Jövő héten Eger Rali, így a kiírás szerint szerdán és csütörtökön pályabejárás - ezúttal sajnos nélkülünk, de ez nem akadályoz meg abban, hogy a pályabejárás témakörét kicsit körbejárjuk.

Hiába terveztük, mégsem úgy alakultak a dolgok. Ezer és egy oka van, hogy így alakult, van benne személyes, munka, és sport, amellett, hogy a pénz sem vet fel bennünket. Talán majd megírjuk. A terv továbbra is adott, hogy zrc-vel ORB-zünk. Nincs baj, most azzal foglalkozunk, hogy semmin ne stresszeljünk, és - tuningként - megy a sport ezerrel. (Ugye kis csapatunk nem madárcsontú 60 kilós emberekből áll, szóval ránk fér, van honnan "szálkásítani".)

A pályabejárás roppant macerás dolog. Valamiért sok versenyző még mindig tréningnek nevezi, ami több okból is hibás: a tréningen "lepróbálják" a versenyzők a pályát, a bejáráson megismerkednek vele. Láttam már olyan sporttársat, aki nem csak a szóhasználatban keveri össze a két fogalmat, és pályabejárás alatt meglehetősen bevállalósan közlekedik. Ezzel csak két baj van: fokozottan balesetveszélyes, és teljesen szabálytalan. (A harmadik, hogy a pálya felírásához nem is biztos, hogy ideális.)

A pályabejáráson több idő van bandázni és ökörködni

Szerintem komoly szellemi kihívásokkal kell küzdenie annak, aki nem látja magától, hogy a versenytempót megközelítő sietség többféle, egyébként elhárítható veszélyt hordoz: szabályosan közlekedve sem mindig egyszerű egy átfutó kutyát kikerülni (ha sikerül a polgármester kutyáját elütni, arrafelé nem lesz raliverseny jó darabig), és ez még mindig kisebb baj ahhoz képest, mintha a faluban kilencvennel haladva a kanyarban egy kisgyerek lép ki elénk. De lovasfogat is jöhet szembe egy erdei úton, nem beszélve arról, hogy az aszfaltos gyorsaságikon ilyenkor elméletileg lehet szembejövő forgalom - családot szállító személyautó éppúgy, mint egy rogyásig rakott pótos IFA. Arról nem beszélve, hogy ilyenkor a sok levágás miatt egyes kanyarok rendszeresen murva-felhordástól lesznek izgalmasak, ez pedig meglepheti a civil autósokat, ők pedig kalandjukkal minket.

A szabályok viszonylag egyszerűek, ráadásul sok országhoz képest még csak nem is szigorúak. Viszont megint változtak egy kicsit, ezért Istennek tetsző cselekedet ismereteinket felfrissíteni. (És azokét a sporttársakét is, akik esetleg idén nem minimumvizsgáztak.)

1. A pályabejárás nem edzés! A KRESZ szabályokat szigorúan (gyengébbek kedvéért: ésszel, nem úgy mintha otthon lennél, hanem mintha most kaptad volna vissza a jogsidat) be kell tartani, és vigyázni kell a többi közlekedő biztonságára (és a szabálykönyvek szerint a többi közlekedő jogainak tiszteletben tartására is ügyelni kell, bár nem igazán értem, hogy ez - túl a KRESZ-ben meghatározottakon- mit jelenthet). Szóval tessenek már leszokni a "Na, menjünk edzeni!" formula használatáról.

Ogier Jordániában így ír pályát

2. A gyorshajtásért büntetés jár. Lehet, hogy "csak" fizetni kell érte (nálunk max. 250.000,-, de az egri kiírás szerint 5-80.000, viszont 50%-ot meghaladó sietség esetén csinálhatunk programot a hétvégére, mert nem engednek majd minket elrajtolni), ráadásul nem is zárja ki, hogy a rend éber őrei is Szombathelyre küldjék a fotókat (Külföldön fix, hogy megkapod, pl.: VB-n, km/h-ként 10-25 EUR között mozog, másodszorra duplázódik. Csócsáljuk csak meg, egy +20 egy mezei versenyzőnek 200 EUR, egy VB-s pilótának 500)

3. Pályát járhatunk utcai autóval, vagy széria autóval (ez gyakorlatilag N-es autót jelent, legfeljebb két utcai kiegészítő fényszóróval, kartervédővel, átbeszélővel, mászókával, és a kárpitozásnak megfelelő színű kagylóüléssel), a versenyre nevezett autónkkal viszont általában nem. Gumink viszont utcai ("E"-jelű) kell, legyen. Itthon murvás versenyen tilos terep-, murva, és mindenféle, a pályát tönkretevő gumi használata.

Ken Block-ék ilyen Volvókkal járnak pályát

4. A bejárás időben és az áthaladások számát tekintve (legalább hármat biztosítani kell) is korlátozható. Elvileg ezt is ellenőrzik, csakúgy, mint a sebességkorlátok betartását. Az áthaladások számát viszonylag egyszerű: kapsz egy pálybejáró kártyát, és azt a ténybíró mindig aláírja, ha pedig az összes lehetőséget ellőtted, nem enged be. (Sőt, van - nem itthon - ahol a pályabejáráson mindent GPS-en ellenőriznek.) Ja, és nem lehet úgy kijátszani, hogy nyolcan ülünk egy kisbuszban és így négyszer annyiszor mehetünk át, mert ez is szabálytalan. 

5. A pályabejáráson, vagy a pályabejáráson kívül a verseny hivatalos útvonalán bizonyítható módon balesetet, nagy vagyoni kárt okozó, vagy súlyos közlekedési szabálysértést elkövető versenyzők rajtengedélyét a rendező jelentése alapján a Felügyelő Testület - az MNASZ Rallyesport Bizottságának értesítése mellett, a nevezési díj visszafizetése nélkül - köteles megvonni.

6. A versenykiírás megjelenésének időpontjától gyorsasági szakaszokon pályabejárási időszakon kívüli áthaladás tiltott pályabejárás! A versenykiírás megjelenését követően a közúti szakaszokon a közúti közlekedés szabályainak igazolt megsértése egyben a pályabejárási szabályok megsértésének is minősül. Magyarán kutyát-macskát nem érdekel, hogy "véletlenül" éppen Egerszalókról Verpelétre kellett egy héten huszonötször(!) menni. Gondoljunk csak arra, hogy Nicky Grist egyszer egy gyorsasági útvonalára bebiciklizett, és majdnem kizárták őket emiatt.

7. A pályabejárós matricát ki kell tenni a szélvédő jobb felső sarkába, és az autóban tartsuk magunknál az itinerfelvételkor kapott fényképes azonosító kártyánkat.


Tavaly Walesben így jártak pályát a nagyok

Nem oltani akarom azokat a sporttársakat, akik ott lesznek Egerben, de két nap alatt ezeket a pályákat (mintha lenne közöttük ismerős is...) az előírt időben, a KRESZ maradéktalan betartásával is fel lehet dolgozni. Annak meg rohadtul nincs értelme, hogy a gyorsaságin visszafelé vadbarom módjára tegye balokban is tőre a "Versenyezőúr" az autót, mert ott lehet, hogy a mezőny egy másik tagja próbálna elférni. A lassan haladó mazsolákat le lehet dudálni, lehet nekik szülőzni (hallottam már olyant, hogy az egyik sporttárs hangot adott abbéli meggyőződésének, hogy a másik édesanyja a világ egyik legősíbb mesterségét űzi, egyúttal pedig vérfertőző szexuális kapcsolat létesítésére szólította fel ellenfelét az említett, tiszteletben megőszült hölggyel), de ez sportszerűtlen, ráadásul - amellett, hogy az ordítás éppen az ordítóra vet rossz vényt - nem is éri meg, mert mindenki kizökken a munkából. (Mondjuk a legtöbb sikeres versenyző nem viselkedik így, igaz, nekik van mire szerénynek lenni...) 

Címkék: szabályok orb itiner eger rallye

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr42773488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Z o z ó 2011.03.27. 17:22:25

Nem tudom feldolgozni hogy mért s60assal járnak pályát:)(pedig volvo fan vagyok) Az evot megértem,meg a subarut is,de az s60as felett nem tudok elmenni:)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.27. 18:03:10

@Z o z ó: viszonylag egyszerű: korábban a Volvo is Ford érdekeltség volt, és az anyagyárnak nem volt összkerekes személyautója, így adta magát az S60

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.03.27. 18:06:10

@Z o z ó: Lehet, hogy azért, mert megvéd a száguldozós sporttársaktól...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.27. 18:14:22

@SomyTomy: a pénteki posztunkban volt egy volvos reklámplakát is: akinek ilyen autója van, nincs szükséges sportkocsira :)

red87 2011.03.27. 22:42:59

viszont nem gyári kipuff van az S60-asokon, és milyen szépen is szól az az öthengeres :)

Grifter 2011.03.27. 23:15:34

"(és a szabálykönyvek szerint a többi közlekedő jogainak tiszteletben tartására is ügyelni kell, bár nem igazán értem, hogy ez - túl a KRESZ-ben meghatározottakon- mit jelenthet)"

Gondolom a képlékeny dolgok, mint az elsőbbség, követésitávolság és hasonlók.
Azt nem írhatták bele, hogy legyen mindenki úrisofőr és ne éljen vissza tudásával és erőfőlényével :)

Grifter 2011.03.27. 23:24:36

De én is kérdezek: Miért kell a kagylónak a kárpittal megegyzeő színűnek lennie? (És automata váltós lehet? :P)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.28. 09:02:10

@Grifter: a képlékeny dolgok (bizalmi elv stb.) benne vannak a KRESZ-ben, ezért sem látom sok értelmét a kitételnek.

Automata persze lehet, láttam már ilyent, bár az nem volt "recce-car"-rá alakítva.
A kárpitos kérdésr nem tudok válaszolni (arra tippelek, hogy így nem hivalkodó, és a többi közlekedőt sem kézteti magamutogatásra), de megkérdezem hozzáértőktől, ha megtudom, megírom.

Szkotti 2011.03.28. 12:46:28

@red87: Az M-Sportos pályabejárókban nem csak a kipuff tér el a gyáritól. Sokan (én is) szívesen vennék versenyautónak az ő recce carjaikat...

Szkotti 2011.03.28. 12:52:33

@Grifter: Pont ilyen kitétel, hogy kívülről is egyszínű lehet.
A pontos okát én sem tudom viszont.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.28. 13:14:50

@Grifter: @Szkotti: akivel beszéltem, szintén csak tippelni tudott, mégpedig arra, hogy az összes szabály arrafelé megy, hogy a lehető leginkább hasonlítson a recce car az utcaira, ezzel is mérsékelve az ott lakók, és más közlekedők zavarását. (=magyarán nem hozza ki az állatot sem a közlekedőkből, sem az ott lakókból) Ha lesz pontosabb, még jelentkezem.

red87 2011.03.28. 17:34:37

@Szkotti: én nem versenyzem (sajnos nem engedhetem meg magamnak :( ), de simán jöhetne az az S60-as... meg gondolom bármelyik ilyen autó... recce car annyit tesz amúgy, mint pályabejáró autó?

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.28. 17:55:42

@red87: éppen szkotti kommentelte be korábban (rallyedream.blog.hu/2011/02/09/mai_kerdesunk_10):
"A szó a francia reconnaissance (>rekonasszensz< a pontos betűzést szótárból kellett kinéznem :o) szóból ered, a jelentése "berepülés" "megismerés" "gyakorlás".
Mivel az autósport maga francia eredetű, ezért használnak sok francia kifejezést, de az angolok a kiejtett szót rövidítették "rekki"-re."
nyjozsi2 pedig kiegészítette azzal, hogy felderítést is jelent

red87 2011.03.28. 18:06:45

@B. Capelluti: köszi szépen az infót! :)

Jamesblond 2011.03.29. 09:38:38

Így járnak be pályát a nagyok és van egy video ahol tankolnak meg tötymörögnek? Ami meg nincs a video-n az az amikor megnézik 140-200-zal is mennyire dobálós. Mert 50-nel nem lehet mindent jól megérezni. Az autóversenyző azért az, mert jobban tud vezetni pl egy újságírónál aki arról papol állandóan még az autósportban is, hogy jajajaj ne nyomjad mer gyilkos leszel... Aztán mikor megadatik hogy kipróbálhat egy EVO-t vagy netán egy Ferrarit azonnal megy a hegyekbe profi sofőrt játszani. Képmutatásból 5-ös!

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.29. 09:46:49

@Jamesblond: a VB-s mezőny nem próbálja le 140-nel, mert km/h-nként 25 EUR büntit kap, másodszorra duplázódik, utána meg kizárják a francba. (Az szerintem 90*25 EUR...) Az a baj, hogy itthon sokan nem így csinálják, és lepróbálják. (És közben magasról tesznek mindenre és mindekire.)
Éppen arról szól a poszt, hogy ezt miért nem szabad.
Az autóversenyzőnek nem a pálybejáráson, hanem a versenyen kell nyomnia. Igaz, vannak "pályabejárásmenők", akik két kilóval lepróbálja, hogy dobál-e, aztán a nagyvassal meg 150-nel végigöblögeti.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.03.29. 09:52:15

@Jamesblond: Ja, és mi nem vagyunk újságírók, és Ferrarit sem próbáltunk soha a hegyekben, de azok akik ide publikálnak (pilótaként zrc, és G. Capelluti, navigátorként pedig nyjozs2 és jómaga,) láttak már pöttyöt labdán. ;)

Szkotti 2011.03.29. 11:22:16

@Jamesblond: Egyetértek Capellutival, a videó azért szól tötymörgésről, és tankolásról, meg bandázásról, mert a nagyok TÉNYLEG így járják a pályát. VB-n kötelező a recce GPS, vagyis egy gps doboz ami rögzíti az útvonalat és sebességet. Ezzel az áthaladások számát, és a sebességhatárok betartását ellenőrzik a pályabejárás után. És igen, kemény szankcióval díjazzák, ha nem bírsz a jobbossal. Etapon KRESZ szerint, gyorsaságin max. a kiírásban meghatározott sebességgel (általában 70km/h) lehet felírni a pályát. A videó nem képmutatás, hanem példamutatás. Nem ugyanaz.

nyjozsi2 2011.03.29. 15:32:19

Valamelyik weboldal trollimpiát hirdetett, ahogy látom innen is lehet majd benevezni néhány indulót.

Jómagam a rallye versenyzést élvezem, egy szikrányi félelem nélkül ülök be a J1-be, mert tudom mi minden be van építve a védelmünk érdekében (kiszálltunk már karcolás nélkül egy 140-150-ből sziklafal-tető-másik oldalon szakadék mutatvány után). Az utcai kocsikban ilyenek nincsennek. Utcai kocsival írunk pályát és ráadásul még szembe is jönnek. Gyorsan. Keresztben. Ész nélkül. A pályabejárások során néha azért szoktam félni.

Volt szerencsém VB-n pályabejáráson részt venni. GPS minden kocsiba, folyamatos rendőri és sportbírói jelenlét. A fehér Volvók állatul néztek ki a szálloda parkolójában sorakozva.

A VB-s élmenő nem száguldozik, mert nem kell lepróbálnia, mert hetekkel korábban ott járt a saját állandó "kéme", aki 50x végigment a pályán és minden fontosabb kavicsot és fűszálat felírt pontosan abban stílusban, ami a pilótának fekszik. A pilóta csak visszaellenőriz. Így nem tiltott a pályabejárás, hiszen a "kém" nem idnul a versenyen, ő mehet napjában 25x Egerszalókról Verpelétre.

Grafikuszoli 2011.03.30. 16:46:53

@solid01:
Én inkább VB-s élmenő akarok lenni! :)
komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása