A ralifan

B. Capelluti | 2011.02.01.

Ma induló sorozatunkban a rali nevű társasjáték szereplőit mutatjuk be, fontossági sorrendben. Egyszer talán a pilótákig is eljutunk...

Azt hiszem, sokan meg fognak rám haragudni, ha azt mondom, hogy a ralisport legfontosabb szereplője a néző. És ez nem is fedi a valóságot. Ha viszont azt mondom, hogy a főszereplő a ralifan - vagy ahogyan régen hívták, komálós - akkor már nem járok messze a valóságtól.



(Ászáron, a következő autóra várava. Egy ilyen nap után komplett vályogházakat lehet köpni.
Foto: Capelluti Gran Turismo)

Ralifan nélkül ugyanis nincs értelme az egésznek. Gyengébb autóval, rosszabb körülmények között lehet versenyezni, rajongók nélkül viszont teljesen értelmetlen. (Az adrenalin akkor is folyik a fülünkből, ha mindenféle közönség nélkül megyünk egy rohadtat Árpád-tetőn, Parádon, esetleg a Pilisben, de az finoman szólva sem lesz ugyanaz az élmény. Legalábbis biztos, hogy nem olyan lesz, mint a régi portugál VB futamok, ahol - életveszélyesen! - a nézők fala között ment a küzdés...)


(Engem Nicky Grist higgadtsága nyűgöz le ebben a videóban igazán)

Közgazdasági szempontból pedig előbb-utóbb lehetetlen is. A ralifan viselkedése végletekig racionális, de ez nem a hétköznapi racionalitás, hanem a rajongóé: követi a versenyeket, és a maga módján mindent megtesz, hogy valahogy részese legyen minden versenyző sikerének. Ismerek olyanokat (na jó, én is ilyen vagyok), akik csak olyan kúton tankoltak amelyik színeit a kedvenc vitte, sőt más kútnál meg sem álltak, csak hogy ezzel is segítsék a favoritjukat. Önmagában már ezért tisztelet járna.

(Tömeg valahol a tavalyi Wales Rally második napján. Fotó innen)

Az igazi ok, amiért viszont tisztelni és becsülni kell a ralifanokat az példátlan kitartásuk. Évente több ezer kilométert utaznak, tíz- és százezreket költenek, csak hogy ott lehessenek a gyorsasági szakaszon, állnak a porban, a tűző napon, az esőben, gyalogolnak sárban, fáznak hóban és szurkolnak. Mindenkinek. És visszaborítanak, tolnak, kötelet hoznak, hogy kihúzhassanak, lapátot, hogy a hóból kiásnak. Ez pedig megfizethetetlen! Minden másra ott a maszterkárd!

Az pedig ugyancsak extra, és máshoz nemigen hasonlítható élmény, amikor meglátsz egy Neked, és csak Neked készített lepedőt.


(Kiss Ferit és Balatonyi Árpit vártuk a Mecsek Rallyen - Foto: Capelluti Gran Turismo)

Amellett, hogy mi öcsémmel annyira megörültünk az első zászlónak, hogy tolatás lett a vége, általában megvadítja a versenyzőt. "Rallye fan" korunkban 2x3 m-es zászlókat vittünk, és mutattuk kedvenceinknek, akik szívvel-lélekkel hálálták meg. (Volt, hogy a nagy igyekezetben majdnem beestek. Ugye, Gerőfi tesók?) A szurkolás során pedig egy kétcsövű kamionos légkürtöt - hozzávalók: légkürt, palack, reduktor, pisztoly, gyorscsatlakozós teflonos flexicső - is bevetettünk, hogy mindenkinek kijusson a biztatásból. (Ennek a továbbfejlesztett változatával járt egy szombathelyi csapat: nagypalack, kiskocsi a palackhoz) Azt hiszem világosan látható: a ralifan kreatív, és elkötelezett!


Nem véletlen a ladakilincs a pólókon: gyalog is kilinccsel előre! (Foto: Capelluti Gran Turismo)

Ugyan túlzásnak tartom a Csak a nézőknek! feliratokat az autókon - mert azért az eredményesség sem egészen elhanyagolható - Azt azonban mindenképp el kell ismerni, hogy a néző nem maradhat kielégítetlen. Ha ugyanis nem kapja meg amiért jött, legközelebb majd otthon marad. (Egyébként, ha a közönség unatkozik, elfoglalja magát, és ez pedig könnyen veszélyes lehet...) Ez nem azt jelenti, hogy csak lapjával lehet közlekedni, hanem azt, hogy küzdelemnek kell lennie. A komálós azért jön, mert - amellett, hogy szereti a színes, gyors kocsikat - gladiátorokat akar látni. Ha nincs libabőr egy féktáv, egy kanyartempó, egy cikisebb helyzet kezelése után, akkor sajnos nem biztos, hogy a következő alkalommal is csápolni fog. (Korábban a Gr.B-s, WRC, és A/8-as vasak önmagukban, hangjukban-szagukban-látványukban adtak annyi pluszt, hogy sokaknak ennyi is elég volt.) 

Ezt a videót csak azért tettem be, hogy bebizonyítsam: nem csak Gr.B. és WRC képes megőrjíteni a fanokat, akik több ezer kilométert utaztak, hogy a Col de Turinin szurkolhassanak. Mint látható: min-den-ki-nek! (A helyszín a Gr.B.-s videóban is feltűnik, nem hiszem, hogy huszonöt éve nagyobb lett volna a szurkolás.)

A magunk nevében csak annyit ígérhetek: ing, gatya rohad majd, rajtunk nem fog múlni, sietni fogunk, de egy kis biztatás majd nekünk is jól esne ;)

Ugye, Te is ralifan vagy?

Címkék: érzés szereplők mecsek wrc bíztatás kiss feri rallyefan gr.b komálós

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr442568409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.02.01. 11:02:00

Az a baj, hogy a ralifan egy kihalóban lévő állatfaj...

edeleny beres · https://www.facebook.com/RallyeDream/ 2011.02.01. 11:15:54

Majd mi tovább örökítjük! :)
Na nem együtt, hanem külön-külön :D

gigabursch 2011.02.01. 14:39:29

Nem tudom hogy, hol zavaróbbak a nézők, a nagy kerékpárversenyen vagy itt, de egy biztos, koksz ide - lőerő és életveszély oda, nélkülük nem megy a versenyzés.

Én a B csoporto meg visszaállítanám, kéjgázostul, mindenestül

Grifter 2011.02.01. 15:12:30

Azért tankolni drága, szar, stb kúton, mert az volt a kedvenc autóján a matrica... Emelem kalapom a hülyeség előtt.

Grifter 2011.02.01. 15:19:58

(Egyébként igen, ralifan vagyok, csak nem tajgetosz pozitív. Sőt, abban is kételkedem, hogy bármelyik versenyző értékelné, ha azért kéne lassítania, mert pár hülye rajoskodik az út közepén, meg bent áll a célban és ezért már előtte fékeznie kell. Ez persze ma már nem igaz, de ennyit a régi túl lelkes rajongókról.)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.02.01. 15:30:44

@Grifter: Kövezz halálra, de amíg Ranga Lacit, majd Kiss Ferit támogatta a MOL, csak náluk tankoltunk. (Ahogy Janika fanok egy része abban az időben az Aralnál, később pedig Benikék miatt sokan az OMV-nél.)

A szezonnyitó előtt pedig lesz szó a nézői biztonságról is.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2011.02.01. 15:45:06

Egy ideig fan voltam,de ami megy itt a magyar bajnokságban az egy amatőr szervezéssel ér fel,akkor inkább gyűjtök egy picivel több pénzt és kilátogatók innen az Alföldről külföldi IRC futamokra...

Innen Szegedről bármelyik magyar rallye messze van,akkor inkább megyek messzebb ha minőséget akarok látni.

Grifter 2011.02.01. 16:01:28

@B. Capelluti: Megkövezésről szó sincs, egyszerűen nálam pont ez van túl azon a határon, ami még az egészséges rajongás része. Nálam nincs összefüggés a Red Bull csapat, és a Red Bull ital fogyasztása között. (Pro és kontra sem, tehát ihatom attól, mert nem komázom az F1 csapatot, és attól, mert szeretem őket, még nem iszom Red Bull-t, vagy legalábbis nem ezért.)

Megjegyzem, azzal sokkal több jót teszel egy mai versenyzőnek, ha a neten leírod, hogy miatta ott tankolsz, attól függetlenül, hogy ez valóban igaz-e ;D

GiXXXer 2011.02.01. 16:10:34

Mixi bácsi az egyik interjújában megmondta: nincs kevesebb szurkoló, csak mostmár otthon, kényelemből nézik a rally-t, köszönhetően az internetnek, és a hozzám hasonló videózós lelkületű emberkéknek.
20 éve ha egy picit is látni akartál, ki kellett menjél a pálya mellé, ma meg klikkelgetsz, és 30 kanyar 70 perspektívájából tudod megnézni, akár fullHD minőségben.
Tehát az, hogy kevesebben vannak a pályák mellett, az még nem azt jelenti, hogy kisebb az érdeklődés, hanem azt, hogy más csatornán keresztül követik az eseményeket.
Az én videóimat is van hogy többezren nézik meg, ha ők mind a pályák szélén állnának, lenne tumultus!

Magyar[HUN] 2011.02.01. 16:41:33

16 éves koromig azt hittem a rally egy szar autósport. Miután elolvastam Fekete Kálmán: Autóversenyzők mesélték című sorozatából a legelső könyvet,azóta teljesen más szemmel nézek a rallyra. Ugyanis a rally az autósportok királya! Ezerszer jobb bárminél! Sokkal,de sokkal izgalmasabb a F1-nél,amit szintén imádok,de mégsem olyan jó.

savaria 2011.02.01. 17:05:00

a nagy palack és a dupla Hella kürt még megvan, talán a kiskocsi is előkeríthető.
De a lendület sajnos már alábbhagyott,sokak által átélt/átérzett dolgok miatt. Ezt kidumálni kéne egy hét vagy 1.000 oldal.
De az emlékek MEGVANNAK !!!

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.02.01. 17:19:20

@Magyar[HUN]: Fekete Kálmánról egy kis színes: rallyedream.blog.hu/2011/01/27/blues_es_rali

@savaria: minden képzeletet felülmúlt, hogy csak emlegetni kellett, és megjelentél!

solid01 2011.02.01. 17:26:04

Kisterenyén mikor Cigi kétkeréken fordult be a kanyarban, ő sem látta az egyenest az emberfaltól! Aztán meg rohantunk az árokba! dettó Portugália.

savaria 2011.02.01. 17:26:25

@B. Capelluti:

Tudod, a szívem azért még erre kószál :))

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.02.01. 21:04:57

A nyolcvanas években kezdtünk versenyre járni, láttam Ferjáncot az Urquattroval menni talpig Camelben, a Cigányt felnőni, toltuk a Kőváry Barnát kilométereken át a célig Esztergomban a strázsahegyi gyorson, mert széthullott a Trabant váltója. A Kőváryék megjelentek és felrobbant a hegyoldal. Szedtük ki az autókat az árokból, vittünk magunkkal kötelet, mert jó lesz az még. Jó a net, de amikor egy WRC prüszkölve, durrogva, ropogva érkezik az erdőben és az ember még csak hallja ahogy közeledik, aztán berobban a képbe egy lapján csúszó autó és elrobog lángoló kipufogóval, na az libabőr!!!! Mondjuk már én sem járok versenyre, mert a mezőny nagy része elég uncsi és felbosszantottam magam, amikor a Balázs Öcsi a Ladával jóval később fékezett, mint az N4-es mezőny 99%-a, stb. H kulisszát minden autóba!

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.02.01. 21:50:36

Érdekes, hogy mindenki a WRC korszakot sírja vissza, pedig a WRC-k előtti időkben sokkal több néző volt :)

G. Capelluti 2011.02.01. 22:18:48

@Grifter:
Azért erősen más rászokni egy élettani szempontból erősen megkérdőjelezhető italra, vagy az amúgy is elengedhetetlen tankolást egy számodra szimpatikus kúton megejteni. És ha még útba is esik...
Én most is EGY bizonyos cég töltőállomásain tankolok. Csak most a meggyőződés más.

Ui.: Csak aki pécsi, az érti meg, mi megy abban a városban az autósport és a versenyzők körül. Így mástól nem is várjuk el. ;-)

baseldon 2011.02.01. 22:44:20

En 16 eves koromig hittem azt, hogy a rally a tech sportok netovabbja. Akartunk is nagyon versenyezni. A koleszbol kiszoktunk hajnalban tour de europarallyt nezni(biztos nem igy hivtak, meg talan nem is volt olyan se elotte se utan). Nem mentunk a kotelezo szuretre aznap, mert porschet meg audit kellett lesni. A koromrol elarul valamit, ha hozzateszem, hogy trabanwartburgon kivul mas autot nem lattunk, meg kepen sem elotte. Azok meg jottek valahonnan Franciaorszagbol es a Fekete-tengernel kotottek ki, vagy hol. Nagyjaboli utvonalat tudtuk, meg a gyors mar ki volt jelolve, onnan tudtuk, hogy hol erdemes varni. Nem volt radiozas, meg semmi. Csak vartunk a nyirkos hideg sotetben es remeltuk, hogy jonni fognak. Es egyszer csak elkezdett dondeni az erdo es amikor a 911 kivagodott a domb mogül, eladdig soha nem hallott modon robbant fel a levego minden gazpedal erintesre es kazelvetelre. A reflektorfenytol nem lattunk semmit, csak hallottuk, hogy ott veret az orrunk elott valami, amit mi soha nem fogunk vezetni. Aztan kihajnalodott. Jottek meg a sereghajtok, akiket mar fotozni is tudtunk, mert volt eleg feny. Aztan ujra csond lett, es folytatodott a szocilizmus. Es mi tervezgettuk, hogy mit hogyan.
Aztan meghalt az osztalytarsunk(nem versenyzesben), es valamifele fajdalombol, egyutterzesbol, nem tudom mitol, de mar nem akartunk autot epiteni tobbe. Isten nyugosztalja ennyi ev utan is...

Grifter 2011.02.02. 00:08:05

@G. Capelluti: Az is erősen más, hogy az amúgy is útba eső két kút közül arra mész be, amelyik a kedvenc versenyződ támogatása miatt szimpatikusabb (hiszen ez az egész támogatásdi célja) vagy rajongásból hajlandó vagy nagyobb kitérőt is tenni.

Ha árnyaljuk, sok lehetőség van. Én alapvetően nehezen emésztem meg, hogy ilyen közvetett dolognak van értelme ;)
De nem is vagyok pécsi ! :D

ROY9791 (törölt) 2011.02.02. 09:51:50

A "Ne vedd el FEFE", nagyon komoly! :)))

Szkotti 2011.02.02. 10:46:11

@baseldon: Én egy generációval fiatalabb vagyok nálad (gondolom), de még én is voltam olyan versenyen gyerekfejjel, ahol a gyors mellett aludtunk az autóban, és a reggeli csipa egyből kinyílott, amikor a diósjenői erdőben jöttek Európa nagymenői, az élbolyban Opel Mantával, Lancia Rally 037-tel, a csehek a gyári LR-ekkel, az endékások meg a láncfűrészhangú 800-as Trabikkal. Ott az beleégett az agyba, azóta mondhatom, hogy a szervizkordon külső oldalán kezdtem, azóta voltam/vagyok a kordon másik oldalán is, a rajongás megmaradt.
A látvány részéhez: egyetértek a poszt íróval: nem feltétlenül a keresztben csúszás a néző igénye, még emlékszem a megboldogult rali2-re, ahol az N-es ladákkal, vagy később a kupás Swiftekkel mentek úgy, hogy a fejünkre vizes ruha kellett (lendületből, utcai gumikkal), nekik ugyanúgy őrjöngtünk, mint évekkel később Kiskesó "kiabálós" Saxo kit-jének, vagy Fülöp Rajmund teknő Octaviájának. Toltuk mi is Öcsi Ladáját a kisgyóni gyorson a tisztásról a focipályáig balos hátsó kerék nélkül, volt lehetőségünk látni, amikor Barnáék Trabiját az egyik Semperiten az osztrákok(!) vállon vitték a célba, szóval igen, rajongó vagyok. Most is, mert a sport, a technika érdekel, nem a bajnokság maga.

The Good Boy 2011.02.02. 12:06:56

én is évekig jártam a magyar futamokat (elsősorban időhiány miatt csak a honi versenyekre), mindegy volt, hogy ob, vagy másodosztály, mentem, vittem a családot is. A kislányom már napokkal korábban alig aludt, annyira várta mindig, feleségemnek pedig mindig előjött kb. az 5-6. autó után a klasszikus kérdése: mikor jönnek már a vfts-ek... (pedig ő autóügyben teljesen érdektelen, amit az is mutat, hogy smarttal jár:))
Viszont kb. 2-3 éve egyetlen egy futamon sem voltunk, mert egyszerűen nincs rá idő (pedig a szombathely raly és utódja a bükfürdő raly gyorsai csak pár km-re vannak tőlünk, és amúgy is a ház előtt megy el a mezőny két gyors között), pedig a vasi futamra még utazni sem sokat kellene (gyakorlatilag se benzin, se egyéb költsége nincs), de az idő nagy úr sajnos. Novemberben viszont asszony pajtással megbeszéltük, hogy ettől az évtől ismét megyünk a mezőny után minden futamra, ha nincs rá idő, majd máshonnan vonjuk el azt. Ennyi.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.02.02. 13:27:29

Én ugyan nem vagyok ralifan, ennek valószínűleg lustasági oka van, néha neten nézek videókat, és tulajdonképpen baromira tetszik. Egy dolog azonban érdekelne. Nem vagyok raliversenyző, és nem is ismerek raliversenyzőket, de magamból, és a közúti vezetésből kiindulva baromi zavaró lehet ez az embertömeg. Persze megfelelő rutinnal biztos ki lehet szűrni valamennyire, de nem tudom elhinni, hogy egy ember akármennyi ideje is versenyez, gyomorgörcs nélkül kibírja, hogy éppen ugrat bele vagy 100 emberbe, és elég, ha egy eltaknyol, már van legalább 5-10 halott, akiket ő ölt meg. Ha kijárnék versenyre, a biztonságon kívül a versenyzők iránti tisztelet miatt sem állnék a pályára, vagy kanyar külső ívére. A versenyzők zavarását/feltartását egyszerűen bunkó dolognak tartom. A hangulat persze baromi jó lehet, már így videóról is az, a fej amit Räikkönen vágott amikor először jött rá, hogy a ralifanok tolják vissza az útra, nem a pályamunkások, az megfizethetetlen. :)

The Good Boy 2011.02.02. 14:00:53

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: most már azért a lehetőségekhez mérve vigyáznak a biztonságra. Itthon sem állhatsz akárhova, szalaggal jól leválasztják a veszélyes helyeket. Út széle gyakorlatilag kizárt, ráadásul aránylag sűrűn előfordulnak versenybírók is, akik szólnak, ha barom vagy. Meg a szurkolótársak is üvöltenek ezerrel, hogy "pálya", ha valaki az úton bóklászik.
Ettől függetlenül barmok mindig vannak... Én láttam olyat a Pétervására-Bükkszék közötti erdei szakaszon, hogy kb. a 6-7 autó környékén betévedt valahonnan egy papóka kaszájával, simsonjával a gyorsaságira. És üvölthetett az ember neki nem reagált, motorozott tovább boldogan...
aztán lehet, hogy csak kevés volt a nyugdíj:(

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.02.02. 19:07:06

@edeleny beres: bocs, de ők nem szurkolók, hanem idióták.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.02.02. 19:10:13

@edeleny beres: Az ilyen embereket jól tarkón kell csapni egy sütőlapáttal....

bulvárcsávó az rtlklub sztárja 2011.02.02. 21:05:07

Rally.hu-n néhány ratyi versenyző szerint "ne törődj semmivel autózz magadnak". A néző teljesen le van szarva. Legközelebb meg ő lesz leszarva ha benéz egy kanyart és senki nem tolja ki az árokból. Akkor megtudja, hogy a rallyongók is fontosak. Gyökerek.

Mac911 2011.02.11. 20:50:53

A kevés pálya menti nézőszám másik oka - Mixi bácsi megállapítása mellett - az, hogy (szerencsére?) manapság minden hétvégére jut valamilyen autóversenyféleség szinte mindenhol az országban és az emberek eltelnek vele.

Arról nem is beszélve, hogy pl. egy Sprinten jóval fanatikusabb versenyzők indulnak, mint egy ORB futamon, a Sprinten kevesebb az íven autózás, élvezetesebb a látvány (nyilván vannak az ORB mezőnyben is látványosan autózó versenyzők, csak kevesebb).
32 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (18) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (27) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (17) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (12) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (128) Turán Frici (12) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (29) video (421) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz