A Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettős tavaly történelmet írt azzal, hogy első magyar párosként pontot szerzett a rali-világbajnokság abszolút értékelésében. A Synergon Turán Motorsport kettőse az idén még nagyobb fába vágta a fejszéjét: hét versenyen (vagyis a komplett sorozaton) rajthoz áll az SWRC kategóriában egy Super2000-es Ford Fiestával. Erről a nagyszerű lehetőségről és a hozzá fűződő érzéseiről, gondolatairól kérdeztük Turán Frigyest, majd navigátorát, Zsiros Gábort.

Izgulsz?
Már álmodom a ralival.

Gyakran?
Egyre gyakrabban. A napokban láttam az autót, átutazóban hazánkban töltött néhány órát, megnéztem, megsimogattam – jó volt látni. Minden új rajta, csillog-villog és nem utolsó sorban belekerültek az idei fejlesztések. Szóval fejben már félig itthon vagyok, félig a ralin, elkezdtem összepakolni a ruháimat, elkészültek a sisakok, szóval kész vagyunk.

Más volt a fizikai felkészülés, mint korábban?
Tatarek Rezsőhöz járunk, átfogó edzéstervet készített számunkra – úgy is fogalmazhatunk: hajt minket, mint a lovat... Sokat javult az erőnlétem és az állóképességem is, úgyhogy ebből a szempontból is készen állunk.

Tavaly WRC, az idén S2000-es autó, viszont teljes világbajnoki sorozat. Előrelépésnek tekinted?
Természetesen! Mindennél többet jelent számunkra, hogy teljes világbajnoki sorozatot teljesítünk, hiszen néhány éve annak is örültem volna, ha csak nézőként ott lehetek az összes futamon, vagy biciklivel végigmehetek a pályákon. Most pedig olyan gyorsasági szakaszokon autózunk majd, amilyenekről eddig álmodni sem álmodtam.

Ráadásul egy vadonatúj, ütőképes autóval...
És egy profi csapattal, amelyben rutinos emberek segítik majd a munkánkat. Hihetetlenül jó érzés, hogy a támogatóinktól és a Ford-csapattól megkaptuk ezt a lehetőséget. Bízom benne, hogy élni is  tudunk vele.

Mi lehet a nyerő taktika?
Nehéz kérdés. Az ellenfeleink többsége ismeri már a helyszíneket, ez az ő malmukra hajtja a vizet. Nekünk talán annyi helyzeti előnyünk lesz, hogy valószínűleg az első néhány versenyen még nem számolnak majd velünk. Próbálunk a tőlünk telhető maximumon autózni Gabival, jó és kiegyensúlyozott tempót diktálni, aztán meglátjuk ez mire lesz elég. Kiesnünk azonban egyszerűen nem szabad, hiszen hét futamot értékelnek a sorozatban, s nekünk mindegyiken pontot kellene szerezni.

Mertél már abba belegondolni, hogy mi lehet a végcél az összetettben?
Leírtam magamnak egy papírra, és jól eldugtam.

Ez azt jelenti, hogy nem árulod el?
Az első verseny előtt semmiképpen sem szeretnék jóslatokba bocsátkozni, mert pokoli kemény lesz a mezőny, s egyelőre nehéz benne elhelyezni magunkat. Az is biztos, hogy sokat kell tanulnunk, de persze az is, hogy nagyon akarjuk ezt az egészet és mindent megteszünk, hogy ott lehessünk a mezőny elejében.

Ha azt mondom Jordánia?
Azt válaszolom: meleg lesz. Az időjárás is. Harminc fok körüli hőmérséklet, kősivatag, olykor negyvenkét kilométer hosszú gyorsasági szakaszok, szóval... Nem számítok könnyű, nyár esti sétára. Néhány, nálunk tapasztaltabb versenyzőtől azt hallottuk, hogy nagyon jó a verseny, s persze megnéztünk néhány belső és külső kamerás felvételt is, amelyekből sokat tanultunk. Nehéz, emberpróbáló verseny lesz, ennek ellenére már alig várom!
 
„Ígérjük, hogy a rajongóinkat folyamatosan tájékoztatjuk az aktuális hírekről és eredményekről. Megújult honlapunkat a lehető leggyorsabban frissítjük, hogy minden érdeklődő megtalálja a számára fontos információkat, illetve nagyon várjuk a szurkolókat, hogy csatlakozzanak a Turán Motorsporthoz a facebook-on is, hiszen minden egyes kattintással jelzik, hogy drukkolnak itthonról, ez pedig nagyon sokat jelent nekünk.”


 
A navigátor Zsiros Gábor:
Az autó és a bérbeadó csapat változott, az azonban egyetlen pillanatig sem volt kérdéses, hogy Turán Frici csakis Zsiros Gáborral folytathatja tovább a világbajnoki szereplést. Remek kis csapatot alkotnak ők ketten – tökéletes összhangban működnek a pályákon, azon kívül pedig barátok –, s amint azt a példa mutatja, eredményesek is.
 
Egyikőtök sem profi versenyző, mindketten keményen dolgoztok a rali mellett. Rá tudtatok azért pihenni a jordániai viadalra?
Ezt a hetet pihenésre szántuk, de persze azért nem sikerült száz százalékosan. Tény azonban, hogy sokkal keményebben készültünk a téli szünetben, mint eddig bármikor, és erre szükség is volt, hiszen minden világbajnoki futam háromszázötven gyorsasági kilométerből áll, a szakaszok közül egyik-másik negyven kilométernél is hosszabb, ami fizikailag és mentálisan is megviseli az embert. Erre „edzettünk” sokat.

Mit gondolsz, nem veszélyes most Jordániába utazni?
Erről megoszlanak a vélemények. Líbiában és Szíriában nem túl fényes a politikai helyzet, az itinerben is benne van, hogy a repülőtértől a szállodáig hat ellenőrző ponton kell majd áthaladni, amelyeken fegyveres katonák vigyázzák majd a rendet és az összekötő szakaszokon is hasonló lesz a helyzet. Ez egy kicsit biztosan frusztrál majd minket, de lesz egy hetünk a viadal előtt, hogy hozzászokjunk.

Milyenek a pályák?
Helyenként jó minőségű, széles pályákon haladunk, máshol pedig hatalmas kövekkel tarkított sivatagi terepen vezet az utunk. De kellett vállalni egy tengerentúli futamot a sorozatban, s számunkra ez lesz az, muszáj indulnunk rajta és mindenképpen be is kell fejeznünk. Nagyon várjuk már.

Más itinert kell írni az S2000-es autóra, mint a WRC-re?
Jó a féktávja, kanyarsebességre is hasonlít a WRC-hez, ám a végsebessége csak százhetvennégy kilométer per óra, és a kigyorsításkor sem érnek majd minket olyan erőhatások, mint a WRC-ben, úgyhogy talán kevésbé lesz fárasztó, mint a WRC-vel volt. Az itinerben tehát ugyanúgy kell felírni a kanyarokat, mint eddig, igaz, mivel az autó is új lesz és a pályák nagy része is, nem lesz könnyű két pályabejárásból jó itinert írni. Talán nem tudunk majd kapásból száz százalékos teljesítményt nyújtani, de nyolcvan-nyolcvanöt is jó lesz kezdésnek, aztán remélhetőleg folyamatosan fejlődünk majd. Általában kevés szó esik erről, de a családjainkat nagyon nagy köszönet illeti azért, mert türelemmel viseltetnek felénk és reméljük, ez meghozza a gyümölcsét és jó vébé-szezont zárunk... 

Az MM Sport, az autó építőjének vezetője, Markko Märtin:
 
Nemrég még gyári menőként koptatta a ralipályákat: 86 alkalommal állt rajthoz rali-világbajnoki futamon, 18-szor állhatott fel a dobogóra és ebből ötször diadalmaskodott. Bár még csak 35 éves, saját ralicsapatot üzemeltet – szorosan együttműködve a Ford gyári csapatával. Az idén a Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettősnek is az ő csapata adja a profi hátteret a világbajnoki szerepléshez.
„Elégedett voltam a teszten látottakkal, Friciék gyorsan alkalmazkodtak az autóhoz és a számukra teljesen új, havas pályákhoz. Eddig nem vezetett ilyen típusú autót, úgyhogy amikor beültem mellé, azt tanácsoltam, hogy ne kímélje a Fiestát, forgassa a motort leszabályzásig, mert ez az autó a legmagasabb fordulatszám-tartományban adja le a legnagyobb teljesítményt. A páros sebességével nincs gond, sok múlik majd a jó itineren” – mondta Markko Märtin a teszt után.
 
Az autó
Ford Fiesta S2000
 
Motor: 1998 köbcentis, négyhengeres, 16 szelepes
Teljesítmény: 280 lóerős 8000-es fordulatnál
Nyomaték: 260 Nm 6500-as fordulatnál
Erőátvitel: négykerékhajtású
Váltó: Xtrac, hatsebességes, szekvenciális
Felfüggesztés: elöl hátul MacPherson
Fék (murva, elöl, hátul): 300 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek
Fék (aszfalt, elöl): 355 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek
Fék (aszfalt, hátul): 300 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek
Üzemanyagtank: FIA FT3 tank, 80 literes

Méretek
Az autó hossza: 3958 mmSzélessége: 1820 mmSúlya: minimum 1200 kg


 
A páros versenynaptára

1. 2011. április 14-16. Jordánia
2. 2011. május 5-8. Olaszország
3. 2011. június 16-19. Görögország
4. 2011. július 28-31. Finnország
5. 2011. augusztus 18-21. Németország
6. 2011. szeptember 29 – október 2. Franciaország
7. 2011. október 20-23. Spanyolország
 

A Jordán raliról
 
http://www.jordanrally.com/
 
Jordánia 2011-ben harmadik alkalommal ad otthont a rali világbajnokság futamának. A Holt-tengeri üdülőövezetben található sziklákkal teleszórt kavicsos pálya és a különösen magas hőmérséklet komoly kihívást jelent a csapatoknak. A verseny nagy része a tengerszint alatt zajlik, egyes helyeken akár 400 méterrel. Eltérés a többi ralihelyszíntől, hogy az iszlám szokások tiszteletben tartásával a futam már szombaton véget ér. A versenynek külön színezetet ad, hogy olyan különleges helyszínek közelében tartják, mint a Jordán folyó vagy a Nebo hegy, az ünnepélyes rajt pedig Jerash ősi városából indul.
A Jordán ralin majdnem a teljes mezőny képviselteti magát, csupán 3 csapat élt a kimaradás lehetőségével, így Turán Frigyes és Zsiros Gábor azonnal a legjobbak közt mérettethetik meg magukat.

Címkék: sajtóközlemény wrc jordan rally turán frici zsiros gábor

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr32817254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2011.04.11. 15:12:07

Remélem sikerül borsot törni az ellenfelek orra alá!

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.04.13. 17:50:55

Bocsi a nagyon amatőr kérdésért, de valaki tudna dobni egy linket ahol utána tudok olvasni a rally versenyeknek? Valamiért úgy képzeltem el a dolgot mint pl a Forma-1, hogy van egy versenynaptár, csapatok, és az adott 12 csapat 24 autója lenyomja az x versenyt, majd összesítik és eredményt hirdetnek. De ahogy ezt a posztot olvasom, elég komoly tévedésben voltam ezzel kapcsolatban. :) A másik dolog ami kicsit homály az a kategóriák kérdése, mert gondolom a kockalada, meg a Lancer WRC akkor sem "egymás ellen" indul, ha történetesen egymás után mennek el a gyorsaságin. Előre is köszi. :)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.04.13. 18:01:08

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: már csak az a kérdés, hogy milyen raliversenyeknek szeretnél utánaolvasni. Rali VB www.wrc.com, IRC Intercontinental Rally Challenge: www.ircseries.com, magyar honlapokon dögivel van Országos Rallye Bajnokság, Rallye2, Rali Túra Egyesület versenyeiről szóló hír.

A másik (a kategóriákra vonatkozó) kérdésnél ráéreztél a válaszra. (A kérdésről pedig még a szezon előtt posztoltunk :) rallyedream.blog.hu/2011/01/07/a_h_n_r_s_vagy_inkabb_meg_sem_kell_tanulnunk bár azóta kicsit alakultak a kategóriák, de a lényeg adott)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.04.13. 22:18:28

@B. Capelluti: Köszi, ezt még emésztem kicsit. :) A WRC jól néz ki a 2 féle autóval. Kicsit WTCC meg DTM jellegű a dolog. A többi gyártót kitúrta a 2 nagy, vagy simán "átigazoltak" az IRC-be?

Szkotti 2011.04.14. 12:58:28

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Nincs szó kitúrásról, csak itt is az megy, mint az F1-ben: a két nagy fejleszt, borítja bele a pénzt számolatlanul, és ugye, aki kimarad, az lemarad, mint a szaknévsornál.
A kisebb költségvetésű, késve lépő csapatok eleve sikertelenségre vannak ítélve (ékes példa erre az SX4 WRC), a Subaru és a Mitsu a 2008-as válságra hivatkozva lépett vissza, a Skodánál és a Pug-nál pedig az új technikai szabályzásra (S2000) haraptak rá, tegyük hozzá, nem kevés üzleti bevételt hozva ezzel. Az S2000-esek világbajnoki sorozatba bevezetése késett, erre meg az Eurosport ugrott rá, amikor létrehozta az IRC sorozatot, és nekik szintén bejött ez a lépés, így mostanra gyakorlatilag kettévált a világbajnoki szintű rali.

Kérdésedre: Van versenynaptár, igen, de a csapatok száma, a nevezők mennyisége mindig más.
Ahogy Capelluti említette, van világbajnokság, interkontinentális bajnokság, regionális, és nemzetközi bajnokságok.
A technikai szabályokról, osztályokról az mnasz.hu oldalon olvashatsz kimerítő, de száraz szabály-szöveget.
6 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása