Januárban változott a sportról szóló 2004. évi I. törvény. A változás a hazai amatőr autósportot is igen komolyan érinti. Szigorodnak ugyanis a sportrendezvények megrendezésének feltételei. Ennek a szigorításnak viszont örülünk, mert a szabályozásra szükség van.
"65. § (4) Kizárólag a szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség előzetes írásbeli hozzájárulásával tartható olyan sportrendezvény, amelynek résztvevői a versenyzés során fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytatnak (veszélyes üzem)."
Az autósport - miként az autóközlekedés is - veszélyes üzem. Ezek után tehát amatőr raliversenyt is kizárólag az MNASZ írásbeli hozzájárulásával lehet csak rendezni. Ez úgy tűnik, hogy kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek a rendezők, viszont van egy második mondata a bekezdésnek:
"A szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség a hozzájárulását nem tagadhatja meg, ha a sportrendezvény lebonyolítása a sportág hazai és nemzetközi versenyszabályzatában, valamint egyéb szabályzataiban meghatározott biztonsági előírásoknak megfelel, és megtartása a sportág versenyrendszerének (bajnokság) működtetését nem veszélyezteti."
Ezzel tisztább a kép. Ha a biztonsági előírásoknak megfelel a rendezvény, akkor a szövetség nem tagadhatja meg az engedélyt! Ez a rendezőknek garancia - a szövetségnek pedig felelősség.
A salgótarjáni szlalomversenyt is csak a szövetség engedélyével tarthatták meg
A jogszabályváltozás nyilván csak azokat a versenyeket érinti, amelyek semmilyen szinten sem kapcsolódnak az MNASZ-hez. Amatőr raliban a legjelentősebb érintett sorozatok az Ezerjó Kupa és a B-A-Z. Megyei Rallysprint, de ide tartozik több minirali, és szlalomverseny is.
Hogy miért van erre szükség? Sajnos az utóbbi időben több olyan rendezvény volt, amin csoda, hogy nem történt tragédia. Mintha néhány rendező elfelejtené, hogy életekkel játszik. Eddig a szövetség csak annyit tehetett, hogy nem engedte meg, hogy licences versenyzők induljanak, sportbírók dolgozzanak. Ezzel még rosszabbá vált a helyzet. Nem egy versenyen voltam, ahol reggel kellett oktatást tartani a pályabírónak arról, hogyan kell használni a rádiót! Hogy várhatják az ilyen emberektől, hogy egy egy rumlis helyzetet megoldjanak?
A rádiós ember szól a versenyzőknek, hogy kis mikrobusz jön, mégis továbbengedi őket... Mi van ha frontálisan ütköznek? Ilyenek ne fordulhassanak már elő! (A helyes eljárás az lett volna, hogy ha már bejött a pályára a mikrobusz, akkor a versenyzőt addig nem engedi el, amíg el nem halad a versenyautó mellett).
68. § (4a) Ha a sportrendezvény biztonságos megrendezésének az e törvényben és a sportrendezvények biztonságáról szóló kormányrendeletben meghatározott feltételei hiányoznak vagy nem megfelelőek, és a szervező a szakszövetség felhívására a hiányzó feltételeket nem pótolja, vagy a biztonságtechnikai ellenőrzésre nem került sor, vagy a szakszövetség, illetve az országos sportági szövetség 65. § (4) bekezdésében megjelölt hozzájárulása hiányzik, a szakszövetség, illetve az országos sportági szövetség a sportrendezvény megtartását vagy a sportrendezvény nézők részvételével való megtartását megtiltja, vagy a nézők részvételét a sportlétesítmény meghatározott részére korlátozza. A szervezőt és a rendőrséget a tiltásról, illetve a korlátozásról a szakszövetség, illetve az országos sportági szövetség öt napon belül értesíti.
A tiltás mellett a szövetség alkalmazhat egy másik szankciót is: azt is korlátozhatja vagy tilthatja, hogy a nézők látogassák a rendezvényt. Valószínűleg ezt nem fogják használni raliversenyeknél...
A laikusok is láthatják, hogy nagyon rossz helyen állnak a nézők
Öröm az ürömben a költség. A verseny engedélyezési díja 60 ezer forint. Ami így elsőre soknak hangzik, de ha ennyi többlet költséget nem tud kitermelni egy rendezvény, akkor nem érdemes belevágni a rendezésbe! Nézzük mit is jelent ez a 60 ezer: egy ralisprinten általában 20-25 ezer körül mozog a nevezési díj, tehát három nevező megtéríti az engedélyt. Szlalom versenyeken általában 8-10 ezer forint körül van a nevezési díj, tehát 6-8 nevezést jelent. Annak ismeretében, hogy egy autóval általában többen is indulnak itt sem lehetetlen többletet! Ráadásul biztosítva van a rendező, ha megfelelő a rendezvénye, akkor megrendezheti. Nincs benne kockázat! Aki ennyit nem tud rászánni, az ne rendezzen...
Már csak arra várunk, hogy a Szövetség saját eljárási szabályait, az engedélyezés sportszakmai szempontjait a honlapján közzétegye. (Erre 2012. január 31-ig sor fog kerülni.)