Sokáig törtem a fejem valami frappáns címen, de végül a legkézenfekvőbbet választottam, ami akár az én újévi jókívánságom is lehetne számotokra! :)
Még jóformán el sem kezdődött az év, Ausztriában már túl is vannak egy olyan ralin, ami simán pályázhat az Év versenye díjra. A Janner jó buli, ezt eddig is tudtam, s bár most személyesen nem tudtam részt venni rajta, a videókat és híreket nézegetve 100%-ig meg vagyok róla győződve, hogy az idén sem érheti szó a sógorokat.
Fotó: motorline.cc/Daniel Fesl
A Janner Rali nem csupán osztrák, hanem cseh és egyben Európa bajnoki (ERC) futam is volt. Már tavaly felröppent a hír, hogy 2013-tól utóbbi sorozat egybeolvad majd az IRC-vel, felmerült, hogy esetleg ez a futam egyben az Interkontinentális Rally Bajnokság része is lehetne, de a gyári csapatok már a havas futam ötletétől is teljes mértékben elzárkóztak. S a múlt hétvégi versenyt nézve - az Ő szempontjukból - talán érthető is miért.
12 országból, több, mint 115en jelezték részvételi szándékukat a versenyre, melyen végül majd' 100 egység indult el. Nem kis megtiszteltetés a rendezőknek az a tény, hogy a komplett gyári Skoda csapat (Juho Hanninennel és Jan Kopeckyvel) is ellátogatott a freistadti régióba.
Képek: rallylife.cz olvasói fotók
Nívós mezőnyhöz, ugyancsak komoly rendezői hozzáállás társult. Majd' 2000 ember (1011 biztonságért felelős, 669! rádiós és sportbíró, 28 szakaszvezető, 179 tűzoltó, 50 rendőr és 60 tűzoltó + további 550 segítő) dolgozott a hétvégén a verseny gond nélküli lebonyolításáért. Elsőre talán kissé túlzásnak tűnhet a fenti felsorolás, de annak tudatában, hogy - a hivatalos adatok szerint - 140 000(!) néző látogatott el a futamra, máris érhetőbb.
Az év első hétvégéje előtt Ausztriában minden ralifan az időjárás jelentéseket figyelte. Kérdéses volt ugyanis, hogy valóban havas lesz-e az évadnyitó. A hét eleji pályabejáráson még szinte sehol nem volt hó, és a csütörtöki hivatalos teszten is csupán eső esett. Pedig mindenki hóra készült, a versenyzők nagy része is arra tesztelt a versenyt megelőző hetekben.
Versenyzői szempontból külön érdekesség, hogy a futam pénzdíjas volt. Összesen 55 000 euróval jutalmazták a leggyorsabbakat! Egy abszolút szakaszgyőzelemmel például máris visszanyerhető volt a teljes nevezési díj...
A futamgyőzelemért pedig jelenlegi árfolyamon több, mint másfél millió forint járt.
Holle anyó jól megváratta ugyan a résztvevőket, s mondhatni jól ki is tolt velük! Péntekre megérkezett a - sokak által várva várt - hó, de nem minden szakaszon maradt meg! Az első 19 km-es pályán körülbelül fele-fele arányban volt havas és nedves az út; de a második szakaszon már korrekt, tartós hóréteg borította az utat!
A lustább nézőknek nem kellett sem sokat autózniuk, sem fagyoskodniuk a kinti hidegben, ugyanis a freistadti csarnokban minden nap megcsodálhatták az autókat. Itt szinte karnyújtásnyi távolságban tartózkodhattak a kocsiktól, ehettek-ihattak, s számos egyéb program közül választhattak. Arról nem beszélve, hogy a stadion körül megcsodálhatták a szervízparkot is.
Amellett, hogy más körülmények között írták fel az indulók a pályákat, a gumiválasztással is sokat lehetett nyerni, vagy épp bukni is. A helyi menőknek nem okozott gondot, de a "vendégeknek" meggyűlt a baja döntésükkel. Így jártak a gyári Skodások is, akik a mezőny nagy részével ellentétben széles gumit tettek fel. Pedig - mint utólag kiderült - a virslikkel sokkal jobban jártak volna! Az első kör (3 gyorsasági után) Kopecky az összetett 6., míg csapattársa, Hanninen csak a 16.(!) helyen állt. Utóbbi hátránya ekkor - 35 km gyorsasági után - már egy perc felett volt. Ekkor még úgy tűnt a helyismeret döntő lehet, a hazai Mitsubishisek nyerték a szakaszokat.
Jól jött viszont a Skodásoknak a pihenő, a második körre már ők is a megfelelő abroncsokkal mentek ki, s Hanninen rögtön az első szakaszon közel 2(!) percet javított saját korábbi idején. A második kör végére lefaragott hátrányából fél percet és az abszolút 4. helyig kapaszkodott fel. A nap hátralévő szakaszain is kifejezetten jól teljesített, sorra a legjobb időket autózva, a nap végére átvette a vezetést is!
Mögötte másik két Fabia állt, a sokszoros oszták bajnok Baumschlager és csapattársa Kopecky.
Bár a nap elején még úgy tűnt a helyi pilóták lazán felveszik a versenyt a gyáriakkal és a cseh menőkkel, a nap végére az első 10-ben csupán három osztrák párost találhattunk.
A verseny egyébként kifejezetten nézőbarát (is). Ingázás nélkül, akár napi 4-5 alkalommal simán látható a mezőny, a körgyorsaságiról nem is beszélve, ahol ugye értelemszerűen egy gyorson belül kétszer is láthatjuk az autókat.
A futam megtekintése egyébként belépős buli, egy mindenhová érvényes, nyakbaakasztós bérlet 25 eurót kóstált, cserébe rengeteg könnyen megközelíthető, látványos nézői pontokkal, büfékkel. A passal rendelkezők között pedig még 3 svéd rali utat is kisorsoltak!
A második (szombati) nap szinte ugyanúgy kezdődött, mint az első. Hanninennek most sem sikerült túl jól az ébredés: a napi második gyorson bezsákolt közel egy percet, és összetettben bő fél perc hátránnyal a harmadik helyig csúszott vissza. A következő gyorson viszont Baumschlager hibázott, így nem tudott élni az ölébe hulló vezetéssel. Nem úgy, mint a cseh Jan Kopecky, aki innentől nem hibázott, s meg is nyerte a futamot!
Egy szakasszal a vége előtt Hanninen - Baumschlagert megelőzve - felzárkózott mögé a második helyre, s még mindig három Skoda Fábia S2000 állt a dobogón, de az utolsón a tavalyi osztrák bajnok, Beppo Harrach is megelőzte a helyi Skodás Baumschlagert. Így kialakítva a végeredményt.
Bár a versenyen folyamatosan változtak a körülmények, s rengeteg trükkösebbnél-trükkösebb kanyar szedte áldozatait, összességében egész sokan 99ből 68an fejezték be a futamot.
Ha idáig elértél kedves olvasónk, s a beágyazott videókba is bele-belenéztél, úgy hiszem már nem kell bizonygatnom posztom címét...