A múlt hétvégi Eger Rallyen a nézők "kitettek" magukért: kétszer okoztak bozóttüzet (egyszer etap is lett a vége), többször nem fogadták el a sportbírók utasításait, és persze volt ivás rendesen.
Ezek a jelenségek engem a magyar ralisport egy korábbi, egyfelől dicső, másfelől fekete korszakára emlékeztetnek: az ezredforduló környékén csaknem rendszeressé vált a versenyeken a nézői baleset. Sajnos több halálos eredménnyel végződött. Ez pedig -amellett, hogy őket is hazavárták - tragédia volt mindenkinek, nemcsak a hozzátartozóknak. Versenyzők, rendezők, sportbírók jártak rendőrségre, bíróságra, folyt ellenük büntetőeljárás, ami még sétagalopp volt ahhoz, amilyen terhet cipeltek, sőt cipelnek életük végéig. Kanyar külső ívén, a nézők elől elzárt területen, a derékig érő fűben halt meg egy lány, mert miközben napozott, átment rajta egy versenyautó. (A versenyzőnek azért kellett az ideális ívről "leesnie", mert ember volt rajta, és nem akart senkit elütni.) Vagy háttal állt egy - egyébként autóversenyző - fiatalember a pályának, amikor a bukkandob után egy autó elhagyta az utat, és elütötte.
Volt olyan időszak, amikor hat év alatt öt néző halt meg, és tíz szurkoló sérült meg súlyosan. Ehhez képest - hála Istennek - húsz éve nem volt év alatt mindössze egyetlen versenyző halálát okozó baleset történt, a 2007-es esztergomi ralitúraversenyen dr. Perlaky Petra navigátor veszítette életét! [Elnézést kérek a pontatlanságért, nem Petrának, és nem is a túrának szólt. Nem szerettem volna senkit megbántani.]
Ezek olyan események, amelyek tönkreteszik a szeretett sportunkat. Fogynak a nézők, és nincs az a hirdető, amelyik szívesen látná az autóját olyan hírekben, ahol egy halálesetről számolnak be. Rossz reklám neki is és a ralinak is.
1999. Esztergom
Bő tíz évvel ezelőtt a rally.hu fórumán biggyboy és ÉnÁgi szervezésében elindult a Kékszalag mozgalom a biztonságosabb rallysportért. Csaknem minden versenyautó vitt egy kék szalagot, a fórumtársak nyomtattak szórólapokat, és osztogatták a többi nézőnek. Idővel lett honlap, és banner a rally.hu-n. És szép lassan elindult a változás.
A kékszalag ötlete a rally.hu honlap fórumának olvasóiban merült fel. Ezen a rajongói fórumon az 1999. év eleji indulás óta kialakult egy társaság, amely aktívan látogatja a fórumot. Ez a társaság rendszeresen jár különféle raliversenyekre, így megegyeztek egy egyezményes jelzésben: minden "fórumos" viseljen kék szalagot, tűzze ki az autójának antennájára is. Ennek segítségével ismerjük meg egymást mi, a fórumosok, azok a ralirajongók, akik nem a balhé kedvéért járnak ki a futamokra.
A botrányos 1999-es Salgó rali után merült fel az ötlet, hogy valamit tennünk kellene a biztonságosabb, rendezettebb raliért. Összefogásunkkal bizonyítottuk, hogy együtt sok minden elérhető.
A kékszalag oldalán itt elolvashatjátok a megtörtént eseteket.
Miről jutott ez a régi sztori eszembe? Egy sportbíró barátom azt mesélte, hogy szombaton a verseny eleje minden gond nélkül lezajlott, semmi fennakadás nem volt. Egyszer csak beszól az egyik rádióspont, hogy tűz van, ég a rét, azonnal kérik a RESCUE segítségét, majd pár perccel később hívni kellett a tűzoltókat is. A mezőny hátralevő része etapban teljesítette a szakaszt. A verseny csak a tűz eloltása után folytatódhatott, nem kis csúszással (sajnos a másik gyorsaságin is voltak gondok). Az utolsó gyorsasági előtt, ismét jelent a rádióspont: újra ég a tűz. Ekkor szerencsére elég volt a Rescue az oltáshoz. Ezzel tovább csúszott a napi utolsó gyorsasági rajtja. A sok várakozás miatt sokan bőven sötétben fejezték be a napot. Vasárnap pedig az Egerszalók – Egerszólát – Tarnaszentmária gyorson egy könnyen megközelíthető helyen, ráadásul egy kocsma közelében dolgozott. A rajt előtt másfél órával már eléggé sok néző bement az elzárt területre, de nagy nehezen sikerült velük szót érteni. Ez a helyzet hamar megváltozott, mert épp ott estek Balogh Janiék egy embereset, a környékből rengeteg katasztrófa turista érkezett. Itt kezdődtek a gondok: ugyan az autó az úttól eléggé messze állt meg (egy kisebb akácos közepén), de külső íven, ami ugye veszélyes: ha egy autó beesik, akkor beeshet több is. Nagy nehezen, sikerült kizavarni a népet az erdőből, de „természetesen” beálltak a nézők elől elzárt területre, ahonnan sehogy sem sikerült kizavarni őket. 3 gyorson keresztül harcolt a nézőkkel, próbálta a szekuritis emberek segítségét kérni, ők sem tudtak mit tenni. Egyszerűen nem lehetett elmagyarázni nekik, hogy milyen rossz helyen vannak, ők a biztonságos helyről nem látnak mindent, ezért oda nem állnak, nem ezért fizettek 1500 ft-ot. Több néző a gyermekét maga elé állítva/ültetve állt a pálya szélén (amikor szólt az egyiknek, hogy vigye be a gyermekét, az volt a válasza, hogy tud még gyereket csinálni…).
Na ekkor nagyon rosszul kezdtem érezni magam. Tíz éve én osztogattam a szórólapot, hogy jobb legyen, volt is fordulat, és most megint az elején vagyunk az egésznek.
A sztorinak három lehetséges vége van:
a) nem változik semmi és baj történik.
b) van erre szabálysértési tényállás (rendzavarás), amit egyébiránt kitiltás intézkedéssel lehet színesíteni. Ezt az követi el, aki a rendezők utasításait nem tartja be. 50 kHUF-fal is meg lehet a jóembert mérni miatta. Ha pl. a fele részben rendőrökből (legjobb, ha a Készenléti Rendőrség sokat próbált legényeiből) állna a biztonsági csapat, akkor egyszerű a helyzet: ha a néző nem megy jó helyre, a rendőr feljelenti, ha pedig továbbra sem változik a helyzet, elő kell állítani a rendbontót.
c) elkezdődik az a felvilágosító munka, amit a szurkolók is támogatnak, és rövid időn belül érezhető lesz a változás.
Külföldön ez viszonylag egyszerű. Ha a néző nincs jó helyen, nem a kijelölt helyen tüzel/grillez/süt-főz, nem megy a gyors. Ha nem megy jó helyre a felszólítás után sem, sanszos, hogy etap lesz belőle, vagy elviszi a rendőr. De ez csak a legvégső eszköz! Komoly nézői-biztonság kampányt nyomnak.
Wales
Néhány éve még erénynek is számított az igazán fegyelmezetlen és legalább annyira elvetemült "rajongók" körében, ha a versenytempóban elhaladó versenyautót kezükkel meg is érintették. E minősíthetetlen nézői attitűd látható az alábbi rövid, ám sok szempontból is vérfagyasztó felvételen, melyet kedves olvasónk, brumi86 küldött nekünk publikálásra. (zrc)
Amerikában szájbarágósabban adják, a szöveges kiegészítés azzal kezdődik, hogy ne állj az úton. Úgy látszik, itthon nem mindig elég, ha a szervező a biztonsági tájékoztatót a verseny honlapján közzéteszi.
Itt szófogadó nézők voltak, és nem álltak be az elzárt területre
És végül a ralirajongók szabályai, mert előkerült egy jó kis szórólap:
Azzal egészíteném csak ki, hogy a versenyautót józanul, állva, az érkezési irányba nézve várjuk, és mindig legyen merre futni (Nem állunk fa, vagy éppen kőfal előtt, szakadék szélén stb.)
És, hogy miért nincsenek bent az elrettentő videók? Mert balestekről nem posztolunk.