Nyakunkon az Oldtimer Expó, és mi ettől ihletet kaptunk. Nyugi, gyógyítható, talán megússzuk. Felvetődött, hogy csatlakozzunk az old és youngtimer szerelmesekhez azzal, hogy rámegyünk öregvasas témákra. Meg a hétvégén megnézzük mi is zajlik a TC standján, ahol lesz sok érdekesség.
Ugyebár mi nem vagyunk sem Csikós, sem Motordoktor, viszont ralifanatizmusunk az égben, így nem maradt más hátra, mint kicsit foglalkozni az itthon kicsit mostohán kezelt, és egyelőre meglehetősen szerény létszámú historic ralis világgal. Ráadásul nyáron Pécsett Historic EB futam lesz, szóval ha valaki kedvet kap hozzá, akár addig meg is építheti a "hisztós" vasát.
Hogy is kezdjünk neki? Hát (tudom, hogy háttal nem kezdünk mondatot, de most mégis) először szükségünk lesz egy vasra. Ezzel kapcsolatban van egy jó, és egy rossz hírem. A jó, hogy az 1986. december 31. napja előtt homologizált versenyautóval lehet a magyar historic bajnokságban versenyzeni. A rossz, hogy az EB-n viszont 1981. december 31-éig homologizált, FIA Historic Műszaki Gépkönyvvel (Historic Technical Passport, röviden HTP) is rendelkező autóval indulhatunk. Itt egy kis segítség ahhoz, hogy mit mikor homologizáltak, ha az ott nem működik, itt érdemes.
Nos, ha van egy alap vasunk, akkor abból "színesgyorskocsit" kellene eszkábálnunk. "Csak" arra kell figyelnünk, hogy - az FIA "K"-függelék szóhasználatával élve - "minden Historic-autó maradjon abban a formában, ahogy ezen rendelkezések szerint versenyzett, hacsak biztonsági okból módosítás nem szükséges." Figyelemmel kell lennünk még a biztonsági felszereléseket szabályozó, ún. "J" függelékre, illetve ennek korabeli (a versenyautó homologizálásakor érvényben volt) változataira is. És természetesen - csakúgy mint minden más autóversenyzőnek - kell még az FIA Sportkódex is.
Mielőtt nekiállnánk az építésnek, célszerű az autó homológlapjának munkapéldányát az MNASZ-től beszerezni. (Pénzbe kerül, de többszörösen megtérül! Sőt még az autóvásárlást előtt célszerű megvenni, nehogy sok felesleges, drága, és csak nehezen elhárítható baromságot csináljunk.)
Ha 1981. előtti autót akarunk, az a homológizáció szerint lehet egy Rallye autó 1,2,3 vagy 4 csoportba (group) sorolt jármű. Minden 1. csoportosból lehet 2. csoportost és minden 3. csoportosból lehet 4. csoportos autót építeni ("J" függelék). Fordítva nem igaz, tehát egy 2. vagy 4. csoportba homológizált járművet, pld. 131 Abarth Gr.4.-et nem lehet visszaalakítani 3. csoportos autóvá. Jellemzően - ritka kivételtől eltekintve - a gyártók mindig a széria modellt (gruppe1 és 3) homológizáltak, tekintettel arra, hogy a mindenkori "J" függelék lehetővé tette bizonyos módosítások elvégzését, aminek következtében egy magasabb, pld. Gr.1-ből, Gr.2 -es ill. Gr.3-ból, 4-es csoportba sorolódott, amit külön a homológizációs lapon felesleges lett volna rögzíteni nem beszélve a költségekről, ami egy ilyen lap elkészítésénél felmerül. Amennyiben a gyártó valamilyen alkatrésznél eltért a már említett "J" függelékben engedélyezett módosítástól akkor azt a homológlapon variánsként (V vagy VO) engedélyeztette esetleg olyan megjegyzéssel, hogy "valid for Group 2.only" azaz ez csak a 2. csoportos autóknál használható.
Az 1982 és 1986 közötti autók esetében alapvetően abban van a különbség, hogy itt csakis a homológlap szerint lehet egy autó N, A vagy B csoportos, azaz amennyiben egy típust csak "N" csoportban homológizálták akkor azt nem építhetem meg "A" csoportosra csak abban az esetben, ha abban a csoportban is homológizálták.
(A homológizációs lap értelmezéséről és használatáról itt lehet mindent megtudni.)
A homologizáció dátuma meghatározza a periódust, ami a csoport besorolás alapja lesz és továbbá azt is, hogy melyik korabeli "J" függelék szerint módosíthatjuk vagy építhetjük az autónkat. A homológizációs lapot tüzetesen át kell vizsgálni, mert a módosítások dátumai miatt, amit majd használni fogunk átugorhatunk egy másik periódus ill. "J" függelék hatálya alá. Ez első nekifutásra bonyolultnak tűnik, de ha megértjük a "J" függelékek felépítését akkor egyszerű, mint a karikacsapás. Közben a "K" függeléket is figyelnünk kell, főleg a biztonsági berendezések kapcsán.
A korabeli "J" függelékek általános részében a definíciók találhatók, azt követően a csoportok (group 1,2,3 stb) sorban követik egymást leírva azt, hogy mit lehet csinálni ill. módosítani. Nagyon fontos szabály, hogy csak azt lehet módosítani, amit kifejezetten engedélyez és nem fordítva. Sokan úgy értelmezik ezt az alapszabályt, hogy ami nincs tiltva az engedélyezett, ez pedig óriási - már-már - végzetes tévedés.
Röviden néhány megjegyzés:
- Az eredeti homológlap szentírásként követendő, nem lehet improvizálni.
- A "mászóka" (bukóketrec), csak a "K" függelék szerinti lehet, vagyis nem lehet WRC-csövet hajlítani bele.
- Futóműbe sem nagyon nyúlhatunk bele. Szó sem lehet a külső tartályos, olajhűtős gátlókról. Marad a kornak megfelelő "egyszerű", ha akkor már volt állítható keménységű/magasságú, akkor az, különben "fapados".
- És értelemszerűen a korábbi vezérlőegységet sem lehet mondjuk egy új Motec egységre cserélni.
Nem egyszerű, de kezd komolyan érdekelni a dolog. Már egy napja csak a homológlistákat bújom.
(A poszt megírásához köszi az MNASZ Historic munkacsoportjának a hathatós segítséget!)