Új szerzőnk mutatkozik be: fogadjátok szeretettel nyjozsi2-t!
Olivier Quesnel – a Citroen csapat (illetve a PSA konszern sportért felelős) vezetője – szerint a rallye világbajnokságon is tisztázni kellene a befutási sorrendet érintő csapatutasítások kérdését.
Quesnel arra hívta fel a figyelmet, hogy semmilyen szabály nem vonatkozik a csapatutasításokra. A kérdéskör legutóbb akkor került a figyelem középpontjába, mikor a tavalyi szezonban a csapat első számú versenyzője nem az élen haladt egy futamon és a Citroen utasította a versenyzőit, hogy úgy alakítsák a végeredményt, hogy az Loeb-nek kedvezzen.
A tavalyi Jordan Rallyen, amikor az utolsó napon a reggeli szervizből késették ki szándékosan Sebastian Ogier-t, hogy a „nagy” csapatnak kedvezzenek, majd még ugyanazon a napon az elsőként rajtoló Loeb elé „korai érkezett” az egyik gyorsaságin, hogy tisztítsa neki a pályát. Össze is szedett majdnem 9 perc büntetést, amivel épphogy csak pontszerző lett. Akkor a következőképpen nyilatkozott: „Nagyon nagy csalódás, mert a dobogón voltam és az első győzelmemért harcoltam. Akkor nehezen fogadtam el, de most néhány nap után már látom, hogy mennyire fontos volt, hogy elfogadjam döntést, mert az első az, hogy segítenem kell a csapatot és ezzel is tanulok. Remélem, azért eljön a nap, mikor a győzelemért harcolhatok.”
A csapat végül benevezte egyfajta bónuszként az Új-Zéland Rallyera, amit a versenyző örömmel fogadott. Ott már nem kellett átadni a helyét a 3. Loeb számára, de Latvalát sem tudta megelőzni az első helyért.
Következett Portugália, ahol a 3. nap reggelén a csapatvezető Quesnel így nyilatkozott a Citroen csapatutasításáról: „A harc egymással megengedett, de a kiesés tiltott! Ez a csapatutasítás.” Ogier meg is szerezte első győzelmét nyomában Loeb-bel.
A csapatfőnök szerint ez nem fog megismétlődni, de csak azért, mert megegyeztek Malcom Wilsonnal – a Ford csapatvezetőjével – hogy egyik csapat sem fogja alkalmazni, azonban ez egy „gentleman-agreement”, semmilyen részletet vagy szabályt erre nem dolgozott ki senki.
A két guru
„Nem fogom ezzel a kérdéssel Jean Todt-ot zaklatni” – mondta Quesnel – „de őszintén szólva nem tudom mi várható. Tavaly kimondta a szövetség, hogy nem lehet tovább csapatutasításokat használni, de ezek után is láttunk példát rá más csapatoknál. Igazából akkor már minket nem nagyon érintett, mert kényelmesen vezettük a bajnokságot. Mindenki tudta, hogy megtörtént, de semmilyen következménye nem volt. Az FIA azt mondja, hogy nem használhatunk csapatutasítást, de semmit sem tesz ellene.”
„A legrosszabb az lenne, ha attól függene az esetleges szankció, hogy éppen melyik versenyen megyünk, hogy ott éppen a felügyelő testület foglalkozik-e ezzel vagy sem. Előfordulhat, hogy például Portugáliában senki sem fog foglalkozni vele, de mondjuk Szardínián meg büntetést osztanak majd ki a felügyelők. Ez így kicsit sem tiszta.”
Wilks és Sarrazin autója
Egy egészen friss „ügy”, ami szintén a témába vág és hogy-hogy nem itt is Olivier Quesnel a főszereplő, csak most oroszlános sapkában az idei Monte-Carlo Rallye-n. Stephane Sarrazin a rendkívül fordulatos futam végén az utolsó gyors után a 3. helyen állt, mögötte Guy Wilks, mindketten oroszlános kocsiban. Az utolsó IE-t 3 perc késéssel kellett megközelítenie, hogy Wilks a 3. lehessen. Volt indok is a csapatfőnök részéről, miszerint az angol minden IRC futamon indulni fog, míg a francia nem. Kicsit duzzogva ugyan, de elfogadta a döntést Sarrazin, Wilks pedig úgy nyilatkozott, hogy nem ő hozta a döntést, neki vezetni kell, az az ő dolga.
Hogyan tudja a versenyző befolyásolni a végeredményt? Ha röviden akarunk válaszolni: késik.
A rallye versenyeken a végső eredményt két tényező határozza meg. Az egyik a lezárt gyorsasági szakaszokon elért idők összessége. A másik a büntetések összessége. A futam útvonalán számos pontot (IE – időellenőrző állomás) kell érinteni a versenyzőpárosnak. Ha korábban érnek oda az is baj, ha később az is. Az egyes etapok teljesítésére a rendező olyan időket állapít meg, hogy azok minden KRESZ szabályt betartva teljesíthetők legyenek, így nem ösztönzi a párosokat szabályszegésre. Ha korábban érnek az állomásra, akkor minden megkezdett percért 1 percet, ha késnek, akkor minden megkezdett percért 10mp büntetést szabnak ki. Ezek a büntető idők hozzáadódnak a gyorsasági szakaszokon teljesített időhöz és ez alapján határozzák meg a végső sorrendet. Így ha mondjuk 37mp-cel van valaki a kedvezményezett csapattársa előtt, akkor az utolsó IE-be 4 perc késéssel fog bemenni, ezzel kap 40mp büntetést és máris felcserélődött a sorrend.
Személy szerint nekem nincs bajom a csapatsorrenddel akkor, ha a kedvezményezett pilótát már matematikailag sem tudná befogni a „vízhordója”. A csapat minden tagjának, így a vízhordónak is érdeke, hogy a végső győzelem a csapathoz kerüljön, mert a következő évi szponzortárgyalásokat is kardinálisan befolyásolhatja. Azonban ha még esélyes mindkettő, akkor ne legyen előírt sorrend.
Neked mi a véleményed a csapatutasításról?