Kellett egy hónap, hogy kellő távolságtartással tudjam értékelni a Mecsek Rallye néhány eseményét.

A versenyen több olyan esés történt, amelyekért a közönség, vagy a versenyzők a kanyarokban - azok levágását megakadályozása érdekében - elhelyezett gumikat, vagy farönköket okolta. Vagy éppen fordítva: azok feltűnő hiányát...

Délelőtt, az Orfű vége táblás kanyarban vagy féltucat autó esett meglehetősen embereset. A jobbos belső ívén két gumi jelét láttuk felfelstve, de csak egy gumi volt ott. A kanyar végét a mezőny jelentős része levágta, így keményen felhordásos lett. Amikor érkeztek az elsőkerekes autók, akkor valamennyi perec forgatókönyve egyforma volt: a támasztókerék megcsúszott a dzsuván, így külső íven leestek az útról. Valószínűleg, ha a második gumi is a helyén maradt volna, nem lett volna tele murvával az ív. De mégis, ki a hibás?

 

A kérdés még annál is összetetteb, mint amilyennek elsőre látszik:

1. Az útvonalitinerben "egygumisként" jelölték a jobbost, vagyis, ha valaki abból írta a pályát egy gumira számíthatott volna.

orfu_korgyors.jpg

A 40. jel, egy jobbos egy gumival - bár talán az Orfű vége tábla is elfért volna

2. A kanyar belső ívén két gumi jele volt felfestve, vagyis, ha valaki a jelöléseket is figyelembe vette, joggal számíthatott arra, hogy kettő is lesz kint. Hogyhogy nem tűnt fel senkinek, hogy az útvonalitiner és a felfestés nem stimmel?

3. A kanyarban nem volt megfelelő rendezői, és biztonsági "erő", így az eredetileg a jelre kihelyezett gumit ismeretlenek könnyűszerrel elmozdíthatták. Ha megfelelően képzett rendező, vagy sportbíró dolgozott volna ott, akkor a gumi vagy nem szívódott volna fel, vagy arról a gyorsasági vezetőbírája, vagy akár a Felügyelő Testület is értesülhetett volna.  

4. Kinek kellett volna még feltűnnie, hogy abban a kanyarban valami nem kerek a gumizással? Hát a nullás autónak! Sajnos az elmúlt néhány évben a "nullások" (előfutók) elveszítették eredeti jelentőségüket. Eredetileg az egynullás autó feladata lenne meggyőződni arról, hogy a pálya megfelelő állapotban van, a nézők biztonságos helyen állnak, és a gyorsasági szakaszon elrajtoltatható a verseny. Ehhez képest mifelénk a nullások gyakorlatilag élesben jönnek le, igyekszenek egy rohadtat menni. Sajnos eközben a legritkább esetben sem figyelnek oda arra, hogy a pálya tartozékai megvannak, és úgy vannak meg, ahogy az az útvonalitinerben, vagy a pályabejáráson jelölve volt. Ennek fényében dermesztő volt az egynullás pilótájának nyilatkozata: 

 

A nullásnak nem az a dolga, hogy száznyolcvannal letolja a nézők között... 

Volt legalább egy másik, gumis baleset: Lévai Ferkóék estek egy nagyot az utolsó gyorson. A történet hasonló volt: a gumi nem ott volt, ahol a jel, így sokan letették mögé szűkre és apró kavicsokkal lett tele a kanyar - bejáratából nem látható - kimeneti része. Ilyenkor mintha kihúznák a szőnyeget az autó alól.

A balesetek alapján több kérdést is fel kell tennünk, amelyekre a Ti válaszaitokat is várjuk:

- Ki kell-e gumizni a kanyarok belső ívét, hogy a versenyzők ne tegyék le tőre?

- Lenne-e erre más, megoldás?

- Miért nem zászlócskával jelölt méteres vasrudakat használnak itthon?

- Ha már feltétlenül gumizni kell, miért nincs minden guminál ténybíró? (Egy kombinációban három félrehúzott gumi másodperceket érhet...)

Sorozatunk következő részében - nem csak mecsekes összefüggésben - a rendezőkről, a verseny biztosításában közreműködőkről, és a nézői biztonságról lesz szó. 

Címkék: video biztonság vitaposzt mecsek rallye

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr713292880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.10.11. 18:58:54

"Ki kell-e gumizni a kanyarok belső ívét, hogy a versenyzők ne tegyék le tőre?"
Kell, de a rendező feladata lenne hogy ha azt mondja hogy kigumizza, akkor legyen is kigumizva. Ne vállalja túl magát és ne akarjon minden második kanyarba gumit rakni csak azért hogy legyen.

"Lenne-e erre más, megoldás?"
Szalmabála, szponzortábla, hordó trágya.

"Miért nem zászlócskával jelölt méteres vasrudakat használnak itthon?"
Nem tudom hogy ez a kérdés gúnyos irónia akart-e lenni, de ha nem akkor szaladj neki 50-el egy alacsonyabb vékonyka lámpaoszlopnak és nézdd meg hogy repül át a szélvédőn. Ha szerencséd van elől bejön és bármi érintése nélkül hátul távozik. További lehetőségekre (tankba fúródik, Kubica-szerű balesetet okoz) nem térnék ki.

"Ha már feltétlenül gumizni kell, miért nincs minden guminál ténybíró?"
Kevés van máshol is, nem fog minden gumira jutni. Lásd első kérdés.

Leadfoot 2011.10.11. 18:59:13

Szerintem a levágást akadályozni jogos. Ha a mezőny első harmada telehordja kaviccsal az utat, az nem fair a többiekkel szemben. Tudom, hogy nem lehet mindenhol megakadályozni az ilyesmit, és nem lehet labor tisztaságú aszfaltot biztosítani, de szerintem törekedni kell rá.

A gumi nem rossz megoldás erre, csak ott kell lennie (és egyértelműen ott kell lennie), ahová való.

Én úgy gondolom, hogy ez is a vészesen kevés felügyelőre, sportbíróra vezethető vissza.
Egy másik helyszínen voltam kint ugyanezen a gyorson (mellesleg ott is feltűnő volt, hogy milyen kevés a sportbíró - egyszerűen nem bírtak a tömeggel), de a videókon elég jól látszik, hogy az esésekkor megindul a "csorda", emberek rohannak a pályán, az az egy szem zöldmellényes meg azt se tudja, hová rohanjon.

Még az előző évek Mecsek Rallye-jaihoz képest is csökkent a felügyelők száma, pedig most jóval több ember volt kint, jóval nagyobb volt a felhajtás.

Ha már a pálya kellékeiről esett szó: a kiszalagozás se volt mindenhol kóser.

edeleny beres · https://www.facebook.com/RallyeDream/ 2011.10.11. 19:22:12

Bermuda!
Más országokban igen is vasrudak vannak a töveken (Barum IRC Csehország erdős részeken) kiviszi a komplett futóművedet ha csak hozzáérsz is. Van elrettentő ereje, de talán nem olyan rossz megoldás, mint a farönk.

Kell-e gumi?
A RallyCafé című autósporttal foglalkozó magazin mostani számában olvastam, hogy az IRC-s muftik kérésére jövőre NEM lesz gumizás!

Nullásról... tapasztalataim és a netes videók szerint máshol sem körültekintőbbek és nem is lassabbak a nullás autók.
A rendező helyében én kérném fel az általam megbízott személyt (nevezési díj elengedéséért cserében...), hogy vállalja el a nullás szerepét és tegye a dolgát úgy, ahogy a nagykönyvben meg van írva.
Amúgy én bírom Bodeszt is :)

Hirtelen ennyi így elsőre.

edeleny beres · https://www.facebook.com/RallyeDream/ 2011.10.11. 19:52:14

ÁSÁ üzeni :)
" az útvonalitinerben a 39. jel azt jelentihog egy jobbos kanyarban egy gumi belül amiből rögtön egy balos kanyar jön amiben van egy gumi.
Ezután mennek a 40.jelhez
Namármost a valóságban ez nem így néz ki, hanem pont fordítva.A lassító után egy BALOS kanyar van és abból jön egy JOBBOS kanyar amiben van 1-1 gumi belül."
Bizonyítéknak gugli maps:
maps.google.com/?ie=UTF8&ll=46.134698,18.154467&spn=0.004156,0.006684&t=h&z=17&vpsrc=6

etelefoto 2011.10.11. 19:53:17

Lévaiék esése...
www.pvs.hu/versenyzok-filmjei/2011/2103-levai-ferenc--schweighardt-gabor
Ez a gumi csak itt kb. -5.000.000,-, de még nem tudni pontosan! :(

Ha gumiznak, akkor azért gumiznak hogy mindenkinek azonosak legyenek a feltételek! Hát ehhez akkor kellene ténybíró is...

edeleny beres · https://www.facebook.com/RallyeDream/ 2011.10.11. 20:02:22

Szerintem a keletkezett kár ilyenkor a "legkevesebb". Inkább azt mondd, hogy van a navigátor?

etelefoto 2011.10.11. 20:47:48

Gabit már kiengedték másodszorra is, mert egyszer vissza kellett mennie, a tüdeje miatt. Bokája már járógipszes, a bordái más megtapadtak (mind a 6), és a csigolyái lassan gyógyulnak a "páncél" alatt.

STi 2011.10.11. 20:54:07

Előfutók előtt ment már pár ellenőr kocsi. Szerintem a kutya nem kérdezi tőlük, hogy melyik gumi hol volt. De ha megkérdeztek tőle valamit, akkor a gyors végén valószínűleg ugyanezt elmondta, amit a tv-nek is. Tényleg ezt kell sajnálni tőlük? vicc...

GiXXXer 2011.10.11. 20:55:29

@edeleny beres: az nekem is feltűnt, mert a templom előtt kicsi bal - kicsi jobb-bal mennek a falu vége felé. Az a kanyarkombináció konkrétan a templomot kerüli ki, és tényleg fordítva van. Az itiner szerint belehajtanál a buszmegállóba... :D

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.10.11. 21:05:14

@STi: az egynullásnak kell azt mondania, hogy a pálya rendben van, és mehet élesben a verseny. Ha azt mondja, hogy nézők vannak a pályán, ahol száznyolcvannal megy a dobálós részen, akkor a gyorsasági vezető bírója kiveszi. Ha mondta, és a vezető bíró nem vette ki, akkor az a bíró sara. Sokkal inkább attól tartok, hogy semmit sem mondott.
Van (volt) olyan nullás, aki pár szutykos vízátfolyás miatt kivetetett már gyorsaságit.

MetalBandee 2011.10.11. 21:23:30

Én is úgy gondolom h ez a vasrudas dolog lenne talán jó h ne vágják le mindenhol ha már ez a cél. Vagy tényleg a gumizást akkor úgy megszervezni h ne legyen belőle ilyen fejetlenség. De viszont azt a farönkös megoldást azt nagyon gyorsan el kéne felejteni , mert az abnormális egy rally pályán. Szervezésből pedig egyáltalán nem vizsgáztak jól Pécsen, és még talán finom voltam.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.10.11. 21:40:29

Megoldás: Minden kanyarba pályabírót kell állítani, akik minden levágás után letakarítja a pályát egy kis söprűvel! Pont egy perc alatt el lehetne végezni a munkát, csak rohadt sok ember kell hozzá...

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.10.11. 22:29:16

nem gumi kell, hanem farönk minden ilyen helyre.. pár éve még azok voltak.

ezt tutira megtiszteli mindenki és nem teszik odébb csak úgy heccből

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.10.11. 22:56:28

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: Turánék esésénél megmutatkozott, miért is rossz választás a farönk...

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.10.11. 23:48:14

@T-Maci: most mondjam azt, hogy rönk miatt egy kocsi bukott, gumik miatt meg vagy 5?

régebben működött a rönkös dolog, rengeteg belsőn láttam, hogy szépen minden kanyarban fel van írva

Szkotti 2011.10.12. 09:19:09

Szalmabála.
Néhány éve, az első pár Szombathely Ralin még azok voltak kitéve.
Azt megtisztelik eléggé, látszik akkor is, ha mélyen ülsz az autóban, elég nehéz hozzá, hogy a nézők ne huzigálják.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.10.12. 11:48:14

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: Igazad van, de azok inkább a gumik hiánya miatt történtek. Igazából egyik sem jó megoldás!

