A technikai sportokban benne van a kiesés. Sőt, minden sportban előfordulhat, hogy más, a versenyzőn, a csapaton kívül álló okok miatt kell a versenyt feladni. Múlt héten vezető hír volt, hogy - az addigra már nyolcszoros világbajnok - Sebastien Loeb egy etapbaleset miatt feladni kényszerült a versenyt. A hírek szerint egy nem helyi skodás a bérautójával rossz felé húzódott le, így összecsattantak, és a DS3 WRC versenyzésre alkalmatlanná vált.

Etapon kiesni, vagy csak összetörni a versenyautót mindig szörnyű érzés. Nekünk egy koccanásunk volt egyszer, szerencsére nem estünk ki. (Egy T elágban jobbra kellett volna fordulnunk. Előttünk egy Citroen BX állt, szintén jobbra indexelt. Elindult, mi utána, majd - anélkül, hogy bármilyen keresztirányú forgalom lett volna - megállt a kereszteződés közepében. Akármennyire töröm magam, nem emlékszem a féklámpájára. Mivel siettünk, nem álltunk le vitatkozni. Sok szempontból tanulságos volt a sztori, majd apránként azokat is elmeséljük.) No, de vissza a tárgyhoz: még a nagymenőkkel is megesik, hogy egy civil autós, egy szurkoló, esetleg a versenytárs bénázásának köszönheti a kiesést. Sajnos az etapbalesetek távolról sem olyan ritkák, sőt Loeböt mintha egyenesen üldöznék.

A német Armin Schwarznak kijutott az etapon kiesésből. Először 1989-ben - Loebhez hasonlóan - a RAC ralin járt pórul. Sőt teljesen úgy járt, mint Loeb, pedig nagy reményekkel érkezett, hiszen egy évvel korábban megnyerte a versenyt. 89-ben is minden jól alakult az Audi 200-zal, az abszolút ötödik helyen állt, de "egy autó került eléjük a semmiből, és a szűk úton összeütköztek".

Audi-200-quattro-KenyaGM[1].jpg

Talán ennél is emlékezetesebb balesete volt, amikor 2001-ben, az Argentin ralin "ráesett" egy tűzoltóautó. A nézőknek sikerült felgyújtani a pampát, az egyik tűzoltó vízszállító autó pedig szó szerint a nagy sietségben ráborult Schwarz Octavia WRC-jére. Pedig a Skoda éppen elég jó formában volt...

 

2006-ban századik VB-futamán indult a Petter Solberg. A jubileum viszont nem hozott szerencsét, mert a norvég srác egy cserbenhagyó áldozatává vált. Úgy mesélte, hogy egy jobbosban egy autó állt az út közepén. Hiába húzódott teljesen a belső ívre, és csak úgy tudta elkerülni az ütközést, hogy a padkára hajtott, ahol egy nagyobb kő odavert a kormányműnek, így kénytelenek voltak feladni a versenyt.

6+2001-SOLBERG-SUBARUIMPREZA-ACROPOLI[1].jpg

Ugyancsak híres etapbaleset történt 2008-ban Loeb-bel, bár abban a másik érintett nem egy civil jármű volt, hanem egy versenyző. (Ellenfélnek azért nem nevezném.) A Jordán Ralin a Gy11-ről jött ki a francia, és ugyanekkor sietett a gyorsaságira a zimbabwei Conrad Rautenbach. Nem láthatták egymást, így egy keskeny úton, egy szűk kanyarban sikerült is összeakadniuk. (Állítólag ez a baleset nagyon hasonlított Loeb idei kalandjához, bár szerintem Jordániában keskenyebb volt az út, tényleg nem lehetett belátni a kanyarba, és jobban össze is csukták az autóikat a srácok.) Az eredmény itt is hasonló volt, ugyanis mindkét C4 WRC-vel versenyző pilóta kiesett.

És nézzük a helyszínt:

A versenyzők mifelénk szeretik etapon kikapcsolni az öveiket, amely a fenti sztorik szerint sem tűnik jó ötletnek.

Az ötlet innen

Címkék: video citroen wrc petter solberg rac rally seb loeb

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr13396482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Epercsibe 2011.11.20. 15:56:41

ezt nem értem; ha az utat nem zárják le és lehet rajta fogalom, akkor ott a kresz szerint a gyorshajtó a felelős a balesetekért. Lehúzódni és kikanyarodni is ki tud mindenki rendesen, de ha 200-al jön valaki, azt nem csoda, hogy nem veszik észre. Szerencsétlen hogy húzódott volna le jól, amikor 200-al jött szembe a rallyautó és valószínű nem nagyon lassított.

Bár a cikk azt sugallja, hogy a rally versenyzők "csak" versenyeznek a többi mazsola pedig sügérkedik, de ha ez nem lezárt úton történik, akkor bizony vastagon a száguldozó a hibás és nincs mind felháborodnia, sőt.

Vagy az a bérautó betévedt egy lezárt szakaszra és ez kimaradt a fordításból ?

jelentéktelen alak 2011.11.20. 16:04:52

Itt azért én inkább szervezési gondokat az összes említett esetben.

Mit keres civil autó a versenypályán?
Nincsen lezárva a versenyre az út? Komolyan a forgalomban mennek és a szabályok nem vonatkoznak rájuk? Vagy vonatkoznak, de nem tartják be őket és még meg sem büntetik érte őket?
Minimumnak gondolom, hogy az ilyen versenyekhez le kell zárni az érintett utakat.
Miért versenyeznek egymással szemben?

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 16:05:40

@Epercsibe: itt (egyik esetben sem!) senki sem volt gyorshajtó. Az autók sérüléseiből kitűnik, hogy egyszerű, koccanásos balesetekről van szó. (Kivéve a Solberg leszorítását, de ott sem volt gyorshajtás.)
A ralivébén évek óta van GPS az autókban, és a gyorsasági szakaszokat összekötő, normál közúti szakaszokon nagyon súlyosan büntetik a legkisebb gyorshajtást is.

edeleny beres · https://www.facebook.com/RallyeDream/ 2011.11.20. 16:06:53

A címet elolvasva nekem rögtön ez jutott eszembe:
www.youtube.com/watch?v=GQ_5_KoDjj8

Bár nem etapos ütközős, de elég egy elcseszett kiesés volt :(

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 16:10:18

@jelentéktelen alak: Bocsánat, de itt egy félreértés van. Ezek a balesetek a gyorsasági szakaszokat összekötő, normál közúti etapokon történtek. A KRESZ szabályok ilyenkor vonatkoznak a versenyzőkre. Ezekben az esetekben - a 2008-as Jordan Ralit leszámítva - szóba sem kerül a versenyző hibája, mert szabályosan közlekedtek. (Loeb és Rautenbach esete pedig véleményes.)
Egyébként ott sem a gyorsasági szakaszon mentek egymással szembe, hanem az összekötő etapon.

jelentéktelen alak 2011.11.20. 16:16:35

@B. Capelluti: Nem értek a rally versenyekhez és a helyszínt sem ismerem. De azt tudom, hogy sok helyen szabad bizonyos útszakaszokon gyorsabban menni, mint amennyivel fizikailag lehet. Simán el tudok képzelni olyat, hogy a rally pilóta egy ilyen relatív gyorshajtás áldozata lett a koccanással. Bár nem tudom milyen koccanás az, ami leamortizál egy versenyautót. Úgy érzem, itt alapvetően a szervezés a hibás, de tanúi lehettünk annak is, mikor a legjobbak is hibáznak. Persze nyilván a Skodás sem volt a helyzet magaslatán, de egy profinak illene az ilyen helyzetet tudni kezelni. Attól profi. -szerintem.

Az mindenesetre nagyon megdöbbentő, hogy a forgalomban versenyeznek. Valóban nem tudtam és most sem gondolom jó ötletnek.
Még a bicikli és a futó versenyekhez is illik lezárni az utakat, nem hogy egy autóversenyhez.

jelentéktelen alak 2011.11.20. 16:19:12

@B. Capelluti: Értem már, csak le vagyok döbbenve. Tényleg nem gondoltam, hogy ezek a guruló erőművek a forgalomban is mehetnek. Nem vagyok egy fun na...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 16:24:43

@jelentéktelen alak: A ralinak épp ez az egyik lényege. Mindjárt keresek egy kis hátteret Neked, ami majd megvilágítja.

jelentéktelen alak 2011.11.20. 17:03:59

@B. Capelluti: Köszönöm, érdekes és egyben tanulságos is.
Tényleg azt hittem, hogy a Rallye arról szól, hogy egy keskeny, kanyargós majdnem úton kell minél gyorsabban menni egy versenyautóval, ami csak kompromisszumokkal felelne meg a közúti közlekedés feltételeinek (pl. hangosabb, mint szabad lennie egy autónak)

Tényleg köszi, megint tanultam valamit!

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 17:28:26

@jelentéktelen alak: Szívesen!
Egyébként az autónak minden szempontból alkalmasnak kell lennie a közúti közlekedésben való részvételre.

Rocko- 2011.11.20. 17:53:32

@jelentéktelen alak: "sok helyen szabad bizonyos útszakaszokon gyorsabban menni, mint amennyivel fizikailag lehet"
pölö átugrani egy csillagkapun? :DDD

FeR1 2011.11.20. 19:16:47

Bírom, mikor valaki elkezd belekotyogni olyanba, amihez nem ért, de löki az okosat. Tudod, az jópofa, ha egy okos hülyéskedik, de szánalmas, mikor a hülye próbál okoskodni.

Epercsibém, nem a fordításból maradt ki valami, hanem a műveltségedből.
Komoly büntetés jár azért, ha valaki a gyorsasági szakaszok között húzódó összekötő szakaszokat izomból tolja végig. Szóval a 200-as tempó az irreális, még a 100 is.

Pasas 2011.11.20. 19:59:42

Én úgy értelmeztem hogy a nem helyi autós bérautóval walesben rossz fele húzódott, hogy valószínűleg automatikusan jobbkéz-szabály szerint húzódott le. Szerintem.

1kutya 2011.11.20. 20:02:15

ezeknél már csak az lehet dühítőbb, ha az összekötőn áll meg a verda technikai hiba miatt. abból is van 1-2 eset...

Quantum Torrentino 2011.11.20. 20:07:28

A cikk utolsó mondatára reflektálnék.
Soha nem fogom megérteni, hogy pont azok az emberek, akiknek tökéletesen tisztába kellene lenniük az őket érő erőhatásokkal, nem használják a biztonsági övet az etapon. Főleg, hogy egy becsövezett versenyautó öv (és bukósisak) nélkül egy utcai autónál is jóval veszélyesebb a bennülőkre nézve.
Arról nem is beszélve, hogy az etapok közutakon zajlanak, ahol kötelező a biztonsági öv használata. De hát mifelénk már csak ilyen a közlekedési morál...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 20:10:28

@Quantum Torrentino: Így van. Le kell lazítani egy kicsit (de csak egy kicsit!), és akkor megvan a kényelem és a biztonság közötti kompromisszum.

Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.11.20. 20:12:09

Volt régebben valami magyar Audis belsőkamerás video, ahol bejáráson egy busszal ütköztek, de elég dúúúlván! Belinkelné valaki?

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 20:13:50

@Süni25: inkább ne! (Mikulás királyszentistváni gyorsasági volt)

MP 2011.11.20. 20:29:18

Az megvan mikor pár éve egy rendőr megállította a három keréken menő autót s közölte nem mehet tovább? Már nem tudom melyik volt de mondta hogy ő tovább tud menni de a rendőr hajthatatlan volt s így kiesett.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 20:35:36

@MP: Van már rá szabály, és tilos etapon háromkerekezni.

Marrs101 2011.11.20. 21:34:09

@MP: Ha jól tudom, Grönholm volt valahol a britteknél. Üldözés volt belőle, mert Marcus nem akarta feladni a versenyt, a rendőr meg nem akarta elengedni. A riporter a végén megkérdezte a rendőrt, hogy miért is kellett annyi idő megállítani őket három keréken, mire a rendőr kissé izzadva és sértve közölte, hogy talán nem véletlen, hogy Marcus a világbajnok, és nem ő...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.20. 22:12:10

Hát a rák száguldozna ralin öv nélkül...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 22:13:33

@ColT: normál közúti etapról beszélünk, nem a gyorsaságiról. De lassan se.

Vaandor 2011.11.20. 23:46:11

@FeR1: @B. Capelluti: Ne ijedjetek meg, szerzők és szakértők: Index címlapon vagytok (Totalcar-dobozban), szóval a bejegyzésban erősen megszaporodhatnak a hozzánemértő hozzászólások. Türelmüket kérjük! :-)

Laikusként én se hittem, hogy az "etap" szónak ilyen speciális jelentése van (nem gyorsasági), más sportágakban csak simán a verseny egy szakasza (pl. Tour de France).

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 23:49:33

@Vaandor: Szó sincs ijedtségről, inkább türelmesen elmesélem, hogy mi miért van, és miért úgy van. Tessék kérdezni bátran!

FeR1 2011.11.21. 10:03:48

@Vaandor:

Én voltam kissé türelmetlen. Elnézést:)
28 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (129) Turán Frici (13) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) videó (30) video (421) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása