Az aszfaltos Jalta-ralin a kicsik játszóterévé lett a világbajnokság utáni legnagyobb széria, az IRC. A gyenge mezőnyben török arany és magyar bronz született.

Nagy nevek nélkül indult el az interkontinentális ralibajnokság idei szezonjának tizedik futama, az ukrán Jalta-rali. Sem a címvédő Mikkelsennek, sem az őt üldözőknek nem volt fontos a keleten zajló pontgyűjtés, így a gyér ukrán mezőny néhány gyenge külföldi indulóval dagadt nemzetközivé.

big2_Protasov_UCR_01_1.jpgJurij Prosztaszov a dobálós úton

Két rövid gyorsasági szakasszal indult a verseny pénteken. A nyitányon egy ukrán Fiesta RRC-s, Jurij Protaszov volt a leggyorsabb, mögötte pedig egy másik fordos, Mikko Pajunen végzett. A finn nem akármilyen navigátorral érkezett. Az a Kaj Lindström diktálta neki a tempót, aki Tommi Mäkinen és Kimi Räikkönen mellett navigált korábban. A két gyorsból álló napot Pajunen zárta az élen, mögötte Protaszov, majd a szintén fordos, török Yagiz Avci érkezett. Az egyetlen magyar páros, a Vizin Zsíros kettős kilencedik volt ekkor.

Szombatra hat gyorsasági szakasz, 138 kilométer jutott a dobálós utakon. Az első kör Protaszov és Pajunen csatájáról szólt. Oda-vissza pofozgatták egymást, és a szervizparkba érve már közel két perc előnyük volt a harmadik Avci előtt. Vizin ekkor a három Ford mögött messze lemaradva, a negyedik helyen állt. A második körben az élmenők sietségének meglett az ára. A szerviz utáni első gyorson Pajunen sziklának hajtott és kiesett, míg egy szakasszal később Protaszov bukott három percet defekt miatt. Az ukrán legalább folytathatta, és hogy mennyire kimagaslott a mezőnyből jól mutatja, hogy a következő, egyben a napi utolsó szakaszon egy percet vert a második Avcira, akitől így visszaszerezte a vezető helyet. A két Fordot a magyar skodás követte, de Vizin ekkor már négy percre volt az első mögött.

big2_Vizin_UCR_30.jpgVizin siet a Skodában

A zárónapra 116 versenykilométer maradt. A hazai pályákon hajtó Protaszov egy újabb defekttel indított, egy szakasszal később pedig lecsúszott az útról és feladta. Avcinak ezután csak el kellett jutni a célig, okosan beosztva óriási előnyét. A többszörös török bajnok látványosan visszavett, és a középmezőny tempóját autózva teljesítette az utolsó gyorsokat. Higgadtsága győzelmet ért. A hazája első IRC-sikerét szerző török után egy elsőkerék-hajtású Megane RS-sel versenyző francia, Robert Consani, harmadikként pedig Vizin zárt. Ők ketten az utolsó kilométerekig küzdöttek a második helyért.

Az első magyar IRC-dobogós nyilatkozata mutatja, hogy a tapasztalt versenyző helyén kezeli ezt a kimagasló sikert. Soha sem álmodtam volna, hogy valaha IRC-futam dobogójára fogok állni. Ehhez az eredményhez kétségtelenül kellett az, hogy az IRC élmezõnye nem jött el erre a versenyre, de ez számomra nem von le semmit az értékéből. mondta Vizin László a célban.

big2_Start_UCR_38.JPGYagiz Avci, a boldog győztes

A Jalta-rali nem befolyásolta tehát a bajnokság pontversenyét, így azt továbbra is Mikkelsen vezeti. A többiek, így Kopecky vagy Hänninen bánhatják, hogy nem lobbiztak csapatuknál erre a jó kis potyázásra, de ami különösen érthetetlen, az Sepp Wiegand távolmaradása. Az ifjú német nagyon komolyan veszi az idei szériát, így nem ártott volna neki egy olyan tétverseny, ahol nem az esélytelenek nyugalmával áll rajthoz.

A következő futam a szeptember 29-én rajtoló bolgár Szliven-rali lesz. A Jaltához hasonlóan aszfaltos Szlivenen remélhetőleg nagyobb érdeklődést mutatnak majd a sorozat élmenői.

Címkék: irc vizin lászló jalta rali

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr674781948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adam31 2012.09.18. 19:09:25

Ezt nem is engedném. Mi az, hogy a teljes élmezőny nem indul egy futamon? Mert ha egy bokorugró verseny lenne... de nem az, hanem egy viszonylag komoly versenysorozat egyik helyszíne.

Adam31 2012.09.18. 19:20:02

@edeleny beres: Sajnos, még nem láttam felvételeket a versenyről, de így megvan az esti unaloműző :)

De tényleg felháborít a dolog. Mintha a Forma-1-ben azt mondaná valamelyik csapat: "Áhh, sok esélyünk úgy sincs, ezt a pályát nem is szeretjük, nem indulunk." pedig ott több verseny van, lehetne válogatni a kihagyható versenyekből. (Tudom, a szabály tiltja, de remélem érthető mit akarok kinyögni :D)

bono92 2012.09.20. 18:30:10

Igen, ezt én is furcsálom, hogy a teljes élmezőny nem volt itt! Meg számomra az is furcsa, hogy pl a Forma 1-ben minden csapatnak végig kell versenyezni egy szezont, nem hagyhatnak ki 1 db futamot se, míg a rallyban ez teljesen megszokott! Legalább a gyári csapatoknak legyen ilyen szabály, hogy kötelező minden versenyen részt venni az adott sorozatban!
4 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (17) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (128) Turán Frici (12) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (29) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz