Hiába telt el majd' egy hónap az Akropolisz-rali óta, és hiába vándorolt a világ túlsó felére a rali-világbajnokság mezőnye, az erőviszonyok és a menetrend mit sem változtak.
A forró görög nyárból a hűvös új-zélandi télbe érkeztek a csapatok. A 2010 után a versenynaptárba újfent visszakerült versenyre tizenhárom WRC-s páros nevezett. A rendszeres résztvevők közül ugyan többen nem utaztak el messzi szigetállamra, hogy annak murvás útjain gyűjtsék tovább pontjaikat, az élversenyzők azonban mind itt voltak, és még egy régi ismerős, Manfred Stohl neve is szerepelt az indulók között.
Egy rövid helyosztó szakasszal kezdődött az idei hetedik futam. A rajtsorrendet eldöntő gyorsaságin Jari-Matti Latvala autózta a legjobb időt, így ő választhatta meg elsőként, hogy hányadikként rajtoljon a pénteki versenynapon. Mát itt komoly taktikai csata kezdődött. Latvala ugyanis a tizenharmadik, azaz az utolsó WRC-s pozíció mellett döntött, míg Hirvonen az első, Solberg a második, Loeb pedig a harmadik helyet választotta. A kérdés az volt, hogy fog-e esni. Latvala a száraz pályákban bízott, így ő letakarított, tiszta pályán autózott volna, de abban esetben, ha a heves eső szétáztatja a murvás utakat, a Citroën taktikája a szerencsésebb.
A pénteki versenynapon aztán nem okozott nagyobb gondot az enyhe eső még a finn fordosnak sem, aki rögtön egy szakaszgyőzelemmel indított. A gumiválasztással már többen is rosszba nyúltak az első körben. Petter Solberg és Dani Sordo is szembement a riválisok döntésével, és kemény abroncsokkal indult neki az első négy szakasznak. Döntésükért nagy árat fizettek: a norvég másfél perces, a spanyol pedig közel kétperces hátrányban ért az első szervizparkba. Noha nem az indulási sorrend taktikájának köszönhetően, de ez a nap a két gyári citroënes csatájáról szólt az első két helyen. Hirvonen és Loeb oda-vissza osztották egymásnak a másodperceket, míg Latvala tisztes távolságról követve tapadt rájuk. Az ő igyekezetének sajnos egy újabb buta hiba lett az ára: a hetedik gyorson megjárt egy mély árkot, ahol több mint négy percet hagyott.
Loeb négy másodperces előnyben kezdte a második napot csapattársa, Hirvonen előtt. Mögöttük hatalmas volt az űr: a harmadik Novikov másfél percre lemaradt. Az tulajdonképpen nyílt titok volt már ekkor is, hogy a két Citroën nem kezd férfias küzdelembe egymással, hogy a nagy hajszában elbukjanak egy ilyen könnyed kettősgyőzelmet. Az ő valamivel visszafogottabb tempójukat kihasználva villantott is aki tudott. Solberg rögtön két szakaszt is nyert az első körben, de a nyolcadik helyről kapaszkodó Latvalának is jutott egy részsiker.
A második körben különösebb esemény nem történt, így a nap végére majdnem ugyanaz a sorrend maradt, mint ahogy az első nap végén állt. Solberg igyekezete ellenben beért, neki sikerült megelőznie Novikovot, és feljönni a harmadik helyre, Loeb és Hirvonen között pedig mindössze csak hajszálnyival, 6,4 másodpercesre nőtt a különbség.
Latvala siet a vizes murván
Vasárnapra hét gyorsasági szakasz maradt, melyek össztávja csak 61 kilométer volt. Ez a nap Thierry Neuville tündökléséről szólt. A három gyorsot nyert belga már azt is a szerencsének köszönheti, hogy rajthoz állhatott az új-zélandi versenyen. Az olimpiai játékokra készülő Nászer el-Attija autóját kapta meg, és egy ötödik helyezéssel volt hálás a nagy lehetőségért.
Sordo is előkerült a középmezőnyből, miután két részsikert szerzett a Minivel, de Latvalának is jutott végre a jóból, ő ugyanis a Power Stage győzelmével, és az ezzel járó három ponttal vigasztalódhatott hetedik helyezése miatt. Sébastien Loeb sikerébe csak a technika, vagy saját maga szólhatott volna bele, Hirvonen semmiképp. Ismeri mindenki a belső erőviszonyokat, nem volt meglepő tehát, hogy a harmadik egymást követő futamon értek be 1-2. Solberg harmadik, míg Novikov negyedik lett. A két nagy visszatérő, Ken Block és Manfred Stohl nem villantak nagyot. Az amerikai tizedikként, a 2007 után újra világbajnoki résztvevő osztrák pedig tizenegyedikként zárt.
Szegény Ott Tanaknak még a célbaérés sem adatot meg. Az észt az egész ralin tartotta előkelő harmadik helyét, mígnem a huszadik gyorson, egy ártatlan jobbosban el nem dobta a Fordot, értékes tíz pontot bukva ezzel.
A verseny az idei SWRC-sorozat negyedik futama is volt egyben. A szűk számú induló közt ott volt az új-zélandi Hayden Paddon, de a Proton két pilótája, Per-Gunnar Anderson és Alistar McRae is. Az öt résztvevőből négy az első nap kiesett, így Paddonnak tulajdonképpen csak el kellett jutnia a célig, hogy megszerezze a győzelmet. Így is tett. A szuperrali-szabály segítségével visszatérők közül Anderson a második, a lengyel Maciej Oleksowicz pedig a harmadik helyen végzett. A PCWRC-sorozat is szerepet kapott a ralin. Itt az argentin Marcos Ligato nyert az indonéz Aksa Subhan és a mexikói Ricardo Trivino előtt.
A világbajnokságon most egy újabb hosszú szünet kezdődik. A következő futam az augusztus 2-án induló finn rali lesz.
A 42. Új-Zéland-rali végeredménye:
1. Sébastien Loeb, Citroen DS3 WRC 4:04:512
2. Mikko Hirvonen, Citroen DS3 WRC + 29,6
3. Petter Solberg, Ford Fiesta RS WRC + 1:36,4
4. Jevgenyij Novikov, Ford Fiesta RS WRC + 2:13,6
5. Thierry Neuville, Citroen DS3 WRC + 2:42,4
6. Dani Sordo, Mini Cooper WRC + 3:03,1
7. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta RS WRC + 4:52,9
8. Armindo Araújo, Mini Cooper WRC + 9:36,4
9. Ken Block, Ford Fiesta RS WRC + 10:30,3
10. Manfred Stohl, Ford Fiesta RS WRC+ 11:26,3
A világbajnokság állása:
1. Sébastien Loeb 145 pont
2. Mikko Hirvonen 107 pont
3. Petter Solberg 90 pont
4. Mads Ostberg 80 pont
5. Jevgenyij Novikov 55 pont