Késés

rallyedream | 2013.02.05.

Négy perc volt hátra a szervizidőből, amikor a navigátor lélekszakadva megérkezett. A másik ugyanilyen típussal versenyző csapattól kért kuplung munkahengert, és a szervizpark legtávolabbi sarkából rohant vele idáig. Mára kijutott neki a jóból, eddig kétszer kellett betolnia egyedül az autót a kuplung miatt. Alig kapott levegőt, percekig meg sem tudott szólalni. De nem is volt rá szükség. Az alkatrészt a szerelő kezébe nyomta, aki ránézésre megállapította, hogy megfelelő. Még a térdére támaszkodva zihált, amikor felnézett, a végig a kocsi alatt fekvő szerelő már a munkahengert rögzítő csavarokat tekerte a helyére. Csatlakoztatta a csövet, és gondosan meghúzta a hollandert. 

- Mehet vissza az olaj, és kérem a váltót!- mondta hangosan, mire a körben álló emberek közül kettő a váltót tolta a felbakolt versenyautó alá, egy pedig az üdítős üvegbe leengedett hidraulika folyadékért nyúlt. A műhelyben majd le kell engedni megint, és új olaj kell bele – gondolta. Papírtörlőt fogott a kezébe, és vigyázva, hogy ne zavarja a lent fekvőket, feltöltötte a kuplung tartályát. A saját szervizcsapaton kívül néhányan álltak még a ponyva körül a szomszédos csapatokból. Ők már rég végeztek az autójukkal, figyelemmel kísérték a bontakozó drámát. Csak félhangosan beszélgettek, anélkül, hogy erre bárki is kérte volna őket.

Fotó: NHfoto

Amikor lejárt a szervizidő, az autó körül még szerszámok, elemlámpák, féltengelyek, és a egyéb alkatrészek hevertek. - Mostantól 15 percet késhetünk.- mondta az egyik, csapatpólót viselő, őszebb férfi. A fél óra szervizidő perceinek számolása után a teljes tizenöt perc végeláthatatlanul hosszú időnek tűnt. A vastag ponyváról olyan ütemben fogytak a versenyautó alkatrészei, mint a maradék idő percei, annál semmivel sem gyorsabban.

 A feszültség akkor is érezhető volt, ha valaki csak elsétált a szervizhely mellett, így a szerelősátor körül egyre többen álltak. Amint elhangzott egy „kérek egy 15-öst, és hosszú toldót”, azonnal adta valaki a kért szerszámot.

A navigátor órájának perceket mutató számjegyei még sosem voltak ilyen népszerűek.  
-Még nyolc perc a késésből.- szinte kiáltott, hogy mindeni biztosan hallja. 
-Menetlevéllel legyél az időellenőrzőnél, hogy ott állj, mire ez kész! – válaszolta a csapatfőnök. És, bár az utasítás nem tartalmazta ezt a lehetőséget, nyilvánvaló volt, hogy az autó elkészülése továbbra is csak az egyik lehetőség. Már hatan dolgoztak, és csak azért nem többen, mert egyszerűen nem fértek oda. 

Fotó: NHfoto
 
 

Két perc volt hátra, amikor a benzineshordónak támasztott kartervédő az autó alá csúszott. Az ilyet általában úgy tervezik, hogy néhány csavarral pillanatok alatt lehessen rögzíteni. Most ez a néhány másodperc is hihetetlenül hosszúnak tűnt. 
-Gyerekek, egy percem van, mennem kéne!- tette fel a ki nem mondott kérdését a versenyző.
-Tegyétek fel a kereket, csavarok a helyükön- intett a vezető-szerelő két kertésznadrágos ácsorgónak. A „kérlek” most nem hiányzott senkinek. Mindenki azért állt ott, hogy segítsen, ha tud. Az első kerékanyákon még kattogott a nyomatékkulcs, amikor a pilóta a nyomógombbal életre keltette a motort. Ketten csukták a motorháztetőt és biztosították le, a többiek a nagyobb szerszámokat tették félre a kerekek útjából. Egy bámészkodó elindult az autó mögé, hogy szabad utat csináljon a kitolatáshoz.

Fotó: NHfoto

Indulhatott, ám próbára sem idő, sem lehetőség nem maradt. A biztató jelek ellenére továbbra sem lehetett tudni, hogy a javítás sikeres volt-e, és folytathatják-e a versenyt. Még mindig benne volt a pakliban, hogy a jármű mozdulatlan marad. A pedál első lenyomása a hátramenet kapcsolása volt, a második lenyomás az egyesé. Egyszerűen nem maradt többre idő. Ha valami nem stimmel…
  Az összkerék-hajtás a kavicsos talaj és a sima gumik ellenére is hihetetlen gyorsasággal katapultálta a szervizpark kijárata felé a versenyautót. Egy lényeges kérdés továbbra is maradt: sikerül-e időben megtenni szervizhely és az időellenőrző között azt a 300 métert, ahol a legtöbben bámészkodtak. A rendelkezésre álló időt már nem percben mérték. A sátrak közötti utcák végén gázzal fordult be, nyilvánvalóvá téve ezzel, hogy a következő 100 méteren sem szándéka, sem lehetősége nincs megállni. Három másodperc alatt tűnt el a csapata szeme elől, akik a közben beállt szürkületben a lámpasor fényét követték tovább.  Néhány, a már üres a ponyván álló nézelődő önkéntelenül elmosolyodott. Nemrég még ők is ott sétáltak, és átérezték a pillanat szürrealitását, hogy bár nem látták, de tudták, hogyan rebbennek szét az emberek az időellenőrző környékén.
-Tizenöt- mondta hangosan valaki. Ennyi másodperc volt hátra, amikor az üvöltő versenyautó négy álló kerékkel becsúszott a sárga tábla mögötti területre. Ugyanebben a pillanatban az izgalomtól remegő navigátor a sportbíró kezébe csapta a menetlevelet. Odaért. Megcsinálták. 


A szerelők végre fellélegeztek. Mosolyogva váltottak kézfogást egymással és a külsős segítőkkel. Néhányan rágyújtottak, valaki a kólájáért nyúlt. Még megkerestek egy telefont, amivel az autó alatt világítottak, aztán lassan kezdték elpakolni a szerszámokat. Aznap nem kellett többet szervizelniük.

Címkék: késés szerviz szervizpark

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr815033351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szkotti 2013.02.06. 12:40:41

A legnagyobb királyság, amikor a szétütött verdát járóképesre lapátolja a szerviz.
Akkora büszkeséget ritkán érez az ember, mint amikor a kordonon kívül állók megtapsolják a szervizplaccot elhagyó kocsit...
Egy gyors "adj egy ötöst" pacsi, aztán levedleni az átizzadt overállt, és inni valami hideget.
:o)

skorpantó 2013.02.06. 19:05:12

@Szkotti: Nagyszerű dolgok történnek a szervizparkban :)
2 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (17) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (128) Turán Frici (12) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (29) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz