Mindenki tudja, hogy nincsenek csodák, az Avas Lakótelepről soha, senki nem lesz rali-világbajnok. Nem azért, mert Miskolcon nincsenek ügyes gyerekek. Nem azért. Baranyában és a többi megyéinkben is vannak ilyenek. Azért nem lesz belőlük világbajnok, mert a szüleiknek nincs rá pénzük, ilyen egyszerű. A rali nem olyan mint mondjuk a foci, hogy Rio de Janeiro egyik nyomornegyedében megszületik egy kisfiú, akit huszonöt év múlva az egész világ bálványoz és euró-százezreket keres hetente. Ő mezítláb, egy rongyos gatyában, valaki más labdájával kezdett el focizni, meglátta őt egy edző és elhívta a csapatához, onnan pedig többé-kevésbé egyenes út vezetett mondjuk a Barcelonához. Ugyanez nem történhet meg a raliban vagy az autósport bármely más szakágában, mert ide bizony pénz kell. De hogy is néz ki az utánpótlás a mi sportunkban. Most nem annyira a hazai helyzettel szeretnék foglalkozni, arról úgyis mindenkinek meg van a véleménye, inkább külföldre tekintenék, ha már világbajnokok akarunk lenni, nemdebár.

Nehéz lenne nem a franciákkal kezdeni. Az utóbbi években egy tornász nyeri vébéket és miután a tornász visszavonul egy síoktató következik majd. A francia szövetségnek (FFSA) van egy tehetségkutató programja (Rallye Jeunes), ami működik és aminél olcsóbbat nehéz lenne kitalálni. Kértek az egyik francia autógyártól egy teljesen széria francia autót, azzal kimennek egy áruház parkolójába és húsz euróért bárki benevezhet egy szlalomra. Ezt egy rakás nagyvárosban megismétlik és aki a stopper szerint gyors, továbbjut. A következő forduló már maga a döntő. A döntő két-három leggyorsabbja a francia bajnokságban jut lehetőséghez egy márkakupában, amely lehetőséget teljes egészében az FFSA fizet. Ha jönnek az eredmények, akkor irány a junior vébé, onnan a WRC. Loeb (tornász) és Ogier (síoktató) is így jutottak el oda, ahol most tartanak. Ogier konkrétan azt nyilatkozta valahol, hogy összesen húsz euró volt, amit a karriejére költött, ha így nem sikerült volna, akkor még mindig kövér német tinilányoknak próbálná elmagyarázni, hogy kell hóekézni. A Montén láttuk Pierre Campana-t egy gyári Miniben. Az autó bérleti díjának felét az FFSA fizette, a másik felét más szponzorok. A hírek szerint a Prodrive 185 000 angol fontért méri a kalandot versenyenként. Campana nem puszira kapta a lehetőséget, ez kölcsön, amelyet majd akkor kezd el törleszteni, amikor már fizetésért versenyzik valahol. Nincs ha. A visszafizetett pénzből pedig majd valaki más jut lehetőséghez. Ogier már nem tartozik semmivel.

Nagy-Britanniában szintén törődnek a fiatalokkal. Elég csak arra gondolni, hogy az idei évtől már csak kétkerék meghajtású autóval lehet valaki brit bajnok. Óccsó legyen! Van nekik egy Pirelli Star Driver nevű programjuk is 2008 óta. Hogy a fair play fogalmát mennyire komolyan veszik még mindig arrafelé, jól jelzi, hogy tavaly egy finn pilóta lett az ösztöndíj nyertese, de ne szaladjunk ennyire előre.


Szóval megvannak a kiválasztottak, néhány napon keresztül tesztelik őket szakemberek, és a végén valaki nyer egy brit bajnoki szezont a Pirelli támogatásával. A teszteken mindent figyelnek és elemeznek, a pilóták fizikai állapotától az itiner feldiktálásán és megírásán keresztül a vezetéstechnikáig minden számít, még kerékcsere verseny is van. Idénre egy Fabia R2-vel kapott lehetőséget Jukka Korhonen, aki a brit bajnokság mind a hat fordulóján ott lehet, természetesen a Pirelli költségén.

Korhonen on-board: 

Németországban az ADAC hozott létre egy alapítványt Stiftung Sport néven. Az alapítvány befizetői közé az autóipar legnagyobbjai tartoznak, támogatást pedig nem csak raliversenyzők kaphatnak, hanem az összes két- és négykerekű szakág ifjú reménységei. Az idei esztendőben három raliversenyző került a programba: Christisan Riedemann, Sepp Wiegand és Valentin Hummel élvezhetik a támogatást. Itt olvashatjátok a teljes 2012-es névsort.

Belgiumban nincs hivatalos program az utánpótlás neveléssel kapcsolatban, de az utóbbi néhány évben rengeteg pénzt fektettek Thierry Neuville versenyeztetésébe. Neuville eleinte a belga bajnokságban vitézkedett, 2010-ben mérsékelt sikerrel szerepelt az IRC-ben, 2011-ben ugyanitt már versenyeket tudott nyerni és az utolsó pillanatig harcban állt a bajnoki címért. 2012-ben a Citroen junior csapatának egyetlen pilótája a világbajnokságon. Most, hogy Neuville eljutott a vébére, mondhatni, helyére került, a belga szövetség már keresi azt a tinit, akivel megismételheti ugyanezt.

A Benelux államok közül Hollandiában is komoly utánpótlás-nevelés zajlik. A Talent Initiative porgram keretei között egy-két pilótát gardíroznak három esztendőn keresztül. A program financiális hátterét a holland szerencsejátékok bevételeiből fedezik. Jelenleg egy pilótájuk van, ő Timo van der Marel, alighanem róla is hallunk majd a nem túl távoli jövőben.

Finnországban 1995 óta létezik a Jarmo Mahonen neve által fémjelzett AKK Sports Academy. Pénzügyi segítségre itt nem számíthat a feltörekvő fiatal, annál inkább tudás megszerzésére. Minden tudás, ami a ralival kapcsolatos, náluk elsajátítható.

Nem bírom ki, hogy ne gondoljam át a hazai viszonyokat is. Nem gondolom, hogy ma elvárható lenne a hazai szövetségtől akár csak egy ifjú versenyző pénzügyi támogatása. Ennél sokkal fontosabb dolgokat kell megoldaniuk, különösen a rali szakág háza táján. Azt viszont igenis hiszem, hogy a létre lehetne hozni egy utánpótlást segítő műhelyt, ahol a fiatalok – az a kevés, aki van – tanulhatnának. Tanulhatnának technikáról, itinerkészítésről és más navigátori feladatokról, PR-ról, szponzorszerzésről, csapatvezetésről és még ki tudja mi minden másról. Vannak persze bíztató jelek. Hatalmas sikerrel zajlott/zajlik a MAFC Autósport-technikai szabadegyeteme, ahol olyan előadókat hallgathattunk, akiknek szakértelme megkérdőjelezhetetlen. Működik az SRTeam Klub, ahol különböző témájú beszélgetések zajlanak, szintén neves meghívottakkal, most éppen a sajtóban való megjelenés volt a téma.

Egy dolog biztos. Sajnos a rali és bármilyen más autósport elkezdéséhez és űzéséhez pénz kell. Senkit nem fedeztek még fel ötévesen a játszótéren rollerezés közben. Ha nincs sastojás, nem fogsz vébét nyerni, csak ha kiköltözöl Franciaországba és kölcsön kérsz húsz eurót.

Címkék: video érdekesség jó tanács kitekintés belső kamera wrc academy

A bejegyzés trackback címe:

https://rallyedream.hu/api/trackback/id/tr1004283164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sir panther 2012.03.03. 05:35:34

Jónéhány éve még Magyarországon is volt ilyen tehetségktató. Metalex Ford Fiestákkal lehetett nyomni.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.03.03. 08:30:53

Az autósport támogatásáról nekem mindig Zengőék jutnak eszembe, akik önerőből eljutottak oda ahova, most már ugye két magyar pilótájuk is lesz, viszont a Dension kiszállt. A Hungaroringen a törött BMW-re másik csapattól kölcsönkapott lökhárító ment fel, mert nincs pénz tartalékot tartani. És közben a Fradi meg új stadiont épít állami pénzből. Valami nincs itt rendjén, én úgy érzem...

Javító Zoli 2012.03.03. 09:02:10

Magyarországon?! Eh...reménytelen!

Bővebben: Réges rég, egy messzi-messzi idősíkban, mikor magam is belekóstoltam az autósportba, rettenetes méretű naivsággal azt gondoltam, hogy meg kell csak mutatni egy-két kupát, fölsorolni az eredményeket és elkezdenek tülekedni a pénzzel tömött burzsoák, hogy "ugyanmá' hagy lehessek ott, az autód oldalán, hagy profitáljak a Te(Ti) sikeretekből én is."
És tudjátok mi történt?! Matematikailag a nullához konvergált az eredmény. Az a három-négy válasz (a nagyjából 150-200 megkeresésből), amit egyáltalán kaptunk, az arról szólt, hogy "köszönik szépen a megkeresést, megtisztelő (nekik?) a megkeresésünk, de rettenetes sajnálatukra épp nem fekszik a profiljukba az autósport szponzorálása". És ebben volt kozmetikai cég, dohány-, üdítő- ruhaipar, stb-stb.
Mi vaaaaan?! Még egy nyamvadtabb vidéki libakergető versenyen is, százak állnak a pálya szélén!!! Emberek!! Akik láthatnák a szponzor logóját!!!....nem fekszik a profiljukba....höhh.
Baumgartner, Talmácsi...csakhogy a legfeltűnőbb eseteket említsem, ahol lényegében a szponzorok (illetve azok hiánya)vágták el a lehetőséget.
És ma ott van a Zengő csapat, Michelisz és Wéber. Kérniük se kéne, nem hogy kuncsorogni...

McK (törölt) 2012.03.03. 09:28:21

@Javító Zoli: Nem hazudtak. Egy autó oldalán való megjelenésnél sokkal olcsóbb,és sokrétűbb megjelenés létezik. El kell fogadni,hogy ma ez nem reklám,hanem pénzmos@s..
Úgy mondom ezt,hogy egyáltalán nem áll messze tőlem az autósport egyetlen ága sem.

Javító Zoli 2012.03.03. 09:40:05

@McK: Hát abban azért vitatkoznék, hogy ennél volna olcsóbb. Amikor egy statikus hirdetőtáblára fölkerülni annyiba került, amiből az egész évre előre benevezhettünk volna az összes versenyre (nem most volt, belátom), és az a tábla nem hányja a dzsuvát, nem esik seggel az árokba, a nézők pedig nem nézik gúvadt szemmel.
Meglehet, hogy statisztikailag nem annyira olcsó, mint a tv spot (ft/potenciális vevő), de biztos hogy ritka látványos hirdetőtábla az autósport....tedd csak föl a kérdést magadnak, két éve ki tudott arról a cégről bármit(!) is, hogy "DENSION"...
Abban viszont abszolút egyetértek, hogy a cégek ma (és nem oly rég is) pusztán pénzmosási lehetőséget láttak a sportszponzorációban.
Ahogy egykorvolt sporttársam kibölcselkedte: igazán őszinte támogatás csak onnan jöhet, ahol a döntésképes embernek van egy kis autósport buzériája.

dirige 2012.03.03. 10:55:47

Minden gyerek menjen el innen és akkor még lehet belőle valami. Ha ittmarad, beállhat a sorba, hogy harcoljon az egyik genggel a másik ellen a nagy büdös semmiért.
Magyarország a világ egyik legdrágább országa. És e mögött a drágaság mögött az állam áll. Márpedig, ha figyelünk, látjuk: egyre erősebb mindenhol az állami befolyás.

Bali01 2012.03.03. 11:51:45

Egy ideig az ilyen szponzori pénzügyek voltak a legjobb pénzmosodák,istenien és szinte ellenőrizhetetlenül lehetett eltüntetni bármikor 100-200 millát,fociban sokkal többet.
Mert valljuk be szép sport a motorsport,de a labdajátékokban jóval több a pénz.
Meg azért nagyságrendekkel több marad egy kameruni jobb szélsőn aki akár kerülhet papíron másfél milliárdba,mint slick-gumin ami legyen max. öt kiló.
Aztán lettek jobb és sokkal olcsóbb lehetőségek,nem beszélve ugye a válság áldásos hatásairól.
Ezért vonultak le erről a lehetőségről.

jtrencsenyi 2012.03.03. 13:21:07

@Javító Zoli: ott vagy eltévedve, hogy manapság már vannak sokkal hatékonyabb reklámlehetőségek, mint egy statikus matricát felnyalni egy autó oldalára. Lehet, hogy akik az autósportban mozognak azt hiszik, hogy ez hű de mekkora lehetőség a cégeknek a megjelenésre, de ez távolról sincs így.
A magyar autósportban a szponzoráció bizony pénzmosoda volt évekig, semmi más. Tisztelet a kevés kivételnek!

ember100 2012.03.03. 13:36:41

Helló !
Hát igen , éppen csak pénz nincs :)de azért vannak próbállkozások itt is. pl. egy csak nőkből álló rally csapat , fogadja a kezdőket el lehet kezdeni , de csak nőknek , ők is keresnek szponzort , de ne nagyon van :(

deak.atti 2012.03.03. 15:16:36

@Javító Zoli:

Szia!

"mikor magam is belekóstoltam az autósportba"

Sárga-kék Trabi, Gyalogkakukkal az oldalán? Csak hogy jól sejtem -e, hogy ki vagy Te ... ? :o)

DA

Sam8888 2012.03.03. 19:39:40

Szerintem meg nem a "'!52"+! focira kéne szórnia az államnak a milliárdokat... Más sportokban legalább vannak tehetséges emberek.

Mc Master 2012.03.03. 19:52:09

Sportoló és a szponzoráló cég vezetőjének beszélgetése:

Diri: Mennyi kéne?
Sportoló: X millió. Mennyi kéne?
Diri: 30%.
Sportoló: Rendben, akkor 1,3* X millió.
Diri: Én is így gondoltam, akkor megegyeztünk.

Mc Master 2012.03.03. 19:59:12

A francia példát nem lenne túl nehéz átvenni. Ha egy ilyen program elindulna, akkor egy magyar versenyzőt biztos támogatna egy Audi, Merci vagy Hankook kaliberű cég.

McK (törölt) 2012.03.04. 00:40:24

@Moka_Miki: Ez biztos kitalált történet..:D

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2012.03.05. 15:43:10

@McK: biztosan, mert ez már 2002-ben is történelem volt.

atitika2 2012.03.11. 13:46:21

@atitika2:
Mármint a szorzós része... :)
17 komment hozzászólás

Rallye Dream...

Raliról mindenkinek, kicsit másképp, és ha minden jól alakul belülről is.

Rallye Dream a Facebook-on

Hirdetés

 

Utolsó kommentek

Címkék

2013 (22) andreas mikkelsen (14) audi (15) baz (14) biztonság (16) budapest rallye (10) bükfürdő (12) bútor robi (18) Citroen (14) citroen (53) colin mcrae (21) crash (34) Csucsu (13) Dakar (16) Dakar-rali (18) dani sordo (35) deutschland rally (17) ds3 wrc (49) eger rallye (23) erc (34) ERC (25) fiesta (54) finn rali (27) ford (92) Ford (16) ford fiesta (26) fotópályázat (20) gr.b (26) herczig norbi (19) hirvonen (46) historic (46) hőskor (24) Hyundai (11) Hyundai Shell World Rally Team (12) i20 (12) irc (53) kassa (10) kazár (19) ken block (11) ki mikor hol mivel (10) Kubica (18) külföldi (40) lada (16) lancia (11) latvala (55) lukács csucsu (10) Lukács Kornél (12) mads østberg (11) magazin (36) magyar (38) mecsek (10) mecsek rallye (56) mediabox (37) médiabox (68) miblog (17) mikkelsen (11) mikulás (28) mikulás rallye (14) mikulas rallye (22) mini wrc (27) miskolc (17) mnasz (17) monte (20) monte carlo (13) murva (13) nap képe (27) nasser al attiyah (12) nászer el attija (11) neuville (18) onboard (22) ORB (18) orb (179) ott tanak (10) petter solberg (37) peugeot (10) polo r wrc (49) r5 (13) RAC rally (14) ralisprint (22) rally (11) rallye évkönyv (15) ranga peti (11) robert kubica (10) rte (15) s2000 (13) sajtóközlemény (41) seb loeb (62) seb ogier (66) skoda (18) sprint (43) subaru (21) suzuki (10) swedish rally (13) szilveszter rallye (21) színes (12) szőke tamás (13) születésnap (11) teszt (47) Turán Frici (13) turán frici (128) turán motorsport (11) vargagixxxer (13) veszprém (22) video (421) videó (30) vitaposzt (13) Volkswagen Motorsport (10) VW (10) vw motorsport (16) wicoka (27) WRC (24) wrc (277) WRC2 (11) Zsiros Gabi (12) zsiros gábor (122)

racingdream feed

  • Hibás feed URL.

HTML doboz