Az állás az első nap után, Ford-Citroen 1:0
Bár az elmúlt években sem maradtunk Monte Carlo - i izgalmak nélkül, azért mégiscsak a világbajnokság futamai között az igazi helye eme legendás futamnak.
S, hogy mitől is olyan legendás?! Ez már az első nap eseményeiből is hamar kiderült.
2 szakasz 2 körben, és egy teljes Magyar Országos Rali Bajnoki verseny teljes távja. Mindezek csupán az 1. napi kihívásai a versenynek (és még lesz 4 másik is)!
A futam a nyitó forduló leghosszabb (majd’ 37km-es) szakaszával vette kezdetét szerda délelőtt. Az első pálya eredményei a papírformának megfelelően érkeztek: az ötszörös Monte győztes Sebastien Loeb nyitott a legjobb idővel. Némi meglepetésre Őt csupán 1 másodperccel lemaradva a Mini gyári pilótája, Daniel Sordo követte.
A képet innen szedtük: André Lavadinho; http://www.flickr.com/photos/bestofrallylive
Harmadikként Loeb újdonsült csapattársa, Mikko Hirvonen végzett. A legjobb Fordos Latvala lett, hátránya már 20másodperc feletti volt, Őt követte az ugyancsak Fiestás Petter Solberg.
A S2000-ek versenyében (SWRC) a tavalyi győztes, Bouffier kezdett. Peugeotjával az abszolút 9. helyet futotta, 2,7 másodperccel megelőzve márkatársát Arzenót, 10el pedig az újdonsült VW-pilótát, Sebastien Ogiert (aki az év elején még „csak” egy S2000-es Skoda Fábiával versenyezhet.)
A PWRC mezőnyben már ekkor elég nagy különbségek alakultak ki, ugyanis a lengyel Mitsubishis Michael Kosciuszko már több, mint egy percet adott az olasz Bertellinek.
Míg az első szakasz – kis részét leszámítva - többnyire száraz volt, a második gyorson már igazi Monte Carlo Ralis körülmények vártak a mezőnyre: száraz, hó és „természetesen” jég! Bár ez a pálya rövidebb volt az előzőnél, mégis meghaladta a 30km-t is. Az igazi és sokat látott ralifanok tudhatták előre, hogy – ahogy azt már megszokhattuk – az idei Monte is nagy gumilutri lesz, de arra nem sokan fogadtak volna, hogy már a második gyorson kezdetét veszi az orosz rulett!
www.gregroslon.com csodálatos képe, ami jól mutatja a váltakozó körülményeket!
A két nagy gyári csapat némileg eltérő taktikát választott, mely elsőre nem is tűnhet annyira másnak, ugyanis mindkét (azaz pontosabban mind a 4) autóban 2-2 szöges pótgumit rejtett a csomagtartó. A különbség csupán a fent lévő kerekek keverékében volt: míg a Citroenek keményebbet választottak, a Fordosok szuperlággyal hajtottak ki a szervizparkból. A két szakasz közötti összekötő útvonalon (etapon) mindenki nagy kerékcserébe fogott, hisz jégkémeiknek hála (akik nem sokkal a szakasz rajtja előtt még egyszer letisztázzák a versenyzők itinerét és jelzik az esetleges változásokat – amikből itt nem volt hiány, hiszen még száraz körülmények között készítették az indulók feljegyzéseiket) már tisztában voltak azzal, mi vár rájuk a szakaszon.
Sokaknak biztosan érthetetlen lesz, de a profik már csak tudják a tuti: bal előre és jobb hátulra mentek a szögesek, míg az ezzel ellentétes oldalon maradtak a már használatban lévő abroncsok. A Citroenesek eleve így tervezték használni a gumikat, míg Latvala csupán új csapattársának, Petter Solbergnek köszönhetően választotta ezt a taktikát. S Petter miért volt olyan biztos a dolgában? Azért, mert tavaly Németországban már bevált nekik ez a trükk, amikor is DS3 WRC-jükre ugyancsak átlósan tettek fel száraz és vizes gumikat, ami utólag igencsak jó megoldásnak tűnt!
Petter nem árult zsákbamacskát!
A Ford immáron első számú pilótája, a finn Latvala csöppet sem bánta meg, hogy idősebb és egyben tapasztaltabb csapattársára hallgatott: ezen a szakaszon bő 20 másodperces hátrányából több, mint fél perces (!) előnyt kovácsolt Loebbel szemben!
Nem csak Ő volt azonban piszkosul gyors, a Skodás Ogier ugyanis abszolút 3. időt futott S2000-es autójával, maga mögé utasítva a komplett gyári Citroen csapatot is! Felmerülhet a kérdés, hogy vajon milyen időt ment volna egy gyári WRC-vel?!
A versenyben eddig második Sordo kissé odacsapta Minijét egy betonhídnak, de összetettben még így is dobogóközelben maradt.
A két szakasz közti szervizpark után újra az előző két gyors várt a mezőnyre. A 3. szakaszon újfent Loeb diadalmaskodott, Latvala viszont kifejezetten sokat gyorsult; önmagához és Loebhöz képest is. 38 km után csupán 4 tizedmásodpercnyi(!) különbség volt kettejük között, szemben a reggeli több, mint 20 másodperccel.
A gyors pozitív meglepetése Neuville 5. ideje volt, szurkolói ekkor még bizakodhattak benne, hogy végre magára talált a fiatal belga; de sajnos ez a remek forma a következő pályán egy vezetői hibával véget ért, ahogy számára azáltal maga a verseny is.
A harmadik szakasz után nem történt semmi jelentősebb változás az összetettben. Nem úgy, mint a vízválasztó negyedik után!
Történt ugyanis, hogy Latvala szokásához híven újra megborította Fiestáját. Egy jobbos kanyarba túl nagy tempóval érkezett és a jégen megcsúszva a jó három méteres partoldal mellé lapjával beborította versenyautóját. Bár a személyzet szerencsére nem sérült meg, sőt még a technika sem hullott darabjaira, abból a helyzetből már nem volt visszaút. Se a versenypályára, se a versenybe. Az immáron Rali2-nek nevezett (korábban szuperrali) lehetőség hiányában (mindig az épp aktuális rendezők dönthetik el, hogy igénybe veszik – e) sajnos már holnap sem állhatnak vissza a már ma kiesett versenyzők.
A szakaszt egyébként megint Loeb nyerte, összetettben előnye így már kifejezetten megnyugtató volt (egy perc felett). Ogier újra villantott egyet, 6. idejével összetettben egészen a 4. helyig lépett előre.
A közel 50 éves – alkalmi Fordos – Delecour pedig a tavalyi verseny után újra odatette magát és egy 2. időt hasított (bár kilométerenként így is megkapta a maga másodpercét Loebtől.)
A nap pozitív meglepetése a Proton Satria Neo S2000-es volt. Bár az egyikket Basso már az elsőn megtépázta (kiszakította a komplett bal első futóművét), a másik „sárgaság” pilótája, Per-Gunnar Andersson viszont kifejezetten egyenletesen és jól ment. A nap végére egészen az abszolút 10. helyig autózta magát. A kérdés csupán az, vajon kibírja-e alatta – az egyébként eddig elég megbízhatatlan – technika.
Összetett állás az első nap után:
1. Sebastien Loeb – Citroen DS3 WRC 1.30.30,1
2. Daniel Sordo – Mini Cooper WRC + 1perc 4,2 mp
3. Petter Solberg – Ford Fiesta WRC + 1 mp
4. Sebastien Ogier – Skoda Fabia S2000 + 1 perc 15,9
5. Novikov – Ford Fiesta WRC + 5,4 mp
6. Mikko Hirvonen – Ford Fiesta + 3,5 mp
(A különbségek az egymás közötti differenciák!)
Összességében egy igen mozgalmas napot zárt a Monte Carlo Rali. Holnap ugyancsak érdekes penzumnak nézünk elébe, 2*3 szakasszal és 130km-nyi gyorsaságival.
Bár Loeb előnye első pillantásra soknak tűnhet, Monte Carloban szakaszról-szakaszra változhat a helyzet, arról nem is beszélve, hogy a verseny egészen szombat délelőttig tart még!
Tartsatok velünk továbbra is!
További képekért KLIKK IDE