Turán Friciék kihagyták a Katalán Ralit, ezért az FIA elvette az év során szerzett 47 VB-pontjukat. A hírt közlő posztunk komoly vitát váltott ki olvasóink között, ezért a felvetődött kérdéseket nekiszegeztük Fricinek.
Ha tudtátok, hogy kizárhatják a csapatot, miért nem kerestetek egy beugró navigátort?
Számunkra a rally világbajnokság nem így működik. Vannak Magyarországon nagyon jó navigátorok, de óriási bizalom és teljes összeszokottság kell ahhoz, hogy rajthoz álljunk a vb-n. Száz százalékos bizalmat pedig néhány tréninggel nem lehet kialakítani. Ez az én döntésem volt, ugyanis összeszokottság nélkül nem tudnánk rendesen autózni.
Nem lett volna jobb inkább "falból" elindulni, és az első gyors előtt kiállni?
A pontok megőrzése szempontjából, talán jobb lett volna. Fair play játékosok vagyunk a sportban, s a hétköznapokban egyaránt. Büntetésre számítottunk, de arra nem, hogy az FIA a maximumot szabja ki ránk. Ennek ellenére a FIA döntését elfogadtuk és tudomásul vettük.
Nincs B-terv az ilyen helyzetekre?
Nem volt B-tervünk az idényre. Versenyezni akartunk, ilyen akadályokra nem számítottunk. Gabinak több hónapos kezelést írt elő az orvosa, de négy hétre szigorúan eltiltotta a versenyzéstől, ezt megszakítani komoly kockázatot jelentett volna. Másrészt, ha kifizetjük a bérleti díjat, a gumikat, a biztosítást, úgy, hogy nem is állunk rajthoz, az nagyon komoly anyagi veszteség lett volna.
Markko Martinék kivitték a Spanyol Ralira a felmatricázott autót, vagy korábban lemondtátok?
A csapat időben tudta, hogy nem indulunk, és ezt a verseny rendezőivel is időben közöltük. Az autó ott volt a spanyolországi szervizparkban, de logisztikai okokból. A csapat kamionja ugyanis Franciaországból egyenesen Spanyolországba ment, és nem lett volna értelme otthagyni az autót. Azt pedig, hogy kiállították a kocsit a szervizparkban, az irányunkban tett gesztusnak tekintjük, és nagyon köszönjük Markko Martinnak.
A pontokon kívül buktatok mást is a döntéssel?
Természetesen. Egész évben nagyon sokat dolgoztunk szívvel-lélekkel. Ez a sok érzelem ment füstbe. Nehéz dolgokon mentünk keresztül, de nagyon sok öröm is ért minket. Belerázódtunk a világbajnokság menetébe. A döntés ezért inkább lelkileg okozott fájdalmat, de tanultunk belőle.
Mikor értesültetek a szponzoraik a döntésről és annak következményeiről? Mit szóltak a történtekhez?
A döntésünkről jóval hamarabb értesültek mint a büntetésről. Nagyon jó szponzori hátterünk van, anyagi és emocionális értelemben is. Nem csak elfogadták, de egyet is értettek a döntéssel. Szép eredményeket kaptak idén, nem rajtuk múlt, hogy így zártuk a világbajnokságot. Köszönjük a támogatásukat, és külön ki kell emelnem a Ford segítségét, aki saját közleményében állt ki mellettünk.
Jövőre ugrik az FIA prioritás?
Úgy gondolom, hogy nem. Abban az esetben ugrott volna, ha nem fizetjük be a büntetést, de ezt megtettük. Azért kaptuk meg a kettes prioritást, mert 2010-ben pontszerzők voltunk a WRC világbajnokságon. Az SWRC szerepléssel pedig automatikusan hármas prioritás jár.
Zsiros Gabi szerepel a ciprusi nevezési listán, ezen a versenyen miért indul el, miközben a VB-t kihagyta?
Gabi úgy érzi a történtek miatt, hogy cserbenhagyta a csapatunkat, és nem akarja ugyanezt még egyszer átélni a másik csapatával. Sokat beszélgettünk erről. Picit talán felelőtlen ez a döntése, de megértem. Vizin Laci bácsival régi barátság köti össze. Gabi sokat kockáztat, de ebbe nem szólhatok bele. Szerencsére jól reagál a szervezete a kezelésekre, sokat javult az állapota, de nem biztos, hogy jó döntés. Megértem, mert élünk-halunk minden egyes versenykilométerért, és ezért sok mindent hajlandóak vagyunk feláldozni.