Vargagixxxer szöveges és mozgóképes beszámolója (tiszta motorhangokkal is!). Néhány helyen a parádés csata hagulatát az időeredmények változásával próbáltam érzékeltetni.
Beköszöntött a nyár, és ezzel együtt elérkezett az idei év első murvás futama is.
A június 3-5-e között Bükfürdő központtal megrendezett megmérettetés szinte teljes hosszában laza burkolaton zajlott, s ez garantálta, hogy a nézők látványban gazdag versengésnek lehettek szem- és fültanúi. A változékony időjárás miatt a pályákon markáns eltérések voltak tapasztalhatók, ami feladta a leckét a versenyzőknek, igen fontos volt a megfelelő gumik választása. A 485 km össztávú versenyen 125 km-nyi gyorsasági szakaszt kellett teljesítenie az ORB mezőnyének, de az utánpótlás-bajnokságok is képviseltették magukat, így szombaton a Rally2, vasárnap pedig a Rally-Túra mezőnyének is szurkolhattak a lelkes nézők. A lelkesedés nem alaptalan, hiszen ez utóbbi bajnokságok tartalmazzák arányaiban a legtöbb Ladát, melyek murvás útfelületen köztudottan kilinccsel előre szeretnek közlekedni.
A program már pénteken elkezdődött a prológgal, melynek financiális okokból nem lehettünk szemtanúi. Így számunkra szombat késő délelőtt vette kezdetét a futam, 11 órakor rajtoltak a versenyzők az első gyorsaságin, mely a káldi körgyors volt. A körgyorsasági nem egy A-ból B-be vezető szakasz, hanem egy, leginkább P betűhöz hasonlítható pálya, amin körbemennek, majd bizonyos számú kör után letérnek róla, és úgy száguldanak a célba. Így alkalmunk nyílt többször is látni kedvenceinket, mi jelen esetben a T-elágazásban foglaltuk el helyünket, ahol egyszer balra, majd legközelebb jobbra kellett fordulniuk. Egyáltalán nem panaszkodhattunk, a mezőny jó része észbontó tempóban kanyarodott balra, majd gyönyörűen keresztben érkezett a jobbosba, ami egy kicsit szűkebb ívű. Mint egy kézzel írt T betű, aminek kicsit előrebillen a kalapja... :)
Szerencsére a pálya nem volt száraz, így nem poroltak az orrunk alá, de a bátrabb fotósok, akik a bevezető úttal szemben álltak, bizony kaptak kavicsot jópárszor. Mellettük kiirtották a dzsindzsát egy új nézői pontot hozva létre, nagyon jó rálátással, de a kavicsok néha hozzájuk is elrepültek. Persze én is álltam ott egy darabig! :) A kavicsokkal együtt az igazi tökön-paszulyon keresztülvágást is megadta a kanyar, néhányan szó szerint árkon-bokron keresztül abszolválták az irányváltást. Sajnos az időeredményeket aktualitásában nem tudtam meg, mivel még telefonálni is alig lehetett az erdő közepén, ilyen úri huncutságok pedig, mint az internet??? :) A rally rádió is csak bizonyos helyeken volt fogható a telefonom rádiójával. Ha egy lépssel beálltam egy fa elé, hirtelen külföldiül kezdtek el beszélni.
Gy1 után: Asi, Janika (+0:01,1), Pethő (+0:03,2), Herczig, Kazár, Hideg, Rongits, Kakuszi, Bútor, Matics, Balogh, Spici, (+0:10,4) Lelkesedtünk, hogy mennyire szoros.
A Gy2-n viszont beindultak az S2000-es autók. Összetett állás: Asi, Herczig (+10,4), Jani (+12,4), Kakuszi (+15,3), Bútor (+17,0), Kazár (+18,9), Rongits (+19,5), Pethő (+19,6), Elek (+20,7), Hideg (+21,5), Balogh Jani (+22,6), Spici (+23,0). És már nem is tűnt annyira szorosnak...
Szoros volt viszont Krózser Menyáék és Ollé Sasáék között: +0:00,0! (a kategória-társak fél percen kívül, Pryma Zoli, és Sárosi jóval percen kívül) Majdnem ennyire volt sűrű a 3. kategória ( Kazár, Rongits, Pethő, és Elek 1,8 másodpercen belül).
Az első és másodosztály küzdelmei után nyakunkba vettük a világot, és átnyargaltuk Söptére, ahol este fél 6-kor indult a mezőny. Ez a gyorsasági délelőtt még sima A-ból B-be tartó szakasz volt, de a délutáni körben már egy átkötés révén kör jellegűvé vált, és a "Szombathelyi Rallye Katlan" névre hallgatott. Én kinéztem magamnak a legélesebb kanyart, jobb6-os visszafordító, rajta kicsi bal, kicsi jobb, és a nagy bukkan. Ez egy traktorgumi segítségével végig beláthatóvá vált, ami átlagos testmagasságomat növelve segített az ég felé szilajul törtető növény populáció elleni harcban. Csak a káldi gyorssal ellentétben itt az útfelület szó szerint porszáraz volt, amit a versenyautók nagy mennyiségben az ég felé juttattak, így nem sok látszott a távozásukból. A körgyors nagy előnye, hogy jól megfigyelhető, mennyire számít a pályatapasztalat. A második körükben szinte mindenki gyorsabb volt, látványosan rövidebb ideig tartott nekik eltenni a szűk jobbost. Harmadik kör nem volt, pedig megnézném, mennyit gyorsulnának, ha fejben is meglenne minden kanyar aktuális állapota. Persze akkor több lenne a feltartás, mert így is akadt bőven. Volt, aki a célig tökörészett vészvillogóval egy éppen sietősebb versenyző előtt, ami még legalább 600 m-re volt, de akadt, aki épp előttünk sokkalt be, és kétkerékre vágta autóját a pálya szélén, így az addig is bizonyára közel lévő versenyző megérkezett a nyakára.
Hoppácska: Spici még a Gy3-on ment közben egy abszolútot a Szombathelyi Rallye Katlanban.
Ellenben a verseny Fairplay díjasát is láthattuk: Borbás Szabi műszaki problémával volt kénytelen végigmenni a gyorson, és itt előttünk, korrektül félre állva engedte el az őt utolérő Budavári Zolit. Az táblázat csúcsán nagy meglepetésre ekkor már Kazár Mikit találtuk, őt követte Janika, és Asi. A másodosztályt a célkanyarban néztük meg, ahol a körgyors miatt először egy igen erős jobbost vesznek, majd a második kör végén áthaladnak a 15 m-re lévő célon. Jópáran igen látványosan érkeztek a kanyarba, persze nem kell mondanom, hogy a legtöbbjük egy Lada volánját tekergette. Szerencsére a beígért eső elkerült minket, pár csepp szemerkélt mindössze. A nap végén nagy meglepetésre Kazár Miki kaparintotta meg a vezető pozíciót Janika előtt, Asi a harmadik helyről várta a vasárnapi rajtot.
Eddigre az elejéből Herczigég Bögötén árokba csúztak, és kiestek.
Másnap a Szeleste - Acsád szakaszon is teljes volt a szárazság, egy csepp eső nem hullott, pedig minden néző örült volna egy kis futó zápornak. A pálya teljesen száraz volt, így az autók akkora port kavartak, hogy sokszor az út széléig sem láttunk. Nem csak a látványt kellett szem előtt tartani, mikor kiválasztottuk a helyet, hanem azt is, hogy merre száll majd a por. Én persze a kedves nézőkért a saját, és a műszaki eszközeim testi épségét kockára téve álltam először az első hosszú jobbos közepéhez, ahonnan jól belátni az érkező és a távozó autókat, de természetesen ez volt a porfelhők epicentruma is. Ez a szelestei gyorsasági nézői szempontból nagyon jó, mert egymáshoz közel van több igen szép kanyar is, és mindet erdőben, hűsítő fák árnyékában lehet szemmel tartani. Persze ezzel együtt jár a kullancsveszély is: aki kilátogatott, nézze körbe magát. Nekem sikerült gyűjtenem ilyen kis dögöt... :S
Gy7 után Kazár, Jani, Asi, Spici, Bútor, Elek, Balogh Jani, Kakuszi Bros., Pethő, Rongits volt a sorrend. (Az első három 10 másodpercen belül! Mi ez, ha nem csillagszóró?)
Ezen a szakaszon kétszer jött el az első osztály és kétszer a rally túra mezőnye. Míg előbbi társaságot őrjítő sebességük, addig utóbbiakat a sok-sok Lada miatt kedvelték nagyon a nézők, de persze néhány elsőkerékhajtású versenyző is produkált látványos megmozdulásokat. Az ORB első körét a fent említett hosszú jobbosban néztük meg, amit véleményem szerint kicsit elóvatoskodtak néhányan, de így se volt rossz választás. A rally túra első, és az első osztály második körét egy párszáz méterrel arrébb található kanyarkombinációban néztük meg, egy jó kis dupla jobbos után egy hosszabb balos. A túra mezőny sem tűnt túl spórolósnak, nyomták neki tisztességesen.
Gy8 után: Elek nyerte a gyorsot, Kazár Miki előnye csökkent Janikával szemben (már csak +5,5), Asi kicsit lemaradt (+12,5), Bútor Robi fél percen kívülre került.
A 9. gyorson sok minden borult: Asi nyerte, Janikának nem sikerült olyan jól, így a sorrend Kazár, Asi (+10,4), Jani (+11,2). A kérdés, Hová tűnt démonhill, akarom mondani mi történt Spicivel? (Széthullott a váltójuk)
Az 5. kategória is puskaporos volt: a Gy7-et Menya nyerte, Sasa előtt (összetettben +16,4), a Gy8-on még 0,6-del nőtt a különbség. Erre a kilencediken Sasa 13,2-őt adott Menyának, és így köztük már csak 3,8 a különbség
3 gyorsaságival a vége előtt a "nagyok", és maguknak tették szorossá.
Utánuk az ORB következett, és az eredménytáblázat alapján vártuk, hogy sietni fognak, mivel elég szoros volt a küzdelem, nem csak az élen, hátrébb is. S ez az igyekezet megfigyelhető is volt, igencsak jó tempót autóztak a versenyzők. Valahová siettek nagyon! Kazár Miki és Asi azért igyekeztek, hogy megfussák a szinte nüansznyi, 0,7 mp-es, azaz nulla egész hét tizedmásodperces befutót, hiszen ennyi idő választotta el őket 125 km-nyi száguldás után. Janika hozta a papírformát, ő is tisztában volt vele, hogy az e napi szakaszok a nagyobb végsebességű N csoportos (incl. R4) autóknak kedveznek, nem az ő super2000-es Peugeot-jának. Nagyobb végsebességű??? 200-al veretni az erdei földúton? Az s2000-es autók sokszor leszabályzáson dadogtak, az evók meg csak nyúltak az elmebeteg sebességek felé... :) A dobogóról már leszorult a szakaszgyőzelmeket is elkönyvelhető Elek Pisti, ő a dobogó legfelső fokát első ízben meghódító Kazár Mikivel azonos típusú autóval, N-es Mitsubishi Lancerrel versenyzett. Asi autója is épp ilyen, csak az új R4-es szabályok szerint épülget, így elvileg gyorsabb, mint vetélytársaié. EÍek Pistit Bútor Robi követte a 207-es Peugeot-val, majd Pethő Tyutyu, Matics Misi és Botka Dávid képviselte a következő Mitsubishis armadát, majd Kakusziék következtek a második napon hátsó hajtás nélkül maradt s2000-es Fiestával. A top10-be még Hadik Andris száguldott be a Subaru Impezával.
Gy11: A sorrend változatlan, az első három továbbra is 10 másodpercen belül, bár Kazár előnye nőtt, Asié csökkent valamelyest.
A Gy12 után az élen a helyzet változatlan, csak a különbségek mások: Kazár, Asi (+0,7), Jani (+12,2).
Az 5. csoportban tovább dúl az Ollé-Krózser csata, megy az adok-kapok rendesen. Az utolsó gyorsról még nincs eredményük.
A díjkiosztóról lemaradtunk, mivel inkább a túra mezőnyét néztük meg még egyszer. Ezen a kis szervezési bakin kívül mindenképp elégedettek lehettek a nézők, mindössze egy jó fél órás csúszás volt, amiről nem a szervezők tehettek. A látvány lebilicselő volt, minden tiszteletem a versenyzőké! ;)
Én jövőre is ott leszek!
És végül vargagixxxer kiváló videója muzsikával:
Pure engine sound verzióban is, kizárólag hard core ralifaneknek: