Ma újra nyjozsi2 a mikrofonnál, aki folytatja a társasjáték szereplőinek bemutatását.
A szezon és az egyes futamok lebonyolításához sok olyan tisztségviselő, közreműködő járul hozzá, akikről a rajongók szinte semmit sem tudnak, de nélkülük a verseny sem létezne.
Első körben nézzük meg, hogy kikkel találkozhatunk, ha raliversenyzésre adjuk a fejünket?
A tél folyamán már megoldottuk a versenyautó és a biztonsági felszerelések kérdését, a következő lépés, hogy versenyzésre feljogosító licenszet szerezzünk. Először is keresnünk kell (vagy alapítani) egy sportegyesületet, ahol tagok lehetünk, akinek a színeiben indulni fogunk. A licenszet az MNASZ által szervezett szabályismereti vizsga sikeres letételével szerezhetjük meg. A vizsga előtt kapunk egy rövid összefoglalót a friss változásokról, majd levizsgáztatnak minket az MNASZ illetékesei. Ők azok, akikkel először találkozhatunk a versenyzés felé vezető úton.
Saját papírunk megszerzése után a versenyautó következik, az MNASZ ATB-je (Autós Technikai Bizottság) fogja még a szezon előtt átvizsgálni az elkészült versenyautót, hogy megfelel-e a biztonsági és sportszabályoknak. Korábban tárgyaltuk már a csoportokat és géposztályokat, egyrészt azt vizsgálják meg a technikai ellenőrök, hogy az autó valóban megfelel-e annak a csoportnak és géposztálynak, ahol mi indulni akarunk, továbbá árgus szemekkel nézik át a biztonsági felszereléseket (csövezés, ülések és rögzítésük, biztonsági övek, tűzoltó rendszer telepítése, rögzítése, megfelelősége, kötelező jelzések az autón, stb), sőt általában még egy zajszint mérést is elkövetnek. A versenyautók zajszintjét egy megadott fordulatszámhoz decibel értékben rögzíti a szabály. Ha alapos volt a felkészítés, akkor megkapjuk a gépkönyvet, ha nem, akkor a hibalistát és jöhetünk legközelebb.
Az ATB-nek a szezon előtt vannak még fontos feladatai:
- publikálják az arra az évre érvényes technikai szabályokat
- publikálják az elfogadott és használható biztonsági felszerelések listáját
- publikálják a szezon során alkalmazandó mérések metódusait és a felhasználásra kerülő műszerek, sablonok és más segédanyagok listáját.
Technikai átvétel (Háttal áll a technikai ellenőr) Kép innen
Megszereztük a saját és a versenyautónk papírjait, mehetünk versenyezni. A versenykiírást az adott futam rendezője fogja közzétenni, a nevezésünket nála kell leadni. A rendező munkája és felelőssége hatalmas és általában hónapokat vesz igénybe egy futam előkészítése. Meg kell kérje a szükséges engedélyeket az utak használatától kezdve a mentőkön, tűzoltókon át az MNASZ-ig. Meg kell szervezze a futamon dolgozók munkáját (sportbírók, irodai segítők, technikai mentők, mentők, biztonsági emberek, stb), és még ki tudja mennyi minden apróságot. Így pl.: elkölti a nevezési díjat az alábbiakra:
- regisztrációs díj az MNASZ felé;
- különböző engedélyekért;
- biztosítási szerződésért;
- versenyközpont helyszínéért;
- prológ helyszínéért;
- a gyorsaságik helyszínéért (az útért);
- a pályaépítés anyagaiért (szalag, festék, gumik, karók, táblák, feliratok stb.);
- a pályaépítésért-bontásért, szemétszedésért;
- ha buszjárat útvonalán megy gyorsasági, busz eltereléséért a busztársaságnak;
- gyorsaságinként minimum egy mentőért (orvossal), de ha hosszú egy gyorsasági, akkor kettő kell;
- gyorsaságinként minimum egy rescue-ért, de ha hosszú egy gyorsasági, szintén kettő kell;
- rendőrök óradíjáért, gépkocsihasználatáért (útlezárások);
- sportbírók óradíjáért, gépkocsihasználatáért (sok kicsi sokra megy: egy ORB-n ez pl. meghaladja a 2 millát);
- biztonsági emberek (security) óradíjáért, gépkocsihasználatáért;
- a rádiókért;
- időmérő, kiértékelő eszközökért;
- tervezési és nyomdai munkákért (műsorfüzetek, nyakbalógók, passok, kiírások, itinerek stb.);
- egyéb papírok elkészítéséhez fénymásolók bérléséért (rajtlisták, eredménylisták stb.);
- hivatalos honlap elkészítéséért, domain név+tárhely költségeiért;
- MNASZ tisztségviselők ellátásáért, szállásáért, utazásáért;
- VIP vendégek ellátásáért (szponzorok stb.)
Mi versenyzők vagy nézők ebből csak azt vesszük észre, hogy flottul lemegy-e a verseny vagy sem.
Beneveztünk, bejártuk a pályákat, következnek az átvételek.
Az adminisztratív átvételen a rendező és az MNASZ illetékes megbízottai fogják ellenőrizni a papírjainkat, de újabban találkozhatunk egy biztosító képviselőjével is, akivel az extrémsport biztosítást intézhetjük
Sajnos a raliversenyzés extrém sportnak minősül, ezért ha balesetből kifolyólag ellátásra szorulnánk és nincs ilyen kiegészítő biztosításunk, akkor mindent ki fognak számlázni nekünk. A versenyautóban van bukócső, biztonsági ülés, 4-5-6 pontos biztonsági öv, bukósisak, tűzálló ruha. A költői kérdésem: egy utcai kocsival vagy egy versenyautóval veszélyesebb-e balesetet szenvedni? Melyikben valószínűbb a súlyosabb sérülés?
Itt megfeleltünk megyünk a technikai átvételre. Az ATB technikai ellenőrei át fogják vizsgálni az autót, de ilyenkor itt pár perc jut 1-1 kocsira, így a biztonsági felszerelésekre és a főbb megfelelőségekre fognak koncentrálni. Néhány alkatrészből nem használhatunk fel korlátlan számút a verseny folyamán, ezért azokat megjelölik, plombálják. Limitálva van a felhasználható turbók, sebességváltók, differenciálművek száma. Nem cserélhetünk motort és karosszériát. Megjelölhetik a bemért és elfogadott kipufogó rendszert, de igazából mindent, amit éppen ellenőrizni akarnak majd a futam során vagy a versenyt követően.
Az FIA ellenőre gépátvétel közben
Miután minden átvételen megfeleltünk, kezdődhet a verseny. Innentől kezdve leginkább a sportbírókkal fogunk találkozni.
Itt éppen rajtoltatnak a fehér mellényesek
A futam során rendszeresen előkerülnek a technikai ellenőrök, akik figyelik, hogy betartjuk-e a technikai szabályokat. Miket ellenőrizhetnek?
- Gumikat jelölnek. Két szervizpark között maximum 6db gumit használhatunk el, tehát 4db a kerekeken és max 2db a csomagtartóban. Szervizparkból kifelé megjelölik őket, befelé ellenőrzik, hogy csak jelölt gumik vannak-e nálunk. Nem „találhatunk” kereket a saját defektesünk helyett, mert az idegen segítségnek minősül.
- Mérhetik a kocsik tömegét, hogy a minimálisan előírt értéket átlépjük-e?
- Ellenőrizhetik a korábban elhelyezett jelöléseik meglétét.
- Zajszintet mérhetnek.
- A nap végén végignézik az összes autót, hogy versenyzésre alkalmas állapotban vannak-e, a másnapi szakaszoknak nekifuthatnak-e? Gondolhatunk itt esetleges sérülésekre a karosszérián, amik veszélyessé tehetnék a futamban való részvételt a versenyzők vagy adott esetben a nézők számára.
- Igazából bármit, ami belátható időn belül kivitelezhető. Amennyiben egy vizsgálat elhúzódik, akkor kérhetnek új rajtidőt arra az etapra a versenyző számára, hogy a mérés és/vagy vizsgálat ne hozza hátrányos helyzetbe a versenyzőket.
A technikai ellenőrök a mérésekről és a vizsgálatokról jelentést készítenek, amit a technikai felügyelőnek adnak át. Hogy a jelentésekkel mi fog történni, arról egy kicsit később.
Van még egy fontos személy, aki segítségünkre lehet minden ügyes-bajos dolgunk elintézésében, ő a versenyzői összekötő. Ha nem tudjuk pontosan, kihez kell egy kérdésünkkel fordulni, vagy nem találjuk az illetékes embert, akkor bátran lehet őt keresni, segíteni fog, képviselni fog minket a verseny illetékes döntéshozóinál. A versenykiírásban megtalálható a neve, minden elérhetősége és a még a fényképe is, hogy szükség esetén meg tudjuk találni.
Szerencsésen végigértünk a versenyen, ha előkelő helyen sikerült végeznünk, akkor van esély arra, hogy végellenőrzésre köteleznek minket. Ilyenkor a versenyautónkat az ATB ellenőrei fokozott technikai ellenőrzésnek vetik alá. 1-1 autóra általában 30-40 perc juthat, ezen idő alatt kell elvégezni az előzetesen elhatározott vizsgálatokat. Itt már lehet komolyabb vizsgálatokat végezni (pl: az autó külső méretei a nyomtávot is ideértve, tömegmérés, zajszint-mérés, váltóáttételek ellenőrzése, jelölések meglétének ellenőrzése, turbó és a szűkítő ellenőrzése, az autó alkatrészeinek beazonosítása a homologizációs lapon, különböző alkatrészek méreteinek mérése, stb.). Ugyanide kerülhetnek az a kocsik, amik ellen a versenytársak technikai óvást nyújtottak be. Óvás esetén kizárólag az óvás tárgyát ellenőrizhetik az ellenőrök, e folyamat és a normál végellenőrzés során kizárólag a versenyző, és a nevező képviselője lehet jelen az ellenőrzést végzőkön kívül, senki más nem. Ezekről az ellenőrzésekről is jelentést készít az ATB, amit szintén a technikai felügyelőnek adnak át.
Szót kell ejtenünk a verseny vezető tisztségviselőiről is, mert a szakmai lebonyolítás alapvetően rajtuk múlik. A verseny legfelsőbb döntéshozó szerve a felügyelő testület. Általában 3 tagja van, az MNASZ határozza meg azoknak a listáját, akikből a felügyelő testület összeállítható egy futamra. A munkájuk a verseny előtt kezdődik, az átvételek során megfelelt versenyzők listáját, valamint ezen listák alapján a végleges rajtlistát hagyják jóvá. A futam során rendszerint minden nap végén tartanak ülést, ahol foglalkoznak a beérkezett jelentésekkel. Kiktől és milyen témában érkezhetnek jelentések?
- A sportbíróktól a versenyzők esetleges szabálytalanságairól.
- A technikai ellenőröktől szintén esetleges szabálytalanságokról.
- A rendőrségtől KRESZ szabályszegésekről, pl. trafipax felvételekről.
- A versenyigazgatótól, a versenyzői összekötőtől, más hivatalosan delegált megfigyelőktől is landolhatnak az asztalukon jelentések, észrevételek.
A jelentésekről és az esetleges büntetésekről minden esetben a felügyelő testület hoz döntést. Tipikus félreértés szokott lenni, hogy a technikai ellenőrök kizárnak valakit az ellenőrzésükkel. A technikai ellenőröknek ilyen jogosítványuk NINCS! A technikai ellenőrök jelentéseit a technikai felügyelő tárja a felügyelő testület elé döntéshozatalra. A testületi üléseken megtalálható még a versenyzői összekötő is, aki a hozzá befutott észrevételekről és kérdésekről tájékoztatja a testületet.
Felügyelők: Hajdú Attila, Szántó László, rendező: Jelen István (Mecsek Rallye)
A verseny vezető sportbírója a versenyigazgató, a futam során számos operatív döntést kell hoznia, de ő is a felügyelő testület felé tartozik beszámolással. A versenyigazgatót a rendező kéri fel azoknak a listájából, akiket ilyenre tiszt viselésére előzetesen feljogosított az MNASZ.