Egy kő - három kieső, defektek tömkelege, száguldás porban és sötétben. Mindez a rali-világbajnokság katalán futamának nyitónapján.
A spanyol ralit – a régi versenyek hangulatát idézve – vegyes talajon rendezik, immáron második éve. Az első napi murva után, a következő két nap már aszfalton zajlik majd. Na de mi történt az első napon?
A spanyol ralit – a régi versenyek hangulatát idézve – vegyes talajon rendezik, immáron második éve. Az első napi murva után, a következő két nap már aszfalton zajlik majd. Na de mi történt az első napon?
A csütörtöki shakedown (amit én magyarul hivatalos tesztnek neveznék) után jóformán semmivel sem jutottunk előrébb, annak eredménye sosem igazán mértékadó, így nagy izgalommal várhattuk a verseny talán legizgalmasabb szakaszát, a murvás első napot. S így utólag nézve izgalmakból egyáltalán nem volt hiány. Ha más versenyeket veszünk alapul, az első versenyző, a takarító szerepét vállalva általában mindig elég nagy hátránnyal indul, s ez nem csupán lélektani hátrány, hanem az időeredményekben is szemmel látható. Most viszont visszafelé sült el a puska, és a szúnyog adott vért: Loeb simán behúzta a napi első több, mint 25 km-es szakaszt. Sőt, a mögötte rajtolók még mondhatni nagyobb hátrányba kerültek, mint maga a takarító, ugyanis mindannyian a nagy porra és a rossz látási viszonyokra panaszkodtak.
Hirvonen Loeb porában rontott:
„ Egy dupla jobbosban kicsúsztunk. Nem láttam semmit a porban. Szerencsénkre semmik nem sérült meg” – mondta a világbajnokságot pontazonossággal vezető finn Fordos, aki ezzel a kalanddal együtt 15.4 másodpercet kapott a szakaszgyőztestől.
De voltak akik még nála is rosszabbul jártak, s nem is kevesen. A szakasz 19. kilométerénél egy balos kanyar belső ívén egy kő három versenyzővel is kiszúrt, volt, akivel a szó szoros értelmében is.
Először – a versenynek talán a legnagyobb hévvel nekivágó – 2003-as világbajnok, Petter Solberg ment rá a kőre, mely a bal első futóművét olyan mértékben károsította, hogy a verseny feladására kényszerült (a legfrissebb információk szerint élni tud majd a szuperrali lehetőségével, és holnap újra szoríthatunk érte!). A következő áldozat az amerikai youtube–fenegyerek, Ken Block volt: neki valószínűleg ugyanazon kődarab a kormányművét tette tönkre. Ahogy a mondás is tartja, három a magyar igazság. Ezt úgy látszik még Spanyolországban is ismerhetik, ugyanis Solberg és Block után az ifjú tehetség, a SWRC címre is esélyes Ott Tanak is itt állt ki, miután kiszakadt Fiestája bal első kereke.
Visszatérve a hatalmas porra, volt aki az időbüntetést bevállalva is megpróbált tisztább körülmények között versenyezni: Kris Meeke szándékosan késett egy percet, és a későbbi rajttal már sokkal többet látott, mint csapattársa Sordo.
Az első szakasz panaszkodásai után (Ogier: „…nem tudtuk, épp hol vagyunk…” Sordo: „a látási távolság nulla!”) napközben már 4 percre rajtoltatták egymás után az autókat, de nem árulok el nagy titkot azzal, hogy akadt még probléma emiatt. Az első kör után Loeb vezetett, Latvala (+5,3mp) és Ogier (+11,9mp) előtt. Hirvonen hátránya a negyedik helyen már jóval meghaladta a fél percet is.
A délutáni kör első szakaszán (ami a napi első is volt) viszont „FORDult” a kocka: a versenyben addig vezető Loeb csupán a negyedig legjobb időt teljesítette és a szakaszt megnyerő Latvala összetettben is átvette a vezetést. A fiatal fordos a következő, majd’ 36 kilométeres (melyből 7 kilométer aszfalt volt) gyorsot is behúzta, s 16 másodpercre növelte előnyét. Kulcsfontosságú része volt a szakasznak az előbb említett aszfaltos rész (melyet értelemszerűen murva futóművel és gumival teljesítettek): Latvala állítása szerint „óvatosan küldte át”, míg Loeb arra panaszkodott, hogy túlságosan elhasználta gumijait és emiatt lassabban teljesítette a szakasz további részét. A legrosszabbul viszont csapattársa, Ogier járt, aki 7 kilométerrel a rajt után defektet kapott és bent a gyorson kellett kereket cserélnie. Ahhoz képest nem is vészes az az 1 perc 40 másodperc amit emiatt el kellett szenvedniük, viszont ezzel jócskán lemaradtak az első helyért való küzdelemben.
A napi utolsó szakasz sem maradt események nélkül, ugyanis ezt már sötétben teljesítette a mezőny. A legtöbb pilótának egyáltalán nem volt ínyére a porban és sötétben való versenyzés, sőt többen szinte felháborodottan nyilatkoztak a szakasz céljában.
Latvala 16 másodpercnyi előnyéből a szakasz végére több, mint fél perc hátrány lett, ugyanis a finn is feliratkozott a defektet szerzők listájára. Így a holnapi száguldást újra Loeb kezdheti meg a legkorábban.
SWRC
A S2000-ek mezőnyét a fordos Nászer el-Attija vezeti, őt kereken egy másodperc hátránnyal a Red Bull Skoda versenyzője, Hanninen követi. A harmadik Breen hátránya már 24,6mp.
PWRC
A hagyományos N-es autók versenyét a subarus Patrik Flodin vezeti két Evo X-el induló pilóta: Kosciuszko és Guerra előtt. Előbbi hátránya 36 másodperc, míg utóbbié 4 perc felett van.
A visszajelzésekről én csak itt követem a VB-t mert bár már annyira nem érdekel a rally mint ífjú csikókoromban, azért szeretem tudni, hogy ki-hol áll. TV-m nincs mert agymosásnak tartom tehát mindig csak itt jutok infóhoz. Szóval, csak így tovább!!! Üdv Melbourne-ből a Jódli hazájából fejjel lefelé!
Ha verseny van vagy valami én is idejövök először informálódni, ha itt nincs semmi, akkor továbbmegyek. Úgyhogy bízunk bennetek srácok, ne okozzatok csalódást ;)