Egy versenyautó sokféle módon semmisülhet meg. Ha pürére törhetik egy versenyen, azt legtöbben úgy érezzük, hogy harcban, csatában esett el, és bár sajnáljuk, nem igazán marad meg. Ha viszont kigyullad, mindannyian megjegyezzük. Olyan értelmetlen dolognak tűnik, hogy valami külső, fékezhetetlen erő emészti föl a jobb sorsra érdemes versenyautónkat. Tényleg szívszorító, ha egy versenyautó porig ég.
Talán nem volt olyan hazai raliszurkoló, aki ne lelkesedett volna attól, hogy Bútor Robi Peugeot 207 S2000-es autóval fog versenyezni. Jól ment tavaly a Mecsek Rallyen, és egyenesen fantasztikusan versenyzett az egri szezonnyitón, amit megnyert. Miskolcon viszont odaverte az autót, és Szombathelyen sem volt minden tökéletes.
Ma az első gyorson úgy ment Bútor, hogy nem tértünk magunkhoz. Bátorság, látvány, tempó, vagyis minden megvolt. Másodikként ért célba, és abszolút lőtávolban volt Herczig Norbihoz.
A második gyorsról ("Gyártelep" - Körgyors) hívtak, hogy "Bútorék autója rosszul szól, és nem is megy". Ettől még nem estünk pánikba, mert bíztunk abban, hogy a P.H. Sportos fiúk megoldják. Pár perc múlva hívtak, hogy Bútorék autója lángol. Majd jött a hír, hogy néhány perc alatt gyakorlatilag porrá égett, de Robi és navigátora Igor nem sérültek meg.
Hogy mi volt a tűz oka? Ez talán soha sem derül ki. Sok videó összenézése után majd valószínűsíthető lesz valamilyen ok. Most csak tippelni lehet abból, hogy hátulról égett ki a Peugeot. Az egyik lehetséges ok viszonylag egyszerű. A benzintank szellőzőjén kellene távoznia a benzingőznek, ha valamilyen okból ez nem működik, vagy nem képes a teljes felesleges benzingőzt elvezetni, akkor az üzemanyagtartályból benzin is kikerülhet. (Ilyent az utcai autón akkor is láthatunk, ha teletankoljuk, majd kiállítjuk a napra: a hőtágulás, és a gőzképződés kinyomja a "felesleget".) Nos, ha ez a felesleg a kipufogóra folyik, akkor máris lángol az autó. És a versenyautó percek alatt teljesen ki tud égni. (Gyakorlatilag csaknem minden éghető az autóban: üzemanyag, fényezés, kábelek szigetelése, gumi stb.)
Sajnos - fizikai ismereteink szerint - ez a 207-es valószínűleg soha többé nem fog versenyezni. Béke poraira, emlékét - Tárnokék Rábaringen, illetve Ollé Sasa korábban Veszprémben kiégett versenyautóihoz - megőrizzük, mindig úgy emlékszünk majd rá, ahogy Egerben nyert, vagy ahogyan ma az első gyorsaságin ment.
Sanszos, hogy Robinak idén itt a vége, bár én komolyan reménykedek még a folytatásban!
A képanyagért köszönet Vargagixxxernek!
Update:
Az RVO videója az egész folyamatot bemutatja.
A videó akár igazolhatja is a tűz korábbiakban megtipplet okát. Az autó pillanatokon belül teljes terjedelemben égett, és látható, hogy a tűzoltók meglehetősen lassan tudják csak megfékezni. A gépkocsitűz sajnos már csak ilyen. A lángálló versenyruházat, a beépített tűzoltórendszer és a kézipalack mindössze arra való, hogy a versenyzőket ki lehessen menekíteni az égő autóból. Az overáll sem örökké véd, hanem csak 2-3 percig, vagyis arra elég, hogy a közelben tartózkodók, vagy éppen következő páros kimenekíthesse a versenyzőket. (Ezért is kutya kötelességünk megállni a kiesett versenyautónál, ha nem az OK táblát mutatják, különösen, ha nem látjuk a versenyzőket az autó mellett.)