Mivel ünnepelhetnénk egyéves születésnapunkat? Egy híres versenyző bemutatásával? Valami ismeretlen videóval a rali hőskorából? Egy interjúval? Talán valamelyik gruppebés szörnyeteg ismertetésével? Egyik sem az igazi. Talán a valaha papírra álmodott egyik leginnovatívabb raliautóról kellene írnunk. Igen, a Lancia 1986-ban bekapcsolta az álmodógépet, hát nézzük meg, mit is hoztak össze.

A terv egy S-csoportos raliautó volt. Az olaszok úgy gondolták, hogy űrtechnikás anyagokból építenek egy nagyon könnyű, merev, középmotoros, összkerekes szörnyet. Be is mutatták 1986-ban az ECV-t, ami a felületes szemlélő számára egy Lancia Delta S4-gyel összetéveszthetőnek tűnt, pedig túlzás nélkül csak az embléma volt közös bennük. (Pontosabban az embléma mellett a méretei is azonosak voltak.) Az ECV az Experimental Composite Vehicle, vagyis a Kísérleti Kompozit Jármű fantázianév rövidítése. 


Az ECV - szemben a Delta S4-gyel - nem csővázas autó volt, hanem (most szóljanak a harsonák és ízlelgessük, hiszen 1986-ot írunk!) egy kevlár-szénszál kompozit utascella köré építették a versenyautót.

Az utascella teherhordó funkciót is ellát. Ennek köszönhetően az autó össztömege mindössze 930 kg lett.

A kompozit anyagok használata máshol is jellemző volt:

  

Világújdonság volt az 1,8-as "Triflux" motor, amelyet a hátsó tengely előtt hosszában szereltek be

Ez egy hengerenként négyszelepes motor, amelyen szokatlan a szelepek elrendezése a szívó- és kipufogó szelepek nem a motor hosszanti vonalában vannak egymás mellett, hanem átlósan így mindkét oldalon van egy-egy leömlője, amelyekre egy-egy turbófeltöltőt szereltek. A szívósor középen van, ezt táplálja a két kis turbó.
Rendkívül bonyolult megoldás, egyedi hengerfej-öntvényt igényel, de valószínűleg jobb volt a gázreakciója a kisebb feltöltők miatt, illetve nagyon közel vannak a fojtószelepek a szívószelephez. Többen is próbálkoztak egyébként átlós szelepelrendezéssel, de idővel kiderült, hogy nincs sok értelme. Versenymotornak ettől még lehetett jó, főleg, hogy akkoriban a turbólyuk volt a legnagyobb gond, amit a két kis csigával jelentősen enyhítettek. (A közérthető magyarázatot köszönjük Bandinak!)

Az autóból egyetlen ismert, az 1987-es Genfi Autószalonon is bemutatott példány készült, a hagyományos Martini Racing festésével ellentétben piros alapszínben.

Miután az S-csoportból a Toivonenék balesete miatt nem lett semmi, így nem készült el az "éles" változat a Lancia ECV2-ből. Az S-csoport igazi prototípus kategória lett volna, és arra szánták, hogy 1988-ban felváltsa a B-csoportot. 

Nem csak az ECV2-t nem láthatta senki élesben, de az ECV is felszívódott. Egyszer csak jött egy megszállott olasz, Giuseppe "Beppe" Volta, és aprólékosan újraépítette a prototípust. Még az említett Triflux motort (pontosabban annak egyedi hengerfejét) is újragyártatta.

Beppe műhelyét is érdemes megnézni. Nem egy patika, de ki nem cserélne az öreggel? (Milyen autókat hagy porosodni?:))

Volta úrnak hála a piros ECV 2010-ben bemutatkozott a közönség előtt is:

Ugyanez kívülről is:

 

Lancia ECV Rally Legends 2010

Címkék: lancia hőskor s-csoport

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr533532087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SomeSeed 2012.01.12. 16:23:46

Örülök ennek a cikknek. Sőt, köszönöm is nektek, mert szép emlékeket ébresztettetek bennem abból az időből, amikor boldog és szabad HF Integrale tulaj voltam, az országutak királya, sóvár és irigy tekintetek gyújtópontja, 316-os cápa BMW-s, csíknapszemüveges-nagyzenés ropigyerekek magabiztosságának idegrendszerének porba zúzója... :) Akkor még ('95 tájékán) ezek voltak fontosak. Ma már más fontos, nincs is Integrale-om. Egy 2003-as STi-re pedig nem futja... ;)

red87 2012.01.12. 16:29:23

Tök jó, pont erről kérdeztem a múltkor a Martini mappában az egyik képe alatt FB-n :D Már csak addig őrülök meg, míg hazaérek, és meg tudom nézni a Youtube-os videókat, mert itt a cégnél csak ekszesz dinájd van... :S :D

red87 2012.01.12. 16:31:00

@red87: Ja, és nagyon Boldog Szülinapot, RallyDream Blog :)

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2012.01.12. 16:57:35

"mindkét oldalon van egy-egy leömlője, amelyek egy-egy turbófeltöltőt szereltek a szívósor középen van, ezt táplálja a két kis turbó."

Ez így nem valami értelmes.

kamikazeee 2012.01.12. 17:19:36

Na ezt már szeretem, amikor a B és S-csoportos homályba burkolt prototípusok is felbukkannak a semmiből!!!
Gratula az oknyomozóknak, akiknek szívesen ajánlanék még pár tippet (pl. Daihatsu Charade 926R, Toyota MR2 Rallye, Opel Kadett 4x4, Audi Sportquattro, Lada Samara Eva Turbo... - sőt úgy emléxem, hogy anno még a Skoda is belekezdett egy turbós prototípusba!

Duliee 2012.01.12. 17:23:24

Opel P1: Szerintem teljesen értelmes.

Max csak egy vessző maradt ki.

Mindkét oldalon van egy-egy leömlő mivel átlósan vannak a szelepek.
Egyik oldalon egy turbó, másikon még egy.
a szívósort középen helyezték el, amit ugyebár a két turbó tölt meg friss levegővel.

bardocz 2012.01.12. 17:32:44

Azért ha ez kigyulladt volna, akkor annyi se marad belőle, mint Toivonenék kocsijából :S

Szumi 2012.01.12. 18:52:45

@Duliee: akkor veled is baj van.

Duliee 2012.01.12. 18:59:27

@Szumi: Miért? :D, én még az ábráról is ezt olvasom le

Duliee 2012.01.12. 19:00:05

Ja igen: amelyek-re ragozás lemaradt

Duliee 2012.01.12. 19:00:49

Azt hittem műszakilag van gond a mondattal

Spica · http://lucrezia.blog.hu 2012.01.12. 19:15:54

big big lájk.
meg hepibörzdéj is!

vftsárpi 2012.01.12. 19:21:44

Több ilyen cikk is megjelenhetne ezekről az ultra király-brutál Lanciákról. Nekem egy Delta 2.0 16V TURBO gépem van és hálisten az egész városban nincs ilyen gép,nem TÖMEGCIKK! A Delta S4 is brutál volt ha jól tudom 2.3mp-t gyorsult 100km/h-ra ami a mai viszonylatban sem gyenge teljesitmény egy 1750ccm-rs komperszoros turbos motortól! Mert ne feledjuk nem 6-7 ezer ccm-es volt hanem 1750!!!

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.12. 19:29:36

Annyira mégsem halott az S-csoport. A mostani WRC kategória (de inkább a tavalyi évig számítva) lényegében ugyanazokat az előírásokat tartalmazza.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.01.12. 19:31:41

@bardocz: Toivonenék autója konkrétan kigyulladt, abba haltak bele.

siriuswhite 2012.01.12. 19:46:55

és azt sem szabad elfelejteni, hogy a VW lényegében leporolta az S4 technikáját, és megszületett az 1.4 TFSI kompresszor és turbo = év motorja

zsoci 2012.01.12. 20:13:53

Szerintem ott a műhelyben voltak eredeti darabjai is az ECV-nek.
És csak én láttam úgy vagy a replika fémlemez és nem kompozit ,

Noname 2 2012.01.12. 20:26:57

@Gee Halen:
Ez így elég erős.. Kezdjük ott, hogy egy WRC kb. 300 kg-val nehezebb, mint ez az ECV, és az úgynevezett "egzotikus" anyagok használata is tiltott.

Merida001 2012.01.12. 20:58:53

Beppe műhelyét is érdemes megnézni. Nem egy patika, de ki nem cserélne az öreggel? (Milyen autókat hagy porosodni?:)) - írtátok a cikkben. Hát azért eléggé precízen rendezve a polcon sorakoznak a dolgok.. Igazából ez nem múzeum és annyira nincs ott nagy baj a "patika hiányával" szerintem...
De egyébként maga a cikk nagyon jó!

parasztvakitas 2012.01.12. 21:55:16

szivmelengeto volt a cikk, koszonet erte! Sajna 'csak' HF turboban vittek...
'aztakurva' - elmeny
volt es meg mindig...

GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2012.01.12. 22:39:52

De az ilyen speciális alkatrészeket, mint motorelektronika, honnan vették??

Leírások?

Ubi 2012.01.12. 22:44:20

jó cikk! szívesen olvasnék még ilyen S kategóriás prototípusokról :)

kultúrpesszimista 2012.01.12. 22:55:10

Ez az autó tényleg egy korát fényévekkel megelőző csoda volt. De a Delta I is minden idők egyik legszebb, -jobb sportkocsija, amiből még az utcai, polgári verziók is imádnivaló darabok. Ehhez képest ma a Lancia egy vánszorgó félhulla csak, lélegeztőgépen. A Lanciának ma, 2012-ben, a jelenlegi formájában semmi értelme, értéke. Inkább a Lancia szűnt volna meg a Saab helyett.

KPali 2012.01.12. 23:03:31

Jó cikk, nem hallottam még erről az autóról! Hány lóerős volt? És mennyi a replika? A videón látva nem tűnik túl soknak, 250-300 körül?

adt 2012.01.12. 23:45:39

@Gee Halen: Mielőtt még bárki mást gondolna, Toivonenék autója nem "magától" gyulladt ki,elvesztették az uralmukat az autó felett, és egy kanyargós hegyi úton a fák közé csapódtak nagy sebességgel, ezután gyulladt ki az autó, amiben sajnos szörnyet haltak.

adt 2012.01.12. 23:49:20

@kultúrpesszimista: Számodra lehet hogy így van.Pl számomra a Saabnak nincs semmi értelme,értéke.A Fiat csoportno belül meg valóban teljesen felesleges lenne három sportos prémium márka a Maserati és az Alfa Romeo mellett...ráadásul akkor az Alfa és a Lancia egymástól szipkázná el a vevőket, ahogy ez a 90-es évek elején egy rövid ideig így is volt.Ma a Lancianak semmi köze az autó sporthoz, ellenben talán a legszebb konzervatív prémium autók, amiket manapság kapni lehet.Ma már más szelek fújnak az autógyártásban...

siriuswhite 2012.01.13. 00:20:38

Az eredeti koncepció 600lóerős volt !
A videóban látható egy korábbi 300lóerős!
De állítólag készült egy 1000lóerős prototípus is, 300 feletti végsebességgel!
Valahol egyszer láttam róla képet leírással!

Ez lénygében az S4 motorja kompresszor helyett is egy túrbóval!

Grg76 2012.01.13. 05:16:53

Itt van még egy videó, egy kis lefújószelep hanggal:

www.youtube.com/watch?v=fDMffhjQNIc

porchmonkey (törölt) 2012.01.13. 07:52:48

Ja,ez egy kemény autó,van szerencsére saját homepage-e,itt:www.ecv1.com/e-home.htm
Itt mindent megtalálni róla és pontosítsunk,800 LE most,nem 600,ezért nem is bírják el az eredeti Speedline szénszálas felnik a teljesítményt.Kénytelenek Delta S4 magnéziumot használni.Mindenképpen nézzétek meg a "A day at the airfield" videót!Az a hang,az a turbó fütyülés....kész vagyok,libabőr!

xsarabeach 2012.01.13. 09:17:10

@porchmonkey: Igen, mindenki nézze meg a videót!!! Már majdnem irtam, valami csúnyát, hogy inkább a Ladásokat nézném, de az emlitett videón elkenik a száját rendesen :):):)

kultúrpesszimista 2012.01.13. 10:40:19

@adt: "Ma a Lancianak semmi köze az autó sporthoz, ellenben talán a legszebb konzervatív prémium autók, amiket manapság kapni lehet."

Ez az, amit én pont nem így gondolok. Épp azért írtam, amit írtam: az új Saab 9-5 valóban hagyományos felépítésű, nem hivalkodó, kifinomult szedán. Továbbviszi a Saab örökségét, de abszolút modern köntösben. Ezt az örökséget vesztette el a legutóbbi időkben a Lancia.

Hidd el, nálam jobban Te sem szeretheted a patinás olasz autókat. A Lancia mindig is a szívem csücske volt, de ami történt velük a közelmúltban (Chrysler-házasság), azt nem veszi be a gyomrom. A Thesis (és korábban a Kappa) az egyik legszebb, -kívánatosabb limuzunja volt az elérhető autók közül, tényleg csak a brit autókkal vetekedhettek szépségben, kifinomultságban. De épp a böszme Chrysler alapjain kihozni az új modellt? Brrr... Agyrém.

Ami az új szeleket illeti az autógyártásban manapság: hányok tőlük. Az új szelek nincs ma már Saab, sőt MG és Rover se. Az új szelek miatt került kínai kézre a Volvo és vesztette el az is a márkára jellemző svéd stílust. Hagyjuk inkább az új időket...

stig 2012.01.13. 14:35:43

Tényleg jó cikk, csak kevés adat olvasható a kocsiról. érdekes lett volna a tervezésének a körülményei, kik alkották, mi lett vele/velük. 2x évig csak "porosodtak"? honnét lehetett elektronikát szerezni hozzájuk, vagy megvoltak az eredetiek, stb.

Lehet, hogy egy nagyobb lélegzetű cikket is megérne ez az autó (is), de előtte talán az említett homepage-en keresztül be lehetne szerezni hozzá forrást.

tamas01 2012.01.13. 15:29:47

Az ECV-1 nem eltűnt, hanem a karosszériát (borítást)kicserélték modernebbre és az lett az ECV-2

bardocz 2012.01.13. 15:53:01

@tamas01: A képeknél a fehér az ECV-2, a piros meg az ECV-1, nem?

Jay350i 2012.01.13. 17:23:40

Csak annyit tudok hozzátenni, egyrészt hogy Boldog Születésnapot a Blognak másrészt R.I.P. Henri Toivonen, ő volt a legjobb. kár hogy élőben sosem láthattam :(

LanciaBacci 2012.01.13. 17:59:43

mit is mondhatnék... pedig karácsony is elmúlt már

jó a blog, éljen soká!! :)

Index Elek 2012.01.14. 11:21:50

Igen jó ez a blog, érdemes megnézni hozzá a Top Gear releváns epizódját amikor a Lancia legendás modelljeit felsorakoztatják. Kicsit komolytalan szokás szerint, de a képanyag hátborzongató.

siriuswhite 2012.01.14. 12:25:16

Mondjuk a cím elég felemás... Ez a technológia is megelőzte a korát, de annak tekintetében, hogy még mi mindent (fejlesztés/szabadalom )tett hozzá a Lancia az autózáshoz...

Független felfüggesztés, tárcsafék, önhordó karosszéria, elektromos rendszer, kis hengerszögű V motorok (mint pl később VW VR5/6 )gumi/gumiszerű motortartó bak, intercooler + turbófeltöltő túltöltéssel, kulcsnélkülir endszer, napelemes tetőablak, elektromos kézifék stb stb

uniqm 2012.01.14. 12:40:07

Most csak nekem hihetetlen 1.8-as motorbol 800 LE? Vagy tenyleg annyi volt?
Nincs errol valami archiv meresi dokumentum?

siriuswhite 2012.01.14. 13:01:29

Én 600 lóerőről tudtam korábban is, nem pedig 800ról...
A Delta S4 is 450-600 között volt csak ott az egyik turbó helyett kompresszorral!

Abban az időszakban nem egy ilyen erődemonstrátor készült ! Audi S1 Peugeot 205 stb

www.ecv1.com/e-home.htm

450kW

porchmonkey (törölt) 2012.01.14. 14:14:15

@siriuswhite: @artuditu: Akkor a hivatalos,eredeti szöveg:
We have ONLY two carbon wheels and they are original. Only two wheels was made in 1985. They are too fragile for the 800 BHP of the car. We prefer use two magnesium wheel, in particular LANCIA DELTA S4 wheels. These kind of rims they are really secure. We use the carbon rims only during the static show. Kind regards - Mirko - ECV staff
Így már hihető,nem?

uniqm 2012.01.14. 14:45:19

@porchmonkey: így már jobban, oké, elhiszem.

a többi b-s autóról én is olvastam ezt-azt, de pl az audi s1 is 'csak' 550-600 LE volt, nem igaz?

porchmonkey (törölt) 2012.01.14. 15:12:03

@artuditu: Ja,de ez nem b-csoport,hanem több annál,inkább egy:Technology Demostrator járgány.Az eredeti '87-es autóra valóban csak 450 kW-t írnak,amit meg felújítottak '10-ben,az meg lett,amennyi lett.Gondolom a turbónyomással,meg egyebekkel variáltak.

vancello · http://vancello.hu 2012.10.18. 11:24:16

Beppe Volta legújabb dobása egy összkerék-hajtású 037-es, épp a napokban posztoltam róla: vancello.blog.hu/2012/10/14/lancia_037_4wd
47 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) turán frici (128) Turán Frici (13) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) wrc (277) WRC (24) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz

süti beállítások módosítása