@Szkotti: A bála is csak addig jó, amíg valaki el nem találja. Ha a helyéről elmozdul, nem olyan könnyű visszarakni és ha szétmegy a bála, akkor eléggé nehéz összetakarítani, főleg egy perc alatt...

nyjozsi2 2011.10.12. 12:01:51

Rönk téma
Ha ott van a pályabejáráson, akkor felírjuk és ennek megfelelően megyünk. A pilóta felelőssége, hogy rendesen feldiktálja, az enyém, hogy rendesen bemondjam, majd ismét az övé, hogy meg is oldja. Mindenkinek ott volt, 1-2 kivételtől eltekintve megoldották. Ez egy adottság a pályán, a faluban a ház sarkát sem bontják le miattunk, a padkát sem faragják le vagy aszfaltozzák fel. Csak annyi a lényeg, hogy ha a rendező jelölte és odatette, akkor az legyen is ott.

A farönkgyűlölőknek javasolnám, hogy tekintsék meg az IRC legutóbbi futamának a videóit, ahol nem csak azért voltak rönökök, mert odarakták, hanem azért is, mert arrafelé éppen erdőt termeltek kifelé és az út mellé halmozták az anyagot. 2002-től jópár Mecseken mentem, Hetvehely pl mindig tele volt rönkökkel, de akkor valahogy nem volt ellene felzúdulás.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.10.12. 12:07:41

@nyjozsi2: erre emlékszem én is, régen nagyon sokszor volt Mecseken rönközés..

AiFerkó 2011.10.12. 14:37:02

Namármost, akkor egy kicsit pontosítanék... Mi ugye azért estünk el, mert a gumi nem ott volt ahol lennie kellett volna, de nem azért, mert a nézők elrakták onnan, hanem mert eleve rossz helyre tervezte a rendező. A kanyar íve ugyanis olyan volt, hogy ahova a gumit rakták ott még senki sem vágta volna, utána 5 méterrel viszont már igen. Esetünkben tehát egy fals biztonságérzetet nyújtott a gumi, hiszen amikor Gabi bemondja, hogy GUMIS, akkor én már eleve nem számítok felhordásra, maximum ha látom. Ebben az esetben sajnos elég erős napfényből estünk be az árnyékba, emiatt nem is láthattam a felhordást, csak éreztük... de nagyon :(
Tehát a lényeg az, hogy nem elég a padka védelme, azokat úgy kell kihelyezni, hogy legyen is értelme, magyarul védje is azt a szerencsétlen padkát, meg a szerencsétlen béna versenyzőket.
Egyébként a vasrudas dolog talán biztosabbnak tűnik mint a gumizás, hasonlót már magyar bajnokin is láttunk, két éve Salgó-Gemer Rally-n, Szlovákiában akáckarók voltak leszúrva, a tetejük neonzöldre festve.

nyjozsi2 2011.10.12. 15:54:44

@FerkóR3: Tavaly Egerben volt hasonló tapasztalatom, az első éles körben vagy 10 helyre írtam be a "gumis" mellé, hogy "köves". Ennek így tényleg semmi értelme, vagy rendesen csinálják, vagy sehogy, mert akkor legalább tudjuk mire számítsunk.

Talán az egyik VB közvetítésben láttam (talán francia), hogy kis lécek vagy karók vagy mik voltak leszúrva, tetejükön piros zászlók. Eléggé tiszteletben tartotta mindenki, talán egy Solberg belsőben láttam olyat, hogy megpöckölte az egyiket.
Szerintem itthon ha nem méretes gumi vagy rönk vagy beton, akkor kb 10 autó után egy sem lenne belőlük.

gabrik 2011.10.12. 16:28:54

A végén, a rendrakók között az egyik figura kiköpött Turi Tomi :)
23 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (17) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (128) Turán Frici (12) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (29) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz