Ez a második kísérletem, hogy szavakba öntsem a múlt hétvégi látogatásomat Svédországban. Az első még mindig megvan a gépemen, de félbehagytam, mert nem olyat akartam írni, amilyenné az formálódott. Írhatnék egy sima tudósítást is, de egyrészt négy napig nem voltam internetközelben, másrészt jobbnál jobbakkal van tele a net, csak rá kell keresni. Úgyhogy írom, ahogy jön.

IMG_4624.jpg 

Még nekem is, akinek munkája, hogy a ralival foglalkozzon, szóval még nekem is hatalmas élmény eljutni egy-egy versenyre. Azt már említettem, hogy a svédek vébéfutama számomra a non plus ultra, már tavaly márciusban tudtam, hogy ha nem jön közbe semmi, akkor 2012-ben sem hagyom ki. Naná, hogy elég sok minden közbejött, de a tervemhez ragaszkodtam és sikerült összerakni a költségvetést. Szereztem még három hasonszőrűt magam mellé, így negyedelhettük az üzemanyag és az autóbérlés költségeit, valamint egy percig sem unatkoztam, mert ipari mennyiségű poént kellett végighallgatnom.

 IMG_4559.jpg

Karlstad egyébként hiába a rali központja, itt csak a szuperspeciált rendezték, erre a helyi lóversenypálya már évtizedek óta tökéletesen megfelel. A szervízpark innen nyolcvan kilométerre északra, Hagfors katonai repülőterén került felállításra és miután a karlstadi sajtóközpontban megkaptuk az akkreditációnkat meg egy mindenható matricát a kocsi szélvédőjére, ide indultunk. A szervízparkban már ott álltak a csapatok sátrai, kamionjai, teherautói és jó néhány versenyautó is, de az ajándékokat árusító boltok még zárva voltak, így várnom kellet másnapig, hogy a félig-meddig szándékosan otthon hagyott sapkámat pótolhassam. Újra kocsiba vágtuk magunkat és a szállásunk felé indultunk, tovább északra, Rammenbe.

100_0769.JPG 

Viszonylag hamar meglett a hely, ahol az elkövetkezendő négy éjszakát töltenünk kellett. Az épület egykoron iskolaként teljesített szolgálatot, de egy tehetős holland megvásárolta és kulcsos-házzá alakította, a tornaterem viszont még mindig eredeti állapotában tündököl. Lefotóztam, de csak az ajtóból, közelebb menni nem nagyon akarózott, régi haragosok vagyunk, a mászókötél és én. Remek vacsi után, kibontottunk egy üveg valamit, a többire már nem nagyon emlékszem.

 

Csütörtökön az idénre kitalált kvalifikációs szakasz megtekintése volt a program. A shakedown lebonyolításának megváltoztatása egyáltalán nem volt jó ötlet, bárki is találta ki. Legalább is nézői szempontból nem, sőt, nézői szempontból egyenesen baromság volt. Azelőtt a shakedown jobb volt, mint maga a verseny, hiszen ugyanazott állva hat-hét alkalommal is lejöttek előtted a versenyautók. Idéntől csak kétszer jöhetnek, ráadásul egy kétórás időablakban. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy egy órás autóút után még sötétben gyalogoltunk háromnegyed órát, a pályáig, majd egy órát vártunk az első autóig, aztán tíz-tizenöt percenként eljött valaki. Két óra letelte után már az időmérés következett, mindenki egyszer próbálkozhatott, hogy minél jobb helyről rajtolhasson pénteken. Találgattuk, hogy melyik rajthelyet választja majd a győztes, tippelgettünk is, de a tizenhetes szám valahogy senkinek sem jutott eszébe, pedig Latvala ezt választotta. Ő biztos tudja miért, mi legfeljebb csak sejteni véljük. Újabb szerviz látogatás után ismét jött a vacsi és utána… Már nem emlékszem.

Az első napi gyorsok nagy része a svéd-norvég határ túloldalán voltak, így fél ötre (!) állítottuk a vekkert. Nagyon nehezen viselem a korán kelést, nagy eredmény, hogy ugyan verbális villongások kialakultak, de semmilyen tettlegességre nem került sor péntek hajnalban és időben elindultunk. Még bőven sötét volt, amikor megérkeztünk a kiszemelt helyre, de már javában világos, amikor megérkezett Andreas Mikkelsen apukája. Helikopterrel. Ja, kérem, így nem kunszt mindegyik gyorson látni a gyereket! A Mikkelsen-papát szállító légijármű nemes egyszerűséggel egy derék norvég földműves kertjében parkolt le, a traktorok és a fészer mögött, a trágyadomb bal oldalán. A háziak egyébként vagy tök süketek voltak, vagy teljesen megszokott dolog náluk, hogy helikopter száll le a hálószobájuktól ötven méterre, mert ki sem néztek az ablakon. Jött még egy Volkswagen dzsekibe öltözött emberke is, ő egy telefonnal mérte az érkező autók idejét, egy másikkal pedig sms-ben eküldte azokat valaki(k)nek. Rendes volt, minket is készséggel tájékoztatott a részeredményekről. Itt egyébként Jari Ketomaa olyat fordult előttünk, hogy bármennyi pénzt tettem volna arra, hogy nem fejezi be a versenyt, de ugyanakkor legalább négy új szurkolót is szerzett magának. Innen a Finnskogen (SS 5/8) gyorsasági felé indultunk. A matricánknak köszönhetően nagyjából ötven méterre parkoltunk le a pályától, a matrica nélkülieknek viszont sokszor kilométereket kellett gyalogolnia. Ez egyébként nem zavarta a helyieket, rengetegen már itt voltak, minden negyedik emberre jutott egy tábortűz, a fát zsákban hozták magukkal az erdőbe, sütöttek-főztek és szemmel láthatóan remekül érezték magukat a mínusz tíz fokban rendezett piknik alkalmával. Persze, ha elfogyott a magukkal hozott tüzelő, már röffent is a motoros fűrész.

Szombaton a legendás Colin’s Crest meglátogatása volt a program, szokás szerint még korom sötétben kotorásztunk a pénztárcánkban húsz korona (kb. 700 Ft) után. Ennyibe került egy jegy azokra az utánfutókra, amelyeket quadok húztak a gyorsig és kb. 6-8 embert voltak képesek befogadni. Mintegy három perc után a sofőrünk megállt és közölte, hogy megjöttünk, itt már tudtuk, hogy visszafele gyalogolni fogunk. Tizenöt perc séta után – még mindig nyoma sem volt a napnak – elértük a Colin McRae-ről elnevezett ugratót.

ColinsCrest.jpg

Ami a Finn Rally-nak az Ouninpohja gyorsasági, a portugálnak a fafei ugrató, az argentínnek az El Condor gyorsasági, az a svédnek a Colin’s Crest. Esszenciája vagy mi. Iszonyú mennyiségű ember, tüzijáték tízpercenként, mindenhol tüzek égnek, az egyetemes rali egyik szentélye ez, nem vitás. A mellettünk álló svéd társaság még egy faliórát is hozott magával, amelyet szakszerűen cukorspárgával rögzítettek egy fa törzsére. Magából az ugratóból nem sokat láttam, csak a harmadik-negyedik sorban tudtam helyet szorítani magamnak, de ide mindenképpen megérte eljönni. 

A repülőnk vasárnap reggel indult, így az utolsó napról már le kellett mondanunk. A látottak alapján ismét bebizonyosodott, hogy aki az óra szerint gyors, az látványra is gyors. A két finn közül egyébként Hirvonen közlekedett látványosabban, Latvala kevesebbet ment keresztbe, de ők ketten minden tekintetben a többiek felett állnak a jégen, annál sokkal jobban, mint amit a stopper mutat. Loeb és Novikov kellemes meglepetést okoztak, Loeb azzal, hogy partiban volt a finnekkel a kicsúszásáig, az orosz ifjonc meg azzal, hogy a legjobb nem gyáriként célbaért. Többre számítottam Petter Solbergtől és sokkal többre Sandelltől, bár a norvég szorgosan gyűjtögeti a pontokat a Fordnak. 

Két verseny után egy-egy az állás a két gyári csapat között. Ez így van jól, mert két különleges verseny van mögöttünk, jön Mexikó, immár murván és jó eséllyel napsütésben. Jönnek azok a futamok, amelyeken eldől a világbajnokság, leszakadva senki nincs, jó lesz ez.

 

Így látta a Ford:

Így pedig a Citroen: 

 

 

 

 

 

Címkék: video ford wrc colin mcrae petter solberg swedish rally dani sordo seb loeb mini wrc ds3 wrc andreas mikkelsen

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr1004102595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.02.19. 14:02:07

Gyáá, jó lett a posz, köszi.Tavaly én is voltam kint (mondjuk nekem kissé könnyebb, alig csak 800 km oda-vissza, pedig országon belül vagyok).Valahogy ez a gyaloglásos szívatás nekem sem jött be, hogy isten tudja hány kilométert a fél méteres hóban, kint az erdei terepen a fák közt kellett lenyomni a pályáig.Sokkal jobban teccett a Lappföld-ralli, fent Rovaniemiben, csak ajánlani tudom.Oké, hogy nem a hivatalos évad része, de ott is sok híres pilóta volt, és rengeteg helyi, de annál ügyesebb versenyző.Szóval van mit nézni arrafelé is.

tánczi 2012.02.19. 18:16:15

Gratula. Mind az írásért, mind azért, hogy ott lehettél.

fuszati 2012.02.19. 19:25:43

Helló!

Jó látni a képeket, főleg a hungarocel fejü csákó, akivel a hagforsi szervízben csináltam is egy közös képet! Mi is itt laktunk az 1-es szobában lent, a torna terem is király volt fociztunk is a Józsiékkal sokat! Megkérdezhetem hogy mi a neved, hogy tudjam legalább ki írta ezt a tuti blogot! Jó érzés itthonról nézni azt amit ott személyesen átéltünk! Hajrá Attila ( kék kabát+usánka :-)

zotyawrc 2012.02.19. 21:02:42

Én csak azt nem értem,hogy nem fagytok szét

paulie91 2012.02.19. 23:28:49

Bérautót milyen áron vesztegetik a svédek?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.02.20. 03:21:27

@paulie91: A legolcsóbb, amit láttam eddig, egy kis sz@r Toyota Ajgo (jól írom-e?) méretű dodzsem 259 sek-ért 24 órára.Valamennyi km-korlátozás is van.
Illetve ettől fölfelé a csillagos égig

shaperzrally 2012.02.20. 07:51:58

@geegee: Fejenkénti költségek:
Kocsi (Hyundai i30 dízel kombi) szerdától vasárnapig: 17 717 Ft
Repjegy oda-vissza: 12 400 Ft
Poggyász oda-vissza: 4000 Ft
Üzemanyag: 12 500 Ft
Szállás: 32 000 Ft
Plusz költőpénz

paulie91 2012.02.20. 20:06:29

@shaperzrally: akkor spóroljunk mert jövőre érik a rally :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.02.21. 06:02:43

@shaperzrally: Köszi az infókat, de miért is írod ezeket nekem?? :D
Viszont, ha már, a repjegy az Bp-Göteborg lenne?Igen akciós lehetett ennyiért, vagy fél évvel korábban befoglalva...

shaperzrally 2012.02.21. 11:22:52

paulie91 lett volna a címzett, bocs a zavarásért. Egyébként Stockholm-Skavsta, nem Göteborg és valamikor január elején vettük a jegyeket.
11 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) citroen (53) Citroen (14) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) Ford (16) ford (92) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) médiabox (68) mediabox (37) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulas rallye (22) mikulás rallye (14) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) orb (179) ORB (18) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (128) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

HTML doboz