Sokáig törtem a fejem valami frappáns címen, de végül a legkézenfekvőbbet választottam, ami akár az én újévi jókívánságom is lehetne számotokra! :)

Még jóformán el sem kezdődött az év, Ausztriában már túl is vannak egy olyan ralin, ami simán pályázhat az Év versenye díjra. A Janner jó buli, ezt eddig is tudtam, s bár most személyesen nem tudtam részt venni rajta, a videókat és híreket nézegetve 100%-ig meg vagyok róla győződve, hogy az idén sem érheti szó a sógorokat. 

 

Fotó: motorline.cc/Daniel Fesl 

A Janner Rali nem csupán osztrák, hanem cseh és egyben Európa bajnoki (ERC) futam is volt. Már tavaly felröppent a hír, hogy 2013-tól utóbbi sorozat egybeolvad majd az IRC-vel, felmerült, hogy esetleg ez a futam egyben az Interkontinentális Rally Bajnokság része is lehetne, de a gyári csapatok már a havas futam ötletétől is teljes mértékben elzárkóztak. S a múlt hétvégi versenyt nézve - az Ő szempontjukból - talán érthető is miért.

12 országból, több, mint 115en jelezték részvételi szándékukat a versenyre, melyen végül majd' 100 egység indult el. Nem kis megtiszteltetés a rendezőknek az a tény, hogy a komplett gyári Skoda csapat (Juho Hanninennel és Jan Kopeckyvel) is ellátogatott a freistadti régióba.

Képek: rallylife.cz olvasói fotók 

Nívós mezőnyhöz, ugyancsak komoly rendezői hozzáállás társult. Majd' 2000 ember (1011 biztonságért felelős, 669! rádiós és sportbíró, 28 szakaszvezető, 179 tűzoltó, 50 rendőr és 60 tűzoltó + további 550 segítő)  dolgozott a hétvégén a verseny gond nélküli lebonyolításáért.  Elsőre talán kissé túlzásnak tűnhet a fenti felsorolás, de annak tudatában, hogy - a hivatalos adatok szerint - 140 000(!) néző látogatott el a futamra, máris érhetőbb. 

Az év első hétvégéje előtt Ausztriában minden ralifan az időjárás jelentéseket figyelte. Kérdéses volt ugyanis, hogy valóban havas lesz-e az évadnyitó. A hét eleji pályabejáráson még szinte sehol nem volt hó, és a csütörtöki hivatalos teszten is csupán eső esett. Pedig mindenki hóra készült, a versenyzők nagy része is arra tesztelt a versenyt megelőző hetekben.

Versenyzői szempontból külön érdekesség, hogy a futam pénzdíjas volt. Összesen 55 000 euróval jutalmazták a leggyorsabbakat! Egy abszolút szakaszgyőzelemmel például máris visszanyerhető volt a teljes nevezési díj... 
A futamgyőzelemért pedig jelenlegi árfolyamon több, mint másfél millió forint járt. 

Holle anyó jól megváratta ugyan a résztvevőket, s mondhatni jól ki is tolt velük! Péntekre megérkezett a - sokak által várva várt - hó, de nem minden szakaszon maradt meg! Az első 19 km-es pályán körülbelül fele-fele arányban volt havas és nedves az út; de a második szakaszon már korrekt, tartós hóréteg borította az utat! 

A lustább nézőknek nem kellett sem sokat autózniuk, sem fagyoskodniuk a kinti hidegben, ugyanis a freistadti csarnokban minden nap megcsodálhatták az autókat. Itt szinte karnyújtásnyi távolságban tartózkodhattak a kocsiktól, ehettek-ihattak, s számos egyéb program közül választhattak. Arról nem beszélve, hogy a stadion körül megcsodálhatták a szervízparkot is.

Amellett, hogy más körülmények között írták fel az indulók a pályákat, a gumiválasztással is sokat lehetett nyerni, vagy épp bukni is. A helyi menőknek nem okozott gondot, de a "vendégeknek" meggyűlt a baja döntésükkel. Így jártak a gyári Skodások is, akik a mezőny nagy részével ellentétben széles gumit tettek fel. Pedig - mint utólag kiderült - a virslikkel sokkal jobban jártak volna! Az első kör (3 gyorsasági után) Kopecky az összetett 6., míg csapattársa, Hanninen csak a 16.(!) helyen állt. Utóbbi hátránya ekkor - 35 km gyorsasági után - már egy perc felett volt. Ekkor még úgy tűnt a helyismeret döntő lehet, a hazai Mitsubishisek nyerték a szakaszokat.

Jól jött viszont a Skodásoknak a pihenő, a második körre már ők is a megfelelő abroncsokkal mentek ki, s Hanninen rögtön az első szakaszon közel 2(!) percet javított saját korábbi idején. A második kör végére lefaragott hátrányából fél percet és az abszolút 4. helyig kapaszkodott fel. A nap hátralévő szakaszain is kifejezetten jól teljesített, sorra a legjobb időket autózva, a nap végére átvette a vezetést is!
Mögötte másik két Fabia állt, a sokszoros oszták bajnok Baumschlager és csapattársa Kopecky. 
Bár a nap elején még úgy tűnt a helyi pilóták lazán felveszik a versenyt a gyáriakkal és a cseh menőkkel, a nap végére az első 10-ben csupán három osztrák párost találhattunk.  

 

A verseny egyébként kifejezetten nézőbarát (is). Ingázás nélkül, akár napi 4-5 alkalommal simán látható a mezőny, a körgyorsaságiról nem is beszélve, ahol ugye értelemszerűen egy gyorson belül kétszer is láthatjuk az autókat. 
A futam megtekintése egyébként belépős buli, egy mindenhová érvényes, nyakbaakasztós bérlet 25 eurót kóstált, cserébe rengeteg könnyen megközelíthető, látványos nézői pontokkal, büfékkel. A passal rendelkezők között pedig még 3 svéd rali utat is kisorsoltak! 

A második (szombati) nap szinte ugyanúgy kezdődött, mint az első. Hanninennek most sem sikerült túl jól az ébredés: a napi második gyorson bezsákolt közel egy percet, és összetettben bő fél perc hátránnyal a harmadik helyig csúszott vissza. A következő gyorson viszont Baumschlager hibázott, így nem tudott élni az ölébe hulló vezetéssel. Nem úgy, mint a cseh Jan Kopecky, aki innentől nem hibázott, s meg is nyerte a futamot!

Egy szakasszal a vége előtt Hanninen - Baumschlagert megelőzve - felzárkózott mögé a második helyre, s még mindig három Skoda Fábia S2000 állt a dobogón, de az utolsón a tavalyi osztrák bajnok, Beppo Harrach is megelőzte a helyi Skodás Baumschlagert. Így kialakítva a végeredményt. 
Bár a versenyen folyamatosan változtak a körülmények, s rengeteg trükkösebbnél-trükkösebb kanyar szedte áldozatait, összességében egész sokan 99ből 68an fejezték be a futamot.

Ha idáig elértél kedves olvasónk, s a beágyazott videókba is bele-belenéztél, úgy hiszem már nem kell bizonygatnom posztom címét...

Címkék: rali janner

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr653535594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akiak 2012.01.11. 22:08:37

Na, végigértem :)
Kopecky-ék a MonteCarlo szögeseket használták először?

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.01.11. 23:49:26

Laikus kérdés: Jól sejtem, hogy az volt a gumidilemma, hogy a virsli az szöges, hóban nagyon frankó, viszont ahol csak nedves az út ott nem tapad. Ezzel szemben a normál szélességűek csak "sima" téli gumik?

edeleny beres · https://www.facebook.com/RallyeDream/ 2012.01.12. 10:31:30

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: @akiak:
sajna nem voltam ott személyesen (pedig a versenyt megelőző napig nagy volt rá az esély, hogy megyek), és pontos - konkrét forrást sem találtam a kérdésetekre.

Tudtommal létezik vastag és vékony gumiból is szöges verzió, a MonteCarlo szöges (csak a széleken van benne apró) viszont mindenképp a vastag!

Megpróbálok később pontosabban utánajárni, mondjuk a svéd rali előtt, amikor már csak távoli emlék lesz a vizsgaidőszak :)))

Dseries 2012.01.12. 13:16:56

Nem akarok senkit megbántani, de kicsit gáz, hogy lepoldék 2012-ben ilyen minőségben rögzítenek/tesznek közzé. Az összes többi felvétel szép hd, nekik meg egyszerűen -bocsánat de- élvezhetetlen

akiak 2012.01.12. 16:22:47

@edeleny beres:
Igen tudom,hogy van a nagyszöges, és a MonteCarlo szöges.. pedig a MC szögesről is jót hallottam
Biztos szögelték Kopeckyék is a széles gumit, sőt a közepét is ki szokták vágni..

www.tiremedia.com/images/Image/pirelli-wrcwintertyres2008-nm.jpg
5 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) wrc (277) WRC (24) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása