Mindenki tudja, hogy nincsenek csodák, az Avas Lakótelepről soha, senki nem lesz rali-világbajnok. Nem azért, mert Miskolcon nincsenek ügyes gyerekek. Nem azért. Baranyában és a többi megyéinkben is vannak ilyenek. Azért nem lesz belőlük világbajnok, mert a szüleiknek nincs rá pénzük, ilyen egyszerű. A rali nem olyan mint mondjuk a foci, hogy Rio de Janeiro egyik nyomornegyedében megszületik egy kisfiú, akit huszonöt év múlva az egész világ bálványoz és euró-százezreket keres hetente. Ő mezítláb, egy rongyos gatyában, valaki más labdájával kezdett el focizni, meglátta őt egy edző és elhívta a csapatához, onnan pedig többé-kevésbé egyenes út vezetett mondjuk a Barcelonához. Ugyanez nem történhet meg a raliban vagy az autósport bármely más szakágában, mert ide bizony pénz kell. De hogy is néz ki az utánpótlás a mi sportunkban. Most nem annyira a hazai helyzettel szeretnék foglalkozni, arról úgyis mindenkinek meg van a véleménye, inkább külföldre tekintenék, ha már világbajnokok akarunk lenni, nemdebár.
Nehéz lenne nem a franciákkal kezdeni. Az utóbbi években egy tornász nyeri vébéket és miután a tornász visszavonul egy síoktató következik majd. A francia szövetségnek (FFSA) van egy tehetségkutató programja (Rallye Jeunes), ami működik és aminél olcsóbbat nehéz lenne kitalálni. Kértek az egyik francia autógyártól egy teljesen széria francia autót, azzal kimennek egy áruház parkolójába és húsz euróért bárki benevezhet egy szlalomra. Ezt egy rakás nagyvárosban megismétlik és aki a stopper szerint gyors, továbbjut. A következő forduló már maga a döntő. A döntő két-három leggyorsabbja a francia bajnokságban jut lehetőséghez egy márkakupában, amely lehetőséget teljes egészében az FFSA fizet. Ha jönnek az eredmények, akkor irány a junior vébé, onnan a WRC. Loeb (tornász) és Ogier (síoktató) is így jutottak el oda, ahol most tartanak. Ogier konkrétan azt nyilatkozta valahol, hogy összesen húsz euró volt, amit a karriejére költött, ha így nem sikerült volna, akkor még mindig kövér német tinilányoknak próbálná elmagyarázni, hogy kell hóekézni. A Montén láttuk Pierre Campana-t egy gyári Miniben. Az autó bérleti díjának felét az FFSA fizette, a másik felét más szponzorok. A hírek szerint a Prodrive 185 000 angol fontért méri a kalandot versenyenként. Campana nem puszira kapta a lehetőséget, ez kölcsön, amelyet majd akkor kezd el törleszteni, amikor már fizetésért versenyzik valahol. Nincs ha. A visszafizetett pénzből pedig majd valaki más jut lehetőséghez. Ogier már nem tartozik semmivel.
Nagy-Britanniában szintén törődnek a fiatalokkal. Elég csak arra gondolni, hogy az idei évtől már csak kétkerék meghajtású autóval lehet valaki brit bajnok. Óccsó legyen! Van nekik egy Pirelli Star Driver nevű programjuk is 2008 óta. Hogy a fair play fogalmát mennyire komolyan veszik még mindig arrafelé, jól jelzi, hogy tavaly egy finn pilóta lett az ösztöndíj nyertese, de ne szaladjunk ennyire előre.
Szóval megvannak a kiválasztottak, néhány napon keresztül tesztelik őket szakemberek, és a végén valaki nyer egy brit bajnoki szezont a Pirelli támogatásával. A teszteken mindent figyelnek és elemeznek, a pilóták fizikai állapotától az itiner feldiktálásán és megírásán keresztül a vezetéstechnikáig minden számít, még kerékcsere verseny is van. Idénre egy Fabia R2-vel kapott lehetőséget Jukka Korhonen, aki a brit bajnokság mind a hat fordulóján ott lehet, természetesen a Pirelli költségén.
Korhonen on-board:
Németországban az ADAC hozott létre egy alapítványt Stiftung Sport néven. Az alapítvány befizetői közé az autóipar legnagyobbjai tartoznak, támogatást pedig nem csak raliversenyzők kaphatnak, hanem az összes két- és négykerekű szakág ifjú reménységei. Az idei esztendőben három raliversenyző került a programba: Christisan Riedemann, Sepp Wiegand és Valentin Hummel élvezhetik a támogatást. Itt olvashatjátok a teljes 2012-es névsort.
Belgiumban nincs hivatalos program az utánpótlás neveléssel kapcsolatban, de az utóbbi néhány évben rengeteg pénzt fektettek Thierry Neuville versenyeztetésébe. Neuville eleinte a belga bajnokságban vitézkedett, 2010-ben mérsékelt sikerrel szerepelt az IRC-ben, 2011-ben ugyanitt már versenyeket tudott nyerni és az utolsó pillanatig harcban állt a bajnoki címért. 2012-ben a Citroen junior csapatának egyetlen pilótája a világbajnokságon. Most, hogy Neuville eljutott a vébére, mondhatni, helyére került, a belga szövetség már keresi azt a tinit, akivel megismételheti ugyanezt.
A Benelux államok közül Hollandiában is komoly utánpótlás-nevelés zajlik. A Talent Initiative porgram keretei között egy-két pilótát gardíroznak három esztendőn keresztül. A program financiális hátterét a holland szerencsejátékok bevételeiből fedezik. Jelenleg egy pilótájuk van, ő Timo van der Marel, alighanem róla is hallunk majd a nem túl távoli jövőben.
Finnországban 1995 óta létezik a Jarmo Mahonen neve által fémjelzett AKK Sports Academy. Pénzügyi segítségre itt nem számíthat a feltörekvő fiatal, annál inkább tudás megszerzésére. Minden tudás, ami a ralival kapcsolatos, náluk elsajátítható.
Nem bírom ki, hogy ne gondoljam át a hazai viszonyokat is. Nem gondolom, hogy ma elvárható lenne a hazai szövetségtől akár csak egy ifjú versenyző pénzügyi támogatása. Ennél sokkal fontosabb dolgokat kell megoldaniuk, különösen a rali szakág háza táján. Azt viszont igenis hiszem, hogy a létre lehetne hozni egy utánpótlást segítő műhelyt, ahol a fiatalok – az a kevés, aki van – tanulhatnának. Tanulhatnának technikáról, itinerkészítésről és más navigátori feladatokról, PR-ról, szponzorszerzésről, csapatvezetésről és még ki tudja mi minden másról. Vannak persze bíztató jelek. Hatalmas sikerrel zajlott/zajlik a MAFC Autósport-technikai szabadegyeteme, ahol olyan előadókat hallgathattunk, akiknek szakértelme megkérdőjelezhetetlen. Működik az SRTeam Klub, ahol különböző témájú beszélgetések zajlanak, szintén neves meghívottakkal, most éppen a sajtóban való megjelenés volt a téma.
Egy dolog biztos. Sajnos a rali és bármilyen más autósport elkezdéséhez és űzéséhez pénz kell. Senkit nem fedeztek még fel ötévesen a játszótéren rollerezés közben. Ha nincs sastojás, nem fogsz vébét nyerni, csak ha kiköltözöl Franciaországba és kölcsön kérsz húsz eurót.