Az Index sportrovata, a Sportgéza "Lesz-e valaha nagy bajnok a ralibohócból?" című írásában hosszan foglalkozott Ken Block karrierjének állomásaival. A cikk azt sugallja, hogy van bármi remény arra, hogy az amerikai srácból bajnok, sőt legendás - Loebhöz, vagy Colin McRae-hez hasonló - nagy bajnok lehessen.
Mindenek előtt szögezzük le, hogy a "deszkás arc" távolról sem Pinocchio. Azt mondanám, hogy ügyes. Leginkább ügyes cirkuszi akrobata, showman. Meggyőződésem azonban, hogy aki 43 éves korára nem lett (világ)bajnok raliversenyző, abból már nem is lesz. (Navigátorok kivételek, ők később érnek be, ott még össze is jöhet ilyen meglepetés, de ott sem nagy a realitása.) Ken már "öregen" kezdett ralizni, a mezőny meg tele van ifjoncokkal. Ha jobban belegondolunk az egyik legöregebb WRC-s pilóta a világbajnokságon. Az ellenfelei pedig - amellett, hogy évtizedek óta autóban ülnek - kivételes tehetségek, zsenik. A cikkel ellentétben úgy gondolom, hogy első sorban nem rajta múlik, meddig jut.
Tudomásul kell venni, hogy a Gymkhana-videók alapján nehéz a raliversenyzéshez szükséges készségekről, képességekről, tudásról bármilyen következtetést levonni, mert azokból a vitán felül látványos mozikból nem derül ki, hogy emberünk mennyire tud improvizálni, mennyire gyors, tud-e itinert írni, tud-e itinerből menni, vagy csak ballasztnak használja olasz barátját. Nem tudhatjuk azt sem, hogy mennyire tud fejben ott lenni egy hosszú, huszonpár kilométeres gyorsaságin. És az sem derül ki, hogy mennyire bátor. Annyi helyen lehet kikapni egy gyorsasági szakaszon, de a legtöbbet a bátorságpróbás szakaszokon lehet bezsákolni. Ha van, aki a kombinációt "lerúgja hatodik ropogón" (VI. sebességi fokozatban tiltáson megy a motor), akkor aki csak "beleöblöget" (el-elveszi a gázt) az ott másodperceket kap. Erre a választ csak akkor tudjuk meg, ha az adott ember leküldte ott az autót, és láttuk. Ez nem szóbeli vizsga, ráadásul ismételni sem nagyon lehet: ha nem adja ki, akkor az anyagi kár tetemes...
Ken Block itt kilométerenként 2 másodpercet kapott Ogiertől
Kezdő és hiszékeny versenyzőket húznak a vén rókák azzal, hogy itt, vagy ott ők mennyivel és milyen sebességfokozatban fordulnak el, hogy tolják át stb. Na, ezt nem szabad elhinni, mert csak minket akarnak összezavarni. Mindig úgy menjünk le egy gyorson, ahogyan azt a pálybejáráson elterveztük. Láttam már pöttyöt labdán, és OK táblát tartó ellenfelet, mert nem adta ki...
Úgy tűnik, Ken Block és szponzorai is kezdik úgy látni, hogy a ralizás, különösen vébés-szinten nem feltétlenül a legjobb döntés. A gyári Fiesta RS WRC-vel közel sem jönnek azok a sikerek, amiket a Gymkhana4 sokmilliós letöltései alapján várnánk. Emellett nem feledkezhetünk meg arról, hogy az Egyesült Államokban a bő évtizedes ralisport távolról sem olyan népszerű, mint Európában, így kétséges, hogy a Rali VB-n közepes, illetve annál gyengébb formát mutató amerikai srác képes-e a hazai piacra koncentráló szponzorait kiszolgálni.
A 17. X-Games nem sikerült jól Ken-nek
Nem szeretnék vészmadár lenni, de Ken az elmúlt hetekben többfelé nyilatkozott arról, nem kizárt, hogy kiszáll a ralisportból.
Az amerikai akcióhős három N-es Subaruval teljesített futam óta egy tucat VB-futamon indult Ford WRC-ben, és mindössze egyetlen pontot szerzett 2010-ben, Svédországban. Azt mondja, hogy nagyon sokat kellene tanulnia, és sokkal többet kellene a Fiestában ülnie. A partnerei és a szponzorai felé vállalt kötelezettségeit kell teljesíteni, akik azt akarják, hogy többet legyen Amerikában. A fejét "ultrakésőn" versenyzésre adó srácnak miért kellene magát törnie, hogy az eredménytelenségbe hajló ralis kirándulását erőltesse?
Emellett a Finn Ralival egy időben volt az idei X-Game, amelyen a részvételre szerződése kötelezte, és még tetszik is neki. A Rallye Magazinnak adott interjúja szerint "Minden nagyon kompakt, hasonló a ralikrosszhoz, amely Amerikában éppen egyre népszerűbb. Egy olyan sport, ami teljesen az ínyemre való." Majd azt is hozzátette, hogy a ralivébét is szereti, de az nagyon drága és időigényes. A kaliforniai versenyző azt is elmondta, hogy következő hetekben fognak összeülni és eldönteni, mit akarnak, és megbeszélik a 2012-es programot. Sok ötletük és néhány forgatókönyvük van.
Mindebből én arra következtetnénk, hogy Ken Block-ot jövőre jobbára amerikai ralikrossz versenyeken lehet majd látni.
Ugye, nem felejtettétek el mecsekralis fotópályázatunkat? Válaszd ki a három legjobbat, töltsd fel, és nyerj! Részletek a facebook oldalunkon.