A 44 éves Toshi Arai világszerte ismert figurája a ralisportnak. 1997 óta vébézik, 2000-ben és 2001-ben Impreza WRC-vel versenyzett, két negyedik és egy hatodik helyezést szerzett. 2002-től vesz részt az N-csoportos világbajnokságban (manapság PWRC), melyet kétszer megnyert (2005, 2007) és kétszer lett második (2003, 2004).
Idén az R4-es specifikációjú ötajtós Imrezával versenyzik. Toshi eddigi sikereit Subaruval aratta, és az ST1 Impreza R4-gyel is erre készül.
Az R4-es autókat az S2000-esek méltó ellenfelének szánják - a hazai tapasztalatok szerint nem is alaptalanul. Az R4-es elvileg a nagyobb turbószűkító miatt erősebb és könnyebb (pl. az oldalablakokat polikarbonátra lehet cserélni) az N-es testvérhez képest. Az R4-es szabályok szerint változtatni lehet a műszerfalon, a futóművön és a kormányoszlopon is.
Toshiékat itthon valószínűleg nem láthatjuk, terveikben ugyanis a szeptemberi Mecsek Rallye nem szerepel. Japán autó: japán pilótákkal, természetesen japán gumival (Yokohama) versenyeznek.
Az iRally kifaggatta STi N-csoport projektmenedzserét, George Donaldsont, arról az új Impreza R4-ről, amellyel az IRC aktuális futamán, az Azori-szigeteken a Subaru pilótái, Toshi Arai és Fumio Nutahara indultak. Kevés sikerrel, mert Toshinak nem jött össze a verseny, már a második gyorsaságin műszaki hiba miatt kiállt, és Fumio sem alkotott emlékezetest.
Donaldson nem épp szűkszavú, de az nem került szóba, hogy az autó miért szlovák rendszám (KN - Révkomárom) alatt fut.
A megfejtés nem is annyira bonyolult: Szlovákiában van sportrendszám, amely a versenyautók üzemeltetését teszi egyszerűbbé. Ennek - illetve a magyar közlekedési hatóság rugalmatlanáságának - köszönhetően számos magyar versenyautó is szlovák színekben versenyez itthon. Ha nem tévedek, a Tagai-féle Peugeot 207 S2000-nek is azért lett szlovák rendszáma (KN S 035), mert a gyári kitből épített autót itthon nem lehetett forgalomba helyezni. Hogy miért? Mert nincs 2000-es szívó benzines 207 a modelpalettán.
Néhány évvel ezelőtt jogszabályban akarták előírni, hogy minden olyan járműnek, aminek nem a szabvány - "sokbetűsokszám" - formátumu alváz- és motorszáma van, azt új hatósági számmal (a köznyelvben AF szám) kell ellátni. Ez gyakorlatilag az összes itthoni gyári építésű versenyautó elértéktelenedését okozta volna. Méghogy sportrendszám? Évek óta egyik legkomolyabb terve a mindenkori MNASZ-nek, hogy éppen a szlovák minta alapján küzd a sportrendszám bevezetéséért. Egyébként a forgalmiban szerepel a "sportcélú gépjárművé átalakítva", vagy "sportcélú gépjárművé összeépítve" megjegyzés, szóval nem igazán vágom, hogy miért nincs még sportrendszám nálunk. Az anti-szlovákrendszám jogszabályba ez mindössze két mondat és egy ábra lett volna.(Már, ha szükség van rá, és a forgalmiba - és így a járműnyilvántartásba - tett hivatalos bejegyzés nem elég ehhez.) Ja, meg a regatv.-ben egy másik.
Azóta már nem szlovák rendszámmal fut, de nem is magyarral
Az autót az osztrák Stohl Racing készíti fel és szervizeli, nekik pedig tényeg csak egy ugrás Révkomárom. Így inkább knédlis sztrapacskás szusiról kellene beszélnünk. (Bár nem tudom, hogy mi a tipikus komáromi kaja, szóval itt biztosan hibázok.)