Közkívánatra: az S2000-es autók számára kiírt SWRC szabályai szerint nyolc futamból hétben el kell indulni, ha valaki a sorozatra benevez. Friciék passzolták a mexikói futamot, így mindenképpen szükségük lett volna arra, hogy elrajtoljanak az utolsó, múlt heti versenyen is. Zsiros Gabi súlyos hátsérülése miatt azonban nem indultak el, ezért az FIA a kiírásban foglaltak szerint kizárta őket a sorozatból, így minden pontjukat is elveszítették.
Turán Frici és Zsiros Gabi 46 világbajnoki pontja sporttörténelem. Az FIA határozatának értelmében azonban a versenyzőpáros mégsem tudhatja magáénak ezeket az értékes pontokat. A Szövetség azzal indokolta a döntést, hogy a csapatnak lehetősége lett volna új navigátort, sőt akár új pilótát csatasorba állítania a spanyol ralira. A versenyszabályok valóban így szólnak, de a bajtársiasság a Synergon Turán Motorsport csapatában felülírta a szabályokat.
A Friciék által dirigált Ford Fiesta S2000 nagy reményekkel és kiváló eredményekkel száguldott végig a világbajnokság lehető legváltozatosabb pályáin. Amerre járt, nem csak az út porát és a nézők adrenalinszintjét kavarta fel, hanem a magyar ralisport hírnevét is öregbítette. Az idei évad sikersorozatának Zsiros Gabi porckorongsérve vetett véget. A csapat a bajban összefogva egyöntetűen úgy döntött, hogy Gabi pótolhatatlan, és reménykedtek az FIA méltányosságában.
„Együtt küzdöttük végig az elmúlt éveket, együtt örültünk a sikereknek, és együtt vészeltük át a nehézségeket is. Természetesnek tartottuk, hogy ez a szoros baráti és szakmai közösség megbonthatatlan a csapaton belül, és ezen nem akartunk változtatni. Úgy gondolom, hogy nagyon szigorú döntés született, hiszen megküzdöttünk minden egyes pontért. Ami vigasztal, hogy rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk, ezeket nagyon jól tudjuk majd hasznosítani jövőre. Idén kétszer is állhattunk a dobogón, és minden erőnkkel azon leszünk, hogy megsokszorozzuk ezt a teljesítményt” – mondta Turán Frici.
A csapat szomorúan fogadta a Szövetség körülményeket nem méltányoló döntését, amely egész éves munkájuk eredményétől fosztja meg őket. A fiúk tisztességesen játszottak, mindent időben jeleztek az FIA felé, és készségesen együttműködtek az eljárás során. Ehhez képest túlzónak tűnik az a szigor, amit velük szemben alkalmaztak.
Az FIA döntése előtt a Synergon Turán Motorsport az SWRC tabella 7. helyén állt. A pontok ugyan elvesztek, de a dicsőség, hogy magyarként először Friciék állhattak a világbajnokság dobogójára, megmarad.
Őszintén sajnáljuk, hogy negyvenhat pont ment a kukába, de ez - Kimiék ausztrál esete után, amikor Ice 1 Racing nem állt rajthoz, ugyancsak elvették a csapatpontokat - legalábbis várható volt. Pontosabban: ez a döntés volt várható.
Fotók: Turán Motorsport