Csoki örökbecsű mondata annak kapcsán jutott eszembe, hogy tegnap hivatalosan bejelentették, Sordo jövőre a Citroennél folytatja. A spanyol visszatér oda, ahonnan azért lépett le, mert nem engedték, hogy I. Nagy Sebastien árnyékából kilépjen.
Most viszont újra piros overállba bújik, mert kell egy helyettes a jövőre csak részmunkaidős kilencszeres világbajnok mögé. Pedig Sordo nagy reményekkel érkezett a visszatérő Minihez, az első számú pilóta munkaköre éppen az volt, amire már régóta vágyott és a Prodrive-tól megkapta. Hogy aztán a dolgok másként alakultak, arról legkevésbé a spanyol tehetett. Lényeg, hogy részmunkaidős – értsd: nem indulhatott mind a tizenhárom vb-futamon – pilóta lett belőle, így pedig nehéz maradandót alkotni a világbajnokságon. Egy-egy kiugró eredmény azért összejött és legalább nem esett ki a körforgásból, mint mondjuk csapattársa Kris Meeke. A 2009-es IRC szezon bajnoka Sordo csapattársa lett volna a Mini eredeti tervei szerint és 2011-ben ott is volt a csapattal a világbajnokságon, de idén már nem tudott annyi szponzort megmozgatni, hogy David Richards előnyben részesítse Sordóval szemben. Mivel a csapatnak csak egyetlen autó versenyeztetésére volt meg a pénze és Sordo mellett szólt a tapasztalata is, Meeke kiesett a pixisből és idén mindössze egyetlen ralisprinten indulhatott, igaz azt megnyerte. Szóval Sordo újra Citroenben 2013-tól, azokon a futamokon kap majd lehetőséget, ahol I. Nagy Sebastien nem óhajt indulni. A franciáknál tehát jövőre az egyes rajtszám birtokosa Mikko Hirvonen lesz, a kettes rajtszámot pedig Loeb és Sordo cserélgetik majd. A junior - második számú – csapatban az egyik autóban Thierry Neuville fejlődhet tovább, a másikban pedig a nagy megmentő Hálid Ál-Kásszimi rajoskodhat. A gyárral jó kapcsolatban van még egy bizonyos Sebastien Chardonnet nevű ifjú, aki itt-ott esetleg megmutathatja magát, ezzel egyhetes infuzió kúrára utalva a konkurens csapatfőnököket, akik egyszerre kapnak gyomorgörcsöt, ha a franciák bejelentik, hogy rábukkantak egy ifjú tehetségre, akinek a keresztneve Sebastien. Ezzel a Citroen az első olyan csapat, amelynek jövő évi felállása fixnek tekinthető.
Ő vajon hol tekeri jövőre?
Fordéknál csak a találgatások maradnak. A legutóbbi zuhanyhíradó szerint Latvala megy a VW-hez, ebben az esetben Solberg helye biztosnak tűnik, mivel az ő szponzorai elég komoly mennyiségű angol fonttal járultak hozzá a Wilson háztartás konyhapénzéhez. Ez egyébként jól jönne az M-Sportnak, mert így a második számú pilóta pozícióját is eladhatják – mondjuk Ostbergnek – és ezzel gyakorlatilag előállna egy eddig még sosem látott szitu: Egy gyári csapatnak nincs fizetett pilótája. Azért fontos megjegyezni, hogy az M-Sport nem teljesen gyári csapat, az autók fejlesztése a csapat cumbriai bázisán történik, a Ford kvázi csak névadó szponzor, a csapat költségvetésének nagyjából egyharmadát fizetik, a többit Wilsonnak és kollégáinak kell összetarhálnia a többi szponzortól és a versenyautó bérbeadásokból. Ha egyébként Latvala mégis maradna – szerintem nem fog – akkor minden mehet tovább ugyanígy. A hivatalos bejelentésre egyelőre még várnunk kell.
Jövőre biztosan nagyot durran
VW. Két betű, de sokszor leírtam már, hogy nagyon kemények lesznek jövőre. Egyértelműen a világbajnoki cím a céljuk, még ha óvatosan fogalmaznak is ezzel kapcsolatban. Náluk Ogier lesz az első számú és Mikkelsen helye tűnik biztosnak, de ő szinte biztosan a második csapatban kap majd lehetőséget. Ketteskének Latvalát várom ide, akinek jót tehet, hogy lekerül róla a csapatkapitányi szerepet jelentő teher, aztán ha úgy alakul, hogy Ogier-nek gondjai lesznek, akkor bármi lehet. Meg annak az ellenkezője is. Egyébként róluk már írtam itt, azóta annyi változott, hogy idén még előfutóként sem indulnak el a Polo R WRC-vel semelyik vb-futamon, csak a jövő évi Montén láthatjuk először az autót. A hét végén megrendezésre kerülő Rally Legend-en azért Sainz autózik egy kicsit a közönségnek a Polóval.
Miniéknél az az egy biztos, hogy semmi sem biztos. Richards embereinek nagy erőkkel kell szponzort keresnie, mert egy az idei évhez hasonlónak semmi értelme és egyáltalán nem használ a márka imidzsének. Nem véletlen, hogy a gyári csapat megtisztelő címét a szezon közben elvette tőlük a BMW és egy privát csapatnak adta, ahol egy félprofi és egy amatőr pilóta próbált vitézkedni, nem sok sikerrel. Ha lesz szponzor és Latvala mégsem megy a VW-hez, akkor akár a Prodrive Subarus időszakának pilótapárosa is összeállhat (Solberg – Atkinson), hiszen mindketten abban a helyzetben vannak, hogy könnyedén meghallgatnak mindenféle ajánlatot. Ehhez viszont pénz kell és a csapatnál manapság ebből van a legkevesebb.
Pedzegették, rebesgették, hogy visszatér a Hyundai is, a párizsi autókiállításon pedig meg is mutattak egy i20 WRC-t, ami állítólag nem csak egy demo autó volt, hanem egy valódi WRC, de azért én bekukkantottam volna alá, ha ott lettem volna. Náluk semmilyen hír nincs még arról, hogy kiket dobnak majd harcba, ha úgy alakulnak a dolgaik. Nekem több jelöltem lenne, de mondom, ezek az én fantazmagóriáim, még egy elejtett megjegyzést sem hallottam ezzel kapcsolatban. Az tuti, hogy ha én lennék Juho Hanninen menedzsere, akkor már a párizsi sajtótájékoztatón ott tobzódtam volna, hogy állást szerezzek a kliensemnek. Ugyanez igaz Meeke-re is, de akár Novikov is beküldhetne egy önéletrajzot, az orosz piac minden bizonnyal nagyon fontos lehet a koreaiaknak.