Kellett egy hónap, hogy kellő távolságtartással tudjam értékelni a Mecsek Rallye néhány eseményét.
A versenyen több olyan esés történt, amelyekért a közönség, vagy a versenyzők a kanyarokban - azok levágását megakadályozása érdekében - elhelyezett gumikat, vagy farönköket okolta. Vagy éppen fordítva: azok feltűnő hiányát...
Délelőtt, az Orfű vége táblás kanyarban vagy féltucat autó esett meglehetősen embereset. A jobbos belső ívén két gumi jelét láttuk felfelstve, de csak egy gumi volt ott. A kanyar végét a mezőny jelentős része levágta, így keményen felhordásos lett. Amikor érkeztek az elsőkerekes autók, akkor valamennyi perec forgatókönyve egyforma volt: a támasztókerék megcsúszott a dzsuván, így külső íven leestek az útról. Valószínűleg, ha a második gumi is a helyén maradt volna, nem lett volna tele murvával az ív. De mégis, ki a hibás?
A kérdés még annál is összetetteb, mint amilyennek elsőre látszik:
1. Az útvonalitinerben "egygumisként" jelölték a jobbost, vagyis, ha valaki abból írta a pályát egy gumira számíthatott volna.
A 40. jel, egy jobbos egy gumival - bár talán az Orfű vége tábla is elfért volna
2. A kanyar belső ívén két gumi jele volt felfestve, vagyis, ha valaki a jelöléseket is figyelembe vette, joggal számíthatott arra, hogy kettő is lesz kint. Hogyhogy nem tűnt fel senkinek, hogy az útvonalitiner és a felfestés nem stimmel?
3. A kanyarban nem volt megfelelő rendezői, és biztonsági "erő", így az eredetileg a jelre kihelyezett gumit ismeretlenek könnyűszerrel elmozdíthatták. Ha megfelelően képzett rendező, vagy sportbíró dolgozott volna ott, akkor a gumi vagy nem szívódott volna fel, vagy arról a gyorsasági vezetőbírája, vagy akár a Felügyelő Testület is értesülhetett volna.
4. Kinek kellett volna még feltűnnie, hogy abban a kanyarban valami nem kerek a gumizással? Hát a nullás autónak! Sajnos az elmúlt néhány évben a "nullások" (előfutók) elveszítették eredeti jelentőségüket. Eredetileg az egynullás autó feladata lenne meggyőződni arról, hogy a pálya megfelelő állapotban van, a nézők biztonságos helyen állnak, és a gyorsasági szakaszon elrajtoltatható a verseny. Ehhez képest mifelénk a nullások gyakorlatilag élesben jönnek le, igyekszenek egy rohadtat menni. Sajnos eközben a legritkább esetben sem figyelnek oda arra, hogy a pálya tartozékai megvannak, és úgy vannak meg, ahogy az az útvonalitinerben, vagy a pályabejáráson jelölve volt. Ennek fényében dermesztő volt az egynullás pilótájának nyilatkozata:
A nullásnak nem az a dolga, hogy száznyolcvannal letolja a nézők között...
Volt legalább egy másik, gumis baleset: Lévai Ferkóék estek egy nagyot az utolsó gyorson. A történet hasonló volt: a gumi nem ott volt, ahol a jel, így sokan letették mögé szűkre és apró kavicsokkal lett tele a kanyar - bejáratából nem látható - kimeneti része. Ilyenkor mintha kihúznák a szőnyeget az autó alól.
A balesetek alapján több kérdést is fel kell tennünk, amelyekre a Ti válaszaitokat is várjuk:
- Ki kell-e gumizni a kanyarok belső ívét, hogy a versenyzők ne tegyék le tőre?
- Lenne-e erre más, megoldás?
- Miért nem zászlócskával jelölt méteres vasrudakat használnak itthon?
- Ha már feltétlenül gumizni kell, miért nincs minden guminál ténybíró? (Egy kombinációban három félrehúzott gumi másodperceket érhet...)
Sorozatunk következő részében - nem csak mecsekes összefüggésben - a rendezőkről, a verseny biztosításában közreműködőkről, és a nézői biztonságról lesz szó.