Folytatódik a szereplők bemutatása - a poszt megírásához köszi nyjozsi2 sztorijait, és ötleteit!

Régebben nagyon csalódott voltam, amikor egy beszélgetésben a raliversenyzés csak addig volt érdekes, amíg ki nem derült, hogy nem én vezetek. Sokan ismerjük azt a lekicsinylő kérdést, nézést, vagy legyintést, hogy "ja, csak navigátor vagy?". És lássuk be, az FIA szabályalkotók sem segítették elő a co-driver szakma társadalmi elismertségének javítását. Volt olyan időszak, mikor csak a pilóta neve szerepelhetett az oldalablakokon (sokan ezt úgy oldották meg, hogy az első sárvédőre, a hagyományos helyükre kerültek a nevek), most pedig ugyan mindkét oldalablakon mindkét versenyző nevét ki kell írni, de függetlenül az oldaltól, mindig a navigátor neve kerül alulra. Mi ez, ha nem méltánytalanság? Mit várjunk a laikusoktól, ha még az FIA sem becsüli meg a navigátorokat? Öntsünk hát tiszta vizet a pohárba!

Nem szeretném "fikkantani" a kormányosokat, ugyanis majd jól elvernek egy keresztkulccsal, vagy merő kitolásból rámborítják az autót, de nekik a versenyzés szanatórium. Beülnek a pályabejárókocsiba (recce-car), elmondják, amit hallani akarnak, majd néhány nap múlva "autókáznak egy kicsit".

A navigátor ehhez képest hetekkel korábban elkezd dolgozni. Megjön a kiírás, és rádőlnek a feladatok: elkezd felkészülni. (Még a vébémenőknél is így van!) Mire az útvonalitinert átveszik, és nincs szigorú táncrendje a pályabejárásnak, már nagyjából össze is állítja ennek tervét. (Mikor, hol kell lenni, mennyi idő alatt lehet a másik gyorsra érni, mikor és hol esznek-isznak közben.) Összekészíti a navigátortáskáját, és indulás az itinert felvenni.

Itthon leggyakrabban a navigátor feladata kiegészül sok egyéb szervezési feladattal: intézi a nevezést, szállást foglal a pályabejárásra, és a versenyre is, stb.

Az itinerfelvétel után irány a pályabejárás. A először a pilóta beszél, a navigátor körmöl, majd következő körben visszaolvassa, amit írt. Esetleg (=egészen biztosan) belejavítnak, megnézik, hogy működik-e, amit kitaláltak. (Természetesen az előírt tempóval, nem lepróbálva!)

Este a pilóta alszik, a navigátor tovább dolgozik: letisztázza a gyorsasági itinert, és oldalanként ellenőrzi. Majd nekifog, és elkészíti - a nagyoknál csak közreműködik annak elkészítésében - a szerviztervet.

Jönnek az átvételek. Indulás előtt többször lecsekkolja, hogy mindkettőjük, és az autó papírjai is rendben. Miközben embere a többi sofőrrel bendázik, sztorizik, élvezi a dicsfényt, a navigátor töltögeti a papírokat. Ha ezzl kész, hajtja tovább a sofőrt adminisztratívról a technikaira. Közben odafigyel a ralitábla, rajtszámpanel, kötelező reklámok helyes felragasztására. A technikai átvétel után jön mindaz, ami miatt elkezdtek versenyezni.

Ettől a pillanattól a hazaindulásig megállás nélkül dolgozik a navigátor. Leellenőrzi, hogy minden benne van-e a táskájában. Csak, hogy fogalmunk legyen róla, nézzük meg, hogy Ilka Minor mit is tart magánál: 

 

 

 

Mint látható, ott a kiírás, útvonalitiner, gyorsasági itinerek, menetlevél, szervizterv, külön füzet, amibe az ellenfelek eredményeit írják, írószer (most a ceruza és a radír a trend) stb. Nicky Grist emellett bepakol még egy légnyomásmérőt, és egy tartalék - beépíthető - átbeszélő szettet. Sőt Grist rögtön bepakol még négy karórát is: egyet a jobb kézre, egyet a balra, egyet a pilóta kezére (ez a tartalék), és egyet a szervizfőnök kezére. Ezeket a navigátor állítja be, hogy egyszerre járjanak.Én még két csomag airwaves rágót, és az átbeszélő erősítőjéhez szükséges elemet, széles szalagot, gyorskötözőt, WD40-et, ollót, kisebb szerszámokat is beteszek a táskába. A rágó többszörösen hasznos: ha eldugod a szád szegletében, nem szárad ki egy hosszú gyorsaságin sem, de vannak akik tömítésként is használtak már rágógumit.

nyjozi2 sztorija, hogy miért is kell tartalékkulcs: Tankolózóna, motor leáll, kulcs kiad, tankolás, kulcs vissza, de bedugni nem lehet, mert elgörbült út közben valamiért. Hatalmas mákunk volt, hogy a szezon elején betettünk az EÜ csomagba egy olyan pótkulcsot, amiben immo, meg távirányító nincs, csak a toll stimmel. Pótkulcs bedug, hozzáfog a gyári kulcs és imák közepette beindult. Innentől kezdve mindig a nyakamban lóg ez a pótkulcs, a gyári kulcs nem kerül ki a gyújtáskapcsolóból, ezt másikat használjuk tankolásnál.No, indulás a versenyirodára, megnézni a hivatalos hirdetőtáblát (ezt követően a verseny végéig nem fekszünk le este, és nem indulunk el reggel anélkül, hogy megnéztük volna!), ellenőrizzük a rajtidőnket, a végrehajtási utasításokat, az esetleges büntetéseket stb. A verseny végéig az fog történni, amit a navigátor mond: akkor és oda mennek, amikor és ahová, sőt amerre(!) ő mondja. Minden időellenőrző állomásra időre kell érkezni. Ha késünk, 10 másodperc a büntetés, ha korábban érkezünk 1 prec. Miközben a gyorsaságikon tizedmásodpercre mérik az időt, egy percet így kapni luxus. Késni lehet sok ok miatt, de korai érkezésért általában a naigátor lehet a felelős. Csak az az eset lehet a kivétel, ha pilóta elbambul, és nem figyel a navigátorra, de ez meglehetősen ritka.

Futóperc

Az időellenőrző állomásra érkezésünk idejét perc pontossággal határozzák meg. Ennek a percnek bármely pillanatában - 00-59 másodperc között - kezeltethetjük a menetlevelet. Fontos szabály, hogy a menetlevélre általában azt az időt kell a sportbírónak feljegyeznie, amikor mindkét versenyző és az autó egyidejűleg az állomáson tartózkodik, és a menetlevelet átadják neki. A szabályok lehetővé teszik, hogy az ideális időt megelőző percben behajtson a páros az IE területére, viszont a menetlevelet nem kezeltethetik büntetés nélkül ekkor, csak a saját idejükben. 
Miután visszadták a menetlevelet, a navigátor mindig ellenőrzi, hogy jó időt írta-e be rá. Ha nem, akkor sem ugrik ki a kocsiból és kezd heves üvöltsébe, hanem elhagyják az IE területét, és utána visszamegy szájkaratézni.

A gyorsasági rajtja előtti három percben jön az öltözködés (sokak szerint nyugisabb még az IE előtt maszkot, sisakot felvenni), útvonalitinert eltenni, gyorsasági itinert elővenni, menetlevelet kezeltetni, majd biztonságba helyezni, elmondani a gyorsasági előtti - pilóta által kért - információkat. Majd jön a visszaszámlálás, és "menjen a méta". A gyorsasági munka olyan mint a tánc. Egymásra figyel mindkét versenyző, a szükséges információkat időben adja a navigátor a pilótának. Hiába van a kormány a melletted ülő ember kezében, Te vezetsz! Vagy ahogyan azt Grist mondta: "a tempót én diktálom".

 

Ez azért már túlzás

Lejön az autó a gyorsaságiról, lassan közelít a stop-állomáshoz ("beíróhoz"), ahol a sportbíró a gyorsaságin teljesített időt feljegyzi a menetlevélre. A cél és a stop között sok pilóta hajlamos lazítani, de a navigátornak ilyenkor rá kell szólnia, mert nem jó dolog a teljesített gyorsasági után egy hátast dobni. A navigátor kiadja a menetlevelet, és az embere már nyilatkozik az elé tolt mikrofonba, és közben pakolja az ölébe a levetett sisakot, kámzsát. Közben írja az ellenfelek idejét, hogy tudják hogy állnak a többiekhez képest. Visszakapja a menetlevelet, és mondja "hányperchánykilométer." A navigátor elpakolja a felszerelést, és inni-enni ad a pilótának, az útvonalitiner alapján mondja, hogy merre kell menni a következő időellenőrzőhöz. Eközben a pilóta "pihen". Így a navigátor figyel a forgalomra, előzési helyzetre, tarfipaxra stb.

Navigátorhiba

Kezdő navigátoroknak előzetes figyelmeztetés: bármilyen hiba történik a futam során bármivel kapcsolatban, a kormányt tekergető versenyzőtársunk legsűrűbben navigátorhibára fogja majd a dolgot. Lehet ez rosszul bemondott kanyartól kezdve egy papír elvesztése, de akár defekt, a lámpasor hiánya a szervizbuszból, de még az is, hogy nincs egy üveg vize a gyors után, egészen odáig, hogy olyan szűk az etap, hogy nem tud megállni pisilni. Bármi lehet navigátorhiba… - nyjozsi2Majd odaérnek a szervizparkhoz, ahol a navigátor figyel arra, hogy ne lépjék túl a szervizidőt, elmond minden olyan információt, amit egészen addig a pilótája vele közölt. Megint enni-inni kell, majd az újabb körben kezdődik az egész előröl. Este autó a parc femébe, utána versenyiroda, vacsora, alvás, majd reggel versenyiroda, autót kihozni a parc ferméből, és így tovább a céldobogóig. (Sőt utána is: irány a versenyiroda, meg kell nézni az ideiglenes eredménylistát, a közleményeket, az esetleges büntetéseket stb.) 

A fentieken túlmenően nem árt, ha odafigyelek arra, hogy mit eszik pilótám, mert érzékeny a nehéz ételekre, de sajnos ezeket szereti a legjobban. Időnként le kell állítsam a steak-ről és rá kell beszélnem a tésztára. Kell legyen nálam néhány alapvető gyógyszer, pláne ha valamilyen allergia is fokozza a helyzetet, de szimpla fájdalomcsillapítók, savlekötők, ilyesmik jól jöhetnek. Szerencsére a legelső alkalmat kivéve sosem voltam rosszul kocsiban, de a versenyzőtársam már sajnos igen. Korzika VB, 30km gyors végén közli, hogy rosszul van, szédül. Etap jön 10km ugyan olyan kanyargós úton a következő 30km-es gyors rajtjáig. Itattam egy kicsit, sétálgatott, majd a keresztekkel szegélyezett hegyi szerpentinen elvánszorogtunk a következő rajtig. Ott elkezdődött a matek, hogy mi legyen: kiállunk – ez szóba sem jöhetett!; helyet cserélünk – ezt akár még lehetett is volna, két apró bökkenő, hogy egyrészt még rosszabbul lett volna az anyósülésben, a másik, hogy a 70kg-ra méretezett ülésbe nem nagyon fért volna bele a 100+kg-jával; kikéstünk néhány percet és végül óvatos tempóban az eredeti felállás szerint lementünk a gyorson. - nyjozsi2Persze egyesek rögtön rávágják, hogy a navigátor=dobos, a frusztrált zenész, akit - komplex feladata ellenére - észre sem vesznek, mert a zenekar mögé van eldugva, miközben a legbénább gitárosnak is annyi lapot osztanak, hogy nem is bírja. Lehet, hogy a szakmai sovinizmus beszél belőlem, de szerintem a navigátor a kapitány, és a pilóta pedig csak kormányos. 

Címkék: video szabályok szereplők

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr752847840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szkotti 2011.04.23. 09:43:56

Néhány észrevétel: a nemzeti bajnokságban nem is, nemzetköziben (vb-n főleg) a pályabejárás kötött időpontban megy (prioritásonként meghatározott 2-3 órás időtartam/gyors), így a pájabejáráson nem sok mindent kell megtervezni, adott a sorrend.
Az átvételeknél is egyre inkább az a trend, hogy a technikait (a felkészüléssel, felszerelések bepakolásával, matricázással együtt) a szerviz intézi, főleg olyan csapatoknál, ahol bérautó van.
Mivel általában a szervizpark csak egy helyen van a verseny alatt, így a szerviztervnek sincs sok értelme. Gumicsere-terv lehet, de azt inkább a söfőrrel kell egyeztetni.
Viszont nálunk többször előfordult, hogy míg a söfőr csak vonogatta a vállát arra a kérdésre, hogy mi történt a gyorsokon, van-e valami probléma, a naviga adott használható infókat a szerviznek.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.04.23. 09:51:49

@Szkotti: Majd tolok egy szervizterves posztot. Magam is elcsodalkoztam, hogy annak milyennek kellene lennie.

waffen55 2011.04.23. 17:38:43

Még ilyet!!! Köszi!

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.04.24. 15:17:45

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: nyjozsi2 navigált Takinak Korzikán egy 206-os N-es Peugeotban.

RPT 2011.04.26. 13:58:05

Engem mint navigátort abszolút nem zavart, hogy a sofőr van a középpontban és én "csak" a navigátor vagyok. Viszont mindig mindenkinek elmondtam: "Ő csak 1 sofőr, azt csinálja amit én mondok."
Ebből az írásból talán a hozzá nem értőknek is kiderül, ez így is van.

Az időellenőrző és a gyors rajtja közötti 3 perc beöltözésre már régen nem elegendő. Főleg nem a navigátornak, akinek van tenni valója bőven. Elpakolni az útvonalitinert, de úgy, hogy a gyors végén azonnal elő tudja venni, mert a sofőr már kérdezi: "merre???" Szerencsés akinek olyan sofőrje van aki tudja a választ is... Aztán előkészíteni a gyorsasági itinert és képbe helyezni a sofőrt, egyáltalán melyik gyors következik... közben bekapcsolni a kamerát, - mert az is a navigátor dolga - kiadni a menetlevelet és visszavenni (bizony erre is figyelni kell!) és úgy eltenni, hogy a gyors végén is meglegyen, amikor majd ki kell adni. Na eközben kéne beöltözni, nem csak a navigátornak magának, hanem még a sofőrnek is a kezébe adni kámzsát, sisakot, kesztyűt... mert, ha ekkora marad az öltözés elvárja ám.
Majd el felejtettem a hangosítót is be kell kapcsolni, de csak akkor ha már a sisakkal biztosan össze van dugva, mert olyan hanghatást nyom a füledbe... a sofőr aki káromkodik, hogy belesípoltál az Ő fülébe. (Nem mintha a sajátodba nem sípoltál volna, ha előbb kapcsoltál aztán dugtál.)

A versenyautók felkészítése, felszerelése általában a sofőr asztala. Tapasztalatom szerint, legkevésbé sem foglalkoztatja őket, hogy a navigátornak van-e elég tárolóhelye mindent elrakni, egyáltalán elfér-e a navigátor táska a lábánál.

"Amikor a navigátor nyomná a gázt"
A navigátor pszichológus is az autóban. Nem csak jól kell visszaadni azt amit lejegyzetelt a tréningen, de érezni kell, mikor kell önbizalmat adni a sofőrnek, mikor kell gyorsítani és mikor kell visszafogni őt. Ez a navigálás szerintem maga a csőd. Inkább eredményez stresszt, mint gyorsabb menést...

Nekem mint navigátornak a gyors rajtjától a kockás tábláig tart a verseny nyugodt része. A többi az munka. Hogy a munkámat mennyire szeretem, hogy az stresszes vagy azt is tudom élvezni, az már sofőr függő.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.04.26. 14:04:18

@RPT: Pakolóhelyek, ergonómia? Grist papa elmeséli, hogy mit, hová, és miért épp oda, hogy álljon az ülés, és miért úgy stb. Az egy órás dvd-ből annyit tanultam, amiről korábban nem is álmodtam. Szerintem ebből is lesz poszt.

Szacsi 2011.05.03. 18:35:41

Jó poszt! Bár aki ide jár olvasni az szerintem tudja is mennyi minden múlik a "ballaszton".
féloff
Igaz csak nevében van hozzá köze de ezért jó dolog a georallye. Ott valóban a navigátor az élet halál ura ;)
on

Szacsi 2011.05.03. 20:17:34

@B. Capelluti: nem véletlenül, de pécsi vagyok;)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.05.03. 20:42:42

@Szacsi: Üdv a blogon. Úgy tűnik vagyunk itt páran pécsiek - nem véletlenül :)

G. Capelluti 2011.05.03. 23:41:22

@Szacsi: Sőt, Széchenyis! Ha jól emlékszem.
13 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (18) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (27) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (17) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (12) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (128) Turán Frici (12) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (29) video (421) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz