét, melyet a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elutasított. "A hatályos hazai jogszabályok alapján nincs jogi lehetőség a versenyeken való részvételére" - áll  a 118 / 16 / 2015.12.17. sz. elnökségi határozatban, melyet az Elnökség ellenszavazat nélkül fogadott el. 

Ezt követően 2016-ra kategóriát és márkát is váltottak, a lett bajnokság azonban maradt. Az év első futamain S2000-es, majd később már egy R5-ös Skoda Fabiával indult a lett futamokon. Több futamgyőzelmet és dobogós helyezéseket követen végül a bajnokságot is ő nyerte meg. 

Fiatal kora ellenére már több WRC-t is vezetett a jövő ralireménysége. Tavaly még a bevetés előtt kipróbálhatt a azt a Toyota Yaris WRC-t, melynek végleges verziójával Jari-Matti Latvala megnyerte az idei svéd ralit. Év végén pedig egy Ford Fiesta WRC-vel vett részt az olasz Bettega emlékversenyen, ahol második lett a jelenleg is a világbajnokságon versenyző Evans mögött. A brit pilóta nagyon elismerően nyilatkozott a fiatal finnről, szerinte már most is megállná a helyét a WRC mezőnyében is.

2017-ben a Lettország mellett hazájától, a finnektől is megkapta azt a speciális engedélyt, mellyel rajthoz állhat a bajnokság futamain. Idén eddig egy lett versenyen indult, ahol mind a tíz szakaszt ő teljesítette a leggyorsabban. Finnországban most debütálhat majd az ifjú titán, a 140 nevezővel büszkélkedő 15. SM Vaakuma Ralin. A poszt elején található belsőfelvétel a finn versenyt megelőző teszten készült. 

A 2000-ben született ralizseni idén októberben tölti be 17. életévét, mely után akár már egyes ralivilágbajnoki futamokon is elindulhat majd. Kíváncsian várjuk mikor (és miben) láthatjuk majd először a WRC mezőnyében.

1 komment hozzászólás

Elmaradt a nagy csata, simán bezsebelte első futamgyőzelmét a visszatérő Toyota és Jari-Matti Latvala.

Nem kellett sokat várni a japán márka első győzelmére. Már az első monte-carloi futamon is látszott, hogy megállja a helyét a Yaris WRC, bár ott még viszonylag nagy hátránnyal és némi szerencsével tudott a dobogó második fokára állni vele a finn Latvala. Szerencse a svéd győzelemhez is kellett ugyan - hiszen Neuville három gyorssal a vége előtt búcsúzott (újfent!) az élről, ezt követően azonban magabiztosan, pontosan és gyorsan autózott Latvala és megérdemelten szerezte meg pályafutása negyedik svéd elsőségét.

16708456_319994145069444_5934254756975881010_n.jpg

Neuville kiesése után nagyon nagy csatára számíthattunk, hiszen Latvala és a Toyota nyomában a két Ford: Tanak és Ogier autózott. Bár vasárnap már csak három gyorsaságit rendeztek (közel 50 versenykilométerrel), a három pilóta között azonban nagyon kis időkülönbségek voltak, így mindhármuknak reális esélye nyílt a futamgyőzelemre.

Már rögtön az első gyorson egyel kevesebben maradtak valóban esélyesek: Ogier ugyanis négyszeres világbajnok létére "amatőr" hibát vétett és a rajt utáni első kanyar előtt megforgott. Az ezzel elvesztett értékes másodpercekkel gyakorlatilag kiszállt a futamgyőzelemért folytatott küzdelemből. A francia pilóta maga is elismerte, hogy buta hibát vétett és egyszerűen "szégyennek" nevezte reggeli mutatványát. Furcsa a "hibára kényszerített" szerepben látni Ogiert, akit az elmúlt négy évben szinte legyőzhetetlennek tartott a raliszurkolók nagy része.

p-20170212-00398_news.jpg

Tanak kicsit az autójára panaszkodott, míg Latvala remekelt és szakaszgyőzelemmel erősítette meg összetettbeli vezető pozícióját. A finn pilótát előző este csapatfőnöke, a korábbi négyszeres világbajnok Tommi Mäkinen arra biztatta már ne foglalkozzon a beállításokkal, csak a vezetésre koncentráljon. Ez a tipp nem csak jónak, de kifizetődőnek is tűnt: Latvala ugyanis a következő gyorsot is simán nyerte, mely az elsővel megegyező nyomvonalon zajlott.

Ezzel gyakorlatilag eldőlni látszott: az utolsó szakaszon már senki nem veheti el tőle a futamgyőzelmet. Ennek ellenére közel sem tét nélkül autóztak, hiszen a powerstage-ért extra pontok járnak, ráadásul az idei évtől már nem csak három, hanem öt világbajnoki plusz pontot szerezhet a győztes. Erre a gyorsra koncentrált a versenybe a szuperrali szabályok segítségével visszatérő Thierry Neuville és a reggel hibázó Sebastian Ogier is. Mindezek ellenére - és ez jól mutatja Latvala motiváltságát és magabiztosságát - a Toyota pilótája ezt a gyorsot is megnyerte, holott elég lett volna kockázatvállalás nélkül teljesítetenie a szakaszt.

Neuville sem állt vissza hiába, az utolsó gyorson megszerzett harmadik helyével három "vigaszpontot" szerzett a Monte - Carlo Ralin ugyancsak az utolsó szakaszon szerzett öt pontja mellé. Bár mindkét versenyen a belga pilóta dominált, apró hibáinak köszönhetően mindkétszer kiesett és a két győzelemért járó ötven pont helyett mindössze nyolcat szerzett és az összetett nyolcadik helyről várja a folytatást. 

A ponttáblázat élén a monacoi második és svéd első helyével Jari-Matti Latvala áll 48 ponttal, őt Ogier négy, Tanak pedig öt pont lemaradással követi. 

Latvala érthetően hihetetlenül boldog volt a futam céljában. Erre természetesen minden oka megvolt. Új autóval, új csapattal érkezett Svédországba és már második versenyén győzelemre vitte a japán márkát, melynek legutóbbi WRC diadala nem kevesebb, mint 18 évvel ezelőtt, 1999-ben íródott, akkor még Didier Auriol győzelme révén. 

Szólj hozzá! hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (17) citroen (51) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (33) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) ford (91) Ford (16) ford fiesta (22) fotópályázat (20) gr.b (25) herczig norbi (14) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (10) i20 (11) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (53) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (34) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (66) mediabox (32) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (27) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (15) mnasz (16) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (17) onboard (22) orb (164) ORB (16) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (11) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (63) skoda (18) sprint (43) subaru (20) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (124) Turán Frici (12) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (19) video (415) videó (29) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (267) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz