Folytatjuk a rali nevű társasjáték szereplőinek bemutatását.
Ma egy nagyon népes társaságról lesz szó, akiket ennek ellenére legtöbbször észre sem vesznek. Pedig ott vannak mindenhol ott vannak. Egy órája sportbírókról raliversenyen készült képeket keresek, de valahogy nem akarnak előkerülni a net bugyrából, pedig akár százával is dolgoznak egy-egy versenyen.
Új-Zélandon sárga mellényben
Talán néhányukat - akik a menetlevelet kezelik - a versenyzők észreveszik. (Őket is sokszor csak akkor, ha van némi vita.) Nem hiszem, hogy a mezőny többsége nevén tudná szólítani akár csak a menetlevelét kezelő sportbírókat.
Ha Philnek nem derogál, neked se legyen ciki beszélni velük
A többiek? Csendben mosolyogva lehetővé teszik, hogy versenyezni lehessen. Sportbíró nélkül tényleg nincs verseny. Ők legalább annyira szeretik az autósportot, mint a komálósok, de ők akkor sem mehetnek el onnan, ahová felállították őket, ha máshonnan jobb lenne a látvány, ha szénné égtek a napon, vagy éppen bőrig áztak.
Menetlevél-kezelés
Nézzük meg hát egy átlagos napjukat:
Nehogy azt higgyük, hogy reggel odakocognak a pályára és keresnek egy jó kanyart, van egy helyre kis fehér mellényük, aztán kiabálnak, hogy apa kezdődik! Verseny előtt két három héttel jelentkezik a sportbírónk a versenyekre. A verseny előtt két-három nappal a rendező utasításai alapján a biztonsági főnök és kis csapata elkezdi a pálya felépítését. Előkészítik a szalagokat, táblákat, gumikat (kanyar belső ívére, hogy ne vágják le, lassítókhoz stb.) Ha a verseny messzebb van (pécsi, vagy veszprémi sportbírók estében mondjuk Eger), akkor verseny előtti este a teljes bírói gárda elutazik az adott verseny helyszínére és este a versenyigazgató tart egy pár perces eligazítást.
Nos, a verseny napján, a gyorsasági rajtja előtt két órával a pályának készen kell lennie.
Ízlelgessük ezt egy kicsit: A napi első gyors esetén ez kis túlzással azt jelenti, hogy amikor a pálya kész, én még a kávémat szürcsölgetem.
Vagyis minden sportbíró a helyére kerül, felkerülnek a zárások. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy hosszabb pálya esetében akár 3-4 órával a rajt előtt ki kell érkezni a helyszínre, mert sok idő kell, mire a biztonsági főnök elosztja a pálya belső pontjain dolgozó bírókat/rendezőket.
Ekkor nem csak én fordulok éppen a másik oldalamra, de még az élmezőny is... Bár azt hallottam, hogy állítólag ilyenkor lehetne sok pályabejáró versenyzővel találkozni. (Én inkább alszom még egy kicsit. ;))
A verseny alatt ha nincs semmi gond, akkor a jegyzőkönyv vezetésen kívül semmi dolga sincs a sportbíróknak. Ilyen azonban csak az álmokban van. Mindig van valami: vagy beesik valaki, vagy megáll a technika, vagy - és ez lehet a legrosszabb - a nézőkkel kell veszekedni.
Nos, itt nem küzdött a sportbíró a nézőkkel (a mellényes gyerek nem sportbírói mellényt visel, az nálunk fehér!)
Ha valaki beesik, jelezni kell rádión a gyorsasági szakasz vezetőbírója felé, hogy történt-e személyi sérülés, a sérült autó útban van-e. A felelős döntést a vezetőbíró hozza meg minden esetben, az adott helyen lévő sportbíró a vezetőbíró "szeme".
Lassítónál dolgozó sportbírónak, ha a versenyző lassítót rombol, akkor vissza kell építenie a lassítót, le kell írnia az eseményt és le is kell rajzolnia.
Verseny végén, amikor a záróautó elhagyja a pályát, akkor megkezdődik a pálya bontása: a szemét és a szalagok összeszedése, gumik összepakolása.
Emberünk kicsit korán kezdett bontani...
Verseny utáni napokban elhordják az ottmaradt szemetet illetve a gumikat.
A "poszton" (IE, RAJT, CÉL, STOP) dolgozó sportbíróknak a verseny során adminisztratív munkája van: jegyzőkönyv vezetés, menetlevél kezelés stb.
Csendélet a beíróban (a képért köszönet IV. (Parkoló) Bélának!)
Mindezt miért? Gombokért...
Fontos lehet esetleg, a hogyan lehetek sportbíró kérdés (már ha a blog után valaki még ilyenre vetemedne):
Minden évben február első szombatján van az éves sportbírói értekezlet, ahol az új bírók jelentkezhetnek. Ezt követő négy szombaton van képzés, az ötödiken vizsga. Ennek a vizsgának a tesztlapján az MNASZ összes szakágából vannak kérdések. Sikeres vizsga esetén gyakorló sportbíróvá válhat az ember. 2 évig csak gyakorló sportbíróként dolgozhat.
Minden évben meg kell újítani az igazolványt. Ekkor már csak abból a szakágból kell vizsgázni, amiben az adott évben dolgozni kíván a sportbíró.
Oktatás, vizsga, biztosítás, első igazolvány 20 ezer Ft környékén van. Újító vizsga, továbbképzés, biztosítás, igazolvány: kb 5. ezer Ft.
Minden információt megtalálhattok az MNASZ Sportbírói Bizottságának honlapján
A sportbíró mindig mosolyog rád, mert szereti amit csinálsz. Mosolyogj hát vissza rá! És ha nem nagy kérés, köszönd meg, hogy ott van.
Szolgálati közlemény: ha van jó sportbírós képed, videód, és megengeded, hogy illusztráljuk vele a posztot, légy oly kedves kommenteld be, vagy küldd el zrc-nek, és lecseréljük a külföldi képeket.
UPDATE: Kedves Olvasóink által a fenti felhívásra küldött fotókból nehezen tudnék csak néhányat kiválasztani lecserélendő a posztban szereplő képeket, így azokból íme, álljon itt egy remek összeállítás. A képek don-foto, szaki-to, piriRC, és Csuri77 archívumából kerültek hozzánk. Köszönet érte! zrc
Sportbírók Magyarországon: