Új szerzőnk mutatkozik be: fogadjátok szeretettel nyjozsi2-t!

Olivier Quesnel – a Citroen csapat (illetve a PSA konszern sportért felelős) vezetője – szerint a rallye világbajnokságon is tisztázni kellene a befutási sorrendet érintő csapatutasítások kérdését.

 
 
Quesnel arra hívta fel a figyelmet, hogy semmilyen szabály nem vonatkozik a csapatutasításokra. A kérdéskör legutóbb akkor került a figyelem középpontjába, mikor a tavalyi szezonban a csapat első számú versenyzője nem az élen haladt egy futamon és a Citroen utasította a versenyzőit, hogy úgy alakítsák a végeredményt, hogy az Loeb-nek kedvezzen.
 
 
A tavalyi Jordan Rallyen, amikor az utolsó napon a reggeli szervizből késették ki szándékosan Sebastian Ogier-t, hogy a „nagy” csapatnak kedvezzenek, majd még ugyanazon a napon az elsőként rajtoló Loeb elé „korai érkezett” az egyik gyorsaságin, hogy tisztítsa neki a pályát. Össze is szedett majdnem 9 perc büntetést, amivel épphogy csak pontszerző lett. Akkor a következőképpen nyilatkozott: „Nagyon nagy csalódás, mert a dobogón voltam és az első győzelmemért harcoltam. Akkor nehezen fogadtam el, de most néhány nap után már látom, hogy mennyire fontos volt, hogy elfogadjam döntést, mert az első az, hogy segítenem kell a csapatot és ezzel is tanulok. Remélem, azért eljön a nap, mikor a győzelemért harcolhatok.” 
A csapat végül benevezte egyfajta bónuszként az Új-Zéland Rallyera, amit a versenyző örömmel fogadott. Ott már nem kellett átadni a helyét a 3. Loeb számára, de Latvalát sem tudta megelőzni az első helyért. 
Következett Portugália, ahol a 3. nap reggelén a csapatvezető Quesnel így nyilatkozott a Citroen csapatutasításáról: „A harc egymással megengedett, de a kiesés tiltott! Ez a csapatutasítás.” Ogier meg is szerezte első győzelmét nyomában Loeb-bel.
 
A csapatfőnök szerint ez nem fog megismétlődni, de csak azért, mert megegyeztek Malcom Wilsonnal – a Ford csapatvezetőjével – hogy egyik csapat sem fogja alkalmazni, azonban ez egy „gentleman-agreement”, semmilyen részletet vagy szabályt erre nem dolgozott ki senki.
 
 
A két guru
 
 
„Nem fogom ezzel a kérdéssel Jean Todt-ot zaklatni” – mondta Quesnel – „de őszintén szólva nem tudom mi várható. Tavaly kimondta a szövetség, hogy nem lehet tovább csapatutasításokat használni, de ezek után is láttunk példát rá más csapatoknál. Igazából akkor már minket nem nagyon érintett, mert kényelmesen vezettük a bajnokságot. Mindenki tudta, hogy megtörtént, de semmilyen következménye nem volt. Az FIA azt mondja, hogy nem használhatunk csapatutasítást, de semmit sem tesz ellene.”
 
„A legrosszabb az lenne, ha attól függene az esetleges szankció, hogy éppen melyik versenyen megyünk, hogy ott éppen a felügyelő testület foglalkozik-e ezzel vagy sem. Előfordulhat, hogy például Portugáliában senki sem fog foglalkozni vele, de mondjuk Szardínián meg büntetést osztanak majd ki a felügyelők. Ez így kicsit sem tiszta.”
 

Wilks és Sarrazin autója

Egy egészen friss „ügy”, ami szintén a témába vág és hogy-hogy nem itt is Olivier Quesnel a főszereplő, csak most oroszlános sapkában az idei Monte-Carlo Rallye-n. Stephane Sarrazin a rendkívül fordulatos futam végén az utolsó gyors után a 3. helyen állt, mögötte Guy Wilks, mindketten oroszlános kocsiban. Az utolsó IE-t 3 perc késéssel kellett megközelítenie, hogy Wilks a 3. lehessen. Volt indok is a csapatfőnök részéről, miszerint az angol minden IRC futamon indulni fog, míg a francia nem. Kicsit duzzogva ugyan, de elfogadta a döntést Sarrazin, Wilks pedig úgy nyilatkozott, hogy nem ő hozta a döntést, neki vezetni kell, az az ő dolga.
 
Hogyan tudja a versenyző befolyásolni a végeredményt? Ha röviden akarunk válaszolni: késik.
 
A rallye versenyeken a végső eredményt két tényező határozza meg. Az egyik a lezárt gyorsasági szakaszokon elért idők összessége. A másik a büntetések összessége. A futam útvonalán számos pontot (IE – időellenőrző állomás) kell érinteni a versenyzőpárosnak. Ha korábban érnek oda az is baj, ha később az is. Az egyes etapok teljesítésére a rendező olyan időket állapít meg, hogy azok minden KRESZ szabályt betartva teljesíthetők legyenek, így nem ösztönzi a párosokat szabályszegésre. Ha korábban érnek az állomásra, akkor minden megkezdett percért 1 percet, ha késnek, akkor minden megkezdett percért 10mp büntetést szabnak ki. Ezek a büntető idők hozzáadódnak a gyorsasági szakaszokon teljesített időhöz és ez alapján határozzák meg a végső sorrendet. Így ha mondjuk 37mp-cel van valaki a kedvezményezett csapattársa előtt, akkor az utolsó IE-be 4 perc késéssel fog bemenni, ezzel kap 40mp büntetést és máris felcserélődött a sorrend.
 
Személy szerint nekem nincs bajom a csapatsorrenddel akkor, ha a kedvezményezett pilótát már matematikailag sem tudná befogni a „vízhordója”. A csapat minden tagjának, így a vízhordónak is érdeke, hogy a végső győzelem a csapathoz kerüljön, mert a következő évi szponzortárgyalásokat is kardinálisan befolyásolhatja. Azonban ha még esélyes mindkettő, akkor ne legyen előírt sorrend.
 
Neked mi a véleményed a csapatutasításról?
 

Címkék: ford citroen wrc

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr942641104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.02.16. 22:05:28

E-mailen jött a komment, de megosztom

2009-ben amikor Loeb többször hibázott Hirvonennek állt a zászló. Bár volt olyan verseny ahol motorhibával kiesett Hirvonen de vezette a bajnokságot.
Eközben egyszer sem segítette a Ford csapat Hirvonen szereplését Latvala utasításával.
Tipikus és kritikus példája volt Lengyelország ahol Latvala az utolsó superspeciálon odaverte és megakadályozta a kettős győzelmet és hibáival nem vette el a pontokat a konkurrens Lóebtől.
Mig a Citroen csapattatktika szerint a Citroennel induló versenyzők belassultak, konkrétan az utolsó gyorson a dél-afrikai versenyző 19 percet állt, hogy Loeb az összesítésben megelőzze.
Az évvégén Loeb 1 ponttal lett világbajnok Hirvonen előtt.

Miközben Hirvonent nem segítette a csapat és Latvala sem. Bár a Ford a 2010 évadzárón Hirvonen az utolsó gyors célja előtt 100 méterrel (ahol Carlos Corolla WRC-je is megállt) a vizesárok után megállt, leállította Hirvonen a Fordot majd kétszeri indítás után begurult a célba.
Ez a kis önindítózás pont ahhoz volt elég hogy Latvala megelőzze a végig vezető Hirvonenet. Így az évvégi összesítésben Latvala megelőzte Petter Solberget és második lett.

Na ezzel szemben Loeb a leghűségesebb hátvédje Dani Sordo, akinek Loeb minimum 3 bajnoki címet köszönhet, hiszen mindig gyorsan ment, elvette a pontokat az ellenfelektől, de soha nem végzett, végezhetett előtte.

Bár elég franciás volt amikor 2008-ban amikor már Loeb világbajnok volt Sordot nem hagyták nyerni a Catalunya rallyen sem. Megérdemelte volna hiszen Sordónak még nincs futamgyőzelme a segítő szerepkörben.

Na és eljött a 2011. A franciák nem tudták Ogiert kezelni aki bár sokszor segített Loebnek - vagy inkább a Citroennek - nyerni akar.

Első gondolatként a Forddal tárgyalásokat folytatott. De a Citroen ezt nem nézte jó szemmel ezért megkötötte a szerződést Ogierrel - ahol azonban feltétele volt Ogiernek, hogy nem hajt végre csapatutasítást.

Hát 2011-ben talán ez Loeb legnagyobb baja. A "Hűséges Hátvéd" Dani Sordo helyett megkapott egy győzelemre éhes, tüzes Ogiert, aki a svéd rallyen is megelőzte sőt a bonuszpontokat hozó utolsó gyorsot is megnyerte így további 3 pontot szerzett.

A Citroen viszont szerencsés ha Loeb ha Ogier nyer akkor is a SEB feliratok maradhatnak...

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.02.17. 11:45:08

@B. Capelluti: Loeb a Rally Schumacherje. Egy egész csapat mögötte van és mivel gyakorlatilag 2 gyártó van a szériában így elég sokan tudnak neki segíteni. Sordoval szerintem csúnyán elbánt a citroen, remélem a minivel tud revansot venni.

A Svéd rally nagyon tetszett, gyanús nekem Loeb 6. helye. Takarítás és defekt ide vagy oda, ő nem szokott 6. lenni, kíváncsi leszek az első murvás versenyre, lehet, hogy Loebnek nem fekszik annyira az autó? Vagy csak a hó miatt volt ez? Remélem kicsit kiegyenlítődik a mezőny és hasonló szoros csaták lesznek mint az első futamon, Petternek meg kijárna már egy győzelem.
2 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (30) video (421) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása