Mikor volt annyira kiegyenlített a magyar bajnokság, hogy minden futamon más páros nyert? És mikor volt olyan, hogy minden esélyesnek legalább egy "nullás" versenye volt? És mikor vártuk legutóbb úgy az utolsó futamot, hogy nemhogy nem volt eldőlve még minden, hanem az első három között négy pont, az első négy között is csak kilenc pont különbség volt? Sőt matematikailag még a hatodik is odaérhet. Az Arad Rally után ugyanis ez a helyzet állt elő.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
Kezdjük az elején, vagy egy kicsit még korábban. Az ideiglenes versenynaptárban két külföldi bajnoki futam is szerepelt. A Waldviertel (régen Semperit) Rally sajnos kiesett, de megmaradt nekünk az Arad Rally.
Hogy bonyolultabb legyen a kép, érdemes felidézni, hogy a magyar autósport-elit egy része szabályos sikítófrászt kapott a külföldi versenyek gondolatától. A Waldviertel-lel a legnagyobb probléma az volt, hogy az osztrák szabályok szerinti legrövidebb gyorsasági össztáv is hosszabb volt, mint az ORB-ben megengedett leghosszabb. Miután az osztrák futam kiesett, több páros elkezdett hisztizni, hogy "miért kell Romániába menni versenyezni", merthogy itthon is baromi jó pályák vannak. A pletykák szerint ebben néhány mitsubishis élpáros vitte a prímet. A lényeg, hogy az Arad Rally bennmaradt a versenynaptárban.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
Hogy ne kezdődjön minden jól, kiderült, hogy ASI megdőlt a pályabejárási szabályok megsértésével. Romániában a pályák megóvása érdekében mindössze három áthaladás engedélyezett minden gyorsasági szakaszon. Megjegyzem, hogy ez még 50%-kal több, mint ami a VB-n engedélyezett. ASI-ról korábban is hallani lehetett, hogy szereti roppant alaposan feldolgozni a pályákat. Nálunk viszonylag ritka, ha "tréning-kártyát" adnak, vagy más módon ellenőrzik, hogy a versenyző betartotta-e az engedélyezett áthaladásokat. Nos a román ralibajnokság ebben is eltér a miénktől, és komolyan vették ezt. Képzelem, mit szólt a ténybíró, amikor látta, hogy ASI-ék egyszer csak egy másik páros rajtszámával jelentek meg a gyorsaságinál. A lényeg az, hogy a szabálysértésért büntetés jár. A magyar szabályok szerint ez lehet pénzbüntetés, időbüntetés, vagy akár a rajtengedély megvonása. A román szabályok rigorózusabbak: ott ugrik a rajtengedély, és egy kis 2500 eurós számlát is kap a versenyző. Megjegyzem, hogy állítólag náluk ilyenre még nem került sor. Köszi, hogy sikerült a magyar ralisport jó hírét kelteni...
Update
Akkor közkívánatra: mi is történt azon a pályabejáráson? A 102-es (ASI-Pikó) páros a Gy5-ön a ténybíróknak a 136-os rajtszámot diktálta be kétszer. Az autó szélvédőmatricája - szabálytalanul - nem tartalmazott rajtszámot. Amikor a 136-os páros megérkezett, akkor közölték velük a sportbírók, hogy már kettőt mentek, de sem az aláírásuk, sem pedig az autójuk nem egyezett meg. Az erről készült rendezői jelentés alább olvasható:
Nos, a büntetés nálunk sem maradt el: ASI kapott egy egyperces időbüntetést. Oké, hogy egy perc rohadt sok idő, de gondoljunk arra, hogy az 5. gyorson 15 másodperccel osztotta a mezőnyt. Na annyit az egy perc megfelelőségéről. A páros egyébként sem érdemében, sem indokolásában nem fellebbezett a döntéssel szemben.
A magyar mezőny szabályismeretéről és szabálykövetéséről megvan a véleményem. A szabályok következetes alkalmazásáról is. Érik abból is egy poszt.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
A pénteki szuperspeciált megnyerte Bútor Robi. Ennek két okból is nagyon örültem: a tényt, hogy ott volt már önmagában remek hírként fogadtuk, a szakaszgyőzelmet pedig ajándékként. Előbújt Robi gokartos múltja, és remekelt a gokartpályán.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
A szombati versenynap nem volt olyan izgalmas, mint ahogyan azt a szezon eddigi versenyein megszoktuk. Váltakozó sikerek mellett Janika állt az élre, viszont hullottak az ellenfelek. A hatodik gyorson esett ki ASI, Kazár és Herczig is, aki odaverte az autót és kiütötte a bal hátsó futóművet. Innentől csak egy kérdés volt: lesz-e új futamgyőztes? A hatodik gyorsaságinak volt még egy extrája: az ifjonc Demjén Martin nyerte. Ez volt élete első abszolút szakaszgyőzelme, amihez - kicsit irigykedve, de - szívből gratulálunk.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
A kérdés a hetediken el is dőlt. Bútor Robiék komoly műszaki gondokkal küzdöttek, hátsókerekessé vált a Peugeot, és csak a csoda segíthetett volna a futamgyőzelemben. Sőt, talán már az sem. Sajnos egyre hátrébb kerültek, és csak a célba érkezésükért szurkolhattunk nekik.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
A verseny innentől kezdve Janika és Spici háziversenyévé vált. Fogyott Janika előnye, de végig kitartott. Az utolsó, 22 kilométeres gyorsaságin pedig Spiciék elbukták a biztos második helyüket, de - és idén már ez is komoly előrelépés - legalább célba értek.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
A második helyre végül Hadikék értek be a Subaruval. Ezzel komoly fegyvertényt hajtottak végre, mert öt forduló után ők is 34 pontosak, mint Bútor Robiék.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
Rendszeres olvasóink oldalát furdalhatja a kíváncsiság, hogy miért nem írtam a szokásos Ollé-Krózser párbajról. Mert ez alkalommal kivételesen nem volt adok-kapok. Ollé Sasa gyakorlatilag végig vezette a kategóriát, és két gyorsasági szakaszon engedte csak át az elsőséget Krózser Menyáéknak. Ezzel Ollé 3:2-re szépített, és először verte meg murván a citroenes fiúkat.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
A nap abszolút vesztese címet Elek Pistiék nyerték meg: több defekttel küzdöttek egész nap, és mindezt azzal koronázták meg, hogy az utolsó gyorsasági utáni tankolózóna után megállt az autó. Mindezt akkor, amikor az etap után csak a céldobogóra kellett volna felhajtaniuk. Ez még annál is dühítőbb, mint amikor az utolsó gyorsaságin megáll az autó. (Hogy az mennyire fáj, megmutaták Sainzék, amikor a sisakot a csukott ajtón kersztül tették be a csomagtartóba...)
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
A verseny hivatalos végeredménye:
Poz. | pilóta/navigátor | autó/csapat | eredmény | büntetés | kül. legjobbtól | kül. előzőtől |
1 . | ifj. Tóth János - Tagai Róbert | Peugeot 207 S2000 | 1h16'46"6 | **:**:** | ||
2 . | Hadik András - Juhász István | Subaru Impreza | 1h17'47"8 | **:**:** | 01'01"2 | 01'01"2 |
3 . | Spitzmüller Csaba - Szőke Tamás | Mitsubishi Lancer Evo X R4 | 1h17'53"1 | 0:00:10 | 01'06"5 | 05"3 |
4 . | Kakuszi Zsolt - Kakuszi Csaba | Ford Fiesta S2000 | 1h18'31"0 | **:**:** | 01'44"4 | 37"9 |
5 . | Botka Dávid - Szenner Zsolt | Mitsubishi Lancer EVO 9 | 1h19'36"1 | **:**:** | 02'49"5 | 01'05"1 |
6 . | Bútor Róbert - Bacigal Igor | Peugeot 207 S2000 | 1h20'45"4 | **:**:** | 03'58"8 | 01'09"3 |
7 . | Osváth Péter - Farnadi Ágnes | Mitsubishi Lancer Evo IX | 1h23'10"1 | **:**:** | 06'23"5 | 02'24"7 |
8 . | Ollé Sasa - Budai Annamária | Suzuki Swift S1600 | 1h24'58"9 | **:**:** | 08'12"3 | 43"5 |
9 . | Krózser Menyhért - Lovay Miklós | Citroen DS3 R3 | 1h25'49"5 | **:**:** | 09'02"9 | 50"6 |
10 . | Bessenyey Zoltán - Papp György | Citroen C2R2 Max | 1h27'43"4 | **:**:** | 10'56"8 | 01'53"9 |
11 . | Kovács Antal - Istovics Gergő | Honda Civic | 1h34'03"9 | **:**:** | 17'17"3 | 06'20"5 |
12 . | Schuck János - Herczig Róbert | Ford Fiesta ST | 1h34'56"6 | **:**:** | 18'10"0 | 52"7 |
13 . | Bakó László - László Istvám | Citroen C2R2 Max | 1h34'31"9 | 0:01:10 | 18'55"3 | 45"3 |
14 . | Hibján József - Szurovcsák István | Ford Fiesta ST | 1h42'08"0 | **:**:** | 25'21"4 | 07'11"4 |
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
Ami a rendezést illeti: nem volt egy perc csúszás a nap folyamán, holott a mezőny emberesen fogyott. Sajnos annyi néző sem volt, mint amennyi otthon megszokott. (Ennek is volt előnye: a sajtósok külön médiaparkoló nélkül is könnyen elértek mindenhová. Bár ahogy hallottam, volt hogy ők is meglepődtek azon, hogy a cél és a stop közé sikerült az autójukat letámasztani, mert a gyorsasági rajtja előtt egy órával még nem volt kiszalagozva.) A hangulatra senki sem panaszkodott, és igen látványos versenyt láthattak akik elutaztak szomszédolni.
Fotó: Szabó-Jilek Ádám / Rallye 2011 Évkönyv
A bajnokság állása öt futam után, egy futammal a vége előtt:
Név | Csapat | Autó | I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | Össz-pontszám | |
1 | ifj. Tóth János - Tagai Róbert | Peugeot - Total Hungary RT | Peugeot 207 S2000 | 0 | 10 | 12 | 12 | 20 | 54 | |
2 | Kazár Miklós - Percze Nándor | Maximmun Racing Team | Mitsubishi Lancer Evo IX | 12 | 6 | 20 | 15 | 0 | 53 | |
3 | "ASI" - Pikó Zsuzsa | Martevo Kft. | Mitsubishi Lancer Evo IX | 15 | 20 | 15 | 0 | 0 | 50 | |
4 | Herczig Norbert - Benics Kálmán | Herczig Autósport | Skoda Fabia S2000 | 10 | 15 | 0 | 20 | 0 | 45 | |
5 | Bútor Róbert - Bacigal Igor | M3 Autó Kft. | Peugeot 207 S2000 | 20 | 0 | 8 | 0 | 6 | 34 | |
6 | Hadik András - Juhász István | Hadik Autósport Egyesület | Subaru Impreza | 8 | 8 | 2 | 1 | 15 | 34 | |
7 | Kakuszi Zsolt - Kakuszi Csaba | Maxx Rally Team | Ford Fiesta S2000 | 6 | 12 | 3 | 0 | 10 | 31 | |
8 | Elek István - Ferencz Ramón | 2F Rally SE | Mitsubishi Lancer Evo IX | 3 | 4 | 10 | 6 | 0 | 23 | |
9 | Botka Dávid - Szenner Zsolt | 2010 Dunlop Rallye Team | Mitsubishi Lancer Evo IX | 4 | Kiz. | T.kiz.* | 10 | 8 | 22 | |
10 | Pethő István - Rubóczky Attila | X-Lavina Pap Motorsport | Mitsubishi Lancer Evo IX | 0 | 1 | 6 | 8 | 0 | 15 | |
11 | Spitzmüller Csaba - Szőke Tamás | Spici Motorsport Kft. | Mitsubishi Lancer Evo X | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | 12 | |
12 | Matics Mihály - Viczena Gábor | Fogi Com Kft. | Mitsubishi Lancer Evo IX | 2 | 3 | 4 | 3 | - | 12 | |
13 | Osváth Péter - Farnadi Ágnes | Alfa Go-Tami 2011 Kft. | Mitsubishi Lancer Evo IX | 0 | 2 | 1 | 0 | 4 | 7 | |
14 | Hideg Krisztián - Kecskeméti Balázs | Dr Juice SE | Mitsubishi Lancer Evo X | 0 | 0 | 0 | 4 | - | 4 | |
15 | Ollé Sándor - Budai Annamária | Aquis-Suzutreff Sport Kft. | Suzuki Swift S1600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | |
16 | Trencsényi József - Verba Gábor | Extrém Sport Team Kft. | Mitsubishi Lancer Evo IX | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 3 | |
17 | Krózser Menyhért - Lovay Miklós | M3 Autó Kft. - Citroen-MHH | Citroen DS3 R3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | |
18 | Bessenyei Zoltán - Papp György | M3 Autó Kft. | Citroen C2 R2 MAX | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | ||
*fellebbezés alatt |
Update
Ha tetszett a poszt, szavazz ránk a Goldenblogon: