Visszafogottan csak Armageddonként emlegetik azt az időjárási jelenséget, amely a nyolcadik napon érte utol a Dakar mezőnyének egy részét. A motorosok megúszták, az autósok java része nem, a kamionokat el sem indították.

Őszintén szólva igencsak meglep, hogy 2013-ban ilyesfajta meglepetések érhetnek egy ekkora kaliberű rendezvényt, de ez is jól jelzi, hogy a Dakar a mai napig nagy kihívást jelent mindenkinek. Egészen pontosan annyi történt, hogy esett az eső. Nem futó záporról volt szó persze, ezért a szakaszt még a rajt előtt meg is rövidítették, de azzal nem számoltak, hogy a hatalmas esőzést egy még nagyobb követi. Követte. Üres folyómedrek teltek meg hömpölygő vízzel ráadásul olyan folyómedrek, amelyekben a pálya volt kijelölve. A motorosok korábban rajtoltak az autósoknál, így ők teljesítették a megrövidített szelektívet, az autósok közül néhány szerencsés még beért a célba, ám java részük életre szóló élményeket szerzett a dél-amerikai nyár változatosságáról.

Kezdem a motorokkal, elvégre ott a legtisztább a helyzet. A profi versenyzők eltévedtek, ezért egy amatőr örülhetett a napi célban. A motorosok élmezőnyének nagy része egy bolyban motorozott, a boly elején pedig a Yamaha France versenyzője, Olivier Pain száguldott. Ilyen esetekben a többi versenyző nem nagyon, vagy csak felületesen foglalkozik a navigációval, hiszen van egy veréb, aki ezt a feladatot leveszi a vállukról. A legnagyobb rizikó ebben természetesen az, hogy ez az egy valamit félreolvas az itinerében és eltéved, hisz ezt a csoport tagjai nem veszik észre azonnal és továbbra is tapadnak rá. Ez persze megnyugtatóan hat az éllovasra, mert a visszapillantóba tekintve azt látja, hogy a nagyágyúk egytől-egyig ott jönnek mögötte, nincs tehát gáz. Aztán előbb-utóbb csak észreveszi valaki, hogy marhára nem ott vannak, ahol lenniük kellene, ilyenkor következik egy kis tanácstalan egymásra tekintgetés, majd rövid anyázás után, meg kell találni azt az utolsó pályajelet, ahol még a helyes úton jártak.

Photo

Ma is egy ilyesmi történt, az elkóborolt csoportnak fél órájába került, hogy visszataláljon a helyes útra. Az eltévedők csoportjában motorozott a címvédő, Cyril Despres is, aki emiatt tovább csúszott vissza. Igaz, hogy hátránya kevesebb, mint tíz perc, de az előző napon motorblokkot cserélt egy lengyel versenyzővel és ezért tizenöt perc büntetés néz ki neki a nagyon közeli jövőben. A hatodik helyen érkezett célba David Casteau, aki egyértelműen a remek navigációjának köszönheti, hogy az összetettben átvette a vezetést. A nyolcadik szakaszon a Husqvarnával versenyző Joan Barreda Bort bizonyult a leggyorsabbnak, immár a második szelektív szakaszt sikerült megnyernie idén. A motorosok eredményei itt.

Az autósoknál nem egyszerű a szitu, még nincs információ arról, hogy mi is lesz a hivatalos álláspont az Armageddonnal kapcsolatban. Tény, hogy az eső jelentősen átalakította a pályát és egyáltalán nem voltak egyformák a feltételek – még dakaros mércével sem – a versenyzőknek. Egyes információk szerint mindössze kilenc, a dakar.com szerint pedig csak öt autó (Chicherit, Terranova, Gordon, Peterhansel és Roma) érkezett meg a célba. Viszont a kettes ellenőrzési ponton a pályán majdnem mindenki áthaladt, így mindenki arra számított, az jelölik ki majd célként.

Szalayék honlapja szerint felügyelő testület magyar idő szerint éjfél után meghozta a döntését a szakasz értékelésével kapcsolatban az autók esetében. A döntés értelmében azok az autók, amelyek nem értek célba mielőtt a szakaszt félbeszakították, megkapják annak az autónak az idejét, amelyik legutoljára áthaladt a célvonalon, vagyis esetünkben Erik Wevers idejét, aki 32 perc 27 másodperccel a szakaszt megnyerő Guerlain Chicherit mögött ért célba.

Az autóversenyzők némiképp ugyan hajlamosak a nagyot mondásra, de ezúttal majdnem mindenki másfél és három méter közötti vízmagasságról (mélységről) számolt be, pedig a folyómeder ebben az évszakban rendszerint száraz, talán van valami igazság a szóbeszédben. Szerencsére vasárnap pihenőnap következik, így lesz idő kibogozni az eredményeket és lesz ideje pihenni a versenyzőknek is. Az autósok eredményei itt.

A felügyelőtestület döntése nyomán a korábbi második helyezett  Nászer el-Attija (ناصر بن صالح العطية, angol átírással Nasser Al-Attiyah) ezzel bő háromnegyed órás hátrányból folytatja.

UPDATE: A felügyelőtestület friss döntése szerint mindenki, aki nem érte el a napi célt, Peterhansel idejét kapja. Ez Chicherit, Terranova, és Gordon idejét nem érinti, viszont az élmezőnyben a 7. nap utáni különbségek maradtak, így Nászer csak három perces hátrányból várja a pihenő nap után a folytatást.

Photo

A quadosok is még elviselhető körülmények között juthattak át a pályán, és ezúttal sem Marcos Patronelli nyerte a szakaszt, mert csak második lett a dél-afrikai Van Biljon mögött. Ettől függetlenül Patronelli vezet az összetettben, előnye valamivel kevesebb, mint másfél óra. A quadosok eredményei itt.

A kamionok ma nem rajtolhattak el a szelektív szakaszon, így megúszták a mélytorkost. A kamionok eredményei itt.

Címkék: dakar nasser al attiyah nászer el attija Dakar-rali

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr595014857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ecopower 2013.01.13. 18:16:54

Ezt most nekem címezted?!?! ;-)

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2013.01.14. 10:09:28

hát igen, elég durva lett volna, ha az első indulók megkapják a saját idejüket, a többiek pedig az időjárás viszontagságai miatt még nagyobb hátrányban folytatják a versenyt! Ez így a legjobb! Ezentúl biztosan jobban odafognak figyelni a helyi időképre!
3 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (17) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (128) Turán Frici (12) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (29) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz