A hazai autósport visszhangzik attól, hogy kit, miért, és mennyi időre tiltottak el, vagy éppen kivel szemben folyik fegyelmi eljárás. Sajnos hivatalosan semmit sem tudhatunk. Pletykák, sőt bulvárlapok szerint a magyar autósport történetében példátlan büntetéseket róttak ki, azonban sem azok mértéke, sem pedig pontos indoka nem ismert.
Informálisan mindenki mindent tud. Bár sokszor mindenki mindent jobban, vagy éppen máshogy tud. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség honlapján semmilyen érdemi információt sem találunk a mindenkit érintő fegyelmi eljárásokról, de még arról sem, hogy egyáltalán fegyelmi eljárás indult az érintett versenyzőkkel szemben. Ezt adatvédelmi okokkal magyarázhatjuk.
És mi az, amit nem hivatalosan tudni lehet?
Makacsul tartja magát, hogy 2011 magyar ralibajnokát, Asit és navigátorát Pikó Zsuzsát 18 hónapra eltiltották a versenyzéstől. Nem tudjuk - hivatalos hírek hiányában nem is tudhatjuk -, hogy az elsőfokú sportfegyelmi határozatot kézbesítették-e a páros tagjainak, hogy éltek-e fellebbezéssel, vagy a döntés jogerőre emelkedett-e. Nem tudhatjuk azt sem, hogy az MNASZ Fegyelmi bizottsága - ha valóban marasztalta a versenyzőket - pontosan milyen ún. történeti tényállás, és milyen indokolás alapján marasztalta. A hírek alapján úgy tippelnénk, hogy a fegyelmi eljárás az aradi pályabejárási szabályok megsértése miatt zajlott.
Asiék Egerben is siettek
Arad után azt írtuk, hogy a 102-es (ASI-Pikó) páros a Gy5-ön a ténybíróknak a 136-os rajtszámot diktálta be kétszer. Az autó szélvédőmatricája - szabálytalanul - nem tartalmazott rajtszámot. Amikor a 136-os páros megérkezett, akkor közölték velük a sportbírók, hogy már kettőt mentek, de sem az aláírásuk, sem pedig az autójuk nem egyezett meg. Az erről készült rendezői jelentés alább olvasható:
Nos, a büntetés sem maradt el: ASI kapott egy egyperces időbüntetést. Oké, hogy egy perc rohadt sok idő, de gondoljunk arra, hogy az 5. gyorson 15 másodperccel osztotta a mezőnyt. Na annyit az egy perc megfelelőségéről. A páros egyébként sem érdemében, sem indokolásában nem fellebbezett a Felügyelő Testület döntésével szemben.
Ellentmondó hírek láttak napvilágot egyebek mellett arról is, hogy a pályabejáró autó cseréjét megpróbálta-e, és miként bejelenteni a páros.
Ha a 18 hónapos eltiltás valós, az a döntés jogerőre emelkedését követően lép hatályba, ami legalább is hetek, ha nem hónapok kérdése. Ebből pedig az is következik, hogy Asiék jó eséllyel két (2012 és 2013) szezont is kénytelenek lesznek kihagyni, vagyis nemcsak címvédés nem lesz, de visszavágó sem...
Asiék eltiltásával egy időben röppent fel a hír, hogy a rali szakág megbízott vezetőjének fiát is nagyobb tartamú, de ennél rövidebb eltiltással sújtotta a Fegyelmi Bizottság. A megállapított tényállásról, és a fegyelmi büntetés pontos indokairól ebben az esetben is csak találgathatni tudunk. A szervizparki pletykák (mifelénk ez a zuhanyhíradó) szerint Botkát a miskolci balesete után tanúsított versenyzői magatartása miatt tiltották el. Úgy hírlik, hogy miután elsodort legalább egy nézőt, továbbment anélkül, hogy meggyőződött volna arról, hogy nem okozott személyi sérülést. Meg nem erősített hírek szerint a versenyigazgató - kiállásra és a baleset helyszínére történő visszatérésre adott - utasítása ellenére is folytatta a versenyt. (Mi nem hisszük el azokat a kósza híreket, hogy a srácoknak tiltott szervize volt egyik, vagy másik versenyen, sőt makacsul tartja magát olyan híresztelés is, hogy a gumijelölést is - másokkal együtt - saját kézbe vették.)
UPDATE!
Most meg azt hallottuk, hogy Botkát nem Miskolcért tiltották el, hanem mert - nicsak, erről már hallottunk - jelöletlen kerékkel ment Bükfürdőn, és amikor ezért kizárták, akkor a Felügyelő Testületet sértegette (ezek között szexuális töltetű sértések is voltak), a technikai felügyelőt majdnem megdobta egy üveggel, és úgy becsapta maga mögött az ajtót, hogy kitört az üvege.
Botkáék a pécsi prológon a leggyorsabbak voltak - mikor láthatjuk őket?
A legkevesebbet arról a történetről lehet tudni, amely alapján állítólag a közelmúltban indult (???) fegyelmi eljárás. Több - neve elhallgatását kérő - forrásunk szerint egy magyar versenyző teszt lehetőséget vásárolt a Mecsek Rallye szervezőitől, majd ezt jelentős felárral külföldi csapatoknak továbbértékesítette. Természetesen ez a kis üzlet sem maradt titok, és annak sportszerűtlensége miatt indított az MNASZ fegyelmi eljárást.
Ha az érintettek hozzájárulnak, szívesen közölnénk az ügyben született határozatokat. Mivel nem szeretnénk sem a marasztalt versenyzők védelmének, sem pedig az MNASZ szócsöve lenni - kommentár nélkül. Nem minket, de még csak nem is az olvasókat kell meggyőzni.
Ugye, nem felejtettétek el mecsekralis fotópályázatunkat? Válaszd ki a három legjobbat, töltsd fel, és nyerj! És akkor is játssz velünk, ha Stig Blomqvist dedikált fényképét szeretnéd megnyerni. Részletek a facebook oldalunkon.