Jóval túl a ralivébé idei szezonjának felén a tegnapi shakedownnal elkezdődött az első aszfaltos verseny. Közel olyan érdeklődéssel vártuk, mint a szezonnyitó svéd futamot, ugyanis az 1.6-os turbós WRC-k szilárd útburkolaton még nem bizonyítottak egymás ellen. A német futam az SWRC sorozatnak is része, így Turán Fricinek és Zsiros Gabinak is jelenése volt Trierben. Rajtuk kívül még egy magyar páros, az ifj. Érdi Tibor - Táborszki Attila páros indult a versenyen.
A csütörtöki shakedown nem hozott túl nagy meglepetést: a négy teljes szezont nyomó gyári versenyző gyakorlatilag egált ment, de a fejlesztés alatt álló MINI-k, és a privát wrc-s srácok sem voltak fényévekre lemaradva. Mindez komoly csatát, és emberes adok-kapokot ígért mára:
1. OGIER. Citroen DS3 WRC. 3:36.3
=2. LOEB. Citroen DS3 WRC. 3:37.7
=2. HIRVONEN. Ford Fiesta RS WRC. 3:37.7
4. LATVALA. Ford Fiesta RS WRC. 3:37.9
5. P. SOLBERG. Citroen DS3 WRC. 3:38.6
6. H. SOLBERG. Ford Fiesta RS WRC. 3:38.7
7. OSTBERG. Ford Fiesta RS WRC. 3:39.0
8. MEEKE. MINI John Cooper Works WRC. 3.39.1
9. RAIKKONEN. Citroen DS3 WRC. 3:39.3
10. SORDO. MINI John Cooper Works WRC. 3.40.1
És a folytatásban a privát, illetve félgyári versenyzők: Armindo Araujo 3.42,0; Patrik Flodin 3.43,5; Matthew Wilson 3.43,7; Dennis Kuipers 3.44,1; Peter van Merksteijn 3.46,4;
és Aaron Burkart 3.47,5. Ennek fényében Burkhart - több helyütt elmondott - dobogós reményeit enyhén túlzónak éreztem.
A verseny dobogós rajtja sem akármilyen parádés helyszínen volt: a Porta Nigra (fekete kapu) egy római-kori városkapu, amely a világörökség része. A hangulat fenomenális volt. Még azt is mondanám, hogy mifelénk elképzelhetetlenül komoly felhajtás volt.
Ma három 19-24 km hosszú gyorsasági várt a mezőnyre, amelyet egy szervizzel megszakítva kétszer teljesítettek. Majdnem annyit mentek, mint egy magyar bajnoki futam teljes távja, és még két kemény nap hátra van.
Az első gyorsasági fordos sikert hozott: Latvala nyerte, de nyomában loholt a két Seb (Ogier és Loeb sorrendben), de csapattársa, Hirvonen is csak 2,4-et kapott tőle a 24 kilométeren. Ízlelgessük csak: 0,1 s/km különbség. Ennél egy féktávon többet lehet kapni. A MINI-s fiúk is jól jöttek, szépen együtt volt az eleje. Friciék viszont eltűntek, és csak nagyon későn értek ki a gyorsról. A kategória leggyorsabbjától közel négy percet kapott. Rögtön tudtuk, hogy ennyit Frici nem tud bezsákolni, ennek három oka lehet: kaland, defekt, vagy műszaki hiba. Később megtudtuk, hogy Friciék az első gyorson lecsúsztak az útról és az autó alja felült. Önerőből nem voltak képesek lejönni, ezért szerencse, hogy magyar szurkolók is voltak a helyszínen és közös erővel visszatolták az autót. Kisérdiék egy 32. idővel jöttek le, ami azt is figyelembe véve, hogy mostanában nem láttuk menni, igen kiváló, és bizakodásra okot adó eredmény.
Frici így mesélte el a kalandot: „Egy jobb hatos visszafordítóhoz érkeztünk meg relatíve nagy tempóval – utóbb kiderült, valamivel gyorsabban, mint kellett volna. Az autó megtolta az elejét, lecsúsztunk az út mellé és a Ford felült egy földkupacra. Még szerencse, hogy voltak ott magyar drukkerek, akik azonnal odarohantak és leemeltek minket, mert a németek gyakorlatilag karba tett kézzel nézték az egészet. Négy és fél percig tartott a mutatvány, úgyhogy eléggé elkenődtünk...” – vallotta be Frici, majd azzal folytatta, hogy „Kellett hozzá egy gyorsasági szakasz, hogy túltegyük magunkat a történteken, de azután azt mondtuk magunknak, hogy nagyon sok van még hátra a versenyből, bármi megtörténhet. És meg is történt. A második körben már minden jól működött, a gumiválasztásunk is jobban sikerült és az autó is jól viselkedett. Ha nem lett volna az a négy és fél perc... De most már mindegy, küzdenünk kell tovább!”
A második gyorsasági előtt a gyári csapatok az időjárásról kezdtek twittelni: esni vagy nem esni, ez itt a shakespeare-i kérdés. És természetesen az ezzel járó gumis gondok. (Mivel szervizparkon kívül voltak, gumit nem cserélhettek, de különös jelentősége van annak, hogy ki mit tett fel reggel. Hiába nézegettük a wetter.de-t, nem értettük mi történik, mert az oldal szerint elenyésző esély látszott egy esőre.
Amikor elkezdtek jönni az időeredmények, nem kicsit lepődtünk meg. A két francia úgy elverte a mezőnyt, hogy nem is hittünk a szemünknek. Persze kiderült, hogy nekik sikerült még teljesen szárazon lejönni. Ilyenkor mérsékelten szeretem a ralit, de a mázlifaktor mindenkinél dolgozik, és egy-két igazi pechest leszámítva nagyjából annyit hoz, mint amennyit elvesz. Tanak abszolút hetedik időt ment az S2000-es Fiestával. Az konkrétan űridő volt. Friciék gyorsultak, hatodik időt jöttek. Érdi Tibike pedig az N-es Mitsuval majdnem egált ment az FFSA által MINI WRC-be ültetett Campanaval.
A harmadik gyorsaságit Loeb nyerte, és ezzel átvette a vezetést. Hirvonen alig volt lassabb nála, Ogier és Sordo követték. Latvala defektet kapott, és jelentősen visszaesett. A MINI-k közül három is befért az első nyolcba. Alakul az autó.
Friciék szépen feljöttek hetediknek a kategóriában, amit Hanninen vezetett Tanak előtt. (Az elején keményen bekezdő Prokop és Sousa viszont átmenetileg kiszálltak a versenyből, és a szuperrali szabályok szerint folytatják - kihagyott gyorsonként az elsőhöz képest 5 perc büntetéssel.) Érdiék sem álltak rosszul, összetettben a 29. helyről érkeztek a szervizbe.
A WRC-Akadémia mezőnyében nem várt fordulatként az eddig mindent nyerő észt Egon Kaur a fasorban sem volt, három gyors után egy percre volt az eddig felejthető teljesítményt nyújtó spanyol Yeray Lemes-től. (Érdekes, a WRC-Akadémia mezőnye, Kaur N-es észt bajnok, Lemes 2007-ben indult először VB futamon, JWRC-zett, sőt tavaly a spanyol futamon a JWRC kategóriát sikerült megnyernie. Nem derogál nekik egy R2-es autóval gyilkolászni egymást.)
A szerviz után ugyanezek a gyorsaságik következtek. A Gy4-en Latvalát már az ág is húzta, mert 3 km után beháromhengerezett a Fiesta. Abban reménykedtek, hogy gyertya-gond.) A gyorsaságit megint Citroenek nyerték, Ogier és Loeb után jöttek a MINI-k, de a fordos fiúknak nem jött össze a kanyar, a legjobb Ostberg lett, és Hirvonen csak nyolcadik időt jött. Az SWRC-ben Tanak és Gassner voltak a leggyorsabbak, és Frici egy kategória 6. hellyel kezdett felzárkózni. (Oké, mégsem lassú ez a Gassner gyerek.)
Az ötödik gyors után kialakult a két citroenes külön versenye, mert csak ők ketten voltak percen belül. Hirvonen állt a 3. helyen, nyomában a két piros MINI. Csapattársa esett vissza, és már csak 15. volt az abszolút értékelésben. Friciék szerintem kicsit biztonságit mennek, de hová erőltessék, meglehetősen sok az az elején bezsákolt hátrány. Ott a sorrend Hanninen, Tanak, Gassner lett.
A hatodik gyorsasági nem a nagyoknál hozott meglepetést, hanem az SWRC-ben. Hanninen és Gassner (mindketten a Skoda Red Bull Team versenyzői), szuperralival tudják csak folytatni. Mivan? Az első három páros két skodása Friciék mögött landoltak. Juho Hanninen igazán amatőr hibát vétett: nem írtak fel egy betontömböt, és kiütötték az autó futóművét. "Hülye vagyok!" - nyilatkozta. Gyerekek, lehet eső, lehet hó, messze még a vége. A nagyoknál Loeb azt nyilatkozta, hogy azért kell sietni, mert Ogier ott lohol a nyomában. A Fordnál pedig a jó kezdet utáni visszaesést meglehetősen komoly frusztrációként élik meg.
A WRC-Akadémia mai legjobbját, a spanyol Lemes-t választotta a nap küzdőjének MaxRally. És a srác csak holnap ünnepli 24. születésnapját.
A nap végi állás abszolútban:
Az SWRC állása:
WRC-Akadémia