Balláb

B. Capelluti | 2011.03.03.

Tudom, mindannyian olvastátok Szászvári József Rallye autózás című könyvét. Mégis, úgy gondolom, hogy nem mindenki lehet elméletben és gyakorlatban is feketeöves nemzetközi nagymestere a ballább-féknek.

Na, ezen viszonylag könnyű segíteni, ma McRae tanár úr és pár fiatalabb wrc-s huszár magyaráz: 

 

 

Bár nem ralis, mégis egy abszolút kedvenc. Az Ő lábmunkáját is nézzük meg!

 

Végül egy lábmunkával kapcsolatos posztból kihagyhatatlan, már-már közhelyes videó, ahol Walter Röhrl szteppel. (Állítólag megkérték, hogy vágóképként ugráljon a pedálokon, de azt mondta, hogy ő ilyent nem tud, inkább menne egy rohadtat, és vegyék fel.)

 

Címkék: video vezetéstechnika wrc colin mcrae petter solberg seb loeb walter roehrl

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr292695333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kkristof1 2011.03.03. 13:35:52

Szászvárit nem tudja valaki honnan tudok szerezni? Nagyon érdekel minden ralival kapcsolatos dolog, és szívesen olvasnám.
Ha valaki tud esetleg segíteni az megköszönöm!

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.03. 14:40:57

Nekem antikváriumból sikerült megszereznem...

Szkotti 2011.03.03. 16:57:27

@kkristof1: Asszem 2003-as az újrakiadott/bővített verzió, nekem olyan van. Szerintem online könyvesboltokban keress rá.

Magyar[HUN] 2011.03.03. 19:34:11

Ferjáncznak mondta Röhrl, hogy ha sokáig akarja használni az autót,ne nagyon ballábazzon,mert hamar kocsit kell cserélni. Neki is sok kocsit kellett elkoptatnia míg megtanulta a legendás lábmozdulatot.

Szkotti 2011.03.03. 21:16:39

A teljes Colin-os videóban (Pedal to the metal?) van szó az alul és túlkormányzottságról, ott konkrétan beszartam, mikor a riportercsajjal teljes nyugalomban beszélgetve, ugyanazon az úton megmutatta milyen a Focus alul- és milyen túlkormányzottan. És nem kicsit volt túlkormányzott...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.03. 21:45:07

@Szkotti: csak szepen, sorban. Majd lesz az is, ha minden jól megy.

bardocz 2011.03.04. 13:05:21

Van egy dokumentumfilm youtubeon, Audiról szól, ott mintha olyat mondtak volna, hogy azért is ballábfékeztek pályán, mert így közben nyomhatták a gázt, a turbonyomás nem esett le, nem kelett visszaváltani, és gyorsabban jöhettek ki a kanyarból. Amerikaiakat nem is kicsit megalázták, TransAm meg IMSA bajnokságokban is.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.03.04. 13:45:04

@Szkotti: olyan higgadtan beszélgetnek, mintha boltba menet a bevásárlólistát beszélnék meg. Szerintem a riportercsaj nem először ül ilyen autóban...

Szkotti 2011.03.04. 13:53:51

@bardocz: Ez az egyik ok, a turbónyomás fenntartása. A másik, ami miatt elsőkerekes autóknál is előszeretettel alkalmazzák (fenti videóban Mikko is mondja), az autó kanyarbeli stabilizálása, egyensúlya. Fékkel meg lehet kifelé indítani a hátulját.

sunblind 2011.03.04. 14:41:14

.. a csába lehet közben értelmesen beszélni, miközben az ember ilyen tempóban vereti.
Pályaidióta lévén az örök csúcs senna/nsx-es videot meg projektoron fogom vetíteni a kölykeimnek.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.04. 14:58:35

@Szkotti: fenntartása volt. (Nekem úgy rémlik, hogy erre kitaláltak egyet, s mást.)
@sunblind: a kedvemért vetíts nekik ralis videókat is! :)

sunblind 2011.03.04. 15:05:18

@B. Capelluti:

... hát természetesen. Meg arról írok, és azt fényképezek, úgyhogy abból fognak kapni alapjáraton is eleget. :)

crix 2011.03.04. 15:11:48

Hehhe!!! Két pdeálon "könnyű" táncolni.
Mögöttem már rettentek meg emelkedőn, hogy mitől ég a féklámpa és jön a gázfröccs. Mondtam nekik, hogy szar az alapjárat.
Yah és még valami egy szintben levő pedálokon könnyű steppelni, próbáljátok ki ezt egy széria faros skodán. Amikor voltam szlalomozni bizony rá-rá rugtam ballal a fékre.
@sunblind: ez számomra is rejtély, hogy hogy lehet. Még a kezébe kéne adni egy mobilt hogy azon beszéljen, meg egy cigit a szájába :)

crix 2011.03.04. 15:18:04

hanyag eleganciával beül makkoscipőben és veret egy olyan kört, hogy még álmodni sem merek róla, egy olyan autóval amiről csak álmodni merek :) Emlékszem milyen adrenalinrush volt rajtam amikor életem első vidéki libakergető szlalomversenyén először odagurultam a rajtvonalhoz.
(Aztán mentem egy olyan szar időt, hogy átrajtak a mopedautó-roller kategóriába.)

bardocz 2011.03.04. 15:18:34

Mondjuk a Sennás videó csak érdekességnek jó a posztba, ott sem használ ballábféket, ahol amúgy lehetne :-)

burnsie 2011.03.04. 15:19:32

www.youtube.com/watch?v=C4Qi7dlYKx0&feature=related

Cameron McConville bathurst 2009.
gyönyörű, left foot, heel toe, brake check...
hatalmas

Jay350i 2011.03.04. 16:13:17

@burnsie: heel toe-t mostanában kezdtem el folyamatsoan használni eddig csak gyakorolgattam. E30ban gyári edálokkal az istennek nem sikerült megszoknom, most egy másik áttételü főfékhenger van bent, igy beljebb fog a fékpedál, most nagyon tuti, amugy szériaautók többségével szerintem gyári pedálokkal LEHETETLEN azért irom ne akarja most minden második olvasó hirtelenjében kipróbálni mert kifejeli a szélvédőt :))

burnsie 2011.03.04. 16:18:52

@Jay350i: heel toe azért gyári autót hamar szétbasz, mint ahogy a left foot is...:-)
van egyébként olyan széria amiben rá lehet érezni, de van amiben egyáltalán nem.
pl 307 pug-ban tökéletesen megy, de abban meg minek?:-DD

Jay350i 2011.03.04. 16:24:15

@burnsie: szerintem heel-toe pont hogy nem bassza szét ha rendesen begyakoroltad. Szinter kupplungot meg főleg kímélni kell ne roggyon össze a szerkezet ha ráengedem visszafelé a lelassult főtengelyt.
ha valaki hülye hozzá az mondjuk szét tudja baszni, de ne jó autón tanulja meg az ember:)

rekszem 2011.03.04. 20:42:29

én egyszer próbáltam, egy citroen cx-ben, aminek amúgy is elég érdekes a fékrendszre

hát... faterom majndem kifejelte a szélvédőt, meg ordított, hogy szétszakad a hajtás :D

rend78 2011.03.04. 20:53:59

Valaki egyszer azt mondta, mikor kérdeztem a balláról "... én csak kanyar előtt megfékezem, és kifelé meg tolom parasztba...". Nem a legbarátibb megoldás és kicsit kockázatos, de a srác marhára oda tudta tenni. Nem tudom, hogy ez a technika ki bírt volna-e egy I.osztályos futamot végig, de II.osztályban tudott első időket jönni. A legnagyobb elismerést akkor kapta, amikor Érdi Tibibácsi megkérdezte tőle "... fiacskám, Te rövidebb utat találtál?", és ezt egy Suzuki Gti-vel tudta. Na és persze van még egy jó példa, aki tudtommal nem használ balost! Asi belső ajánlom mindenkinek! Neki ez működik!

Devil2 2011.03.04. 21:01:36

@Jay350i: Én pont E30-on tanultam meg a heel-toe-t mert a fék fogáspontja kb ott volt ahol a gázpedál van alapból. Bár nem egészen heel-toe a technika, mert sarokkal nem csináltam semmit, hanem a talppal lehet egyszerre kezelni a gázt meg a féket. Ma már sajnos a Fiatban nem megy a dolog, mert idétlenül fent van a fék és rohadt érzékeny, hogy ha nem tizedmilliméteres pontossággal adagolom akkor lefejelem a kormányt.

Tomchy 2011.03.04. 21:21:40

@kkristof1: Nekem megvan, dobj egy mailt, megegyezhetünk.

Jay350i 2011.03.04. 21:54:00

@Devil2: én is E30ban tanultam meg, és jol mondod alap pedálokkal azért nehézkes mert a fékpedál épp a gázpedál síkjában fog, heel-toehoz az a legjobb szerintem ha a fékpedál 2-3cmrel beljebb nyomható féktávon mint a gázpedál alapállása, na akkor már tényleg a sarkadat használod :)

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.03.04. 23:56:56

miután ezerszer lefikáztatok, kicsit vicces olvasni, hogy van, aki most tanulgatja a heel and toe-t és a ballábféket.
talán mielőtt mégegyszer elküldtök anyámba, hogy a hegyen tanulok éjszaka vezetni évek óta, kérdezzétek meg, hogy ez mit takar.. majd elmesélem.

Andrzei 2011.03.05. 07:42:13

Walter Röhrl a valaha élt legnagyobb rallyesofőr. Volt szerencsém személyesen is beszélni vele, soha nem felejtem el. Köszi Audi. ;-)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2011.03.05. 08:16:49

Barát orros skodájában szétment a 2-es szinkronja, jövünk haza Bp-re Esztergomból (voltunk Kofoláért meg alkatrészekért), én vezetek, Dobogókő felé. Két-három kanyar után a haver már néz: neked miért nem recseg?
Én izzadok mint egy ló, sok hülye van (ezüst 325iS!!! előttem, kanyarban 25kmh, egyenesben ellép a barma), pumpa fenn, leordítottam:
Azért b-meg mert egyszerre nyomom a három q-va pedált!
Megjavíttata :)

PulsarGTI-R 2011.03.05. 08:18:08

Walter istenkirálycsászár

The Great Destroyer 2011.03.05. 09:17:24

Erről a Senna videóról mindig az jut eszembe, hogy anno a tarbantomnak se kézifékje se alapjárata nem volt egy időben és éppen akkoriban jártunk sokat a normafa környékén. Azóta is lejtőn fel nem kézifékkel indulok, hanem jobblábas gáz-fék kombóval :). Mind a három videóban azt lehet nyomonkövetni, hogy mi történik egy olyan autóban, amit olyan személy vezet, aki tud is vezetni :), azért Walter papa jól odatette :)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.05. 10:22:58

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: ezerszer? Ne túlozz! Azt senki sem vonta itt a blogon kétségbe, hogy tudsz vezetni. (Nem láttunk menni, így nem is lehet.) Azt viszont igen, hogy az "utcai harc" jó és biztonságos irány lenne.

iusandyvfts 2011.03.06. 03:55:38

@kkristof1:

Írtam privi üzenetet a Szászvári könyvvel kapcsolatban!
32 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (18) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (27) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (17) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (12) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (128) Turán Frici (12) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (29) video (421) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz