1961. november 1-én, éppen ötven évvel ezelőtt született Walesben minden idők egyik legismertebb navigátora. Mindenkinek Colin McRae navigátoraként emlékszik rá, holott Colin nem vele érte el legnagyobb sikereit, és ő sem McCrash mellett lett vébés navigátor.
Huszonegy évesen Steve Davies oldalán már megnyerték a walesi bajnokság 1300-as kategóriáját. Nicky 1986-ig Stevenek diktált, de 1985-ben Stuart Nicholls mellé ült be a brit VB futamra, és az A-csoport 23. helyén értek célba a Vauxhall Astra (mifelénk Opel Kadett) GT/E-ben.
1986-ban már két bajnokságban két embernek navigált: Stevenek a a Brit Nemzeti Bajnokságban a Volkswagen Junior Rally Team színeiben egy VW Golf GTi-ben, és a Brit Nyílt Bajnokságban Graham Middeltonnak egy A-s Toyotában. És szépen el kezdtek jönni az eredmények: 87-ben a Toyotával már kategória másodikak lettek. 1989-ben a Brit Nyílt bajnokságban indult egy Vauxhall Nova-val Dave Metcalfe oldalán, ekkor már főállású navigátorként.
1990-ben Malcolm Wilson navigátorának szerződött a Fordhoz. Egy Sierrával indultak a Nyílt Bajnokságban, és közben a 4x4-es változatot fejlesztették. Ebben az időben szerezte az első tapasztalatait a Brit-szigeteken kívüli VB futamokon - 1991-ben hat futamon indultak.
Majd 92-ben jött a Toyota. Igaz ugyan, hogy csak a Safari Ralin indult Mikael Ericcson oldalán, de a Toyota Team Europe-nál több versenyen koordináló feladatokat kapott. 1993-ban hol Armin Schwarznak navigált egy Lancer EVO-ban, hol pedig Juha Kankkunennek egy Celica-ban. Juhával lényegesen eredményesebben, ugyanis ötből három futamot megnyertek, és még egyszer dobogón állhattak, nem mellékesen Grist is megszerezte első győzelmét Argentínában. Nem mellékesen így lett negyedszer is világbajnok KKK.
1994-ben egy montés második hely után nyertek Portugáliában. Kenyában viszont ötödik telin egy hatalmasat estek egy vízmosásban. Az év hátralévő részében nem jöttek kiugró eredmények, de a néhány dobogó elég volt az év végi harmadik helyre. 1995-bennem alkottak maradandót, viszont a Toyotákat a turbószűkítős manipuláció miatt a Katalán rali után a csapatot egy évre eltiltották. Egy évvel később Juha oldalán egy privát Toyotával indult három futamon, és ebből két dobogós helyet szereztek.
1997-ben állt össze a nagy páros, ekkor ült be Colin McRae mellé. Az első évben hat futamot nyertek, egyszer lettek másodikak, és hat kiesés mellett még két negyedik helyet is szereztek. A második közös subarus évben három győzelem, két harmadik hely, egy negyedik és két ötödik hely mellett sokszor kiestek.
1999-ben már együtt szerződtek a Malcolm Wilson vezette Fordhoz. Az első év rögtön egy szabálytalan vízpumpa miatti kizárással kezdődött, de összesen csak két első és egy negyedik helyre futotta. És sok kiesésre. 2000-ben csaknem valamennyi olyan versenyen dobogóra állhattak, ahol célba értek. 2001-ben majdnem összejött a világbajnoki cím: sokat nyertek, de az utolsó, hazai futamon rommá törték Focust. 2002. volt Grist utolsó teljes szezonja, amelyet - két győzelem és egy harmadik hely mellett gyűjtögetett pontoknak köszönhetően - a negyedik helyen zártak.
Grist ezt követően beugróként 2005-ben és 2006-ban is beült Colin mellé néhány futamra, különösebb siker nélkül.
Nicky Grist mostanában navigátorképzéssel foglalkozik, a Stilo sisakok kizárólagos nagy-britanniai forgalmazója, szakkommentátor, és raliversenyek szervezőbizottságának tagja.
Ha a fenti videókat megnézzük, látható, hogy Grist 91-ben is jó navigátor volt, de 10 év alatt is sokat fejlődött. Csak a ritmust, és a hangsúlyt figyeld! A "caution" - veszély, minálunk "felkiáltójelesként" szólna - hogy válik egyre kiemeltebbé, Grist pedig egyre nyugodtabbá. Egyébként szerintem nincs még egy vébés navigátor akit annyiszor és annyira felborítottak volna. 128 futamon indult, mindössze tizennégynél szerepel valamilyen esés a kiesés okaként, de legalább ennyiszer vitték be törötten az autót.