Ha valaki nem követi szinte napi rendszerességgel a rali-világbajnokság eseményeit, annak a fenti mondat több része is szemet szúrhatott. Évek óta nagy port kavartak a taktikázások, cél előtti lassítások és társaik, így az idei évtől alaposan megváltoztatták a rajtoltatási rendszert.
A murvás (és jelen esetben havas, jeges) versenyek előtt, a hivatalos tesztet követően időmérő futamot teljesítenek a prioritással rendelkező indulók. Ma zajlott először így a program, reggel 8 és 10 óra között kétszer mehettek végig a gyorson versenyzők, majd fél 11-től (ugyanazon a 4 kilométeres szakaszon) immár élesben száguldoztak.
Így a shakedown idői jóformán senkit sem érdekelnek, hiszen a kvalifikációs futam a lényeg, a tét pedig nem kicsi, a győztes választhat magának először rajtpozíciót. Aztán szépen sorban - időeredményeik alapján - a többiek is.
A délelőtt leggyorsabbika, s egyben az időmérő szakasz győztese Jari Matti Latvala lett, bő fél másodperccel megelőzve tavalyi csapattársát, Mikko Hirvonent. A harmadik (csupán 5 ezredmásodpercnyi hátránnyal a második helytől) Ott Tanak lett. A további sorrend: Novikov, Petter Solberg és Sebastien Loeb.
Délutánra döntöttek a pilóták, s mindenki kiválasztotta a neki legjobban tetsző rajtpozíciót. Latvala nyitotta a sort, leggyorsabbként a 17. helyet választotta. Rögtön mögötte Hirvonen és Loeb (18. és 19.) rajtol majd, míg a többiek jóval előrébb: Sordo 11, Sandell 13, Petter Solberg 15.
A kvalifikációs szakaszt leglassabban teljesítőknek pedig maradt a korán kelés és rajtolás. S ezzel a raliban is igaznak bizonyulhatott a mondás: utolsókból lesznek az elsők.
Tehát péntek reggel a következő lesz az első három sorrendje: Paulo Nobre, Thierry Neuville és Peter van Merksteijn. Utóbbi kifejezetten örült előkelő rajtpozíciójának, hiszen mindig is szeretett volna vezetni egy versenyt, s lám most hirtelen a mezőny elejében találhatta magát. Összességében nem is olyan vészes ez a kezdés, hiszen egy "gyári Mini" indul elsőnek.
A délelőtti bemelegítés és időmérő után, este már az első gyorsasági várt az indulókra. Igaz, csak egy alig kétkilométeres, nézőcsalogató szuperspeciál, amelyet a verseny központjában, Karlstadtban rendeztek meg. Mindenesetre az eredmény már beleszámított a verseny végeredményébe, így nem lehetett túlságosan félvállról venni ezt a kihívást sem. Főleg nem annak tudatában nem, hogy két évvel ezelőtt Petter Solberg megforgott, és mindamellett, hogy nem kevés időt hagyott bent, otthagyta autó elejét is.
A szinkronpályás szakaszon ezúttal nem csak a stopper, de egymás ellen is küzdhettek a párosok. A legizgalmasabb küzdelem Solberg és Loeb között zajlott, más-más stílusú autózásukkal végül teljesen egyszerre értek célba. A gyorsot egyébként a "privát Minivel" versenyző Dani Sordo nyerte, mögötte Ostberg (+3 tized mp.) és az egyébként kifejezetten ultrabrutál módon közlekedő Tanak (+6 tized) értek célba.
Az igazi verseny és megmérettetés csak pénteken kezdődik, ahol - többek között - kiderül, kinek, mennyire jött be a rajtpozíció-választása. A pénteki nap folyamán egyébként norvég pályákon is vendégeskedik majd a verseny, a napot pedig újra a karlstadti lóversenypályán zárják majd.
A posztban szereplő képeket innen szereztük: http://www.best-of-rallylive.com/en/photos/
PHOTO : AGENCE S PRESSE / ANDRE LAVADINHO