Hiába kértünk interjút, kerestük a személyes találkozás lehetőségét, nem jártunk sikerrel. Pedig csak azt akartuk megírni, hogy Stohléknál tényleg mindenki jól vezet. Ha nem is világbajnok módjára, de mindenképp vébés-szinten.
Az öreg autószerelőként kezdte, és amikor egy ügyfelük autóját kellett versenyzésre alkalmassá tenni, meg is fertőződött a ralival. Már csak egy autóra volt szüksége. Merészet lépett, újított egy rommá tört Moszkvicsot, és azt építette át. Hamar kiderült, hogy alkalmatlan volt az autó az eredmény-centrikus versenyzésre. Ezt követően pilótaként és navigátorként próbára tette magát, és rendszeresen tanáriakat perecelt. Van ez így, ha valaki nagyon siet. (Kis túlzással roncsok szegélyezték az útját.)
1972-ben indult az első VB futamán, az Akropolisz Ralin. Komoly szponzorok nélkül nem is tudott maradandót alkotni. És jöttek a ladás évek. Volt ott kereklámpás ezerhármas, és VFTS is.
Egy Szafari Ralit elvállalni ezzel, több mint kaland
1980-ban az I. Himalája Ralin összesítésben ötödik lett. És ezzel elkezdtek jönni az eredmények. Talán későn érő típus, vagy csak lassan jött az eredményhez szükséges pénz? Nyolc éve indult az első nagy versenyén.
A kocka is Rudi nevéhez nőtt
Biztos, ami biztos, az igazi sikerek az Audival jöttek. 1983-ban egy Gr. A-s Audi 80-nal megnyerte az Argentin Ralit, amely egyúttal az első A csoportos győzelme is volt a gyártmánynak. 1985-ben különböző Audik nyergében versenyzett, és kedvelt résztvevője lett a világbajnoki sorozatnak. 1986-ban, Görögországban a gyáriak mögött, a legjobb privátként tizenegyedik lett. A siker magával hozta a nagy szponzort, egy cigarettamárka állt mögé, és biztosította, hogy a következő évben a világbajnokságon szerepelhessen a bécsi versenyző. Jól sikerült az 1986-os szezon: az A-csoportos világbajnokság második helyét szerezte meg.
A következő évek világbajnokságain privát versenyzőként küzdött a gyáriak ellen, és mindig akadtak versenyek, ahol megcincálhatta a nagyok bajszát.
Az alma nem esett messze a fájától, és Rudi fia, Manfred is a technikai sportok rajongója lett. "BMX-banditáskodás", majd motokrossz előzte meg a ralikarriert. (Hol van itt védőfelszerelés? Ja, a kesztyű az... A kissrác a háttérben tapasztalt lehet, mert ő sisakban nyomja.)
A kétkerekes kitérő után átvette apa helyét a családi autós vállalkozásban. Előbb navigátorként, majd az Audi 90 nyergében előbb a Szafari Ralin, majd az Elefántcsontpart Ralin mutatkozott be. És haramdik versenyén Görögországban rommá törte.
Stohlék újabb szponzora a régiós terjeszkedésbe kezdő ÖMV lett. ("Kiváló lehetőség, hogy a csúcsszinvonalú termékeiket extrém körülmények között teszteljék." Ja, mint a Ranga Laci Fordjába töltött MOL Botond motorolaj...)
Manfred esett párat, de gyorsult is rendesen. Ezt a jó (?) szokását meglehetősen sokáig meg is tartotta.
Az audis korszak után, a kilencvenes években jött a mitsubishizés. A német Ralliart csapatában 1997-ben az N-csoportos világbajnokságon második, majd a két következő évben negyedik helyen végzett. 2000-ben pedig a regnáló bajnok Gustavo Trellest legyőzve bajnok lett.
A PWRC korszak után jöttek a wrc-s évek: 2003-ban Walesben egy Peugeot 206 WRC-vel hetedik lett, és megszerezte első világbajnoki pontjait. 2004-ben több futamon indult, a legjobb eredménye egy Akropolisz Ralin elért hatodik hely volt. 2005-ben egy Xsara WRC-vel megszerezte első dobogós helyét: Cipruson Loeb mögött második lett. (Az ausztrál harmadik helyével a szezon végére is jutott dobogó, összesítésben kilencedik lett.)
2006-ban egy teljes szezon következett a Bozian Peugeot 307 WRC-jével. Négy dobogós helyet szerzett az év közben, összesítésben negyedik lett. Kétes dicsőséget szerzett azzal, hogy több mint 100 VB-futamon állt rajthoz úgy, hogy egyszer sem tudott nyerni.
2007-ben újra citroennel próbálkozott, ezúttal kevesebb sikerrel. 2008-ban pedig felhagyott a hivatásszerű versenyzéssel.
Azóta - az osztrák bajnokság állandó résztvevőjeként - több időt szán a korábban alapított verseanyautó építő és üzemeltető cégére. Ők fejlesztik és versenyeztetik a Suburau Impreza R4-et.
A Stohl Racing több érdekességel is szolgál. Verenyeztetnek dízel Imprezát, CNG-vel (folyékony földgázzal) hajtott Mitsubishit, R4-es Imprezát. Ennyi innovációt privát csapatoknál ritkán lehet látni.