A napokban újra előkerült a téma: miért kell lassító és melyik az ideális megoldás. Az FIA-nak volt egy olyan szabálya, hogy a gyorsasági szakaszok átlagsebessége nem haladhatja meg a 130 km/h-t. Ezt a szabályt alkalmazták 2005-ben és 2006-ban, amikor két részre szedték a Finn rally leghíresebb gyorsasági szakaszát: Ounipohjat. Idei évtől már ez a szabály nem él, de a köztudatban ez még mindig benne van.
A magyar pályák adottságai miatt szükséges a lassítók beiktatása. Az ORB versenyein, az RVSZ alapján teherautó gumikból, vagy pántolt, legalább három gumi magasságú személyautó gumikból kell kialakítani, és figyelemfelkeltő módon jelölni kell (pl.: színes anyaggal burkolni). Az RSB engedélyével más anyagból is felépíthető. A lassítók előtt 150 méterrel előjelző táblát kell elhelyezni. Nagyon fontos, hogy a lassító területe nézők elől elzárt terület!
Magyarországon általában teherautó gumiból készített lassítók vannak. Lassítóként jól funkcionál, de az autóban nagyon nagy kárt tud csinálni, ami nem is biztos, hogy azonnal előjön.
A személyautó guminak sok esetben nincs visszatartó ereje. Néhányan versenyző sportot űz abból, hogy ezeket a lassítókat szétbombázza. Van olyan bajnokság, ahol a lassítórombolásért büntető másodperc jár: kis hiba (ha csak egy gumiperemnyivel tolja arrébb a gumit) esetén 10 mp, nagy hiba esetén 30 mp a büntetés. Nem jár büntetés akkor, ha nem szándékos és nem jár előnnyel a rombolás. Ezt megítélni azonban nagyon nehéz.
Külföldön gyakori még a szalmabálából összerakott lassító. Előnye az hogy nagy a visszatartó ereje, hátránya, hogy ha valaki nekimegy, akkor szétesik a bála, és nagyon nehéz összetakarítani és helyreállítani.
Hengerbála
Kocka bála
Hollandiában hordóból építenek lassító: viszonylag könnyen helyreállítható, visszatartó ereje akkor van csak, ha tesznek bele homokot vagy vizet.
Szintén a Hollandoknál találtam egy extrém megoldást:
Néhány, a gyakorlatban használt típust leírtam, kíváncsi vagyok a véleményetekre, szerintetek milyen az ideális lassító?
Csak egy dolog nem hagy nyugodni: miért "Markó kereszt"? Nincs köze ehhez Markó Tibinek, a versenyrendezőnek? - B. Capelluti
Találtam egy szimpatikus megoldást, bár a videó nem a legjobb minőségű. A lányeg, hogy a középső elemek vizeshordók, de nincs gumifal, hanem molinó van kitéve. Mondjuk nem tudom, hogy mennyi értelme volt a lassítónak... - B. Capelluti: