A múlt hétvégi Eger Rallyen a nézők "kitettek" magukért: kétszer okoztak bozóttüzet (egyszer etap is lett a vége), többször nem fogadták el a sportbírók utasításait, és persze volt ivás rendesen.

Ezek a jelenségek engem a magyar ralisport egy korábbi, egyfelől dicső, másfelől fekete korszakára emlékeztetnek: az ezredforduló környékén csaknem rendszeressé vált a versenyeken a nézői baleset. Sajnos több halálos eredménnyel végződött. Ez pedig -amellett, hogy őket is hazavárták - tragédia volt mindenkinek, nemcsak a hozzátartozóknak. Versenyzők, rendezők, sportbírók jártak rendőrségre, bíróságra, folyt ellenük büntetőeljárás, ami még sétagalopp volt ahhoz, amilyen terhet cipeltek, sőt cipelnek életük végéig. Kanyar külső ívén, a nézők elől elzárt területen, a derékig érő fűben halt meg egy lány, mert miközben napozott, átment rajta egy versenyautó. (A versenyzőnek azért kellett az ideális ívről "leesnie", mert ember volt rajta, és nem akart senkit elütni.) Vagy háttal állt egy - egyébként autóversenyző - fiatalember a pályának, amikor a bukkandob után egy autó elhagyta az utat, és elütötte.

Volt olyan időszak, amikor hat év alatt öt néző halt meg, és tíz szurkoló sérült meg súlyosan. Ehhez képest - hála Istennek - húsz éve nem volt év alatt mindössze egyetlen versenyző halálát okozó baleset történta 2007-es esztergomi ralitúraversenyen dr. Perlaky Petra navigátor veszítette életét! [Elnézést kérek a pontatlanságért, nem Petrának, és nem is a túrának szólt. Nem szerettem volna senkit megbántani.]

Ezek olyan események, amelyek tönkreteszik a szeretett sportunkat. Fogynak a nézők, és nincs az a hirdető, amelyik szívesen látná az autóját olyan hírekben, ahol egy halálesetről számolnak be. Rossz reklám neki is és a ralinak is.

1999. Esztergom

Bő tíz évvel ezelőtt a rally.hu fórumán biggyboy és ÉnÁgi szervezésében elindult a Kékszalag mozgalom a biztonságosabb rallysportért. Csaknem minden versenyautó vitt egy kék szalagot, a fórumtársak nyomtattak szórólapokat, és osztogatták a többi nézőnek. Idővel lett honlap, és banner a rally.hu-n. És szép lassan elindult a változás.

A kékszalag ötlete a rally.hu honlap fórumának olvasóiban merült fel. Ezen a rajongói fórumon az 1999. év eleji indulás óta kialakult egy társaság, amely aktívan látogatja a fórumot. Ez a társaság rendszeresen jár különféle raliversenyekre, így megegyeztek egy egyezményes jelzésben: minden "fórumos" viseljen kék szalagot, tűzze ki az autójának antennájára is. Ennek segítségével ismerjük meg egymást mi, a fórumosok, azok a ralirajongók, akik nem a balhé kedvéért járnak ki a futamokra.

A botrányos 1999-es Salgó rali után merült fel az ötlet, hogy valamit tennünk kellene a biztonságosabb, rendezettebb raliért. Összefogásunkkal bizonyítottuk, hogy együtt sok minden elérhető.

A kékszalag oldalán itt elolvashatjátok a megtörtént eseteket.

Miről jutott ez a régi sztori eszembe? Egy sportbíró barátom azt mesélte, hogy szombaton a verseny eleje minden gond nélkül lezajlott, semmi fennakadás nem volt. Egyszer csak beszól az egyik rádióspont, hogy tűz van, ég a rét, azonnal kérik a RESCUE segítségét, majd pár perccel később hívni kellett a tűzoltókat is. A mezőny hátralevő része etapban teljesítette a szakaszt. A verseny csak a tűz eloltása után folytatódhatott, nem kis csúszással (sajnos a másik gyorsaságin is voltak gondok). Az utolsó gyorsasági előtt, ismét jelent a rádióspont: újra ég a tűz. Ekkor szerencsére elég volt a Rescue az oltáshoz. Ezzel tovább csúszott a napi utolsó gyorsasági rajtja. A sok várakozás miatt sokan bőven sötétben fejezték be a napot. Vasárnap pedig az Egerszalók – Egerszólát – Tarnaszentmária gyorson egy könnyen megközelíthető helyen, ráadásul egy kocsma közelében dolgozott. A rajt előtt másfél órával már eléggé sok néző bement az elzárt területre, de nagy nehezen sikerült velük szót érteni. Ez a helyzet hamar megváltozott, mert épp ott estek Balogh Janiék egy embereset, a környékből rengeteg katasztrófa turista érkezett. Itt kezdődtek a gondok: ugyan az autó az úttól eléggé messze állt meg (egy kisebb akácos közepén), de külső íven, ami ugye veszélyes: ha egy autó beesik, akkor beeshet több is. Nagy nehezen, sikerült kizavarni a népet az erdőből, de „természetesen” beálltak a nézők elől elzárt területre, ahonnan sehogy sem sikerült kizavarni őket. 3 gyorson keresztül harcolt a nézőkkel, próbálta a szekuritis emberek segítségét kérni, ők sem tudtak mit tenni. Egyszerűen nem lehetett elmagyarázni nekik, hogy milyen rossz helyen vannak, ők a biztonságos helyről nem látnak mindent, ezért oda nem állnak, nem ezért fizettek 1500 ft-ot. Több néző a gyermekét maga elé állítva/ültetve állt a pálya szélén (amikor szólt az egyiknek, hogy vigye be a gyermekét, az volt a válasza, hogy tud még gyereket csinálni…).

Na ekkor nagyon rosszul kezdtem érezni magam. Tíz éve én osztogattam a szórólapot, hogy jobb legyen, volt is fordulat, és most megint az elején vagyunk az egésznek.

A sztorinak három lehetséges vége van:

a) nem változik semmi és baj történik.

b) van erre szabálysértési tényállás (rendzavarás), amit egyébiránt kitiltás intézkedéssel lehet színesíteni. Ezt az követi el, aki a rendezők utasításait nem tartja be. 50 kHUF-fal is meg lehet a jóembert mérni miatta. Ha pl. a fele részben rendőrökből (legjobb, ha a Készenléti Rendőrség sokat próbált legényeiből) állna a biztonsági csapat, akkor egyszerű a helyzet: ha a néző nem megy jó helyre, a rendőr feljelenti, ha pedig továbbra sem változik a helyzet, elő kell állítani a rendbontót.

c) elkezdődik az a felvilágosító munka, amit a szurkolók is támogatnak, és rövid időn belül érezhető lesz a változás.

Külföldön ez viszonylag egyszerű. Ha a néző nincs jó helyen, nem a kijelölt helyen tüzel/grillez/süt-főz, nem megy a gyors. Ha nem megy jó helyre a felszólítás után sem, sanszos, hogy etap lesz belőle, vagy elviszi a rendőr. De ez csak a legvégső eszköz! Komoly nézői-biztonság kampányt nyomnak. 


Wales 

Néhány éve még erénynek is számított az igazán fegyelmezetlen és legalább annyira elvetemült "rajongók" körében, ha a versenytempóban elhaladó versenyautót kezükkel meg is érintették. E minősíthetetlen nézői attitűd látható az alábbi rövid, ám sok szempontból is vérfagyasztó felvételen, melyet kedves olvasónk, brumi86 küldött nekünk publikálásra. (zrc)

Amerikában szájbarágósabban adják, a szöveges kiegészítés azzal kezdődik, hogy ne állj az úton. Úgy látszik, itthon nem mindig elég, ha a szervező a biztonsági tájékoztatót a verseny honlapján közzéteszi.

Itt szófogadó nézők voltak, és nem álltak be az elzárt területre

És végül a ralirajongók szabályai, mert előkerült egy jó kis szórólap:

Azzal egészíteném csak ki, hogy a versenyautót józanul, állva, az érkezési irányba nézve várjuk, és mindig legyen merre futni (Nem állunk fa, vagy éppen kőfal előtt, szakadék szélén stb.)

És, hogy miért nincsenek bent az elrettentő videók? Mert balestekről nem  posztolunk.

Címkék: video biztonság orb jó tanács vitaposzt komálós eger rallye

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr142808113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2011.04.08. 11:33:19

Egyszerűen undorító, hogy egyesek semmilyen rendezvényt nem képesek józanul végignézni.
Reggel kimennek, elkezdenek inni, mintha muszáj volna, és kora délutánra már kotta részegek, a verseny nem is érdekli őket.

GiXXXer 2011.04.08. 11:41:08

@Leadfoot: az Eger rally-n sokan már péntek este hullára isszák magukat, és ki se józanodnak szombat estig... És nem hazudok, ha azt mondom, hogy a szurkolók közel fele(!!!) be volt nyalva. Vasárnap meg láttunk annyi beteg arcot, gondolom fájhatott nekik még az autóhang... Barmok!

Nálam is kiverte a biztosítékot a két bozóttűz, ezért is került a videóm végére a felirat. Sokkal nagyobb tragédia is lehetett volna belőle, szerencsére nem támadt fel a szél.

Tigrisszív 2011.04.08. 11:51:05

Nincs olyan rendezvény, ahol ne jelenne meg néhány gyökér, csak hogy a többieknek elszúrja a szórakozását... Ezért is nem járok szinte sehová már jó néhány éve. Utoljára is nekem kellett rendőrségre mászkálnom, mert egy rendezvényen egy ilyen sötét alkoholista igénytelen paraszt nem bírt magával. Még majdnem én voltam a hibás, amiért megvédtem a feleségem és az akkor 2 éves fiam.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.04.08. 11:57:46

@GiXXXer: Én ezeket az embereket nem nevezném szurkolónak!!!

@Tigrisszív: addig nincs baj, amíg csak néhány gyökér jelenik meg. Azokat még könnyen lehet kezelni, de Egerben azt kell, hogy mondjam kisebbségben voltak a normális emberek. Maximálisan megértem, hogy nem jársz semmilyen rendezvényre!!!

vancello · http://vancello.hu 2011.04.08. 12:31:02

Én amíg jártam (2008), azt figyeltem meg, hogy kur..ra nem érdekel senkit a biztonságos versenynézés.
Pedig nem nehéz betartani az alapvető szabályokat.

RTE-ben sajnos volt haláleset, remélem Ti nem himi-humizzátok le azt a bajnokságot, hogy így megfeledkeztetek Perlaky Petráról.

Ppix 2011.04.08. 12:40:19

Ezek szerint a rally hülyesség.
Drága, környzetszennyező, zajszennyező és csak Darwin díjas idióták járnak ki, akikért alapvetően nem is kár, ha elcsapja őket valaki...

Ugyanaz pepitában, mint a foci. Majd ha kipusztul ez a gyökér beleszarok szemlélet (kb. 60-100 év), akkor lehet újra rendezni versenyt. Feltéve, hogy lesz még olaj :)

x 2011.04.08. 13:20:19

Láttam mennyi szemetet hagytak ott a nézők. Az egész erdő térdig áll a dzsuvában. és elég sok helyszín volt. sztem többé nem engednek ott versenyt rendezni !
Bezzeg minket meg b..szogatnak ha megyünk 1 kört az erdőben a traktorúton, ahol a favágók láncfűrészelik az erdőt.

x 2011.04.08. 13:23:17

milyen paraszt egy nézőközönsége van a ralinak úgy általában, azt a mocskot amit otthagytak. ki lehet menni még nagy része megvan. nem bírja hazavinni hamár odavitte. letörik a keze? az udvarába öntenék 4köbm ganét.

zrc · http://rallyedream.blog.hu 2011.04.08. 13:28:54

@severiano4ever: @vancello: Természetesen úgy értendő a posztban olvasható mondat, hogy az ORB futamain nem volt versenyzők által elszenvedett halálos baleset.
B. Capelluti szerzőtársam korábbi, Kubica rettenetes balesete kapcsán született posztjához (rallyedream.blog.hu/2011/02/07/balesetekrol_nem_posztolunk#more2645316) fűzött kommentjében pedig a nagy tisztelettel emlékezik Petrára.

Mielőbb javítjuk jelen írásunkban az általatok kifogásolt részt!

Tigrisszív 2011.04.08. 13:37:39

@zrc: Respekt ezért a hozzáállásért.

2-More 2011.04.08. 13:40:09

@Tigrisszív:

Ahogy mondod, én se járok gyak sehova évek óta. Se koncert, se verseny, se semmi. Mindenhol ugyanaz a képlet, van pár arc akik az első 3 percben saturészegre isszák magukat, és már megy a fesztivál, a maradék 90% meg szarik mindenre, és a jelszó há'én nem ezé' fizettem. A normális emberfajta meg uszkve 10 éve már amúgy is védett faj a kihalástól egy centire. Jópár éve kijártunk babodra előbb nézni, aztán autóval, aztán megintcsak nézni, aztán már azt se. Ott aztán hullottak az emberek szinte minden évben, néző, "versenyző" egyaránt, volt hogy úgy be volt nyomva mint a rajzszeg. Igen, a bezzeganémetek is. Mert otthon ha rámegy a stopvonalra, akkor lehúzzák róla a hetedik bőrt is, ha a rendőr azt mondja ugrasz, akkor a válasz a milyen magasra, nade ha átjönnek ide, úgy viselkednek mint az állatok. Mert lehet.

Teszem hozzá, ma a legpuruttyább szolgáltatónál is 40 csatornán ömlik a vér, felmész a netre és botrány, halál, darabolás amit látsz, nem csoda ha az emberek ingerküszöbe már az égben jár, és szarnak mindenre.

A másik fele meg sajnos az, hogy az emberek sok helyen valóban lófaszt nem kapnak a pénzükért, kimész egy koncertre, mit látsz, áll a pultnál pár droid, mintha nem is azt hallgatnál, kopp középen is értékelhetetlen a hangositás. Kimész meccsre, mit látsz, pár túlfizetett botlábú kretén végigszuszog 2x45 percet, az eredményt meg már akkor tudod mikor kihirdetik: magyarország vs akárki, 0-sok. Rallyt nem tudom, ezer éve nem voltam már kinn, de nemrég néztem egy összesitőt valamelyik külföldi futamról a neten, vagy 15 autóig birtam, ugyanaz a kanyar, ugyanaz a tempó, ugyanaz az ív, ugyanaz a hang, esetleg más a dekor. Erre franc kiváncsi, ezért nem tipródik az ember az erdőben, tarlón, fagyban-esőben-40 fokban, pont ahogy a forma1re se kiváncsi már a franc se, hogy 75 körön át meghallgasd hogy zümm-zümm elmegy előtted 10-x autó, és az kertitörpe nyer akinek a csapata a legjobban tudja csűrni-csavarni az évről évre idiótább szábályzatot.

GiXXXer 2011.04.08. 18:32:59

@2-More: azért a legtöbb rally-n sokkal kisebb az ittas nézők aránya, ebből a szempontból Eger verhetetlen. Itt kb. tízszeresére nő az ittas nézők aránya.

Ha viszont neked egy rally-ban csak ugyanaz a tempó, ugyanaz a hang, ugyanaz az ív látszik, akkor fáradj el szemorvoshoz! :)

bububear 2011.04.08. 19:42:05

Volt halálos baleset a 90-es években, is ha jól emlékeszem Ajtai halt megy az egyik Miskolc Rallye-n, egy fehér Lanciában. Sajnos néha ami a pályaszélén megy az undorító, egyesek piás ingyenbulinak hiszik a Rallye pályák szélét.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.04.08. 22:05:15

@bububear: 1991. június 23. Szántódpuszta. Ezért írtam húsz évet.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.04.08. 22:37:35

@GiXXXer: Ha jól sejtem Te is valahol a Dunántúlon laksz :)

vancello · http://vancello.hu 2011.04.08. 23:03:51

@zrc: Elnézést a kukacoskodásért.
Amúgy nagyon jók vagytok, örömmel olvasom az írásokat.

GiXXXer 2011.04.09. 00:07:26

@brumi86: nem, Duna - Tisza közén

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.04.09. 09:05:31

@GiXXXer: Akkor majdnem eltaláltam :)
Abban biztos voltam, hogy nem BAZ megye környékéről vagy....

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.04.09. 09:22:29

Pár éve navigáltam egyszer Pilis rallin.
Megkaptam róla a felvételeket vhs-en, kanyarról kanyarra végigmutatta az egész mezőnyt.

Volt egy jobbos kanyar, kívülről szalagkorláttal. Jött egy autó, átszakította a szalagkorlátot és leesett a fák közé. Mire a következő autó jött, a nézők ott álltak a lyuknál, ami a korlátban volt. Aztán leesett még 2 autó, ott volt mindhárom a fák között, de a nézők azért is ott álltak a résben amit a kihulló autók ütöttek a korláton.

Nem sok eszük volt.
Akkor nem esett senkinek baja, de szerintem ez is a természetes szelekció része.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.04.09. 11:12:11

@Csumpi Hálidéj: Szerintem mindenki tud mondani szerencsés helyzetet, de nem lehet mindig a szerencsére alapozni...
21 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (18) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (27) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (17) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (12) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (128) Turán Frici (12) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (29) video (421) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz