Kis srác korom óta voltak kedvenc versenyeim, ahol - valamilyen megmagyarázhatatlan okból - nagy vágyam lenne elindulni. Az abszolút kedvenc a Mecsek Rallye, de ezen nem csodálkozhat senki. Van néhány vébés, IRC-s verseny, ami mágnesként vonzana: Monte, Svédország, Portugália (mostanában inkább az Azori-szigetek), amíg VB futam volt a Safari Rally, és természetesen Finnország. A finn futamnak egy energetikai gigacég a névadója, de valahogy mindig felbukkan az 1000 Tó Rali elnevezés.

 

A finn pályák gyorsak, ha nem az aktuális szezon leggyorsabbjai. Azt mondják, hogy murvás verseny, de sokak szerint olyan, mintha apró csapágygolyókkal lenne felszórva. Már ez sem lenne egyszerű, de van még két tulajdonsága ezeknek a szakaszoknak. Egyfelől az itiner tele van "bukkan", és "bukkan dob" bejegyzésekkel (jump maybe és jump, bár mostanában kevesebb angol navigálást hallhatunk), valamint hosszú, néha végtelennek tűnő tempós kanyarokkal.

Ugróiskola

Még a helyiek is - noha ilyen utakon tanultak meg versenyezni - esnek-kelnek, ezért nem kimondottan alkalmas hely VB-szüzesség elvesztésére. További baj, hogy itt tényleg minden a hitről és a bizalomról szól. Ha nem hiszel magadban, az emberedben, a munkátokban, a csapatotokban, akkor csak alig érezhetően veszed el egy tempós "simabalbukkan"-ban, és kaptál 1 másodpercet. Ez igazából nem is sok, csak ahhoz képest, hogy mindössze 300 métert mentetek, és a következő féktávon hozzá jön +1.

A másik dolog amire szükség van, az az alázat. Ezek a pályák (is) nagyon keményen megbüntetik az arcoskodást és elbizakodottságot. Mennyien írták nullára az autóikat itt...

Mivel kettőből lehet a pályákat feldolgozni, mindenki komoly fórban van, aki (vagy akinek az emberei) már jártak arrafelé. Kettőből megírt pályákon eltalálni arrafelé, távolról sem egyszerű mutatvány. Talán Ranga Laci mondta, hogy a gyorsasághoz vagy az autódat, vagy a pályát kell nagyon ismerni. Amint arról már többször beszámoltunk, a VB állandó résztvevői napokon keresztül teszteltek Finnországban (Itt, itt, és itt), vagy éppen tesztversenyként elindultak az észt bajnokság legutóbbi futamán.

Az M-Sport kifejezetten komolyan ráment erre a vonalra Mads Ostberg elindult egy Fiesta WRC-vel, és megverte az utolsó generációs Focusszal induló helyit, Markko Martint. Emellett többen a Ford WRC-Akadémia tagjaiból is versenyeztek R2-es Fiestáikkal.

Mit is vártunk az idei Finn Ralitól? Küzdelmet. Igazi adok-kapokot minden kategóriában. Nagyon vártam, hogy a MINI WRC végre magára találjon, ha már privát csapatok egy fekete-sárgával és egy kékkel is odaálltak a pirosak mellé. És nem titkoltan skandináv győzelmet. Tavaly a Ford győzedelmeskedett itt, és általában az északiaknak megy jobban ez a verseny. Ha pedig a statisztikát nézzük: nem skandináv pilóta még soha sem duplázott itt. (Sem Sainz, sem McRae, sem Burns, de sorolhatnánk az első WRC-generáció neveit, egyiküknek sem jött össze.) Mindezek alapján majdnem fogadtam Mikko Hirvonenre, aki egyébként a verseny utáni napon, vasárnap ünnepelte születésnapját. Seb Ogier pedig úgy érkezett, hogy most talán teljesülhet nagy álma és megnyerheti a Finn Ralit.

A mezőnyben sok újdonságot nem láttunk. Jöttek a VB-s menők (a két Seb a Citroënnel, Mikko és Jari-Matti a Forddal), Solbergég (Petter Citroënnel, és Henning Forddal), Mads Ostberg, a MINI-k (köztük Sordo és Meeke a gyárival), és még vagy tucatni WRC, mindhárom gyártótól. Jöttek a volkswagenesek is, egyelőre S2000-es Fabiával. És persze ott voltak Turán Friciék is az SWRC mezőny kellős közepén.

Csütörtök délután az első gyorsot a Ford Fiestával versenyző finn Ketomaa nyerte. A 23,76 kilométeres gyorson az első nyolc volt 10 másodpercen belül. Meglepetésre az S2000-es mezőnyből Frici csapattársa, az Tänak hetedik időt ment. Sőt úgy tűnt, mintha a MINI-k is ütőképes harci erőt képviselnének, mert az elejébe Rantanen és Sordo is odafért. Meglepetésére azonban Mikko csak a 17. lett, és Jari-Matti volt aki harmadik helyével a gyári fordos becsületet védte. Igazából a többi Fiesta RS WRC sem ment valami jól, Henning és Wilson is tízen kívül voltak.

 A másodikat behúzta magának a Loeb, nyomában egykori csapattársa Sordo az egyik MINI-ben, majd a kis Wilson és Latvala Fiestával, és Meeke a másik gyári MINI-vel. Nekem meglepetés volt, hogy Tänak már megint befért a WRC-k közé, és Ogiert meg tudta csípni. Hirvonen meg ment egy 64. időt, csaknem egy percet kapott Loebtől. Ha nem finn futam lenne azt mondtam volna, hogy ennek annyi, adja le a menetlevelet és készüljön a szülinapi partira.

 

A harmadik gyors nagyon feküdt a DS3-nak, ezért Loeb, Ogier és Petter Solberg az eleje, utánuk öt Fiesta (Latvala, Ostberg, Ketomaa, Henning Solberg és Novikov). Sordo a MINI-vel csak 9. Mikko meg továbbra sincs sehol. Még jó, hogy nem fogadtam rád, ember!

Három gyors után SWRC-ben Frigyesünk a 7. helyen állt, Tänak vezetett a finn Hänninen és a cseh Martin Prokop előtt. Friciék beszámolója itt.

A nap küzdője Dani Sordo volt a MaxRally-nál azzal, hogy összetettben a gyári és félgyári VB menők között egy hatodik helyre fért be, mindössze 14,3 másodperc hátránnyal. Az biztos, hogy a Tour de France-on megkaphatná ezért a piros rajtszámot!

A pénteki első, 20,35 km hosszú gyorsra Mikko feltámadt és ment egy abszolút időt. Elég komolyat szaladt, ugyanis ezen a szinten nem szokás 0,5 másodpercet adni kilométerenként a másodiknak. Azt is mondhatnám, hogy alakult a világ rendje, négy gyári versenyző az elejében, utána váltakozva a gyári támogatású privátok, majd Hänninen a Skodával 9. helyen utána Sordo a MINI-vel. (Meeke pedig lemaradva).

Az ötödik, rövid gyorson ismét Mikko volt a leggyorsabb, de itt csak tizedeket adott a többieknek. Annyi az extra talán, hogy Meeke jött egy 6. időt.

A hatodik, közel 30 kilométeres gyorsaságit a változatosság kedvéért Hirvonen nyerte, de elég szoros volt, mert a négy full gyári versenyző között csak 5,3 másdoperc különbség volt! Kitűnt, hogy a többekhez képest a négy srác más dimenziót tud. Meeket és Sordot pedig a Skodás Hänninen megint megverte. Az összetett állás Loeb (C), Ogier (C), Latvala (F), Petter Solberg (F), Ketoma (F), Ostberg (F), Sordo (MINI), Meeke (MINI), és két S2000-es huszár Hänninen (F)és Tänak (F), majd pár wrc-s ember és nicsak, Hirvonen már a 15. helyen, igaz, 1:46,2 hátrányban. Jó barát, ez el fog tartani egy darabig, ha a 30 km-en 5,3-at hozol Loebön, de én szurkolok!

A szervizpark utáni, hetedik gyorson Latvala, Hirvonen, Ogier és Loeb a sorrend. Mikko már csak a 12.! A két MINI összetettben 7. és 8. helyen. SWRC-ben Tänak és Hänninen gyilkolják egymást, kemény adok-kapok megy! Nagy igyekezetükben az M-Sport főnök WRC-s fia is mögöttük maradt. Eddigre eldőlt, hogy az SWRC finn futama igazából kettejük háziversenye lesz, a harmadik Prokoptól is 45 másodperccel megléptek. Majd percnyi távolból ifjabb Gassner, Frici, Sousa, Kruuda, és Salo volt a sorrend. Az időket elnézve ez három liga két harccal: az elsőért Hänninen és Tänak, a negyedikért Gassner és Frici, lőtávolban Sousa, és a többiek.

A nyolcadik gyorsaságit ismét Hirvonen nyerte, de megint csak 5 másodperc körül hozott az összetettben még mindig vezető Loeb-ön. Ketomaa kiesett, Tänak pedig közel három és fél percet kapott Hänninentől, aki így Frici mögé esett vissza. Hirvonen összetettben már kilencedik, és a két gyári MINI is a nyolcban. Nocsak, lehet, hogy mégsem lesz kétcsapatos a 2012-es VB? A VW-s reménység, Lindroos meg kiesett. 

Már unalmas, hogy a 9. gyorsaságin megint Hirvonen győz, Latvala, Ogier és Loeb előtt, de megint csak egy ötössel csökkent a hátrány. De hoppá, inkább csak hoppácska: Ogier vezet! Mi van, teljesül az álmod Seb? Kár, hogy még 13 gyorsasági van addig, és még a péntek vége is messze van. Vagy ahogy a Vállfás Gyuszi mondta: lehet eső, lehet hó, messze még a vége kisapám! Ja, Mikko már csak hetedik (1:37,3 a hátránya), és beékelődött a két MINI közé. A másik VW-s, Mikkelsen még versenyben, de csak a 15. A szintén skodás Hänninen laza két perccel veri, és a cseh Prokop is bőben előtte van, pedig a Skoda UK versenyzője sem épp Pinocchio! Ő minden idők legfiatalabb VB pontszerzője, Marcus Grönholm a mentora, és az Azori-szigeteken is csak 43 másodpercet kapott a verseny végére.

No, de lássuk mi történt a tizediken! Egy mindössze 2 km-es gyorson Ogier nyert, Latvala előtt, harmadiknak bejött Dani Sordo, Loeb ötödik, Hirvonen meg a kilencedik. Na szépen vagyunk, hiába tartja így Mikko a 7. helyet, de már 1:40 a hátrány. Az SWRC-ben a gyorsot Sousa nyerte, egyébként a helyzet változatlan: Hänninen vezet, Prokop, Gassner, Tänak, és Frigyes a sorrend. Már csak egy gyors van vissza a napból.

A 12 kilométeres gyorsaságit Hirvonen előtt Loeb nyerte, aki vissza is vette a vezetést összetettben. Az első három - Loeb, Ogier és Latvala - 3 másodpercen belül egymáshoz! Hirvonen csak a 6., de már másfél percen belül. Érdekes, hogy a nap végén a két citroënes párost négy fordos, majd két MINI-s követi, mintha elosztották volna. Hänninen ufó. 9. helyen várta a folytatást, és Henning Solberget, a kis Wilsont és Kimi Raikkönent is veri. Hogyan? Solberg és Wilson nem rosszak, az autójuk sem, akkor "ezt most mégis hogy?" Malcolm Wilson az M-sport főnöke a nap végén arról beszélt, hogy Mikko még simán megnyerheti a versenyt. Önbizalomból és motivációból jeles. Simán hihető. (Illetve csak lenne, ha nem egy robot, Seb Loeb lenne az akit meg kell verni.)

Friciék beszámolója a második napról itt.

A MaxRally szerint a nap versenyzője nem Mikko, hanem Seb Ogier. Kiegyensúlyozott versenyzésével, és taktikai érzékével érdemelte ki a címet. Csak 1,5 másodperc hátránnyal követi Loeb-öt, de nem neki kell elöl mennie, így a takarítással könnyen ennél többet nyerhet a nap végére. Loeb ugyanis egy egy perces késéssel begyűjtött 10 másodperces büntetéssel tervezte megoldani, hogy csapattársa mögött menve ússza meg a takarítás hálátlan szerepét. Erre jön a kis srác és 13,5-lel rosszabbat megy a gyorsaságin. Pragmatikus és taktikus gondolkodás, és még mennyire a karrierje elején jár!Új nap, új esélyek. És még 11 gyorsasági. Hirvonennek csodát kell tennie, ha nyerni akar, és hogy akar, úgy éljek.

Na szépen kezdődik a reggel: Loeb takarít, a többiek meg majd jó gyorsak. Aha. Francokat. Loeb a 21,35 km-en 6,4-et adott Ogiernek, és 8,3-at Mikkonak. Ennyit a takarításról. Egyébként minden változatlan. Ha csak az nem számít, hogy SWRC-ben Tänak már újra harmadik, de két percnél is többel van Prokoptól leszakadva. Frigyesünk az 5., lőtávolon belül Gassner. Hajrá Frigyes!

A 13. gyorson sem számított a takarítás: Loeb, Ogier, Latvala, Hirvonen volt a sorrend. Összetettben Henning Solberg megelőzte Meeke-t, és így feljött a 8. helyre.

Újra Hirvonennek osztottak lapot a 14.-en. Egy egész másodperccel megverte az összetettben továbbra is (sőt egyre jobban) vezető Loeböt, de továbbra sem sikerült jelentősen előre lépni összetettben.  Hiába nyerte meg a 15. és 16. gyorsaságit is - hattal a vége előtt - még mindig másfél perc feletti volt a hátránya, és a hatodik helyen tanyázott. 

A szervizpark után a fordos brigád megtáltosodott. Vagy vért ivott. De az biztos, hogy a 17., ismét 21,35 kilométeres gyorson Hirvonen, Latvala, Ostberg volt a sorrend. A 18. gyorsasági szakasz hozott némi felüdülést. Jari-Matti Latvala nyerte, Hirvonen és Ostberg előtt, amellyel megelőzte Ogiert. Ezzel a lendülettel Mikko feljött az 5. helyre. Csak megjegyezném, hogy az összetettben első három versenyző olyan 15 másodperc körül van egymástól. A 19. szakaszt megint csak Mikko nyerte, Ogier és Petter Solberg előtt. Összetettben csak annyi változás történt, hogy Hirvonen négy másodpercen belül került a 4. helyen álló Petter Solberghez. A 18. gyorson műszaki hiba miatt a második volkswagenes, Andreas Mikkelsen is kiesett.

A Hirvonen-expressz nem állt meg: megnyerte a 20. gyorsasági szakaszt, és feljött a negyedik helyre. Az első három között pedig sűrűsödött a helyzet, és már csak 13,6 volt közöttük. Ugyanez folytatódott a 21. és 22. szakaszokon is, de ez nem hozott változást. Loeb beosztósan autózott, vagyis célbaérősen "tötymörgött", de így is őrizte korábban megszerzett előnyét. Közben viszont az eddig biztatóan szereplő MINI-k kiestek. Meeke a 20-on, Sordo a 21-en adta fel. A csapat egyébként - amellett, hogy nem repesnek a boldogságtól - ettől nem keseredett el, azt mondják, hogy a tanulási folyamat része.    

A verseny végén, jó elnyerte jutalmát, és a majdnem születésnapos Mikko Hirvonen megnyerte a Power Stage-t.

Turán Friciék az SWRC ötödik helyén értek célba, ami fantasztikus eredmény! Szívből gratulálunk! Friciék harmadik napi élményét itt olvashatjátok.

Nem meglelő, hogy a harmadik versenynap versenyzője Mikko Hirvonen volt a MaxRally-nál. A finn a verseny elején odaverte az autóját egy fához, és ezzel bezsákolt egy laza két percet. Ezután 13 gyorsaságit nyert, míg csapattársa csak kettőt. Ha nincs az a fa, vitán felül áll, hogy a dobogó legmagasabb fokára Mikko Hirvonen érhetett volna fel. 

És mindezek mellett a piros MINI WRC-ken feltűnt egy újabb - korábban Ford WRC-k állandó dizájnelemét jelentő - szponzor, a BP.

A kép és a hír pedig innen

Fotó: csapatok

UPDATE: A NESTE OIL RALLY FINLAND hivatalos eredménylistája

 

 

Címkék: video születésnap ford citroen wrc latvala hirvonen henning solberg seb loeb mini wrc seb ogier turán frici zsiros gábor finn rali

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr123113870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stig 2011.08.02. 12:38:01

Nem szeretem Ogier-t, lehet, hgoy tud de ez nem elég. Egy kis pökhendi beképzelt alaknak tűnik. Főleg amióta simán letagadta korábbi futamon, hogy taktikázott a nap végén.

upsidedown 2011.08.02. 13:05:24

Bocs a megjegyzésért de nekem elég zagyva a leírás. A végére egy eredménylista jól jönne, hogy helyre tegye a cikket.

gerlaip 2011.08.02. 14:50:30

Kár, hogy egy darab kép sincs a ds3-asokról...

zrc · http://rallyedream.blog.hu 2011.08.02. 16:16:24

@upsidedown: @wheeler320: Köszönjük az észrevételt, az eredménylista pótolva!

Szkotti 2011.08.02. 21:59:41

Nálam is abszolút favorit a finn verseny.
Aki teheti, menjen el, nézzen meg egyet (a kamikáze helyi rali2-vel egyetemben, azok valami hihetetlenek a hátulkaparós Starletekkel), iszonyú jó!
Ezeken az erdei utakon még utcai autóval, nem sietve is olyan élvezet kocsizni, hogy az embernek borsódzik a háta...

fogash 2011.09.29. 08:38:07

egyszer érdemes lenne megnézni élőben...

A Fiesta csak nekem tűnik úgy minden képen, mintha épp széthullani akarna?
8 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (30) video (421) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása