Mivel a nyakunkon a rali világbajnokság zárófutama, egy archív sorozattal próbálunk segíteni a ráhangolódásban. Általában csak a dobogósok eredményeit és a mozgóképes összefoglalót posztoljuk ki, de ez most más: 1980-ban, a világbajnokságok legfiatalabb futamgyőztesét üdvözölhettük a finn tehetségben, Henri Toivonenben. (Már, ha csak a világbajnokság 1973-as első kiírását követő eredményeket vesszük számításba. 1963-ban ugyanis a húszéves Simo Lampinen megnyerte az 1000 Tó Ralit.)
A brit futamot 2000-et megelőzően nem Walesben, hanem Angliában rendezték meg, és ritkán ment a mezőny két egymást követő évben ugyanott. Bath, Chester, Nottingham, York, Harrogate, London volt gyakori versenyközpont. A versenyt 1932 óta - 1940-1950 közötti időszakot és 1957-et leszámítva - minden évben megrendezik. (1967-ben viszont a száj- és körömfájás járvány kitörése miatt törölték.)
1980 novemberében Toivo egy Talbot Sunbeam Lotusszal nyert Bath-ban. De mennyire más volt az a verseny, mint a mai! Három nap alatt 2896 km össztáv, 708 kilométernyi gyorsasági, 70 szakaszra - amelyből 42 éjszakai volt - elosztva. És csak 3 gyorsot - egyet útépítés (?!), kettőt pedig a csúszás miatt - kellett kivenni. Egyesek szerint csak malaca volt a finn srácnak: a legtöbb gyorsaságit nyerő svéd Anders Kullang Opel Ascona 400-asával defektet kapott, és bő negyed órát veszített a 39. gyorsaságin, Björn Waledgard féltáv után (ugyancsak Gy 39-en) kiesett az olajszűrő hibája miatt, a Hannu Mikkola Ford Escortján lévő Dunlop gumik pedig nyomába sem érhettek a Talbot Michelinjeinek.
A verseny egyébként nem csak ezzel a hírrel került az újságok címlapjára. Az egyébként öt gyorsaságit nyerő Tony Pond Triumph TR 7 V8-asával a longleati Safari Parkban a kerítés lebontását követően az oroszlános házat verte telibe. A mérleg egy elveszített szélvédő és három bezsákolt perc. (Nem csak ezen múlt, hogy nem nyert, ugyanis közel fél óra hátrányt sikerült a harmadik nap végére összeszedni.) Állítólag volt még egy versenybaleset, amelyben egy Polonez ütött el több nézőt, de a rajtlistákon sem John Lyons-t, sem pedig Polonez-ét nem találom.
Tony Pond a brit járműipar büszkeségével
Szerintem szó sincs mázliról: Toivonen megvillantotta mindazt, amiért nagy bajnok lehetett volna. Gyors volt, hiszen nyert 19 gyorsasági szakaszt, beosztotta az autóját, és a képek szerint még látványos is volt.
Pos | Nr | Driver | Nation | Car | Group | Pos | Total time |
Codriver | Nation | Entrant | Class | Pos | Behind winner | ||
1 | 16 | Henri Toivonen | Fin | Talbot Sunbeam Lotus | 2 | 1 | 08:17.3 |
Paul White | Gbr | Talbot Cars GB | 03-Apr | 1 | 0 | ||
2 | 1 | Hannu Mikkola | Fin | Ford Escort RS1800 | 4 | 1 | 08:22.1 |
Arne Hertz | Swe | Eaton Yale | 3 | 1 | 4.36 | ||
3 | 10 | Guy Fréquelin | Fra | Talbot Sunbeam Lotus | 2 | 2 | 08:31.2 |
Jean Todt | Fra | Talbot Cars GB | 03-Apr | 2 | 13.51 | ||
4 | 13 | Russell Brookes | Gbr | Talbot Sunbeam Lotus | 2 | 3 | 08:32.2 |
Peter Bryant | Gbr | Andrews Heat for Hire | 03-Apr | 3 | 14.43 | ||
5 | 7 | Anders Kulläng | Swe | Opel Ascona 400 | 4 | 2 | 08:33.5 |
Bruno Berglund | Swe | Opel Euro Händler | 4 | 1 | 16.14 | ||
6 | 19 | Timo Mäkinen | Fin | Ford Escort RS1800 | 4 | 3 | 08:43.4 |
Martin Holmes | Gbr | Rothmans Rally Team | 3 | 2 | 26.08 | ||
7 | 15 | Tony Pond | Gbr | Triumph TR 7 V8 | 4 | 4 | 08:46.4 |
Fred Gallagher | Gbr | British Leyland Cars | 4 | 2 | 29.1 | ||
8 | 23 | Andy Dawson | Gbr | Datsun 160J | 2 | 4 | 08:48.1 |
Kevin Gormley | Gbr | Team Datsun Europe / Castrol | 03-Apr | 4 | 30.35 | ||
9 | 26 | Bror Danielsson | Swe | Ford Escort RS1800 | 4 | 5 | 08:55.6 |
David Booth | Gbr | 3 | 3 | 38.25 | |||
10 | 41 | George Hill | Gbr | Vauxhall Chevette 2300 HSR | 4 | 6 | 08:58.4 |
Ron Varley | Gbr | The Martin Group | 4 | 3 | 41.07 |
Forrás: rallybase.nl
És a végén egy igazi Super8-as nyersanyagra forgatott házimozi: