Januárban változott a sportról szóló 2004. évi I. törvény. A változás a hazai amatőr autósportot is igen komolyan érinti. Szigorodnak ugyanis a sportrendezvények megrendezésének feltételei. Ennek a szigorításnak viszont örülünk, mert a szabályozásra szükség van.

"65. § (4) Kizárólag a szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség előzetes írásbeli hozzájárulásával tartható olyan sportrendezvény, amelynek résztvevői a versenyzés során fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytatnak (veszélyes üzem)."

Az autósport - miként az autóközlekedés is - veszélyes üzem. Ezek után tehát amatőr raliversenyt is kizárólag az MNASZ írásbeli hozzájárulásával lehet csak rendezni. Ez úgy tűnik, hogy kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek a rendezők, viszont van egy második mondata a bekezdésnek:

"A szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség a hozzájárulását nem tagadhatja meg, ha a sportrendezvény lebonyolítása a sportág hazai és nemzetközi versenyszabályzatában, valamint egyéb szabályzataiban meghatározott biztonsági előírásoknak megfelel, és megtartása a sportág versenyrendszerének (bajnokság) működtetését nem veszélyezteti."

Ezzel tisztább a kép. Ha a biztonsági előírásoknak megfelel a rendezvény, akkor a szövetség nem tagadhatja meg az engedélyt! Ez a rendezőknek garancia - a szövetségnek pedig felelősség. 

A salgótarjáni szlalomversenyt is csak a szövetség engedélyével tarthatták meg

A jogszabályváltozás nyilván csak azokat a  versenyeket érinti, amelyek semmilyen szinten sem kapcsolódnak az MNASZ-hez. Amatőr raliban a legjelentősebb érintett sorozatok az Ezerjó Kupa és a B-A-Z. Megyei Rallysprint, de ide tartozik több minirali, és szlalomverseny is.

Hogy miért van erre szükség? Sajnos az utóbbi időben több olyan rendezvény volt, amin csoda, hogy nem történt tragédia. Mintha néhány rendező elfelejtené, hogy életekkel játszik. Eddig a szövetség csak annyit tehetett, hogy nem engedte meg, hogy licences versenyzők induljanak, sportbírók dolgozzanak. Ezzel még rosszabbá vált a helyzet. Nem egy versenyen voltam, ahol reggel kellett oktatást tartani a pályabírónak arról, hogyan kell használni a rádiót! Hogy várhatják az ilyen emberektől, hogy egy egy rumlis helyzetet megoldjanak?

A rádiós ember szól a versenyzőknek, hogy kis mikrobusz jön, mégis továbbengedi őket... Mi van ha frontálisan ütköznek? Ilyenek ne fordulhassanak már elő! (A helyes eljárás az lett volna, hogy ha már bejött a pályára a mikrobusz, akkor a versenyzőt addig nem engedi el, amíg el nem halad a versenyautó mellett).

68. § (4a) Ha a sportrendezvény biztonságos megrendezésének az e törvényben és a sportrendezvények biztonságáról szóló kormányrendeletben meghatározott feltételei hiányoznak vagy nem megfelelőek, és a szervező a szakszövetség felhívására a hiányzó feltételeket nem pótolja, vagy a biztonságtechnikai ellenőrzésre nem került sor, vagy a szakszövetség, illetve az országos sportági szövetség 65. § (4) bekezdésében megjelölt hozzájárulása hiányzik, a szakszövetség, illetve az országos sportági szövetség a sportrendezvény megtartását vagy a sportrendezvény nézők részvételével való megtartását megtiltja, vagy a nézők részvételét a sportlétesítmény meghatározott részére korlátozza. A szervezőt és a rendőrséget a tiltásról, illetve a korlátozásról a szakszövetség, illetve az országos sportági szövetség öt napon belül értesíti.

A tiltás mellett a szövetség alkalmazhat egy másik szankciót is: azt is korlátozhatja vagy tilthatja, hogy a nézők látogassák a rendezvényt. Valószínűleg ezt nem fogják használni raliversenyeknél...

A laikusok is láthatják, hogy nagyon rossz helyen állnak a nézők

Öröm az ürömben a költség. A verseny engedélyezési díja 60 ezer forint. Ami így elsőre soknak hangzik, de ha ennyi többlet költséget nem tud kitermelni egy rendezvény, akkor nem érdemes belevágni a rendezésbe! Nézzük mit is jelent ez a 60 ezer: egy ralisprinten általában 20-25 ezer körül mozog a nevezési díj, tehát három nevező megtéríti az engedélyt. Szlalom versenyeken általában 8-10 ezer forint körül van a nevezési díj, tehát 6-8 nevezést jelent. Annak ismeretében, hogy egy autóval általában többen is indulnak itt sem lehetetlen többletet! Ráadásul biztosítva van a rendező, ha megfelelő a rendezvénye, akkor megrendezheti. Nincs benne kockázat! Aki ennyit nem tud rászánni, az ne rendezzen...

Már csak arra várunk, hogy a Szövetség saját eljárási szabályait, az engedélyezés sportszakmai szempontjait a honlapján közzétegye. (Erre 2012. január 31-ig sor fog kerülni.)

Címkék: biztonság ralisprint mnasz amatőr rali

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr333571945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SomeSeed 2012.01.25. 11:40:19

Meg fog lepni, ha az MNASZ bármiért is felelősséget vállal... Kíváncsi vagyok, mert a szabályozás már tényleg kellett...

Mac911 2012.01.25. 11:45:29

Mint 20 éve praktizáló sportbíró, ezt csak üdvözölni tudom. Valahol sajnálom a kis, helyi versenyeket rendezőket, de jó lenne megérteni végre, hogy az autósport nem játék. Tudjuk, amíg nincs baj, nincs baj.

Mac911 2012.01.25. 13:48:07

Ez úgy fog menni, hogy regisztrálni kell a versenyt az MNASZ-nél, be kell fizetni a regisztráció árát, benyújtani a biztonsági tervet. Ha az megfelel a szabályoknak, áldás rá. Esetleg valaki ellenőrzi az MNASZ-től a versenyt személyesen, de ezt kétlem. Az MNASZ semmilyen felelősséget nem fog vállalni, ahogy eddig sem tette.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2012.01.25. 14:09:27

@Mac911: Az MNASZ-tól ki szokott menni ellenőr, aki megnézi, hogy minden rendben van-e. Tavaly volt olyan, hogy egy rendezvény eltért a biztonsági tervtől, az a megfigyelő kiszúrta és addig nem kezdődhetett a verseny, amíg helyre nem állították a dolgokat.

Fetboy 2012.01.25. 16:48:25

˝Aki ennyit nem tud rászánni, az ne rendezzen...˝
Én nem igy látom a dolgot, egypár szlalomverseny igenis megérzi a 60 000 forintot. Vannak más költségek is nem csak ez.
Nem vagyok szervezö, de sajnos egypár verseny emiatt nem lessz megszervezve.

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2012.01.25. 18:04:52

@Fetboy: Azt azért nem hiszem, hogy KIZÁRÓLAG emiatt nem lesznek megrendezve versenyek...

bububear 2012.01.25. 18:51:26

Kell a szabályozás az tény, de szerintem is a kisebb szlalomversenyek rendezői megérzik majd ezt a 60.000 Forintot. Valami jelképesebb összeget is kikalkulálhattak volna... Max most emelkednek "egy ezressel" a nevezési díjak.

Igaz lassan megszokjuk, hogy az életszínvonal csökken, az árak emelkednek...

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.25. 20:01:03

Eleg hajmereszto videok... Rafer a biztonsag!

etelefoto 2012.01.25. 20:39:54

Kicsit elgondolkoztam a dolgon, elvileg eddig sem tudott az MNASZ szankcionálni, és ez most mitől változna?
Nem az én gondolatom, de jogosan merül fel, hogy pl. pont az Ezerjó Kupa kapcsán mi van ha a rendező magánterületen rendezi a versenyeit...? ...ahogy teszi is! MNASZ mit tud tenni nem engedi oda versenyzőit???

Dzso_bácsi 2012.01.25. 21:18:35

@T-Maci: A biztonság fontos, való igaz, viszont csatlakoznék Fetboy-hoz: voltak rendezvénysorozatok (amatör szlalom), amik tavaly is épphogy kijöttek nullszaldósra, most esetenként a -60 e Ft induló kvóta még esélytelenebbé teszi a szitut...
Az amatör versenyzés eddig is az egyszeri ember számára épphogy elérhetö lehetöségröl szólt, és ez eztán sem lesz másként.
Persze aki ezt az úri huncutságot megengedheti magának ne rinyáljon, vagy temesse el a taligáját ugye.
Szerintem az lesz, hogy aki a magasabb nevezést nem tudja kifüteni / vagy új veszteséges rendezvény hiányában az "utcára kényszerül", majd a forgalomban tombolja ki magát...

perko_ · http://perko.hu 2012.01.26. 07:39:59

Érdekes ez az egész. Leírom az MNASZ felé, hogy milyen feltételek mellet kívánom megrendezni a "versenyemet". De ki tartatja be? Pl.: leírom, hogy lesz mentő, aztán mégsem. Akkor mit kapok cserébe? Így elég pénzszagú ez a történet...
Rendezők bizonyos részének igen is érvágás a 60e forint. Pl.: Extrém Kupa.
Egyre kevesebb nevező van, nem lehet csak úgy leakasztani plusz 6 embert.
Eszembe is jutott valami! Majd én( mondjuk 20e forintért) megmondom, hogy az induló autók között a kékek, tényleg kékek-e. Vicc!

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2012.01.26. 08:45:26

@etelefoto: az MNASZ szabályozása úgy szól, hogy a "...Magyar Köztársaság területén tartott...". Tehát vonatkozik a szabály magánterületen tartott rendezvényekre is. Mit tehet? Amit leírtál: nem engedi versenyzőit, tisztségviselőit stb. és tájékoztatja a rendőrséget, hogy ott egy ilyen rendezvényt tartanak.

Az Extrém Kupáról már decemberbe lehetett hallani, hogy idén nem lesz, a törvény pedig január elsejétől lépett hatályba. Én is nagyon sajnálom, hogy nem lesz, hiányozni fog!

spilbi 2012.01.26. 09:30:33

extrém kupa facebook: "Extrém Kupa 2011 az utolsó csepp : mnasz fele rendezvényenként 60 e ft - ot befizetni"
60 ropi elsőre soknak hangzik. Másodszorra is. Főleg, hogy mit is kap érte a rendezőség, a rendezvény, vagy maga a versenyző? Kap egyáltalán bárki bármit is érte? Valami kézzel foghatót? Valaki bontsa le tételesen, mit takar ez a pénz, ki fogja kapni, és miért...

T-Maci · http://rallyedream.blog.hu/ 2012.01.26. 10:19:04

@spilbi: Mit kap érte a rendező? Jogot arra, hogy legálisan versenyt rendezzen...

Abfangjaeger 2012.01.26. 11:30:23

@spilbi: Amíg a kommentekben is említett amatőr "rendezések" esetén csak az égieknek/szerencsének köszönhető, hogy nem lett baj, addig szemre csípőből azt moondja bárki, hogy felesleges pénzkidobás. Amint baj lesz, és azért van mentő a helyszínen, mert a szövetség megkövetelte és ezért élte túl valaki az esést, máris lesz értelme a 60000 Ft-nak. Ami sajnos a mai világban tényleg nem kevés.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.01.26. 12:06:20

@Abfangjaeger: @T-Maci: @spilbi: Ha majd valaki mégis hozzájárulás nélkül, vagy az abban foglaltaktól eltérően tart meg egy versenyt, és baj történik, élből foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés lesz belőle, és akkor a büntető ügyben eljáró bíróság fogja eltiltani a szervezőt.
Máshonnan nézve: az MNASZ felelőssége abban áll, hogy a megfelelő biztonságú versenyeket, de csak azokat engedje. Ezzel osztozik a felelősségben: ő mondta, hogy rendben van, hogy a biztosítási terv megfelelő volt. Hát majd legfeljebb elmennek a versenyekre megnézni, hogy be is tartották-e.
Egyébként nem a 60k HUF az igazi tétel, hanem a megfelelő személyzet. Képzett sportbírók, rescue, mentő. (Én spec nem indulnék olyan helyen, ahol nincs rescue, mert a mentőt a hajamra tudom kenni, ha leestünk egy szakadékba, vagy csak nem tudunk kiszállni a kocsiból.) A mentő és a rescue pedig egy napra többszöröse a 60k-nak. Ahogyan 15-20 sportbíró is lényegesen komolyabb tétel.
Azt kellene megérteni, hogy a rendező ezzel a saját seggét védi, a törvényalkotó pedig - a lehetőségéhez képest - a versenyzőket és a nézőket.

Abfangjaeger 2012.01.26. 14:08:53

@B. Capelluti: Emberi nyelvre lefordítva kb. ennyi a jelentése. Köszönet a megfogalmazásért.

bububear 2012.01.26. 16:26:07

A törvény úgy szól hogy "Magyar Köztársaség területén tartott..." Már nem is így hívják az országot... :D

etelefoto 2012.01.26. 17:54:11

Ok tiszta az ok és az elvárások.
...így leírva nagyjából világos is, de a betartatásával és a működtetésével kapcsolatban vannak aggályaim.
Az még most sem látom hogy van-e a hathatós szankcionálási lehetősége az MNASZ-nek. :/

Mac911 2012.01.26. 19:08:10

Az MNASZ nem fog/tud szankcionálni. Hogyan is tehetné pl. Gipsz Jakabbal, akinek semmi köze az MNASZ-hez? Az MNASZ Nem hatóság.
Én úgy tudom elképzelni, hogy valaki akar rendezni, beadja az MNASZ-hez a biztonsági tervét, mondjuk jóvá hagyják. Befizeti a 60e-et, a verseny reggelén megjelenik valaki az MNASZ színeiben, és a biztonsági tervvel a kezében ellenőriz. Ha hiba van, korrigálást kér. Ha nem történik meg, mondjuk értesíti a főnökeit vagy a rendőrséget. Innentől mi lesz? A rendőrök szétgumibotozzák a rendezvényt?
Csak Baranyában kora tavasztól késő őszig minden hétvégén több kis versenyt tartanak, van, hogy hármat is egy időben. Tételezzük fel, hogy mindent regisztrálják. Hogy lesz az MNASZ-nek erre kapacitása?

nitro1 2012.06.11. 09:49:16

Mondjuk a 60000 forintokból, amit a semmire elkérnek?
21 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (39) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (42) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (129) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

süti beállítások módosítása