Jövő héten Eger Rali, így a kiírás szerint szerdán és csütörtökön pályabejárás - ezúttal sajnos nélkülünk, de ez nem akadályoz meg abban, hogy a pályabejárás témakörét kicsit körbejárjuk.
Hiába terveztük, mégsem úgy alakultak a dolgok. Ezer és egy oka van, hogy így alakult, van benne személyes, munka, és sport, amellett, hogy a pénz sem vet fel bennünket. Talán majd megírjuk. A terv továbbra is adott, hogy zrc-vel ORB-zünk. Nincs baj, most azzal foglalkozunk, hogy semmin ne stresszeljünk, és - tuningként - megy a sport ezerrel. (Ugye kis csapatunk nem madárcsontú 60 kilós emberekből áll, szóval ránk fér, van honnan "szálkásítani".)
A pályabejárás roppant macerás dolog. Valamiért sok versenyző még mindig tréningnek nevezi, ami több okból is hibás: a tréningen "lepróbálják" a versenyzők a pályát, a bejáráson megismerkednek vele. Láttam már olyan sporttársat, aki nem csak a szóhasználatban keveri össze a két fogalmat, és pályabejárás alatt meglehetősen bevállalósan közlekedik. Ezzel csak két baj van: fokozottan balesetveszélyes, és teljesen szabálytalan. (A harmadik, hogy a pálya felírásához nem is biztos, hogy ideális.)
A pályabejáráson több idő van bandázni és ökörködni
Szerintem komoly szellemi kihívásokkal kell küzdenie annak, aki nem látja magától, hogy a versenytempót megközelítő sietség többféle, egyébként elhárítható veszélyt hordoz: szabályosan közlekedve sem mindig egyszerű egy átfutó kutyát kikerülni (ha sikerül a polgármester kutyáját elütni, arrafelé nem lesz raliverseny jó darabig), és ez még mindig kisebb baj ahhoz képest, mintha a faluban kilencvennel haladva a kanyarban egy kisgyerek lép ki elénk. De lovasfogat is jöhet szembe egy erdei úton, nem beszélve arról, hogy az aszfaltos gyorsaságikon ilyenkor elméletileg lehet szembejövő forgalom - családot szállító személyautó éppúgy, mint egy rogyásig rakott pótos IFA. Arról nem beszélve, hogy ilyenkor a sok levágás miatt egyes kanyarok rendszeresen murva-felhordástól lesznek izgalmasak, ez pedig meglepheti a civil autósokat, ők pedig kalandjukkal minket.
A szabályok viszonylag egyszerűek, ráadásul sok országhoz képest még csak nem is szigorúak. Viszont megint változtak egy kicsit, ezért Istennek tetsző cselekedet ismereteinket felfrissíteni. (És azokét a sporttársakét is, akik esetleg idén nem minimumvizsgáztak.)
1. A pályabejárás nem edzés! A KRESZ szabályokat szigorúan (gyengébbek kedvéért: ésszel, nem úgy mintha otthon lennél, hanem mintha most kaptad volna vissza a jogsidat) be kell tartani, és vigyázni kell a többi közlekedő biztonságára (és a szabálykönyvek szerint a többi közlekedő jogainak tiszteletben tartására is ügyelni kell, bár nem igazán értem, hogy ez - túl a KRESZ-ben meghatározottakon- mit jelenthet). Szóval tessenek már leszokni a "Na, menjünk edzeni!" formula használatáról.
Ogier Jordániában így ír pályát
2. A gyorshajtásért büntetés jár. Lehet, hogy "csak" fizetni kell érte (nálunk max. 250.000,-, de az egri kiírás szerint 5-80.000, viszont 50%-ot meghaladó sietség esetén csinálhatunk programot a hétvégére, mert nem engednek majd minket elrajtolni), ráadásul nem is zárja ki, hogy a rend éber őrei is Szombathelyre küldjék a fotókat (Külföldön fix, hogy megkapod, pl.: VB-n, km/h-ként 10-25 EUR között mozog, másodszorra duplázódik. Csócsáljuk csak meg, egy +20 egy mezei versenyzőnek 200 EUR, egy VB-s pilótának 500)
3. Pályát járhatunk utcai autóval, vagy széria autóval (ez gyakorlatilag N-es autót jelent, legfeljebb két utcai kiegészítő fényszóróval, kartervédővel, átbeszélővel, mászókával, és a kárpitozásnak megfelelő színű kagylóüléssel), a versenyre nevezett autónkkal viszont általában nem. Gumink viszont utcai ("E"-jelű) kell, legyen. Itthon murvás versenyen tilos terep-, murva, és mindenféle, a pályát tönkretevő gumi használata.
Ken Block-ék ilyen Volvókkal járnak pályát
4. A bejárás időben és az áthaladások számát tekintve (legalább hármat biztosítani kell) is korlátozható. Elvileg ezt is ellenőrzik, csakúgy, mint a sebességkorlátok betartását. Az áthaladások számát viszonylag egyszerű: kapsz egy pálybejáró kártyát, és azt a ténybíró mindig aláírja, ha pedig az összes lehetőséget ellőtted, nem enged be. (Sőt, van - nem itthon - ahol a pályabejáráson mindent GPS-en ellenőriznek.) Ja, és nem lehet úgy kijátszani, hogy nyolcan ülünk egy kisbuszban és így négyszer annyiszor mehetünk át, mert ez is szabálytalan.
5. A pályabejáráson, vagy a pályabejáráson kívül a verseny hivatalos útvonalán bizonyítható módon balesetet, nagy vagyoni kárt okozó, vagy súlyos közlekedési szabálysértést elkövető versenyzők rajtengedélyét a rendező jelentése alapján a Felügyelő Testület - az MNASZ Rallyesport Bizottságának értesítése mellett, a nevezési díj visszafizetése nélkül - köteles megvonni.
6. A versenykiírás megjelenésének időpontjától gyorsasági szakaszokon pályabejárási időszakon kívüli áthaladás tiltott pályabejárás! A versenykiírás megjelenését követően a közúti szakaszokon a közúti közlekedés szabályainak igazolt megsértése egyben a pályabejárási szabályok megsértésének is minősül. Magyarán kutyát-macskát nem érdekel, hogy "véletlenül" éppen Egerszalókról Verpelétre kellett egy héten huszonötször(!) menni. Gondoljunk csak arra, hogy Nicky Grist egyszer egy gyorsasági útvonalára bebiciklizett, és majdnem kizárták őket emiatt.
7. A pályabejárós matricát ki kell tenni a szélvédő jobb felső sarkába, és az autóban tartsuk magunknál az itinerfelvételkor kapott fényképes azonosító kártyánkat.
Tavaly Walesben így jártak pályát a nagyok
Nem oltani akarom azokat a sporttársakat, akik ott lesznek Egerben, de két nap alatt ezeket a pályákat (mintha lenne közöttük ismerős is...) az előírt időben, a KRESZ maradéktalan betartásával is fel lehet dolgozni. Annak meg rohadtul nincs értelme, hogy a gyorsaságin visszafelé vadbarom módjára tegye balokban is tőre a "Versenyezőúr" az autót, mert ott lehet, hogy a mezőny egy másik tagja próbálna elférni. A lassan haladó mazsolákat le lehet dudálni, lehet nekik szülőzni (hallottam már olyant, hogy az egyik sporttárs hangot adott abbéli meggyőződésének, hogy a másik édesanyja a világ egyik legősíbb mesterségét űzi, egyúttal pedig vérfertőző szexuális kapcsolat létesítésére szólította fel ellenfelét az említett, tiszteletben megőszült hölggyel), de ez sportszerűtlen, ráadásul - amellett, hogy az ordítás éppen az ordítóra vet rossz vényt - nem is éri meg, mert mindenki kizökken a munkából. (Mondjuk a legtöbb sikeres versenyző nem viselkedik így, igaz, nekik van mire szerénynek lenni...)