Már csak hetet kell aludni, és elrajtol a rali világbajnokság is. 10-én este 8-kor rajtol a Svéd Rali.
Minden szurkoló magától fújja, hogy Loeb kivételével csak skandináv pilóta nyerte ezt a jeges-havas versenyt. Azt sejtettem, hogy a téli Svédország különleges hely lehet, de azt, hogy ennek a fele sem tréfa tavaly decemberben értettem meg.
Úgy kezdődött, hogy a reptérről egy szlovák és egy német kollégával taxival mentünk Uppsalába. Emberünk (minden sebességkorlátozást messze túllépve) határozottan közlekedett. Ez eddig történhetett volna itthon is. A különbség az volt csupán, hogy az autópályát is mérsékelten takarították, és a városban is tükörjég volt. Nos, a taxisunk a körforgalomnál a 9.5-ös Saab kombinak odarúgott ballal, és elfestette lapjával. (Biztos hallotta, amikor a német srác rákérdezett a Mikulás Rallyera.) Utastársaim az út végéig meg sem szólaltak. A szálloda bárjában találkoztunk egy angol társunkkal, akit sokkolt az útja. A sofőr 17 perc (37 km, ebből 29 autópálya, ha szabályosan közlekedik, éppen fél óra, amiből csak az autópálya 19 perc lenne!) alatt ért vele célba, és - ezt állítja David - megvadult, amikor barátunk eltakarta a szemét. Szerinte Angliában ilyen időjárás mellett megtiltanák az autóközlekedést. Pár nap múlva egy Mercedes Vito taxi vitt minket a reptére. A sofőrt elkezdtük kóstolgatni, és két perc múlva minden kereszteződést lapjával abszolvált. Na, ekkor villant be Miki Biasion legendája:
1989-ben állítólag etapon utolért egy Volvo kombit, amiből a hátsó ülésen térdelő gyerekek integettek nekik. Villantott, hogy elmenne, de erre a svéd család elkezdett sietni. Miki sem volt rest, és elkezdte tolni. Majd nézegetni kezdett, hogy mégiscsak ő a regnáló világbajnok, a Lancia is egy jó darab, szögekkel sincs baj, talán egy családapát illene tudni tartani. Addig erőltette, amíg el ne dobta a vasat. Miközben elölt a porhó az autó körül, látták ahogy a Volvo a "bukkan"-on táncolva - még mindig integető gyerkőcökkel a hátsó ülésen - eltűnt. A sztori mindenkinek könnyeket csal a szemébe, a taxisofőrök példája nyomán még akár hihető is lenne, de úgy tűnik nem igaz: sem 1988-ban (akkor nem is volt még világbajnok), sem 1989-ben, sem pedig 1991-ben (90-ben az időjárás miatt elmaradt) nem találom Mikit a nevezési listákon. De, ha már szóba került, nézzünk egy videót erről a versenyről:
(Az éles szeműek legalább egy későbbi világbajnokot ismerhetnek fel, a megfejtések jöhet(nek) a kommentekbe)
Még egy kis nosztalgia (szándékosan nem B-csoportos):
Ennyi kitérő után talán ideje lenne a tárgyra térni: ideje esélylatolgatásba fognunk. 2004-et kivéve csak skandinávok nyertek. 2006 óta csak finnek, és csak Forddal. A hülye is látja, hogy a zászló Wilson fordos fiainak áll. Annak ellenére, hogy élesben, egymás ellen az új, 1.6T wrc-k még nem bizonyítottak. Hasonlóan gondolják ezt a Citroennél, ugyanis az ászaik (Loeb és Ogier is) egyaránt a finn srácok győzelmére tippelnek. (Benoit Nogier, Kimi Räikkönen csapatfőnöke pedig pilótáját az első hatba várja.)
Nekem azért akad egy titkos favoritom, a norvég Petter Solberg, aki nagyon évezi a Citroen DS3 WRC-t, és 2005-ben nyert is már itt. (És ne írjuk le Henninget, és PG Andersont se!) Azt pedig dőreség lenne gondolni, hogy Loeb feltartott kézzel hajt le a rajtdobogóról.
Hogy ne mehessünk biztosra, jó eséllyel mínusz 30 fok lesz, új Michelin szögesgumikat használnak majd, a futam a VB-sorozat egyik leggyorsabb versenye, nem tudjuk, hogy a pályák milyen állapotban lesznek a második körökre. Az autókban (a Fordnál legalábbis) komolyabb fűtés, a versenyzők egy része sícipő-melegítőket használ, és hólapátot is visznek magukkal.
Te kire tippelsz?