Ma egy olyan sportszakmai kérdést vetünk fel, amely az Országos Rallye Bajnokságban (ORB) induló autók körét, ezzel pedig a mezőny összetételét is befolyásolhatja: Lehet, hogy mindenkinek újra kell tanulni a csoport-besorolásokat?
Mindenki fújja - na jó, nem mindenki, és nem fújja, azt pedig, hogy milyen sportszabály rendezi biztosan nem -, hogy az FIA Sportkódex "J" függelékének 251. cikke szerint az
A-csoportba a "túrakocsikat",
(Tudom, hogy már lejárt a homologizációja, de nekem ez villan be a Gr. A. hallatán - a képet vancello-tól nyúltuk)
"B"-be a nagy túrakocsikat (boldog múlt!) az
"N"-be a "szériaautókat" (tudom, hogy köszönő viszonyban nincsenek az utcaival, de a csoport elnevezése sem az!),
(a sértődések elkerülés érdekében az aktuális PWRC bajnok, Armindo Araújo - Evo X)
az R-csoportba kell a "túraautókat vagy nagy sorozatban gyártott szériaautókat" besorolni.
A nemzeti szabályok szerint 2010-től az S-csoportba a lejárt homologizációjú és nemzeti homologizációjú vasak tartoznak. Tavaly S-ben mentek (ill. többnyire csak mentek volna) a WRC-k, viszont volt jópár A/8-as, illetve már lejárt Mitsubishi Lancer EVO (III-IX-ig, mindeféle változatban). A H-csoport pedig lejárt homologizációjú autók csoportja volt, de 2010 óta az ORB-ben ilyen csoport nincs.
Ha megnézzük az osztrák rallye bajnokság (ÖRM) kiírását szembetűnő táblázatot találunk:
Division I | Automobile der Gruppe N + 2.000 ccm und Fahrzeuge der Kategorie S2000 [2000 ccm feletti N-es, és az S2000-es autók] |
Division II | Zweiradgetriebene Automobile der Divisionen I, III und IV [Kétkerékhajtású autók az I, III, és IV. Div-ből]] |
Division III | Automobile der Gruppen A und N -2.000 ccm (inkl. Klassen R1, R2, R3 und R3T) [A csoport, és 2000 ccm alatti N-es autók, ideértve az R1, R2, R3, R3T-t is] |
Division IV | Dieselfahrzeuge (national oder international homologiert) [nemzeti, vagy nemzetközi homologizációjú dízelautók] |
Division V | Fahrzeuge der Gruppe H/A und H/N (gemäß techn. Reglement der OSK) [Lejárt homologizációjú A, és N csoportos autók, a nemzeti technikai szabályok szerint] |
Ugyancsak izgalmas besorolásokat látunk a Svéd Rallye nevezési listáján (arról nem is beszélve, hogy a nemzeti nevezettek besorolására még várni kell, bár a következő egy hónapban biztosn megcsinálják.)
Hamarosan elválik, hogy más európai országokban, illetve nálunk hogy lesz. Érdeklődéssel figyelem. Hova fér - elfér-e egyáltalán - ebben a rendszerben egy WRC? (A svédeknél el. Azt, hogy hol - mezőnyben, mezőny után, mint tavaly az S-csoportban - fognak menni, nem tudom.)Talán erről is lesz majd szó a rallyesport bizottság mai nyílt szakági értekezletén (nem közönségtalálkozó, hanem kifejezetten munkaértekezlet!).
Te milyen csoportba sorolt vasakat szeretnél látni az ORB futamokon?