Mivel a nyakunkon a rali világbajnokság zárófutama, egy archív sorozattal próbálunk segíteni a ráhangolódásban. Általában csak a dobogósok eredményeit és a mozgóképes összefoglalót posztoljuk ki, de ez most más: 1980-ban, a világbajnokságok legfiatalabb futamgyőztesét üdvözölhettük a finn tehetségben, Henri Toivonenben. (Már, ha csak a világbajnokság 1973-as első kiírását követő eredményeket vesszük számításba. 1963-ban ugyanis a húszéves Simo Lampinen megnyerte az 1000 Tó Ralit.)

1980+7+KULANG+RAC1981[1].jpg

A brit futamot 2000-et megelőzően nem Walesben, hanem Angliában rendezték meg, és ritkán ment a mezőny két egymást követő évben ugyanott. Bath, Chester, Nottingham, York, Harrogate, London volt gyakori versenyközpont. A versenyt 1932 óta - 1940-1950 közötti időszakot és 1957-et leszámítva - minden évben megrendezik. (1967-ben viszont a száj- és körömfájás járvány kitörése miatt törölték.) 

1980+16+ToivonenWhite1980RAC[1].jpg

1980 novemberében Toivo egy Talbot Sunbeam Lotusszal nyert Bath-ban. De mennyire más volt az a verseny, mint a mai! Három nap alatt 2896 km össztáv, 708 kilométernyi gyorsasági, 70 szakaszra - amelyből 42 éjszakai volt - elosztva. És csak 3 gyorsot - egyet útépítés (?!), kettőt pedig a csúszás miatt - kellett kivenni. Egyesek szerint csak malaca volt a finn srácnak: a legtöbb gyorsaságit nyerő svéd Anders Kullang Opel Ascona 400-asával defektet kapott, és bő negyed órát veszített a 39. gyorsaságin, Björn Waledgard féltáv után (ugyancsak Gy 39-en) kiesett az olajszűrő hibája miatt, a Hannu Mikkola Ford Escortján lévő Dunlop gumik pedig nyomába sem érhettek a Talbot Michelinjeinek.

A verseny egyébként nem csak ezzel a hírrel került az újságok címlapjára. Az egyébként öt gyorsaságit nyerő Tony Pond Triumph TR 7 V8-asával a longleati Safari Parkban a kerítés lebontását követően az oroszlános házat verte telibe. A mérleg egy elveszített szélvédő és három bezsákolt perc. (Nem csak ezen múlt, hogy nem nyert, ugyanis közel fél óra hátrányt sikerült a harmadik nap végére összeszedni.) Állítólag volt még egy versenybaleset, amelyben egy Polonez ütött el több nézőt, de a rajtlistákon sem John Lyons-t, sem pedig Polonez-ét nem találom.

Pond~1980~RAC[1].JPG

Tony Pond a brit járműipar büszkeségével

Szerintem szó sincs mázliról: Toivonen megvillantotta mindazt, amiért nagy bajnok lehetett volna. Gyors volt, hiszen nyert 19 gyorsasági szakaszt, beosztotta az autóját, és a képek szerint még látványos is volt.

Pos Nr Driver Nation Car Group Pos Total time
    Codriver Nation Entrant Class Pos Behind winner
1 16 Henri Toivonen Fin Talbot Sunbeam Lotus 2 1 08:17.3
    Paul White Gbr Talbot Cars GB 03-Apr 1 0
2 1 Hannu Mikkola Fin Ford Escort RS1800 4 1 08:22.1
    Arne Hertz Swe Eaton Yale 3 1 4.36
3 10 Guy Fréquelin Fra Talbot Sunbeam Lotus 2 2 08:31.2
    Jean Todt Fra Talbot Cars GB 03-Apr 2 13.51
4 13 Russell Brookes Gbr Talbot Sunbeam Lotus 2 3 08:32.2
    Peter Bryant Gbr Andrews Heat for Hire 03-Apr 3 14.43
5 7 Anders Kulläng Swe Opel Ascona 400 4 2 08:33.5
    Bruno Berglund Swe Opel Euro Händler 4 1 16.14
6 19 Timo Mäkinen Fin Ford Escort RS1800 4 3 08:43.4
    Martin Holmes Gbr Rothmans Rally Team 3 2 26.08
7 15 Tony Pond Gbr Triumph TR 7 V8 4 4 08:46.4
    Fred Gallagher Gbr British Leyland Cars 4 2 29.1
8 23 Andy Dawson Gbr Datsun 160J 2 4 08:48.1
    Kevin Gormley Gbr Team Datsun Europe / Castrol 03-Apr 4 30.35
9 26 Bror Danielsson Swe Ford Escort RS1800 4 5 08:55.6
    David Booth Gbr   3 3 38.25
10 41 George Hill Gbr Vauxhall Chevette 2300 HSR 4 6 08:58.4
    Ron Varley Gbr The Martin Group 4 3 41.07

Forrás: rallybase.nl 

dyn008_original_500_356_pjpeg_2555102_4bc438dda2cc0c32a5731713f635bbf6[1].jpg

És a végén egy igazi Super8-as nyersanyagra forgatott házimozi:

Címkék: rac rally toivonen

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr833332713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Szólj hozzá! hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (128) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz