A raliversenyzés pénzbe kerül. Sok mindentől függ, hogy mennyi lesz a végszámla, de hogy pénz kell hozzá, az biztos. Nosza, kezdjünk el virtuálisan költeni!
A tervek szerint a 2011. évi ORB (Országos Rallye Bajnokság) 7 futamból áll majd. Vegyük elő a kockás füzetünket, és kalkuláljunk, mi kell ahhoz, hogy mind a hét műsorfüzetben szerepelhessünk. (Az egyszerűség kedvéért azzal számolok, hogy egy meglévő egyesületben versenyzünk, ez ugyanis jelentősen olcsóbb, mintha sajátot gründolnánk, és, mint látható lesz, minden fillért be kell osztani.)
Először is, kell versenyzői licence. Ennek előfeltétele a sportorvosi engedély (láma vagyok, nem találtam meg az árát, de azt többfelé is, hogy nem árt időpontot foglalni), szabályismereti vizsga (8000 Ft/fő), valamint licence díja (pilótának 32 500, navigátornak 23 000). És az éves balesetbiztosítás 6000 Ft/fő díját ki ne felejtsük!
A versenyek nevezési díja az MNASZ díjtételei szerint 181 250 Ft/verseny (ez nagyságrendileg megegyezik a Jänner Rallye 650 eurós nevezési díjával). Ehhez jön még a kötelező verseny-felelősségbiztosítás (a sima nem elég, kell a kiegészítő), valamint az extrémsport-biztosítás. (Ez nem kötelező, de a versenynaponkénti körülbelül ezresen szerintem nem éri meg spórolni, mert egy ficam kezeléséért is fizetni kell, ugyanis a rali veszélyes sport...)
Sokat autózunk verseny előtt és után.
A közzétett, ideiglenes versenynaptár szerint 4 sima bajnoki futam Magyarországon lesz, ezek helyszínére a versenyt megelőző hétvégén is elmegyünk pályabejárásra. (Számoljunk átlagosan 200 km-es távolsággal, ez versenyenként 2x2x200 km.) A két tervezett külföldi futam messzebb van: Waidhofen a.d. Thaya úgy 360 (oda-vissza 720), Arad pedig 275 (550), de itt feltehetőleg a verseny előtti napokban lesz a pályabejárás, így elég egyszer odamenni. A pécsi IRC futam esetében is ugyanez lehet a forgatókönyv, így itt is egy úttal számolunk.
Bajnoki futamonként a gyorsasági össztáv körülbelül 160 km, és mi a lehetséges elvi maximumból, 4-ből írunk fel minden pályát. Mivel legalább egyszer az összekötő útvonalon is végig kell (illene) mennünk, illetve a felíráskor a gyorsasági szakaszok elejére is vissza kell jutnunk, célszerű, ha legalább a verseny össztávjának a másfélszeresével számolunk. Nem hiszem, hogy nagyon elrugaszkodnánk a valóságtól, ha erre 600 km-e számolnánk (ennél kevesebből csak varázslók tudnák megoldani). Ez összesen mintegy 12 000 km! Ha APEH-normával számolunk, egy olcsó 1,6 dízel pályabejáró autóval, 350 Ft-os gázolajjal, ez 281 400 Ft lesz. (Hol van ez attól, hogy típusazonos, becsövezett, tréleren szállított, igazi "recce car"-ról beszéljünk, amelynek fenntartási költségei ezt messze meghaladják.)
(Kép innen. A félreértések elkerülése érdekében annyit elárulhatunk, hogy nem ebben a típusban, de még csak nem is ebben a géposztályban gondolkodunk - bár ez is csak a megfelelő ajánlattól függ -, mindössze ez a kép világít rá arra, hogy jobb helyeken mit értenek recce car alatt...)
Futamonként számoljunk 5 éjszakát, és naponta és fejenként 10 000 Ft-ot szállásra és ellátásra, vagyis összesen 700 000 Ft-ot. (Ez azért elég fapados, már-már csöves megoldást feltételez.)
Laktunk mi már versenyen olyan panzióban, ahol a szobákban az ágy felett tükör, a bíbor színű étterem közepén pedig rúd is volt. Gondolom a funkcióváltás után(?) nem volt idő átalakítani...
(A kép innen, bár a linzi Park Hotel nem ilyen árfekvésű)
A fenti elnagyolt becslést a 2 000 000 2 500 000 [a sujtóhubáért elnézést kérünk] számsorral lehet a legjobban jellemezni. (Többen azt mondták, hogy mágusok vagyunk, ha csak 20%-kal lépjük túl ezt az összeget...) És akkor még egy métert nem mentünk a versenyautóval - sem versenyen, sem teszten. Nagyságrendileg tehát ennyi pénzre lehet szükség ahhoz, hogy minden ORB futamon ott lehessen a versenyzőpáros. (Ebben sem a család/feleség/barátnő, sem pedig a szponzorok, de még a csapat utazási-, szállás- és egyéb - ruházat, catering stb. - költségei sem jelennek meg! Ők pedig - ki-ki képességei szerint - akár jelentősen is megdobhatják a költségeket.)
(A Rallye2, az RTE, a Sprintsorozatok ennél lényegesen olcsóbbak: alacsonyabb licence díjak, alacsonyabb nevezés, sokkal rövidebb össztáv, egynapos, vagy egyhétvégés versenyek, ráadásul a védőfelszerelésekre vonatkozó szabályok is kevésbé rigorózusak. A külföldi bajnokságoknál is igen nagy különbségek vannak a nevezési díjban és egyéb költségekben...)
Mi volt a "legvadabb" hely, ahol versenyen aludtál? És a legkülönlegesebb autó, amivel pályát jártatok?