- a mikrofonnál Fekete Kálmán, igen az a Fekete Kálmán, és a poszt végén vargagixxxer új, egy órás videója -

… hogy miről beszélek?

Nos, a 40 éves Zsiguli-érzésről…

Megfigyeltétek-e már magatokon, hogy a rali szó hallatán általában az első és önkéntelen szó, ami a szátokra jön ez – Lada?

Én helyesbíteném egy kicsit, nekem a – Zsiguli!

Ha valaki ma beüti a google.com-ba a Zsiguli szót, a totalcaron máris olvashatja a Lada-kalendárium-ot, sokat megtudhat e legendás járgány történetéről. Az Interneten pedig se szeri, se száma a Lada kluboknak, rajongói oldalaknak, tuning tippeknek.

Hideg Jani és a "Szárnyas Fifi"

Kisvaszar – 1983, Mecsek Rali, BBK-futam

A sors kegyéből abban a szerencsében részesültem, hogy szinte együtt nőttem föl eme egyre inkább halhatatlannak, örökéletűnek nevezhető járgánnyal. Sőt, az 1980-as évek elején, egy amúgy kitűnő Skodáról átnyergelve rali- és hegyiversenyeken vezethettem is egy teljesen széria Zsigulit, 1983-ban, a Mecsek Ralin, Kisvaszaron pedig csúnyán össze is törhettem…  

 Fekete Kálmán - Nyitray Béla 1983-ban, a Volán Rallyen

Lenin-szobor megy, Zsiguli marad…

A négy évtizedre visszatekintésben halomra rakódnak bennem emlékek és döbbenetek.

A rendszerváltáskor hazaküldött, fél évszázadig „ideiglenesen itt állomásozó” szovjet hadsereg távozott ugyan, ám akarva-akaratlanul mégis itt hagyott pár dolgot. Néhány évig még országszerte álltak a Lenin-szobrok, a különböző hősi emlékművek, csak egyvalami élte túl a történelmi váltást: nem harci eszköz, nem is emlékmű, hanem egy autó, amely 40 éve lankadatlan és aktív résztvevője a hazai autósportnak: a Zsiguli. 

Amit az első évek után gyártói, nyilván üzleti szempontból – hogy a kapitalista piacon is ki tudják ejteni a nevét – átkereszteltek Ladára. A mai fiatalok, az újkori hazai ralik tinédzser rajongói már ez utóbbi néven ismerik és rajongják. 

Hogy is van ez? Egy 40 éve, Fiat licencből koppintott, szovjet mérnökök által továbbfejlesztett szalonautó ma a magyar ralik elsőszámú kedvence? 

Igen, kérem! Mutassanak még egy autómárkát a világon, amely képes ezt a hihetetlen bravúrt felmutatni!

Dani fiam kedvence

Csodaszerű és megkönnyeztető öröm számomra, hogy a most 18 éves Dani fiam szobájának fala ralis Zsiguli/Lada poszterekkel van kitapétázva. Tizenhárom évesen amatőr futamokon már ő is vezethette saját Zsiguliját, (egyik bátyja, Géza, noha legutóbb már Skoda Favorittal versenyzett, egykoron szintén Zsigulival kezdte), amivel három éve az első „sikeres” bukását is átélhette…

És álmai között első helyen nem az űrtechnikát képviselő WRC, nem is egy EVO akárhányas, de még csak nem is egy IRC modell áll – bár nyilván nem vetné meg egyiket sem… –, hanem… egy Lada! 

Lada kultusz

Az is örvendetes, srácok, amikor Lada pólókban virítotok a versenyeken, Lada feliratú zászlókat, molinókat lobogtattok, és vásárokban, interneten, különböző hirdetésekben vadásszátok ezt a négykerekű veteránparipát. Ne is szokjatok le erről, őrizzétek e márka hírnevét! 

Ismeritek a mondást? The blues never die...

Nyugodtan átalakíthatjuk és magyaríthatjuk így is: a Lada sosem hal meg!

De vajon tudjátok-e, srácok, hogy…

  • 1972-73 körül jelent meg a hazai autósportban az első Zsiguli, még csupán 1200-as motorral? 
  • Hogy az akkori Volán Autósport Szakosztályok élversenyzői kaphattak ezekből úgynevezett „vállalati versenyautót”?
  • Hogy 35-40 éve egy-egy magyar bajnoki futamon általában 40-50 Zsiguli is indult a széria kategóriában!
  • Hogy városomban működött az ország benzingőzös fellegvára: a Pécsi Volán Autósport Szakosztály, amelynek zsigulisait – Bálint Árpád, Simor Gyula, Donáczi György, Mahler József, Mischl György, Valcsics László, Tóth László, Kákonyi Attila, Szuhanyik László, később Ranga László, hogy csak párat említsek közülük – úgy félték az ellenfelek, mint hajdanán Európa a magyarok nyilait?
  • Hogy olyan ellenfelekkel csaptak össze, mint Klink János, Hideg János („bácsi”), Dudás „Kokó” Gyula, Gündisch Gusztáv, Gyabronka, Karg Feri? (és még hosszan sorolhatnám, ha mindenkire emlékeznék így, 60 éves fejjel…) 
  • Hogy a 70-es években e szovjet járgány lett Magyarországon az autós álmok csúcsa, és a versenyzők talán jobban örültek akkoriban egy új, a Merkúr telepről származó Zsigulinak, mint ma egy WRC-nek?
  • Hogy az átlagembernek, a „szocializmust építő” munkásnak (legyen volt az bár értelmiségi) előfizetéses rendszerben átlag 6-8 évet kellett várnia, mire megkaphatta álmai Zsiguliját?
  • Hogy a Zsiguli a „gulyáskommunizmus” jómód jelképe, a lakosság körében rang és státuszszimbólum, és a későbbi 1500-as modell irigyelt luxusautó – „a Cigány Merci” –volt?
  • Hogy a fentiek miatt ma féltve őrzött kincsnek számít egy „gyári orosz” Lada-kombi difi, féltengely vagy hengerfej, hát még egy Togliattiból megmaradt vezérműtengely?
  • Hogy az országos etalonnak számító mecseki Kemping-Árpádtető gyorsaságin mindmáig a Zsigulik egykori idejét veszik etalonnak?

Csapatás…

Bármelyik mai rali versenyre kimegyünk, szinte visszatérően hallani ezt a mondatot: „A Ladákat még megvárjuk, aztán megyünk…” 

Vajon, miért?

Mivel vívta ki ezt a hihetetlen csodálatot és tiszteletet ez az alapjában orrnehéz, ormótlan, férfierővel kormányozható, utasterében szinte „kötelezően” benzinszagú jármű?

Persze, tudjuk a választ: – Mert „csapatni” lehet vele – mondják a mai fiatalok…

Pedig ennél jóval többről van szó. 

Nem túlzás, ha azt állítom, a magyar autósportban a Lada lett a „Mennyei próféciák” technikai megtestesülése…

Fékút..?

A Ladánál igazából se 40 éve, se ma nem lehet fékút-ról beszélni, mert a minden képzeletet felülmúló fantasztikus technikai fejlődés ellenére, és a legzseniálisabb sufni tuning dacára mai viszonyításban a Ladákon ma „sincs fék”. 

A Ladához PILÓTA kell, akik érzi és bevállalja a kanyart. 

40 éve bizonyos szint, rang fölött álló versenyzőnek nem volt illendő egy Zsigulival fékezni, hanem csakis lendületből és lapjával, komplett őrült módjára becsúsztatni. Fékezés helyett megtette… 

 

1000 tó rali - 1978

Gumikérdés...?

Az meg mi? Tudjátok-e srácok, hogy a Zsiguli-hőskorszakban nem volt divat az elbénázott gyorsasági szakasz után magyarázkodni, mint ma, hogy ki hol, s miért „gumizta el magát”, mert a Zsigulin – az első években! – a mai értelemben „nem voltak gumik”! Csak kőkemény, egyfajta szovjet gyártmányú diagonál abroncsok, amikkel egy-egy mai, ilyen-olyan számozású EVO-kba született gyermek a garázsból se tudna kiállni, mert azt hinné, fakeréken gurul… 

Orosz Tél Rali - erről Ranga Laci is mesélt

Később, midőn megjelentek a különböző gyártmányú „fantasztikus” radiál abroncsok, akadt egy-két mágus – pl. „öreg” Hideg Jani bá’ –, akik esküdtek az Y-mintás lengyel Stomil gumikra, és abszolútot nyertek.

Az első Zsigulikon még csigaorsós, rásegítés nélküli KORMÁNY volt, amit erős férfikézzel és sebes karcsapásokkal kellett forgatni, oda-vissza, s a futam után mérhetően megnőtt a bicepsz átmérője…

Zsigulival az utolsó helyen is rang volt célba érni

Az evolúció hulláma

A szovjet autót is hamar utolérte a feljavítási őrület, a 80-as években már turbót (Kincses István, Kiss-testvérek) és injektort (Rasch Henrik, Klink János), Homan Tibor-féle „Mona Lisa”, és pályaversenyzésre alkalmas motorokat (Gulyás Imre, Gaál Pál) kapott néhány Zsiguli, hogy csak párat említsek a megszállott és egykoron igen jó nevű konstruktőrök közül. Ma pedig az egyik legismertebb a Havassy Motor, de ég vagy tucatnyit fölsorolhatnék.

Vilnius Fabrik Tuning Sport

A 70-es évek alkonyán Staszisz Brundza irányításával Vilniuszban megszületett a VFTS, Prágában a Metalex Lada, történelmi fordulópontot jelentve a márka életében. A magyar ralisportban a Renault egyeduralmát letörte a Lada VFTS, és Ranga László évekig abszolút győzelemre vezette ezt az autót.

De hová lett a varázslat?

Az évek óta technikai cunamiként hömpölygő, megállíthatatlannak tűnő technikai fejlődés, a tuningolási őrület mára kikezdte a Lada-varázsát: látni már különböző VW-motoros, BMW-hátsó hidas, ilyen-olyan futóművel megspékelt hibrideket, megszokott az amerikai dugattyú, és se szeri, se száma a jó nevű tuning műhelyeknek (egy részüket bemutattam a Lada VFTS varázslók I és II. kötetemben)

Nem ez vargagixxxer videója, ez még a "Szojúzban" készült

Kétségtelenül fantasztikus mérnöki, szakmai és mechanikai bravúr, amit kihoznak ezekből a vasakból – legutóbb már szekvenciális váltóval is felszereltek egyet (vagy többet?) –, ám a technikai csodák zabolátlan átvételével arányosan csökken a Ladák eredeti jellege… 

Komputer helyett csavarhúzó…

A Zsigulihoz nem kellett mérnök, mert sosem volt benne komputer – akkoriban azt se tudtuk, mi az –, ellenben pl. idősebb Béres József ezt az autót egy darab csavarhúzóval is be tudja hangolni, manapság is, ahogy azt 2010-ben, szemünk láttára meg is mutatta, amikor Debrőn jártunk a műhelyükben…

 A Zsiguli, az Zsiguli!

Rá egy hétre fiával együtt meghívtuk őket a Pécsi Rally Clubba, és a másnapi bemutató autózáson, a Baranya Ring Gokartcentrumban ifjabb Béres „Dodi” a pécsi „Szaki” barátunk BMW-jével tartott szájtátós bemutatót, majd pár körre átült Geiger Máté Ladájába. Alig tett vele két kört – nem kevésbé látványosan, mint a BMW-vel –, hirtelen lefékezett, kiugrott és feltartott kézzel így kiáltott a népes közönség felé ízes felvidéki magyarsággal: „Ázé’ á Zsiguli áz Zsiguli!”

És hol marad a látvány?

Az utóbbi években már alig érkeznek lapjával – sprint versenyeken, akár éppen Pécsett, Kálmánczi, Emődi, „Rocker”, Geiger, és még páran megörvendeztetnek minket (bocsi, fiúk, ha kihagytam párotokat)–, mert bár a méregdrága pályagumik számszakilag növelték a tempót, de közben megölték a látványt…

Lassan felmerül a kérdés: végül ezek már csak Lada álruhába bújtatott öszvérek lesznek? 

Szuhanyik - Hóman

2011 év elején távozott köreinkből a Pécsi Volán egykori fenoménja, Szuhanyik László. Életében tett óhajára most a kedvenc gyorsaságiján, Árpádtetőn szórták szét hamvait, az urnát egykori navigátora, Hóman Tibor tartotta az ablakhoz, a volánnál pedig Emődi Balázs ült, az autó pedig természetesen egy Lada volt…

Minap elment Klink Jani („bácsi”) is, még egy neves veterán a hőskorszak úttörői közül…

Az a 60 lóerő…

Végül ennyit: számomra széria Zsiguli marad az etalon, s aki beül nem kevesebbet vállal, mint fejet hajtani a „Királynő” előtt, aki megköveteli az alázatot… 

És most jöjjön egy óra tömény ladázás, szigorúan kilinccsel előre, vargagixxxertől:
 

 

Címkék: video lada zsiguli ot expo

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr282818887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.15. 15:02:33

Gondolom a Historic versenyeken lesz még látvány :) Amúgy meg respect to Lada :)

2011.04.15. 15:21:20

Uram! Megértem rajongását és tisztelem korát.Elfogadom,hogy elérzékenyülve emlékszik a Zsiguli és Lada versenyautókra,de ennyi és nem több.
A Lada-vagy nevezzük bárminek-az az autó volt amit a kiválasztottakon kívül a tömegek megvehettek. Volt Ladánk,1200,1500,1600 és 1500s.Uram! Az idő sem tudja széppé tenni az emlékezést.Apámnak az alvázvédelemmel kezelt,télen nem használt,újonnan vett,Merkuros ezerötöse két év alatt rohadt szét fűtött garázsban,az én első autómon pedig-1977 évjárat, 1200-mindent cseréltem ami az autóban volt.Váltó,difi és kikönyökölt hajtókar miatt motor.Télen nem indult-három elosztófedél,hátha az egyikkel elindul-nyáron melegedett és hengerfejes aztán csapágyas lett.Az ablakemelő beesve,kitámasztva,kapcsolók szétesve és az a 60 lóerő!? Vicc kategória.De legalább nem volt nagy terhelés alatt a fék.Ismerősöket,barátokat számolva 50-100 Ladát ismertem Ipari hulladék volt az összes és ez nem csak az én véleményem. Nem voltunk gazdagok,éltünk úgy ahogy abban az Ön által visszasírt rendszerben lehetett,de uram Ladát ne lássak,álmomban sem.
Megértem a nosztalgiát és az Ön könnyes-bús elmerengését,de nem tudok Önnel egyetérteni.
Jelzem,mai napig autózom,sok típushoz volt szerencsém de ha van lista amin nálam az utálat tárgyai szerepelnek,ott elsők közt van a Lada.
Ja és nem voltunk kiválasztottak,nem kaptunk soronkívüliséget a Merkurnál és nem versenyezhettem,nem Ladával,semmivel sem.Mert nem volt miből.
Nem savanyú a szőlő,csak ennek a Zsigulis világnak ne kelljen már szobrot állítani.És a Zsigulinak sem,az ugyanis a csórók közlekedési eszköze-jó esetben-és a kiválasztottak játékszere volt.
Ennyi,uram.

vancello · http://vancello.hu 2011.04.15. 15:21:57

Bearanyoztátok a hétvégémet, urak! :)

Grifter 2011.04.15. 15:51:36

Tehát a kedves író gyermeke biztos nem azért lett LADA fan, mert apuka is az? Értem. (Fail.)

pjotr007 2011.04.15. 15:58:40

A ladákat tudni kellett vezetni, de ennyi, ettől még nem lesznek jó autók.
Persze szépek az emlékek, és az évek mégjobban megszépítik őket, de ettől a lada csak egy lada marad.
Az egy csoda amit ezekből ki lehet hozni, de azért ha bármilyen más normális autóhoz hozzá lehetett volna jutni akkor ezekkel az akkor is elavult kocsikkal senki nem foglalkozott volna.
Ne értsetek félre nem akarom leszólni azokat akik ezekből az autókból ezt kihozták mert ez az ő érdemük, azoké akik vezették és azoké akik szerelték és tuningolták őket.
Abban, hogy a lada ilyen rally karriert befutott, az ezeknek az embereknek az érdeme, nem pedig az autóé....

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2011.04.15. 15:58:57

@Ranalt: Minden szava igaz!
Ideértve még a trabantot,dáciát meg a skodát is.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.04.15. 16:12:28

@Ranalt: A Lada a magyar ralisport egy meghatározó gyártmánya volt. Évtizedeken keresztül elválaszthatatlan volt a magyar autósporttól. Nehány fanatikust leszámítva, senki sem az utakról hiányolja ezeket az autókat, hanem a pályáról. Mert nem volt azóta sem ilyen kiegyenlített küzdelem egyetlen kategóriában. Ezt azért csak megénekelheti a magyar rali egyik legismertebb krónikása, ugye?

Magyar[HUN] 2011.04.15. 16:12:29

Csodálatos cikk! Fekete Kálmán fertőzött meg a rallyval és a Zsigulival, amikor három éve egy pécsi antikváriumban megkaptam a 130 méter zuhanás című könyvet. Azóta még rongyosabb lett ez a könyv,plusz a Száguldás mámora kötet is,ami rá egy évre lett az enyém. Köszönöm!
Magyar égen magyar Isten,a Zsigulinak párja nincsen!

belagezabela 2011.04.15. 16:50:13

@Ranalt: Ja pont hasonlóra gondolok én is mikor fél évenként jön egy retró írás a Lada a világ csodája a magyar rallye-ban.
Érdekes Ferjánc Attila Renault 5-el nyomta éveken át a nagy Ladás időkben.
Ezt engedte a hatalom, slussz. Fel kéne már ébredni ebből az álom világból.

rasn79 2011.04.15. 17:00:26

klasszikus építési mód, anno nyerő volt... (rallyban)
ruszkik nyomatták a promóciót, meg adtak hozzá sok-sok "lehetőséget"...
amúgy ha jobban megnézitek, nem elsősorban az eredményességük volt a csúcs, hanem a látványosságuk! a drágább gépet vezetők amúgy sem szerettek kockáztatni annyit!
hajrá Skoda 130LR =:-P

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.04.15. 17:02:23

@Ranalt:
Azért a verseny Lada egy kicsit más tészta és itt most arról van szó. Nekem is volt egy nagy szelepes, nagy csatornás, nagy tengelyes Ladám, Bilstein gátlókkal, paraszt sperrel és az mosolyt tud az ember arcára csalni. Járósnak nekem sem kellene, mert eljárt felettük az idő, de egy jól megépített jáccós autó az sose rossz. :-)

feketebarany666 2011.04.15. 17:15:17

Sosem szerettem. 1-2 vfts erdekes volt tenyleg, meg a wankel, de maga a zsiguli mar amikor elkezdtek gyartani egy elmaradott technika volt.
Rossz kormanyohatosag, konnyu hatulja stb.

A fiat testvere azthiszem h 64 ben volt az ev autoja...

2011.04.15. 17:20:46

Én senkit megbántani nem akartam,sem érzelmeiben sem pedig véleményét illetően.De még egyszer leírom,a Zsiguli vagy Lada egy eszi nem eszi nem kap mást jármű volt,az utcán.És itt most nem is beszélek a Trabantokról,Skodákról,Wartburgokról mert magamra húzok fene tudja hány rajongót.
Én annyit mondok,ezek a szocialista autók,főként a hetvenes-nyolcvanas évekre valami elképesztő lemaradásban voltak a nyugat autóiparához mérve és azt gondolom ez tény.Csak a gyártások megkezdését és/vagy a licencadó gépek évjáratát kell megnézni./Fiat 124,125,128,650 vagy Renault 12/.
Az utcaképet márpedig ezek az autók határozták meg,nem edig a külkeres,maszek,ügyvéd,fogorvos,gebines kézben lévő Opelek vagy VW-k.
Megéltem,átéltem,tudom.
Ami a versenyeket illeti,elfogadom a komment írójának hozzáértését,de ettől függetlenül a Zsiguli a közlekedésben egy ipari hulladék volt és ezt a tényt az idő sem szépítheti meg,szerintem.

belagezabela 2011.04.15. 17:31:59

A trabant egy visszafejlődés az egész szoc táborban, a skoda próbálkozott, de hát őket is megkötözték, igaz próbáltak fejlesztgetni, talán ők voltak akik a fejlesztésben egész jól nyomultak.

Magyar[HUN] 2011.04.15. 17:36:06

Rossz látni, hogy a kommentek megint a szokásos fikázós irányba indultak el,főleg egy ilyen szép írás után...

F 131 2011.04.15. 17:44:22

@Ranalt: Szerintem senki nem vitatja, hogy ezek az autók a mai világban már nem állnák meg a helyüket, de azért kezeljük a helyén a dolgokat, a 70-es évek elején a Zsiguli nem lógott ki az átlagból se le, sem felfele. A VW javában gyártotta a bogarat 44 le-s motorral, a Kadett és az Escort alap is 50-60 le körüli hátsókerék hajtású volt. Az hogy a fejlesztések vagy elmaradtak vagy felemásra sikerültek, az más kérdés. Amúgy a cikk szerintem is jó, öröm olvasni, ha valaki olyanról ír, amit szeret.

TomT 2011.04.15. 18:02:35

Szerintem semmi probléma nincs. A poszt is remek, de Ranalt véleményét is abszolút értem. (Ráadásul nem is bántóan fogalmazott.)
Hadd legyek én pl. az, aki azt becsülöm nagyra, hogy ebből az újkorában is elavult instrumentumból olyan sporteszközt faragtak, ami sokaknak okoz a mai napig örömöt.

2011.04.15. 18:32:41

@TomT: Köszönöm,hogy megláttad,én senkit nem akartam megbántani,most sem teszem.
Tudod,egy kort amelyben élsz meghatározzák az akkor körülötted lévő tárgyak is.
Én valamikor annak a rendszernek a vége felé voltam huszonéves,mégsem tudok nosztalgiázni egy Zsigulin.Pedig imádom az autókat.
Ami pedig a Ladák 40 éves sikertörténetét illeti,hát én úgy gondolom egyszerűen nem volt más.Nem a B csoportos autókra gondolok-az egy más világ-de itt megállt az idő.Ha felteszem,annyira jó a Lada,akkor a FIAT miért nem a 124-est fejlesztette? Olaszországban nem is futott versenyen. Ment a 125 keveset aztán a 131 sokat.A világ fejlettebb része elment a Lada mellett,itt pedig maradt a tuning.

2011.04.15. 18:47:08

@Magyar[HUN]: Én -amennyiben rám céloztál-nem "fikáztam",persze akinek nem inge nem veszi magára.
A cikk szépségét nem vitatom,megértem azt is,hogy nyilvánvalóan sokakból érzelmeket vált ki.
Én a véleményemet írtam le,kétségtelen,hogy nem érzelmi alapon.
Nyilván volt van és lesz olyan poszt,ami engem is megfog,de ez most nem az volt.

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.04.15. 18:50:38

Nem tudom hogy a cikk vagy a video volt e jobb :))))

En azt vallom tovabbra is hogy v8 de azert elmorzsolok par konnycseppet a szemem sarkaban a zsigak miatt ;)

pjotr007 2011.04.15. 19:09:18

@B. Capelluti: Az, hogy elválaszthatatlan volt az nem azért volt, mert olyan jó autó....
Azt kell tudomásul venni, hogy akármelyik ladás nagy név bármikor dobta volna el a ladát egy jobb autóért.
Csak ugye azt nem lehetett, hogy ők kapnak rendes autót, meg valutát és a többiek meg nem, így inkább mindenki ladával csapatott.
Ez nem fikázás, csak nem szabad a nagy nosztalgiában elvakulni.
Nyilván aki a 70-es években volt fiatal és ladával nyomta annak ezek a legszebb évei és nem adná semmiért, az is tény, hogy a magyar rallynak ezek igen szép évei, sok nagy névvel, sok olyan emberrel akik kihozták a ladából amit lehetett.
Szóval szép évek voltak, élvezet nézni ezeket a videókat, versenyeket, nézni a ladán nevelkedett öregeket ahogy ladával alázzák a sok-sok millás autóval menő srácokat, az is egy csoda, hogy ebből technológiai fostalicskából ilyen gépet lehetett faragni, de ettől a lada még nem lesz egy jó autó.
Az lehet, hogy 1970-ben még éppen nem volt elavult a saját kategóriájában, de azért akkor is voltak már olyan autók amik azért egy csöppet jobbak voltak, ha már fordot emlegetett valaki, akkor azért akkor javában versenyeztek a Ford Capri GVX 40H-k, MK1 twin cam-ek, stb, stb.

De ez persze semmit nem vesz le a ladás versenyzők, szerelők érdemeiből.

AttiLADA · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39435 2011.04.15. 19:37:16

@Ranalt:
Sziasztok! Ha valakinek nem tetszik, miért ír be negatív kommenteket, bármilyen szépen van megfogalmazva?!? Azért ez már túlzás! Pedig milyen jó cikk a márka rajongóinak, és valóban egy szinte újjászületett korszak a mai napig. De ezeket már írták előttem, és igazuk is van! Ez nem arról szól, milyen elavult technika, hanem hogy mit érzel belül és mi jut róla eszedbe! Gondolhatják a kommentelők, hogy a nagy részünk elfogult A Ladával kapcsolatban? Mégegyszer kérdezem: akkor miért ír be? Hogy a maradék kedvünket is elvegye? Nem fog sikerülni! Így elrondítani egy ilyen megható cikket... mondhatom szép... Maradok tisztelettel: Attila

AttiLADA · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39435 2011.04.15. 19:39:03

A kedvenc részem:

"Nem savanyú a szőlő,csak ennek a Zsigulis világnak ne kelljen már szobrot állítani.És a Zsigulinak sem,az ugyanis a csórók közlekedési eszköze-jó esetben-és a kiválasztottak játékszere volt.
Ennyi,uram."

Azért ennyi gonoszság kevés emberbe szorul ám!

AttiLADA · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39435 2011.04.15. 19:55:59

@Magyar[HUN]: Szia! Egyetértek Veled! Amióta elk*rvult az Internet, azóta ez van sajnos, el kell ismerni. Valakinek erre is van ideje, hogy mindenhova írjon.

Magyar[HUN] 2011.04.15. 19:58:50

@Ranalt: Elnézést a fikázás szó használatáért,de @AttiLADA:-val értek egyet!

TSiga · http://alfaamore.hu 2011.04.15. 20:31:23

Egyszer voltam rally futamon, mégpedig az esztergomin. A WRC-k és az N-es,A-s gépek csak elmentek előttünk. A Ladákat várta mindenki. Amennyiben a Zsigulátor ipari hulladék volt, akkor vegyük ide a bogarakat és a többi KGST autót. Kevesen jártak ám Tatra V8-cal. Kedves Ranalt! Ön mivel járt akkor? Itt azt kell nézni, hogy a fanatikusok nem azt látják, amit Ön említett, hanem azt az időgépet-veteránt, ami emlékezteti fiatalságukra.

2011.04.15. 20:31:56

@AttiLADA: Gonoszság?!

Nem,ez a valóság. A csórónak -mint amik mi voltunk-jutott a zsiguli mint közlekedési eszköz,mint "féltett kincs",a tehetősebbeknek jutott mint játékszer.Ez nem gonoszság,ez tény.Ezen nincs mit szépíteni,ez így volt.

AttiLADA · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39435 2011.04.15. 20:36:25

@Ranalt: Szia! Szerintem igen. Az viszont melletted szól, hogy szépen fogalmazol. De vedd figyelembe, hogy itt vagyunk mi is. Mi, Ladások. És pár viccen kívül nem kenyerünk a másik, vagy a másik autójának a leszólása. Ennyi.

kockaezerhat 2011.04.15. 20:37:04

Az előbbi kommentekből kiderült hogy ki az autószerelő,szerintem egyikőtök sem.Még hogy a lada nem indul be télen?Én már javítottam jó pár autót,márkákat nem kezdenék sorolni,de ha egy autó normálisan be van állítva,annak indulnia kell akár -30 fokos hidegben is.Az anno keleti blokkos autók között a Lada volt a leginkább strapabíróbb autó,és motorját tekintve a legmodernebb abban az időben.A Skodák és Daciák labdába sem rúghattak mellette az elavult ócska ohv vezérlésükkel,és az abszolút semmitérő hűtési rendszerükkel,az előbbit a skodákra értem.A Dacia az egy külön fogalom. Volt párhoz szerencsém még jó pár évvel ezelőtt,mint villamossági szerelő.A soha véget nem érő elektronikai hibák sokasága ez az autó,a kapcsolók és gyors csatlakozók hihetetlen gyenge minősége,minta tejfölös dobozból lett volna fröccsöntve.És még folytathatnám az autómárkák sorolását de a lényeg az az hogy a Ladák a mai világban főleg az emissziós értékeik miatt lógnak ki egy kicsit a sorból,de ezek az autók még mindig mennek a többi keleti meg már nagyon régen be lett olvasztva.Egy kis érdekesség képen elmondanám mikor még a szakmát tanultuk anno,szerkezettan órán mi máson mint Lada motoron tanultunk,már akkor kezdtek tuningolgatni,széria motorokon.A lényeg az hogy ezeket a motorokat már akkor 1.5 és 2 szer es biztonsági szorzóval gyártották ami azért nem egy elhanyagolható dolog,aki tudja hogy miről is van szó. üdv:öreg szervizes

2011.04.15. 20:40:36

@AttiLADA:

Valóban,az interneten vannak fórumok ahova véleményt lehet írni.Én ezt tettem,minden bántó szándék nélkül.
Vélemények márpedig nem feltétlen kell hogy azonosak legyenek.Abszolút elkeserítőnek tartom,hogy ilyen indulatokat tudott kiváltani egy -ráadásul nem is egyedülálló-vélemény.

AttiLADA · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39435 2011.04.15. 20:45:11

@Ranalt: Értelek, hidd el. Én sem egyedülállóként "sértődtem meg", védem a típust! Elkeserítőnek tartod?!? :-) És mi mit szóljunk? Tapsoljunk? Már jó, hogy nem mi kérjünk elnézést!

AttiLADA · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39435 2011.04.15. 20:47:49

Ranalt, és akinek ez az élete?!? Egyáltalán rémlenek a megemlített nevek, emberek neked? Mondd az arcukba a véleményed!

2011.04.15. 21:01:31

@AttiLADA:

Igen,mondanak.Léhi éppen úgy mint Ranga,Ferjáncz,Dibusz vagy Zsemberi.Ráadásul volt Ladám/Zsigulim/nem egy,hanem egymás után négy.Szegény voltam,arra tellett.De itt másról van szó,egyszerűen csak különbözik a véleményünk.Ennyi.

AttiLADA · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39435 2011.04.15. 21:04:04

@Ranalt: Rendben. Négy? Nem semmi! A végén még együtt fogunk sörözni! :-) Igen, különbözik a véleményünk.

2011.04.15. 21:15:02

@AttiLADA:

Akár sörözhetünk is.
Mindenesetre az autókat feltételezem mind a ketten szeretjük,különben nem lennénk itt.

Run in The Sun · http://roadworks.blog.hu 2011.04.15. 22:15:27

Egy bizonyos idő és rajongási faktor után már nem érvek és technikai adatok vannak hanem hitrendszerek. Ezért is kár vitatkozni.

Nekem a gyerekoromban a Zsiguli volt az "autó" és abban nőttem fel...ez már örökre meghatározza a hozzállásomat hozzá. Van aki szereti, oké van aki nem de az ne rontsa el a mások örömét.

Tapasztalatból mondom számtalan eset és autó/motor után: ha egy járművet gondoznak és szeretnek is azzal nem lesz baj! Jól mondta a fenti szerelő szaktárs! Ja és bármilyen butaságnak hangzik is: -ha szereted nem hagy cserben! :)

parasztvakitas 2011.04.15. 22:33:44

mai napig abbol elek amit a zsigulin szedtem ossze tapasztalatot ui. nem ijedek meg ha kimegy a segge az autonak, sot 'biztatom' is erre
sajna elsokerekessel jarok, de kiolte e lelkem - egy szemet dolog

nekem ne jojjon senki a biztonsaggal, telen is nyari gumival jartam/jarok

mig masnak ez gyilkossag addig elmondanam VAN ELET A FOLDON! tessek megtapasztalni mi az auto

nagyon jo iras, nagyon jo video, nagyon koszonom! feldobta az estemet

parasztvakitas 2011.04.15. 22:37:16

elfelejtettem, a zsiguli sosem volt a csorok autoja a szociban...

AttiLADA · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39435 2011.04.15. 22:48:23

@parasztvakitas: Szia! Ezt én is elfelejtettem előbb. De ha éveket vártak rá, akkor eleve nem a csóróké volt. Kevés a pénz nem egyenlő csóró! A szeretet a lényeg!

2011.04.15. 22:48:26

@parasztvakitas:

Ha nem a Zsiguli,akkor mi volt a csórók autója? '89-ben az akkor 12 éves ezerkettest lejárt műszakival húszezerért vettem meg.Az ecserin egy farmer kétezertől indult,egy mikrohullámuért a Ráday utcában 20 000-t adott a bizományos.

Ranalt (törölt) 2011.04.15. 22:51:09

Akkoriban 6-8 évesen egy kásért 150 000 lehetett kapni,de az már 1200 s volt.

vincent923 2011.04.15. 23:14:38

Ismét egy kellemes írás. "A magyar Rally örök és legnagyobb becsben tartott autója"

A mi családunkban sosem volt Zsiguli, fogalmam sem volt róla hogy milyen lehet, mégis ezt akartam venni. Rengetegen lehülyéztek, hogy Ladát azt ne, stb stb... de én nem bántam meg azóta sem azt a piros 2107-est. :D

Csapatós autónak kiváló, de szigorúan csak rajongóknak! Szeretni is kell, nem csak kihasználni!

Raliban a látványért szeretik a leginkább. A sok sétakocsikázó evo 9es barom után felüdülés látni egy keresztbe-hosszába és jóval nagyobb tempóval közlekedő VFTS-t.

GiXXXer 2011.04.15. 23:43:53

@Ranalt: Ha egyszer kilátogatnál egy rally-ra, megértenéd a rajongást! Hátul kapar, és nem kell nagyon félteni, annyiba kerül mint egy WRC lengőkar, tehát vállalósabban autóznak vele. Amatőr rallykon, sprinteken se szeri, se száma a Zsigulis versenyzőknek, és hatalmas örömujjongással üdvözlik a Ladákat. És esetlensége végett általában fele tempóval is kétszer olyan látványos, mint egy aszfalthoz tapasztott Mitsu vagy Subaru.

Ha van türelmed végignézni a végén a videót, megérted! ;)

Megéri!

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.04.15. 23:45:41

@Ranalt: Örülünk, hogy itt vagy, és kommentelsz. Csak így tovább! (Tényleg, lájkoltál már bennünket a facebookon?) ;))

89-ben már volt világútlevél, farmer az ecserin, és nagyjából mindenki szart mindenre, ami orosz (megszűnt a kötelező orosztanulás stb.) És addigra már a magyar ralisportban is nagyobb számban jelentek meg a külföldi autók.

Nem kell szeretni a zsigulit. Nincs az a pénz, amiért magamnak vennék. Sőt soha nem is vonzott az azzal való versenyzés.

Egy viszont biztos, vannak urak, "akiket Togliattiban raktak össze", mert a VFTS-ükben élnek csak igazán. Kb. fordított terminátorok ők, fém váz az élő szöveten. Talán elég csak Balatonyi Árpit megemlítenem, és mindenki érti miről beszélek.

Ja, és persze sem a Ladát, sem pedig a korszakot nem sírom vissza, csak azokat a szép pillanatokat, amiket megfelelő emberek, a megfelelő vasban nyújtani tudtak.

A mai poszt egyébként illeszkedik egy sorozatba. Ezt a sorozatot az old és youngtimer raliautók fűzik össze. Az ok pedig viszonylag prózai: most három napig OT expo van, melynek díszvendége a Magyarországon 40 éves Lada (a veteránzsigulisok, hogy pontos legyek).

Szerintem gyere ki a családdal, ha már úgyis szereted az autókat, és nézz körül.

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2011.04.15. 23:48:35

Jó cikk!!! Egyetlen apró észrevétel: A VFTS nem Vilnius Fabrik Tuning Sportot jelent. A VFTS rövidítés a „Velnyujszkaja Fabrika Transzportnyih Szredsztv” szavak rövidítése (Vilniuszi Közlekedési Jármű Üzem).

Gaboracing 2011.04.16. 00:06:53

Ranalt!2008-ban történt,hogy biza 1 év spórolgatás után meglett a készpénzem egy igencsak jóképességű suzuki ignisre.Aztán elkövettem egy "hibát",felléptem a használtauto.hu-ra és ott megláttam a kis szerelmemet.Ő pedig egy Lada 2105 volt.1988-as gyártmány,2007-ig első gazdás autó volt,vezetett szervízkönyvvel,73 ezer km-el.Pécsről mentem fel érte Pápára.Egyetlen egy alkalommal hagyott cserben,mégpedig azért mert az 1988-as Ac-pumpa megadta magát.Közben ütöttem ki alóla hátsó futóművet és satöbbi.Az autón 185/55 R14es gumik voltak,és kis kormány,mindezzel együtt az általad mondott nehéz kormányzás kábé annyira jelentett nehézséget mint amennyire egy orrkönnyű skoda 120L kormánya.Az én 88as autóm az utcán állt,és még most is..totálkárosan ahol rajta van a festék,biza nem rohad sehol.Aztán vásároltam utána egy másik Ladát,és mindemellett Rallye Sprintben is egy N csoportos Ladát kormányzom.Azt az érzést amit akárcsak egy széria Lada ad,akár 50es tempóval...egyik autó sem adja.Ültem már Lancer evo-ban,jaguarban,mustangban stb.A megbízhatóságról és a luxusról meg annyit,az ember valaga el van kényeztetve,elektromos tükör,motoros ülés,de mi van ha megáll?Tetszik biztosan tudni ma már nem minőségi gyártás van hanem mennyiségi.Az autókat nem hosszú távra tervezik,épp ezért megbízhatatlan szarok.A másik dolog amit még mondanék,mindenhol megy a picsarázás ilyen-olyan nyugati autóra,csak hát ugye a törlesztőt is kell fizetni....és amennyit Te buksz egy új autón abból én még veszek jó pár Ladát.Az a 60 lóerő.....hát én remeterétnek felfelébe egy kis apuka kedvencét megfogtam a nagy fekete 2.5 Galaxyjával.Bátornak kell lenni és el kell hinni hogy befordul.Meg minek xszáz lóerős motor?ha elúszik alattad,azt sem tudod mit kezdj a helyzettel.Aztán meg lehet az a baj hogy a család ladáját karban kellett volna tartani,meg a haver garázsa lehet párás volt és szétrohadt.Nálam érdekes,sosem volt komoly probléma a kocsival,,,3 lada után...és beülök,tankolok,olajat cserélek és megy!Megy közúton,megy fekete edzésen,megy hóban,sárban...sosem áll meg.Ja és autószerelőként van rálátásom az általad nagyrabecsült nyugati autókra.....Köszipuszi,inkább Ladázok.

AttiLADA · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=39435 2011.04.16. 00:13:30

@vincent923: @GiXXXer: @B. Capelluti: @Gaboracing: Hű, nagyon szépen megfogalmaztátok! Átjött, Bennetek van az L faktor!

baseldon 2011.04.16. 00:13:45

Ocsecskeim, eloszor probaljatok ki mindet, es utana osszatok az eszt, hogy mi jo, mi nem. Es eloszor is, mire jo. Intuicio nelkul pedig nem erdemes ilyeneket olvasni, mert akkor ugy sem erted.
En is zsigulin kezdtem, trabi volt az elso kocsim. Szar volt mindketto a fiat regatahoz es a kesobbi mazda 626-hoz kepest. Na de mindket utobbi is szar volt valami mashoz kepest. De csak akkor, ha a normal kozuti kozlekedest nezzuk. Ha elvezetrol es erocsusztatasrol van szo, akkor zsiguli olyat tud, amit a modernebbek nem. Hatul hajt. Ettol jo. Aztan en is ultem az 5os bmw-ben, en is ereztem, hogy mire lenne kepes, de azt az ara miatt nem nagyon viszed be az erdobe maxigazon "vagy befer-vagy nem" "vagy beveri az aljat-vagy nem" stb. repeszteni. Inkabb hajtogatod meg a zsiguli lemezeit kicsit, mert az adja az elmenyt ezen a penzugyi szinten.
Kozutra mar nem ulnek zsiguliba, mert szar, de soha nem felejtem el a zsigulis eveket, amikor nem mertem a fakat eszrevenni az erdoben, nehogy elkapjam az egyiket. Akinek meg az maradt meg, hogy nem indul be es itt romlik el es ott nem megy, annak meg ma is azt ajanlom, jarjon villamossal, mert nem valo neki jarmu. Ugyan is nem tartja megfeleloen karban a jelenlegi autojat sem. Egy kozepesen kezelt zsiguli minusz akarhany fokban is beindul, A bakelit elosztofej meg olyan amilyen, es sokkal olcsobb, mint barmi, tehat tarts belole 5-t magad korul, hogy ilyen bananhejon ne csussz el.
Es szandekosan nem emlitettem egyetlen valosagos sportkocsit sem, mert azok megint mas kategoria.

rolls 2011.04.16. 00:58:41

@Ranalt:
- most tényleg az van, hogy beülsz a FradiBközépbe, - és elmagyarázod, - mitől jobb az Újpest? (vagy fordítva, - ez most tökmindegy.)Ez nem bátorság, - ez valami más... :(
-amúgy be lehet oda ülni, - csak tudni kell viselkedni... : )))
Lada Forever!

GiXXXer 2011.04.16. 01:05:45

@AttiLADA: ha sikerült megnézned a fentebb található egy órás szösszenetet, abból is átjöhetett, hogy "komálom" a Zsigulátorokat (Zsigulis terminátorokat) :)

A héten már annyit buzeráltam a filmet, hogy esküszöm VFTS-sel álmodtam. Asszem meg akartam venni egyet, de homályos kicsit, megzavart egy C4 WRC hangja, amivel ébreszt a telefonom... :)

Bár az elgondolkodtató, hogy ez utóbbi ára...khm...durván százszoros. Nem mondok sokat, ha azt mondom, az ORB+R2+túra összes Ladája ér annyit, mint egy C4 WRC. Látványban van százszoros??? :)

Búvároktató 2011.04.16. 07:02:27

@GiXXXer: Látványban a Zsigulátor 100x-os )))

Búvároktató 2011.04.16. 07:04:28

Az este megnéztem a videót és miután lefeküdtem az asszony mellé és zsigulátorokról álmodoztam! Na akkor mi az a Szerelem?????????

Ranalt (törölt) 2011.04.16. 09:36:10

@B. Capelluti:

Igazad van.Rosszul közelítettem meg az egészet.Itt nem egy "közlekedési eszközről"van szó,hanem a szenvedélyről.
Az érzelmeket pedig nem lehet és nem is szabad racionálisan nézni.

Autódarublog · http://autodarublog.blog.hu/ 2011.04.16. 09:47:18

Ha már a Kálmánczi név szóba került. Így autózik egy pécsi, lelkes, "amatőr" Ladás: www.youtube.com/watch?v=Uo7pssWyzdE

2108face 2011.04.16. 12:42:31

@Ranalt: Egyetértek. Elképesztően elavult autók lettek a 70-es évek végére. Ám ha csak a kerek lámpásig tartják meg a licencet, akkor nem lett volna gáz. A kocka Lada megszületése viszont 80 körül, egyszerűen megmagyarázhatatlan, tovább vinni ugyanazt a technikát.. Mi a fax?:D Ezzel nem akarok egyik rajongót se elszomorítani, de ez a helyzet, hogy maguk alatt vágták a fát a 2105/07-el. 80-ban a Samarát kellett volna bemutatniuk helyette, ami ugyebár korszerű elrendezésű autó volt.

McK (törölt) 2011.04.16. 17:50:02

@Ranalt: Az a baj,hogy olyanról alkotsz véleményt,amiről fogalmad sincs.
Körülbelül olyan olvasgatni a kommentjeidet,mint amikor a 10 éves srácok beszélgetnek arról,hogy ők ugyan el nem tudják képzelni,hogy mi a jó a dugásban..

Jah..hát ha nem dugtál,nehéz is elképzelni.

Jössz azzal,hogy de neked volt utcán ,és minden szar volt benne.
Nos ,ez egyrészt azért nem ugyanaz,mert a 10 évesek is láttak pornófilmet,de ettől nem lett belőlük Rocco.

Másrészt,ha valakinek egy ilyen egyszerű,faék bonyolultságú autóval ennyi baja volt,akkor az egy trehány,műszaki antitálentum,és legkevésbé az adott típus tehet róla,hogy ennyi baja volt.

A zsiguli ugyanis a saját korában egy rém robosztus, erősen túlméretezett valami volt.

Természetesen mindent tönkre lehet tenni.
Mindent,még egy 123-as Mercit is,pedíg azt nem könnyű.
De ipari hulladéknak a saját korában az utcait sem lehetett hívni,mert a választható alternatíváknál akkor is klasszisokkal jobb volt..

Végezetül pedig,nem vall emberi lojalitásod nagyságára az a tény,hogy mások örömébe szándékosan belerondítasz.
MÉG AKKOR SEM,ha nem káromkodsz hozzá..

Tudod,felénk nem szokás a nagymamáról áradozó nagypapa szemébe mondani,hogy az a hölgy,akivel 30 éve élt,és akkoriban bombázó volt,mostanra egy szottyadt öregasszony lett.
Még akkor sem,ha tényleg így van. Mert könnyen meglehet,hogy ő ma is annak látja,akit 18 évesen feleségül vett.

Annyiban maradjunk,hogy ,ha egyszer,lesz lehetőséged beülni egy igazi Lada,vagy zsiguli versenyautóba,ne habozz..
Szégyenlősen fogod motyogni magad elé,hogy ezt nem gondoltad volna..

És meg fogod érteni rögtön.

viktorio007 2011.04.16. 20:07:06

Úraim!

A Ladázás/Zsigulizás egy életérzés. Aki nem született autóbuzi az nem értheti.

Kisfiam most múlt 1 éves és tudja mi a különbség az autó és zsiguli között.

Ranalt (törölt) 2011.04.16. 22:05:04

@McK:
Már leírtam,rosszul közelítettem meg a dolgot.Érzelmekkel nem lehet,nem kell és nem is szabad vitatkozni.Ebben igazad van.Káromkodni nem feltétlen szoktam,de ettől még véleményem van.Nem vagyok autószerelő,de azt továbbra is állítom,lehetett túlméretezett a Lada,lehetett rá nagyon vigyázni de a nyolcvanas évekre -és itt utcai autóról beszélek-minden volt csak jó nem.Ezt állítom.I-s,Z-s,P-s és K-s is volt meg három betű három számos is a közvetlen környezetemben és nekem is.Nem tudok más jót mondani ezekről az autókról,mint azt,hogy -szerintem-a Skodáknál,Wartburgoknál jobban voltak használhatóak.
Persze,mondhatod hogy a Tied 85-ben ment százhatvannal és hetet fogyasztott,csak mint tudjuk ez így ebben a formában nem igaz.
A verseny Lada az más,azt elhiszem.

t72 2011.04.16. 22:24:49

Ha valaki fiatalon nam csapatott ladával nem is tud itt a sorok között olvasni.Nem érzi a "ritmust".De vagyunk egy páran akik érezzük és ez így a jó!

paker 2011.04.17. 01:33:17

A Lada/Zsiga az tökéletesen olyan, mint ahogy ezt Fekete Kálmán úr írta! Nem kevés kilométerrel és autós tapasztalattal a hátam mögött mondhatom, a Lada az valami különleges! Tudom az eszemmel, hogy minden szempontból rossz, akárhogy is magasztaljuk. Konstrukciós hiba, gyártási hiba hátán. Eltekintve az etalon "előlmotor-hátulhajás" rendszertől, már itt a rossz autók közé kellene sorolni. Volt szerencsém vezetni nem egy, nagyszerű autót. M3-as BMW, 911-es Porsche, Toyota Supra, Evo IV RS és még 2-es Ford Escort raliautót is! És persze értelem szerűen, klasszisokkal jobbak voltak, mint a Lada. De! Itt a de! Két ember él a földön. Aki szereti és aki nem. Én imádom a Ladát! És nem tudom miért! Lehet, mert gyerekkoromban, annyi Lada volt a versenyeken és elkápráztatott a hangjuk, a stílusuk és a jól ismert "bródszlájdolós" kanyarvételük. Vagy azért, mert azon tanultam meg vezetni. Nemvolt baj, ha tört a lámpa, kiugrott a gömbfej, hajlott a lengőkar, alkatrész mindig-mindenhol volt és van, szinte ingyen! Bár lehet azért kedvelem, mert azon tanultam meg autót szerelni? Ismerős érzelmek? Sajnos, a legtöbb ember nem ismeri ezt az érzést! A Lada, mondhatni a szükséges rossz, öröm az ürömben, életérzés. Kicsit molett, kicsit műveletlen, egy elit összejövetelen zavarba hoz! De felülmúlhatatlan az ágyban és istenen főz! Ilyen a Lada! Senki sem álmodozik róla, de mindenki örülne egynek!

F 131 2011.04.17. 04:06:46

Fiatal koromban autószerelőként, mostanság újautó értékesítőként melózok, valamilyen szinten rálátok mindkét témára. Érdekesnek tartom például, hogy ebben a témában sokan szívesen hasonlítanak (és nem csak itt) az élete végén járó, karbantartás teljes elhagyásával magát vonszoló Ladához egy új, vagy keveset futott autót, és megállapítják, hogy a Lada mennyivel rosszabb.
Volt zöldkártyásként mindig jót mosolygok a 15 l-t fogyasztó történeteken, jól beállított gyújtással, karburátorral a Lada képes volt 8 l körüli átlaggal eljárni + alajáraton 2,0-es, fordulaton 1,0-1,5-es CO-val, 300 körüli HC-vel. Amiről még kevés szó esik, sok mai mérnök nagyon örülne, ha tudna olyan váltót csinálni, mint a Zsigáé. No meg arra is kíváncsi lennék melyik mai autó bírná ki azt az igénybevételt, amit a lomis Ladák kapnak.
Aláírom sok apró-cseprő hibája volt, de szinte sose hagyott ott, és a legapróbb faluban volt olyan ember aki mozgásképessé tudta tenni. A mai autóknál a hibák ugyanúgy megvannak, csak sokkal kevesebben értenek hozzá.

Mr.Autosportfan · http://mrautosportfan.blog.hu/ 2011.04.22. 08:38:22

Ebben a videóban is sok Lada van:
www.youtube.com/watch?v=1m-qlwn_dW4
100 Lake Rally 1991 Észtország

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.05.25. 15:17:20

Meghatározta a fiatalságomat az, hogy aknában kuporogva bütyköljük az oroszt, hogy aztán megint szét lehessen rúgni.. Imádtam.
Valahogy Ladát vezetni jó érzés, és nem tudom megmondani, mitől.
68 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (129) Turán Frici (13) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) wrc (277) WRC (24) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása