Egyéves évfordulónk alkalmából B.Capelluti már bemutatott egy olasz álmot, melyet a Lancia tervezett a végül meg nem valósult S csoportba. A fejlesztés Németországban is gőzerővel folyt, viszont ennek eredményét - az AUDI Group S Prototype-ot - hivatalosan sosem mutatták be. Lássuk hát, hogy mit hoztak össze az ingolstadtiak.

1980-ban máig tartó korszakot nyitott a ralisportban az Audi, amikor elsőként vetette be az összkerékhajtást. A konkurenciával szembeni előnye néhány év alatt elolvadt, mert bár az öthengeres motorjuk még mindig a legerősebb erőforrás volt, mégis a Lancia és a Peugeot sokkal kompaktabb, a jobb súlyelosztásuknak köszönhetően sokkal kezelhetőbb, fordulékonyabb autókkal szálltak eredményesen harcba az Audi ellen. A német mérnökök válasza a rövidített tengelytávú Audi Sport Quattro lett, viszont ez sem hozta el a várt megváltást. Az autó ugyanúgy túl hosszú és kissé orrnehéz maradt. Nem maradt más választás, mint egy, az Audira addig nem jellemző, gyökeresen új koncepció, a középmotoros verzió megálmodása.

Az Audi legendás sportigazgatója, a ma is aktív Roland Gumpert vette kezébe az ügyet, melyért a gyár marketingesei nem igazán lelkesedtek. Nekik (érthető okokból) a klasszikus, orrmotorosra épített Audi promótálása volt a cél, így Gumpert és csapata a legnagyobb titokban (konkrétan jelöletlen kamionokkal!) az egész csomagot átszállította a vasfüggöny mögé, az akkori Csehszlovákia területére. Ezután a Zlíntől nem messze található Desna városa lett a szigorú titokban megszülető 1000 lóerős, középmotoros szörnyeteg fészke. 

A koncept összállt és a tényleges tesztelést, még mindig a legnagyobb titoktartás mellett már német földön - természetesen - Walter Röhrl-re bízták. A sajtót és általában véve a közvéleményt kizárták, de a biztonság kedvéért mégis egy megszokott S1-es kasztni alá pakolták az új álmot. Az emlékezetes eseményről sajnos csak egy lesifotós által készített néhány kép maradt fenn az utókornak.

Bár a fejlesztés még korai fázisban volt ekkor, és Röhrl is csak nagyon keveset hajtotta a kocsit, mégis a tesztet követően ódákat zengett az autó erejéről és stabilitásáról.

Az autó elképzelt megjelenése hasonlóan forradalmi lett. A hatalmas hátsó szárnyával és a tervezett műanyag karosszériával inkább egy pályaautó benyomását kelti, amihez képest a Lancia Delta, vagy a Peu 205 igazi szögletes dobozoknak tűnnek.

Sajnos gyorsasági szakaszokon nem lett látható végül az Audi Group S Prototype. A B-csoport hirtelen - egyébként teljesen jogosan - történő megszüntetése derékbe törte ezt az álom-koncepciót (is). A fejlesztésért felelős Roland Gumpert később a feltett kíváncsiskodó kérdésekre válaszolva úgy nyilatkozott, hogy az összes hivatalosan megépített autó megsemmisült. Egyetlen megmaradt példányt csodálhatunk csak meg - és azt is csak úgy, ha ellátogatunk az ingolstadti Audi Múzeumba.

Címkék: prototype audi walter röhrl gr.b s csoport s-csoport

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr333545166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2012.01.23. 19:25:18

köszi az írást, jó volt, még ilyet!

audi80as 2012.01.23. 19:26:53

A lesifotók egyébként már a teszt után készültek mikor hazafele menet találtak egy tesztpályát és újra lepakoltak

Egy másik oldal így ír erről:

A tesztről hazafele ment azonban találtak egy jó kis tesztpályát, és gyorsan nekiálltak tesztelni-no nem sokáig. Röhrl vígan szaladgált az amúgy "életem egyik legjobb autója" cím büszke tulajdonosával, amikor megjöttek a rendőrök. Walter rákérdezett, hogy tudták-e előre, hogy itt tesztelnek. A válasz nem volt, az ok pedig az, hogy az autó hangját 10 percre onnan tisztán lehetett hallani... Ám egy fotós eljutott a tesztre, és másnap egy osztrák újságban megjelentek a képek. 48 órán belül már nem állt középmotoros autó az Audi Sportnál...

Tell Vilmos 2012.01.23. 20:23:50

Gááááááááááz!

csigafasz · http://csigafasz.blog.hu/ 2012.01.23. 20:34:30

Bírom az ilyen posztokat :D
Tavaly a BMW állt elő több addig be nem mutatott prototipussal mint pl az M8as

proflex 2012.01.23. 20:41:35

Béláim, a sportigazgató neve helyesen, Roland Gumpert!!! Szerintem ez ciki, hogy egy ilyen ember neve helytelenül van leírva... Mondjuk más embernél is...
Herr Gumpert mostani elfoglaltsága itt,
www.gumpert.de/
www.azauto.hu/A-gyuruk-ura-Roland-Gumpert.html

Én egyébként láttam az autót '92-ben a sinsheimi autó múzeumban!

üdv

kenguru99 2012.01.23. 20:54:31

Ronald Gumpler??? Ejnye, ilyen csúnya bakit. en.wikipedia.org/wiki/Gumpert

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.01.23. 21:20:12

Nem rossz, de attól még jobban bejönnek a szögletes autók (Pl. a Lancia Delta :) )
Anyám, ha lett volna S osztály, ma lehet nem F1-et nézünk :D

Kovacsla 2012.01.23. 22:27:12

A koncepció, a technika és az autó sorsa is nagyon hasonlít a Ford RS 200-ra.

kamikazeee 2012.01.23. 22:43:15

Köszi srácok, még sok ilyet, és akkor tényleg meghajolok előttetek...!

Spiritmonger 2012.01.23. 23:36:12

miért volt jogos a b csoport betiltása?
oké, meghalt pár ember, de az autóverseny ilyen. a b csoportban volt innováció, trükkök százai, élvezetes volt, miért kellett betiltani?

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.24. 01:52:51

@proflex: ott nem repulomuzeum van? ( hadtorteneti? ) mintha ott lenne egy concord.... de lehet tevedek. En audit ott nem lattam, ha egy muzeumrol beszelunk.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.24. 01:53:45

@Spiritmonger: ezt akartam en is kerdezni... miert volt"jogos"? errol bovebben! pliz

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.24. 01:56:01

tudom off de a netflix.com on free view a Senna c. film ( nem a baleseten ragodik a film hanem az eleten, csaladi felvetelek, 88-89-90 evedbol a verseny elotti pilota meetingrol 8mmes felvetelek...nagyon jo!

e1 · http://beszoltam.hu 2012.01.24. 04:53:48

Ha nem tiltották volna be a B csoportot, akkor mára szabályozások nélkül 2000-3000 ezer lóerős autók futkosnának abban a kategóriában. A kérdés az, hogy volna e eléggé gyors pilóta utánpótlás. Már akkor úgy hullottak, mint a legyek, mára a biztonsági extrák ellenére nem is arról szólna a kategória, hogy hányan fejezik be a versenyt, hanem arról, hogy a versenyzőkből hányan élik túl a versenyhétvégét.
Szép idők lehettek, de az a brutális teljesítmény, amely egyre csak növekedett már sok volt a rally pályákra.
Sok évvel ezelőtt már az F1-ben is betiltották a turbókat (érdekes, hogy most meg újra engedélyezni fogják őket), mert kvalifikációs futamokon 1500 lóerőre is feltolták a teljesítményüket és már kezdett eldurvulni a dolog. Pedig az F1-et nem fákkal körbevett erdei utakon rendezik...

gigabursch 2012.01.24. 07:33:08

Anno felemlegettétek a Lanciát illetően a pótkerékbe helyezett "kéjgázt".

Írnátok erről valamit?
Akkor többen is kérték.

Javító Zoli 2012.01.24. 08:34:47

A B csoport betiltását (a közismert baleseteken kívül) elősegítette a fejlesztések árának eszkalálódása, illetve az, hogy az autók teljesítménye (és itt ne csak a nettó motorerőre gondoljunk, súly/lóerő) már akkor elért egy olyan szintet, amit maguk a versenyzők is kritikával illettek. (Amikor a pilóták is arról nyilatkoznak, hogy a két kezük elég arra, hogy összeszámolják az alkalmas embereket). Meghaltak páran?!?! Ne feledjétek!! Ez az emberfolyosóban történő autózás időszaka volt. Ekkor nem csak a versenyzők testi épsége volt már veszélyben, hanem a nézőközönségé is. A végeredmény az lett, hogy a FIA túl nagynak értékelte az árat, a gyárak emblémái a kissebb kategóriákban is érvényesültek. Hátborzongató élmény lehetett a B kategória (és az S méginkább) de ez már zárt pályára való.

zrc · http://rallyedream.blog.hu 2012.01.24. 09:12:23

@kenguru99: @proflex: Köszönöm a kiigazítást és elnézést a csúnya elgépelésért! Igyekszem/igyekszünk erre odafigyelni.

Secnir 2012.01.24. 09:42:17

@zrc:
azért a Peu 205 se' rossz elgépelés szempontjából :-)

Szkotti 2012.01.24. 10:06:56

Én az Audi Traditionnál láttam élőben, közelről. Nem volt rossz, de nálam (és pár kollegámnál) az IMSA GTO vitt mindent.

Szkotti 2012.01.24. 10:15:36

@Spiritmonger: "meghalt pár ember", hát, amikor egy ilyen 5-600 lőerős valami belecsapódik egy emberfalba (vö. Ford RS 200, Portugália), a driverek pedig azt mondják, hogy ha érzed, hogy merre akar ellindulni a kocsi, akkor már elkéstél, előre kell gondolkodnod (W. Röhrl), ebben az esetben szerintem mondhatjuk, hogy jogos a betiltás. Itt nyilván nem csak a technika egyedül volt a hibás a tragédiákban, hanem az akkori rendezvény-biztonság is, de ezt másképp nem tudták volna lekezelni. Sajnos.

Szkotti 2012.01.24. 10:18:07

@Spiritmonger: még annyit hozzá: a 2000cm3-es WRC érára ugyanezt kérdezhetnéd, plusz ott kevesebben haltak meg, mégis vége.

deak.atti 2012.01.24. 10:18:49

@Javító Zoli:

Hali!

Meg ugye azt se felejtsük el, hogy ezeknek az autóknak a legtöbbje egy csővázas, műanyagborítású kasztni volt, nem ritkán 120-150 liter benzinnel a tankban, tehát egy komolyabb balesetnél fáklyaként égett az egész autó. Tűzoltókészülék ide vagy oda ... Ráadásul magnézium is volt benne gazdagon, súlycsökkentés címszóval, az megint csak elősegítette a dolgot. Mellé még párosult az, amit Röhrl mondott egy kétrészes interjúban, hogy 240-eket mentek az erdőben, a fák között ... na, hát ezért.

DA

Noname 2 2012.01.24. 10:19:32

@e1: Elnézve a B csoportot, elég hamar elérték volna azt a teljesítményszintet, ahol megállnak, és kizárólag a kezelhetőség irányába kezdenek el fejleszteni. Például a MotoGP-ben is évek óta ez a fő irányvonal.
"Power is nothing without control." :)

audi80as 2012.01.24. 11:36:13

@B. Capelluti: Audis vagyok,nehogymár legyen olyan ,amit nem tudok az Audiról :D

Szkotti 2012.01.24. 13:22:04

@deak.atti: Naigen, konkrétan egy RS200-ról meséltek sztorit, ami kigyulladt, és percek alatt a hátuljából a vázon kívül _semmi_ nem maradt...kompozitok, alu, magnézium ment a levesbe.

Szkotti 2012.01.24. 13:23:41

@Noname 2: OK, de mennyi áldozat árán? A '86-os szezonban dolgozott a kaszás rendesen, ha ott továbbmegy a történet, akkor 87-ben jön a Gruppe S, még durvább kocsikkal, ahol nem elsősorban a futóműre helyezték a hangsúlyt.

eszgbr 2012.01.24. 13:58:43

Néhány visszaemlékezés szerint Toivonen is panaszkodott azon a bizonyos Korzika-ralin, hogy alig bírja úton tartani a Delta S4-et. Aztán tudjuk mi lett a vége...

proflex 2012.01.24. 14:07:12

visszakettőpadlógáz!

Valszeg egyről beszélünk, repülő és technikai múzeum. Nem tudom mikor jártál arra, én írtam, hogy '92 vagy '93-ban, akkor ott volt, vagy egy élethű másolat de ilyen gömbölyű fehér Audi volt és ki volt írva a története.

üdv
35 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) ERC (25) erc (34) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (17) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (12) turán frici (128) turán motorsport (10) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (29) vitaposzt (13) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz